Gå til innhold

Dyrisk musikalitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke, men min erfaring tyder på at mange dyr reagerer annerledes på musikk enn på andre lydinntrykk. To eksempler:

For mange år siden bodde jeg i et kollektiv der vi tok til oss to kattunger som kattemor hadde forlatt (det er sjelden, men det skjer). En morgen var en annen i kollektivet ute for å kjøpe mat til dem, og de var sultne og jamret. I mangel av andre remedier spilte jeg klassisk gitar for dem. Da ble de helt stille, det så ut som om de gikk fullstendig opp i musikken og glemte at de var sultne. Jeg er temmelig sikker på at katter liker mellomtoneregisteret, men samtidig kan jeg ikke fri meg fra tanken om at det var noe mer, det musikalske forløpet, melodilinjene, kanskje til og med harmoniene.

Jeg ble minnet på dette i dag da jeg sto på verandaen og så valpen i nabohuset svinse rundt en etasje under. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg følte plutselig for å synge for denne kanskje fire eller fem måneder gamle hunden:

Ye'll take the high road, and I'll take the low road,
And I'll be in Scotland afore ye,
But me and my true love will never meet again,
On the bonnie, bonnie banks of Loch Lomond.

Vel, jeg husket ikke alle ordene, men melodien var riktig. Hunden stanset øyeblikkelig sine gjøremål, og jeg er ikke i tvil om at den lyttet. Jeg gjentok det noen timere senere, da den sto og så etter eierne som gikk ned trappa i et kort ærend. Hunden snudde seg umiddelbart mot meg og ble sittende helt stille mens jeg sang.

Så … har hunder og katter en evne til å forstå musikk? Og hva med andre dyr? Er det noen her som har erfaring med dyrisk musikalitet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det faktisk. Min katt elsker Lambada, helt sant! Hver gang jeg spiller den så mjauer hun og vifter med halen. Nesten som hun danser. Samme med Lady Antebellum, da begynner hun å male. Vet ikke om det er melodien eller hva men jeg er helt sikker på at dyr liker musikk! Er bevist at blant annet hester liker musikk, i stallen der jeg rei før stod alltid P4 på for det likte hestene :)

Anonymous poster hash: dd57b...909
Skrevet

Ja, det tror jeg. Hadde en liten kaninkar som jeg fikk inntrykk av at likte musikk.. Ikke all musikk, men av og til la han seg litt nærmere høytalerne og jeg fikk inntrykk av at han likte det han hørte.

Anonymous poster hash: be6c3...9fc

Skrevet

Jeg spiller ofte musikk for hunden når han ikke vil roe seg. Hvis jeg synger for han når vi kjører bil roer han seg også, han hater å kjøre bil.

Han hater the fox da, når denne var på reklame før begynte han å ule og sprang bort med en gang den sangen kom på :P

Anonymous poster hash: dfb75...daa

Skrevet (endret)

*feil*

Endret av A-en
Skrevet

Hunden til ei venninne hun hadde en favorittsang, det var Nine Million Bicycles av Katie Melua. Hunden brukte å synge med. Å gammel monsen til en nabo, han brukte å remje til Hotell Cæsar sangen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...