AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Vi er en familie på fire, snart fem, som sliter litt med å få dagene til å gå opp avogtil. Dvs annenhver måned, når far er borte på jobben. Jeg selv jobber på sykehus, med vanlig turnus (dvs vakt kvelder, netter og i helger) og det er når jeg har disse vaktene vi sliter. Jeg er heldig som har mine foreldre i nærheten som kan hjelpe, men ser at de blir veldig sliten av å ha barna f.eks en hel helg og jeg "bruker opp" barnevaktene på bare arbeid. (Ja, det høres sutrete ut, men det kunne være moro å kunne ta seg en tur på besøk også og ikke bare jobbe når jeg har barnevakt en kveld......) Vi har vurdert au pair, men slik jeg forstår det, kan de ikke jobbe mer enn 6 timer for dag, å då er jo jeg like langt, siden en nattevakt f.eks varer i ti timer. Er det noen som er i noenlunde samme livssituasjon og hvordan har dere løst dette? Noen tips der ute? Anonymous poster hash: 1ba93...c4b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Hvorfor få flere barn når dere allerede sliter med å få kabalen til å gå opp?Anonymous poster hash: b6b84...88c 14
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #3 Skrevet 25. oktober 2013 Da må enten du eller far bytte jobb, sånn at dere får hverdagen til å gå opp. Anonymous poster hash: 14016...2f4 7
Gjest Birti Skrevet 25. oktober 2013 #4 Skrevet 25. oktober 2013 Jobber mannen din off-shore slik at han er hjemme og kan styre hverdagen når han ikke er på jobb? I såfall kan det jo hende at det går an med en aupair man er dønn ærlig med, og som jobber mindre - får norsk kurs ol når han har fri, og som kansje kan trå til litt mer når det er behov. Jeg veit ikke om det går an, men jeg tenker jo at det kan være verdt å forsøke å finne en løsning som gagner alle...
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #5 Skrevet 25. oktober 2013 En av dere må bytte jobb.Anonymous poster hash: b024b...2ee 2
Cho Kon It Skrevet 25. oktober 2013 #6 Skrevet 25. oktober 2013 Det er jo ikke så mange andre løsninger her enn at en av dere bytter jobb. Eventuelt får dere skaffe dere to au pairer som jobber på skift, eller så får du ta med deg barna på jobb. Regner med begge de alternativene er utelukkede så da er det bare én mulighet igjen.. 1
Gjest Spirula Skrevet 25. oktober 2013 #7 Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Det spørs hvor gamle barna er, men du kan ansette en barnevakt. Begge mine barn har vært barnevakt for enslige mødre, når de måtte jobbe kveld og natt. De var da 14 og 16 år. Personlig hadde jeg vel foretrukket at barnevaktene var noe eldre enn mine barn var, og det var også derfor vi foreldre valgte å stille som "bakvakt", det vil si at vi kunne stille opp på kort varsel dersom noe skjedde. Uten bakvakt ville jeg tenkt siste året på vgs, eventuelt en student. Når du har nattevakt kan barnevakten ligge over, stå opp med barna om morgenen, kle dem, og gi dem frokost, slik at de er klare til barnehage/SFO når du kommer hjem. Kanskje kan de også levere dem hvis det ikke er så langt unna. Barnevaktene kan også hente i barnehagen/SFO, gi dem middag, og legge dem når du har kveldsvakt. Mine barn fikk 75 kr timen på kveldsvakt, og 400 kr natten for "sovende nattevakt". Endret 25. oktober 2013 av Spirula 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #8 Skrevet 25. oktober 2013 Når jeg jobbet i helsevesenet hadde vi hvilende nattvakt, denne fikk betalt for 1/3 av timen. Kanskje slike regler gjelder for aupairer også? Det ville jeg sjekket ut. Anonymous poster hash: 10ed6...c0c 1
Frisørdama Skrevet 25. oktober 2013 #9 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg mener å ha lest at det finnes barnevakttjenester som også har barnevakter som kan passe kvelder/netter/helger. (nå spørs det hvor du bor da, tror dette var i oslo) Og har også tidligere sett annonser for dagmammaer som også passer barn kvelder/netter/helger. Du kan kanskje legge ut en annonse selv?
glaidyr Skrevet 25. oktober 2013 #10 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg ville bare ha tips om det var noen som hadde hatt samme problemstilling i hjemmet som den jeg har nå. Vi får det til å gå opp, men kanskje noen hadde en bedre måte enn den vi har funnet?
Chloe- Skrevet 25. oktober 2013 #11 Skrevet 25. oktober 2013 Når jeg jobbet i helsevesenet hadde vi hvilende nattvakt, denne fikk betalt for 1/3 av timen. Kanskje slike regler gjelder for aupairer også? Det ville jeg sjekket ut.Anonymous poster hash: 10ed6...c0c Nei, nattpass av barn regnes som vanlige timer for au pair. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #12 Skrevet 25. oktober 2013 Om mannen din er på vanlig rotasjon er det kanskje 2 på og 4 av? I så fall kan det hende arbeidsplassen din er behjelpelig med at du tar dine ugunstige vakter på hans friuker hjemme? Tenker at det burde gå for en kort stund, du blir kanskje mulig sykemeldt mot slutten? tolker det som at du er gravid nå ut fra "en til på vei". Anonymous poster hash: ad45c...fb9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #13 Skrevet 25. oktober 2013 Det er mange unge jenter som vil passe barn. Jeg er feks med i en facebookgruppe der folk finner og tilbyr seg å sitte barnevakt.Anonymous poster hash: dca47...c04
Eneri Skrevet 26. oktober 2013 #14 Skrevet 26. oktober 2013 Hvis det ikke er aktuelt for noen av dere å bytte jobb, så be arbeidsgiver om å få tilrettelagt turnusen din om mulig. Jeg vet sykepleiere som får endret turnus ifbm samlivsbrudd, så det går an å ha samvær med barna i harmoni med barnehagers åpningstider, og heller jobber mer "ugunstige" vakter når barna er hos far. I deres tilfelle går det kanskje an å få til å få flest mulig dagvakter når mannen din er borte. Med ett og annet unntak hvis foreldrene dine kan passe barn og det må til for å ha full stiling og følge div turnusregler. Dersom det er umulig med slik tilrettelegging får en av dere skifte jobb.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #15 Skrevet 26. oktober 2013 Mannen min jobber 2 på og 4 av. Jeg har fri de 2 ukene han er på jobb og jobber 80% de ukene han er hjemme. Snill arb.giver Anonymous poster hash: d3ffc...d85
nybegynneren Skrevet 26. oktober 2013 #16 Skrevet 26. oktober 2013 er hjelpepleier og har ett barn 100 %. Vi har krav på tilrettelagt turnus så jeg jobber kun dag.må følge barnehage.de helgene jeg jobber har jeg barnepike. Barnevakt koster jo litt det også så vinninga på og evn jobbe kveld isteden for dag går jo opp i spinninga. Har man valgt og få barn må dem prioriteres.
Lea2 Skrevet 26. oktober 2013 #17 Skrevet 26. oktober 2013 Det skulle da ikke være noe i veien for at du har aupair som sitter barnevakt mens barna sover? Da jeg var praktikant var jobbet jeg vanligvis 9-10 timer om dagen og satt ofte barnevakt i tillegg. Ofte sov jo barna mens jeg holdt et øye (dvs øre) med dem. Dette med kveld/helg/natt måtte jo vært en super deal for en praktikant/aupair som ville studere ved siden av jobben også. Det er jo ikke sånn at de har 10 timer med våkne barn om gangen. Jeg tror jeg hadde sjekket om det var noen smutthull i denne 6-timersregelen.
litle_my Skrevet 26. oktober 2013 #18 Skrevet 26. oktober 2013 Vi har krav på tilrettelagt turnus Hæ? Ut fra hvilken hjemmel??
Lammelåret Skrevet 26. oktober 2013 #19 Skrevet 26. oktober 2013 Hvis det er husarbeidet som blir vanskelig å få til å gå opp kan det være lurt å gå nøye gjennom hva slags oppgaver du forventes at blir gjort og hvilke som må gjøres, kan være noe tid/krefter å spare der. Eller skaffe hushjelp. Hvis det er de praktiske oppgavene med ungene som er utfordringen kan det kanskje hjelpe å avtale med en annen familie om at de kan levere i barnehagen de dagene som er vanskelig for deg og så bytte når du er mer fleksibel igjen. Om au pairen kan inngå en avtale om å jobbe mer halve måneden og mindre den andre halvdelen, kan det være en løsning. Eller at du lager en fast avtale med de barnevaktene du har (som ikke er foreldrene dine?), da blir det kanskje mer interessant å jobbe for deg. Vil tro at du kan få en god barnevakt ved å forhøre deg på førskolelærerutdanningen eller andre sosial-/omsorgs-/ped.utdanninger. Tipper at det kan være en attraktiv sidejobb for en student.
nybegynneren Skrevet 30. oktober 2013 #20 Skrevet 30. oktober 2013 Hæ? Ut fra hvilken hjemmel?? er i en aa bedrift.der er det krav om at arbeidet skal tilrettelegges.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå