AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg bor sammen med to gode venninner i en leid leilighet. Planen har alltid vært å bo her frem til sommeren, og finne noe hver for oss eller sammen med kjærester etter det. Nylig fikk tilbudt en jobb i en annen by (tiltredelse 2. januar), et tilbud som er altfor godt til å takke nei til. Problemet: Selv om venninnene er glade på mine vegne, mener de at jeg må fortsette å betale leie frem til sommeren (En avtale er en avtale, sier de) Å sitte med to husleier i et halvt år har jeg rett og slett ikke råd til. De har heller ikke råd til å sitte med husleien til leiligheten uten meg, og har ikke tid eller ork til å finne et annet sted å bo akkurat nå. Jeg har foreslått å finne en leieboer som kan flytte inn i stedet for meg, men det er ikke aktuelt for dem å bo med en fremmed. Nå er det bare dårlig stemning hjemme, og jeg aner ikke hvordan jeg kan legge dette frem for dem på en måte som får dem til å forstå. Noen gode innspill/tips? De får meg til å føle meg så kjip... :frown: Anonymous poster hash: e843f...db6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Venninnene dine er urimelige. Står alle på leiekontrakten? De kan ikke pålegge deg å betale frem til sommmeren hvis du skaffer en ny leietager. Anonymous poster hash: efc5e...d05 18
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #3 Skrevet 25. oktober 2013 Det at de ikke godtar en ny leieboer er helt urimelig, det er åpenbart den eneste løsningen i denne situasjonen så de må ta seg sammen og ta seg til takke med det.Anonymous poster hash: d2b22...6e0 3
Gjest Blondie65 Skrevet 25. oktober 2013 #4 Skrevet 25. oktober 2013 De kan ikke pålegge deg å betale der når du foreslår gode løsninger som å hjelpe dem med å finne leieboer. Jeg kan forstå at de er frustrert, men ikke at de ikke aksepterer løsninger eller har forståelse for at gode tilbud er noe man slår til på. Det er helt vanlig at man blir fri fra en kontraktsforpliktelse dersom man finner noen andre til å tre i ens sted. De kan selvsagt ha vetorett mot ny leieboer, dvs at de kan ha siste ord i kandidatvalget. Er det verdt å miste vennskap over? Ja, det er virkelig et spørsmål. Hva er alternativet. Si nei til det gode tilbudet? Har du sagt dette til dem? Hvordan blir du å bo med etter at de har tvunget til å bo der? Og du har ikke råd til å betale så hvordan blir da vennskapet hvis du skal betale til dem ut fra penger du ikke har neste halvår? Dette vennskapet er dødsdømt dersom de ikke gir seg. Jeg synes jo også du er en vimseguri som legger helt andre planer enn det dere ha lagt i fellesskap for DET måtte du jo skjønne når du søkte jobben.
MunaMadan Skrevet 25. oktober 2013 #5 Skrevet 25. oktober 2013 Selvfølgelig skal du skaffe en ny leietaker! Tror du noen av dem hadde sagt nei til et godt jobbtilbud for å leke trekløver? De er fornærmet og prøver å presse deg, ikke bry deg om det. Mens de surmuler så setter du inn en annonse på finn.no, det vil garantert dukke opp noen hyggelige jenter som vil ha din plass. 1
Gjest Mocchhaa Skrevet 25. oktober 2013 #6 Skrevet 25. oktober 2013 Det blir for dumt. Ja, en avtale er en avtale, men om det er ett godt tilbud du har fått, så burde det ikke være tvil engang. Du har all rett til å finne ny leietaker, og flytte ut. At de ikke vil bo med fremmede er dems problem.
Adalin Skrevet 25. oktober 2013 #7 Skrevet 25. oktober 2013 Du er ikke kjip! Noen ganger må man faktisk tenke på hva som er det beste for en selv, og i dette tilfellet så er det å takke ja til jobben du har blitt tilbydd. Hvis de ikke forstår din side av saken så er de ikke særlig gode venninner. Ting går rett og slett ikke alltid etter planen. Finn deg en ny leietaker som kan ta over for deg du 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #8 Skrevet 25. oktober 2013 TS her, ja jeg føler egentlig ikke at jeg har så mye annet valg enn å ta jobben og flytte ut. Samtidig forstår jeg jo reaksjonen deres da dette kom ganske plutselig. Vi bor i en by hvor det er veldig vanskelig og dyrt å leie bolig, i alle fall om man er færre enn tre stk. Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg blir en smule skuffet over hvor lite forståelse jeg har fått. Nå er det tydeligvis silent treatment som gjelder... Anonymous poster hash: e843f...db6
Gjest Inggolf Skrevet 25. oktober 2013 #9 Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Det er dårlige venninner å ha det... venninner skal jo unne hverandre det gode som skjer og støtte hverandre- stikk motsatt av det dine venninnesamboere gjør.. Jeg vet ikke riktig hva jeg hadde gjort i din situasjon, kanskje prøv mer å snakke med dem om å få inn en annen leieboer (få dem til å akseptere det)? Silent treatment er så...uforklarlig teit og barnsllig!! - men se det på den positive siden; de er tydeligvis veldig glade i deg, og du er tydeligvis en bra person å bo sammen med Endret 25. oktober 2013 av NozMonster 3
Gjest Blondie65 Skrevet 25. oktober 2013 #10 Skrevet 25. oktober 2013 Silent treatment, du. Så kjekt det er bo med dem.
Ruby_Tuesday Skrevet 25. oktober 2013 #11 Skrevet 25. oktober 2013 Silent treatment faktisk! Nei, venninnene dine er sinnsykt urimelige. Kan skjønne at de syntes det er leit at du skal flytte, men de burde jo unne deg det! Det rimeligste hadde jo vært å finne en ny leieboer. Finnes mange som leter etter rom i kollektiv, så det burde ikke være et problem. 1
Eriks Skrevet 28. oktober 2013 #12 Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Om du er kjip kommer i mine øyne an på hvor lenge dere har bodd sammen. Har dere f.eks. bodd sammen i 3 år og du nå flytter ut litt tidligere fordi du har fått en jobb så skjønner jeg deg godt. Flyttet dere derimot inn samtidig for f.eks. 4 måneder siden med planer om å bo der 1 år så holder jeg med dem. Når man gjør avtaler med venner så synes jeg ikke alt handler om hva som står ordrett i kontrakten, men også at man må kunne stole på hverandre og gjøre det man har sagt. Endret 28. oktober 2013 av Eriks
Gjest Inggolf Skrevet 28. oktober 2013 #13 Skrevet 28. oktober 2013 Om du er kjip kommer i mine øyne an på hvor lenge dere har bodd sammen. Har dere f.eks. bodd sammen i 3 år og du nå flytter ut litt tidligere fordi du har fått en jobb så skjønner jeg deg godt. Flyttet dere derimot inn samtidig for f.eks. 4 måneder siden med planer om å bo der 1 år så holder jeg med dem. Når man gjør avtaler med venner så synes jeg ikke alt handler om hva som står ordrett i kontrakten, men også at man må kunne stole på hverandre og gjøre det man har sagt. Den ser jeg forskjell på jeg og, men uansett så tilbyr jo TS seg å finne en ny som kan bo der så uansett hvor kort eller hvor lenge de har bodd der så går det ikke ut over noe- de andre må ikke flytte selv om TS evt flytter. Synes du ikke det er vesentlig da? Men du TS, har du noen nye oppdateringer å komme med eller? Du er så fryktelig stille og lite deltagende her i tråden din...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå