Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2014

blomst12

Anbefalte innlegg

Her bikket jeg 35 uker igår!! 5 vakter igjen på jobb :):) sliter også med bekkenet, gjort det en stund. Gjør ikke noe med det for er overlevbart på en måte! Blir også sliten i øvre rygg nå hvis jeg sitter for lenge i en stilling.

Ellers har vi alt i boks av utstyr og har begynt å pakke fødebagen. Haha. Kanskje litt tidlig men er jo greit å ha den klar!

Nå sksl jeg på trening. Trener tre ganger i uka på et program fysio har lagd til meg via jobb. Et opplegg som heter quick care. Har vært så gåen i korsryggen, så sjefen sa jeg måtte begynne. Har virkelig hjulpet så det er bra. Samtidig som jeg får trent andre muskelgrupper også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til fredag = uke 30.

Tiden har gått utrolig fort - jeg storkoser meg i graviditeten min. Foreløpig så langt har babyen vært så snill, ellers akkurat nå blir jeg bare fort sliten.

Jeg både gleder og gruer meg til fødselen - det er spennende å få møte prinsesse men gruer meg til selve fødselen......

Hvilke beroligende midler tenker dere å bruke? Har dere tenkt på det eller lest om det og forberede seg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fredag = uke 30.

Tiden har gått utrolig fort - jeg storkoser meg i graviditeten min. Foreløpig så langt har babyen vært så snill, ellers akkurat nå blir jeg bare fort sliten.

Jeg både gleder og gruer meg til fødselen - det er spennende å få møte prinsesse men gruer meg til selve fødselen......

Hvilke beroligende midler tenker dere å bruke? Har dere tenkt på det eller lest om det og forberede seg litt?

"beroligende midler".. :laugh: litt sovemedisin og kanskje poppe innpå noen piller fra svartebørsmarkedet.. :) Smertestillende blir vel mer korrekt?! (skjønte hva du mente)

Jeg har håp om å benytte meg av badekar så mye som mulig, lystgass og også akupunktur. Ønsker i utgangspunktet ikke epidural. Som "beroligende middel" fungerer en dyp og god pusteteknikk veldig godt, evnt. musikk og meditasjon.

Hvorfor ikke glede seg til fødselen? Det er en vakker og intens opplevelse. Det er også smerter involvert, men ikke ta dem på forskudd- du vet jo ikke hvordan din fødsel blir. Ta det som det kommer!

Jeg gleder meg iallfall mer enn jeg gruer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"beroligende midler".. :laugh: litt sovemedisin og kanskje poppe innpå noen piller fra svartebørsmarkedet.. :) Smertestillende blir vel mer korrekt?! (skjønte hva du mente)

Jeg har håp om å benytte meg av badekar så mye som mulig, lystgass og også akupunktur. Ønsker i utgangspunktet ikke epidural. Som "beroligende middel" fungerer en dyp og god pusteteknikk veldig godt, evnt. musikk og meditasjon.

Hvorfor ikke glede seg til fødselen? Det er en vakker og intens opplevelse. Det er også smerter involvert, men ikke ta dem på forskudd- du vet jo ikke hvordan din fødsel blir. Ta det som det kommer!

Jeg gleder meg iallfall mer enn jeg gruer meg!

Litt sovemedisin og noen piller :fnise: Smertelindring tenker jeg på.........*trøtt*

Det finnes ikke lenger lystgass på sykehuset (men sikkert noen få) - så jeg leser babydrøm om ulike smertelindring under fødsel - så tenker å være åpen for en del. Jordmor på sykehuset sa at det hjelper ikke med pusteteknikk, har ingenting å si - alle puster forskjellige, men det viktigste av alt er å SLAPPE AV sa hun......... :P Jeg tenker kanskje å bruke dusj, er litt usikker på badekar - må være etter 4 cm åpning, ellers deilig massasje av min kjære (som mange synes det er godt!), risposer + akupunkur , kanskje epidural. Får se an på fødesituasjon og smertenivå :)

hehe......Jeg tenker ikke så mye på smerter - men synes det er spennende å være litt forberedt og vite hva de har - og vil ta det som kommer det med smerter. Gruer "på positiv måte" - fordi alt er så nytt, vet ikke hva som skjer der og da - men er ikke så begeistret for å dele min nakenhet med andre men de har sett mange nakne kvinner, det vet jeg :P:) Men ellers gleder meg for det meste..... :laugh:

Er så nysgjerrig på prinsesse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sovemedisin og noen piller :fnise: Smertelindring tenker jeg på.........*trøtt*

Det finnes ikke lenger lystgass på sykehuset (men sikkert noen få) - så jeg leser babydrøm om ulike smertelindring under fødsel - så tenker å være åpen for en del. Jordmor på sykehuset sa at det hjelper ikke med pusteteknikk, har ingenting å si - alle puster forskjellige, men det viktigste av alt er å SLAPPE AV sa hun......... :P Jeg tenker kanskje å bruke dusj, er litt usikker på badekar - må være etter 4 cm åpning, ellers deilig massasje av min kjære (som mange synes det er godt!), risposer + akupunkur , kanskje epidural. Får se an på fødesituasjon og smertenivå :)

hehe......Jeg tenker ikke så mye på smerter - men synes det er spennende å være litt forberedt og vite hva de har - og vil ta det som kommer det med smerter. Gruer "på positiv måte" - fordi alt er så nytt, vet ikke hva som skjer der og da - men er ikke så begeistret for å dele min nakenhet med andre men de har sett mange nakne kvinner, det vet jeg :P:) Men ellers gleder meg for det meste..... :laugh:

Er så nysgjerrig på prinsesse! :)

Positiv grue seg = spent? Skjønner jeg godt, er utrolig spennende hva en har i vente! ;)

massasje helte mer mot smertelindring enn beroligende for min del: sambo masserte meg hardt i korsryggen under riene, det hjalp noe! (var helt avhengig.. hehe).

Du går jo gjerne i lang sykehusskjorte lenge, du trenger ikke gå rundt naken hele veien. Uti fødselen er det kanskje mer naturlig med mindre klær (varm! og hyppigere kontroller osv) men da tenker de færreste på bekledning og sjenanse. En fødsel krever så mye energi at alle tanker og krefter rettes inn mot oppgaven man er i. (jeg var mye i badekar, men hadde et håndkle over meg i badekaret og hadde null trøbbel med nakenhet/sårbarhet etc)

men naturlig å tenke litt på dette med nakenhet osv FØR fødsel første gang iallfall, da har man jo allverdens tid til å tenke på det. Men ifølge meg intet å bekymre seg for eller å bruke tankekapasitet på. Det blir bare helt naturlig!

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Mannen min fikk ikke ta på meg annet enn å holde meg i hånda under pressingen sist, han stakkars. Og jeg er egentlig glad i massasje :ler:

Jeg brukte yogapusting, akupunktur og varme risposer forrige gang, og går det hele i møte med åpent sinn denne gangen også. Tror det er det viktigste. Ikke planlegge for mye, for da blir man fort skuffet! Jeg hadde håpet på badekar forrige gang, men de ulike jordmødrene var så uenige om jeg kunne bruke det siden vannet gikk før riene satte ordentlig i gang, så det ble ikke til det. Husker jeg var litt skuffet for det. Men håper på å få prøvd det neste gang, for det er visst veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og angående det jordmora sa om at pusting ikke virker: riktig pusteteknikk får en jo til å slappe av.. da kan en spørre seg selv, hva kom først, riktig pusting eller avslapning? Man kan vel ikke slappe av dersom man hyperventilerer? Det hjelper å puste dypt og rolig, er min klare oppfatning! Om ikke på smertene, så nettopp for å slappe av (og dermed oppleve smertene som mindre utfordrende).

I tillegg henger munnen og livmorsmunnen sammen (ikke be om forklaring :wow: ), så ved å slappe av i munnen (type ikke bite tennene sammen i smerte) så gjør det at muskulaturen i underlivet også slapper av og åpner opp for at babyen skal komme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg syntes jeg fikk god kontroll på smertene ved bruk av yogapust, fordi jeg konsentrerte meg så veldig om pusten når riene stod på, at jeg glemte litt bort at det var vondt. Og for å puste riktig måtte jeg slappe av i skuldrene og resten av kroppen, så det er nok litt høna og egget, men jeg syntes det var stor hjelp i det, i hvert fall.

Og jeg gleder meg til neste fødsel, spent på hvordan det blir! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sykehus&Nakenhet kommer jeg nok over :)

Det med pustingen.........Jeg trente masse Pilates - ble overrasket at jordmora sa det handler mer om å slappe av, enn å puste riktig. Når man er avslappet men klarer ikke å puste skikkelig - puster veldig fort. Jeg vet ikke hvordan slike ting fungerer - men uansett kommer jeg til å bruke "Pilates" pustemetode som er vel samme som yoga kanskje ........

Synes det hjelper meg å puste rolig og dyp når jeg skal slappe av, men alle er nok forskjellige uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg også til fødsel. Spent på hvordan kroppen min klarer seg. I kristiansand har de lystgass så hadde kanskje tenkt å bruke det. Samtidig som å være obs på pusten og avslapning. Massasje virker bra også hvis jeg er i en tilstand der samboer kan ta på meg, hihi. Epidural har jeg i utgangspunktet ikke lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden flyr, samtidig går det også litt tregt!

Ca 5 uker til termin, håper såklart å ikke gå lengre (bank i bordet). :fnise:

Jeg hadde vanvittig god effekt av "varmeposer" sist, synes det var helt genialt,

men nå satt også riene mine primært i korsryggen, så hvis taket hadde vært et annet sted hadde det kanskje vært annerledes.

Ikke begynt å ta frem/vaske babyklærne, har en del organisering og rydding å gjøre, både i dem og for å få plass til dem, så burde kanskje sette i gang snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å ta det litt "på sparket" etter jeg får kjent på smertene.. jeg aner jo ikke hva jeg går til, så da blir det vanskelig å vite på forhånd.

Jeg leste at det kunne være lurt å skrive ned ønsker og tanker om fødsel og gi til jordmor når man kommer på sykehuset, har dere tenkt å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet fødebrev i dag. Googlet litt og brukte noen andres som mal for mitt :)

Jeg gleder meg faktisk til fødselen akkurat nå, synes det blir spennende å oppleve hvordan det er, hvordan jeg takler det og selvfølgelig å endelig få møte gutten vår. Men jeg regner også med at jeg angrer på det utsagnet når jeg står midt i det og helst vil avlyse hele greia :fnise:

Her i Trondheim har de ikke lystgass, så jeg har skrevet i brevet at jeg ønsker badekar/varme, massasje og pust/avspenning som smertelindring, og ev. epidural om fødselen skulle drøye veldig lenge eller at jeg får så vondt at jeg går helt i fistel og får panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 uker igår :) Nå er det virkelig ikke lenge igjen!

Jeg gleder meg også til fødsel, de har lystgass i Kr.sand så vidt jeg vet. Håper det, for det var det jeg hadde tenkt som første pri på bedøvelse!

Hadde ikke tenkt å skrive fødebrev egentlig. Men hmmm, ble usikker. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straks 36 uker her også :) hvor ble tiden av??

Jeg tar fødselen litt som det kommer denne gangen, iom at jeg ikke aner hvor fort det kommer til å gå, og vi også må ta logistikken med levering av storesøster med i beregningen. Men jeg ber om epidural dersom det blir langvarig / forferdelig vondt denne gangen også. Jeg skrev ikke noe fødebrev sist, og kommer heller ikke til å gjøre det nå. Det blir aldri som man planlegger uansett, og jeg har god hjelp i mannen min som kjenner meg og mine preferanser godt, og som er veldig handlekraftig (så han vil ikke nøle med å ta tak i jordmødrene hvis det trengs ;) )

Ellers håper jeg at mini bestemmer seg for å komme litt før termin, så jeg slipper å gå og akkumulere vann i ukesvis i denne varmen. Erfaringsmessig forsvinner anklene i et hav av vann rundt uke 37-38, og det gleder jeg meg ikke spesielt til må jeg si. (Note to self: begynn å let etter støttestrømpene...)

Og så har jeg siste dag på jobben idag! :hoppe: Har noen feriedager til gode, så jeg har forlenget permisjonen litt i forkant av fødselen. Gleder meg til å slappe av og dille hjemme med sortering av babytøy fremover :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 31 her! Synes de siste ukene har gått fort, men nå begynner jeg jaggu å føle meg ganske klar for baby. Har jo vært gravid siden desember, og begynte å prøve i juli i fjor, så føler jeg har vært mentalt i babymodus lenge. Denne uka henter vi barnevogna. Gleder meg til det :) Ble en Emmaljunga Super Nitro på oss. Var skikkelig vågale da vi var og bestilte så den ble eplegrønn! Håper jeg fremdeles liker det nå :fnise:

Har vært på fødselsforberedende kurs på sykehuset og fått omvisning på fødestua og barsel, og det gjør det jo enda mer virkelig. Det er faktisk en del av meg som gleder seg litt til fødsel. Det er jo en ufattelig spennende hendelse egentlig.

Blir spennende å følge dere som ligger litt lengre frem i løypa enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Tekola

På St. Olavs har også flere av jordmødrene utdanning innenfor akupunktur som kan brukes som smertelindring :jepp:

Skikkelig håpløs samtale med jordmor her sørpå nå. Flyttet fra Trondheim til Tønsberg på lørdag, og den kjøreturen tok virkelig knekken på bekkenet mitt. Først i dag kjennes det som før helgen igjen :ler:

Skal til en annen jordmor neste time, og om ikke hun heller funker så blir det fastlege resten. :P

Men Gud, for en varme det er her! Det er så vaaaaarmt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 31 her! Synes de siste ukene har gått fort, men nå begynner jeg jaggu å føle meg ganske klar for baby. Har jo vært gravid siden desember, og begynte å prøve i juli i fjor, så føler jeg har vært mentalt i babymodus lenge. Denne uka henter vi barnevogna. Gleder meg til det :) Ble en Emmaljunga Super Nitro på oss. Var skikkelig vågale da vi var og bestilte så den ble eplegrønn! Håper jeg fremdeles liker det nå :fnise:

Har vært på fødselsforberedende kurs på sykehuset og fått omvisning på fødestua og barsel, og det gjør det jo enda mer virkelig. Det er faktisk en del av meg som gleder seg litt til fødsel. Det er jo en ufattelig spennende hendelse egentlig.

Blir spennende å følge dere som ligger litt lengre frem i løypa enn meg :)

Morsomt....Jeg er også i uke 31 i denne uken - men ble så plutselig kvalm i går og i dag, skal ringe til legekontoret og høre med dem........Vi begynte også å prøve i juli - føles så lenge nå å vente, vi er også klare for å hilse på lille prinsesse :)

Kjøpte også en Emmaljunga Super Nitro i Tweed (grå) - og er så kjempefornøyd, min søster som har hatt flere barn og hun sa den er så god, like god som 3-hjulings :) Trilla på grus - funker som fett! :)

Har og vært på omvisning på sykehuset - bare meg og min kjære. Ellers jordmorsamtale - jeg har lagt mange ønsker så håper noen av dem blir oppfylt eller blir hørt på :) En av dem er å la navlestrenga pulsere ferdig :)

Ellers er spent på å følge med dere alle sammen! :)

Jeg synes det er så slitsomt å være ute i sola nå - 27 grader. Heller inne enn ute :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp kommet hjem fra siste arbeidsdag på en goood stund :) føles godt! Er i god form enda så har planer om å vaske net et og et rom i huset. Og virkelig få tatt kjøkkenet. Hehe. Ellers er jeg jo 37 uker på søndag, så da kan jeg snaaart begynne å ønske henne ut. Er jo førstegangs så er egentlig forberedt på å gå over. Men vet jo aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers håper jeg at mini bestemmer seg for å komme litt før termin, så jeg slipper å gå og akkumulere vann i ukesvis i denne varmen. Erfaringsmessig forsvinner anklene i et hav av vann rundt uke 37-38, og det gleder jeg meg ikke spesielt til må jeg si. (Note to self: begynn å let etter støttestrømpene...)

Kanskje jeg bør investere i et par støttestrømper likevel da? Jeg plages litt med vann i føttene og kikka på strømpene på apoteket i dag. Men tenkte at det er bare fem + uker igjen, så jeg klarer meg uten :P

Jeg skal levere eksamen om ganske nøyaktig én uke, så jeg tyvstarter permisjonen med en uke. Gleder meg til å bare ha helt fri og slippe å tenke på skolearbeid og heller konsentrere meg om det som egentlig opptar meg akkurat nå: Baby! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...