Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve å være kort.

Hele livet har jeg egentlig følt at folk ikke har vist meg respekt, og nå har det begynt å irritere meg. Jeg vil si jeg er en jente som snakker lite, og er humoristisk. Jeg vet jeg har en hel del selvirroni, mulig det er derfor. Jeg vil generelt si jeg har en liten stemme som ikke blir hørt.

I familien: jeg føler ingen snakker spesielt mye til meg, men her er ikke det største problemet.

I venneflokken: jeg har problemer med å bli tatt seriøst.

Hos kjæresten: her er det egentlig verst syns jeg. Han tar det litt forgitt at jeg er der, og gjør ikke mye for å kjempe for meg. Jeg tror han vet at jeg hadde ofret det meste for han og gjør alt for at vi skal være sammen, og dette føler jeg han drar nytte av. Jeg er ofte med han i familiebesøker, og han har bare møtt moren min en gang. Riktig nok bor vi i hans by (bor ikke sammen, jeg studerer her), og det er 4 timer til min mor. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg vil at han skal respektere meg og vite at jeg har behov jeg også som han må hjelpe meg å dekke. Jeg tror han vet han kan slippe unna med det meste for han vet jeg ikke slår opp med han.. Jeg har mange ganger prøvd å ta opp seriøse temaer med han, men jeg sliter litt selv med å holde masken og føler jeg alltid kommer til kort.. Vi har det veldig kjekt sammen, det er egentlig bare når det kommer til viktige temaer og familiemøter/vennemøter jeg vil ha han med på at jeg kommer til kort.

Noen som har noen strategier for å vinne respekt? Eller ihvertfall at min stemme blir hørt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn du beskriver at samspillet mellom deg og kjæresten er virker det ikke som du respekterer deg selv. Begynn der.

Anonymous poster hash: b450c...b29
  • Liker 3
Skrevet

Hvordan vinne respekt generelt? Godt spørsmål.

Men man får det ikke av å bare forvente det hvert fall.

Anonymous poster hash: 1600e...e05

Skrevet

Jeg skal prøve å være kort.

Hele livet har jeg egentlig følt at folk ikke har vist meg respekt, og nå har det begynt å irritere meg. Jeg vil si jeg er en jente som snakker lite, og er humoristisk. Jeg vet jeg har en hel del selvirroni, mulig det er derfor. Jeg vil generelt si jeg har en liten stemme som ikke blir hørt.

I familien: jeg føler ingen snakker spesielt mye til meg, men her er ikke det største problemet.

I venneflokken: jeg har problemer med å bli tatt seriøst.

Hos kjæresten: her er det egentlig verst syns jeg. Han tar det litt forgitt at jeg er der, og gjør ikke mye for å kjempe for meg. Jeg tror han vet at jeg hadde ofret det meste for han og gjør alt for at vi skal være sammen, og dette føler jeg han drar nytte av. Jeg er ofte med han i familiebesøker, og han har bare møtt moren min en gang. Riktig nok bor vi i hans by (bor ikke sammen, jeg studerer her), og det er 4 timer til min mor. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg vil at han skal respektere meg og vite at jeg har behov jeg også som han må hjelpe meg å dekke. Jeg tror han vet han kan slippe unna med det meste for han vet jeg ikke slår opp med han.. Jeg har mange ganger prøvd å ta opp seriøse temaer med han, men jeg sliter litt selv med å holde masken og føler jeg alltid kommer til kort.. Vi har det veldig kjekt sammen, det er egentlig bare når det kommer til viktige temaer og familiemøter/vennemøter jeg vil ha han med på at jeg kommer til kort.

Noen som har noen strategier for å vinne respekt? Eller ihvertfall at min stemme blir hørt?

Før du kan "kreve" at andre respekterer deg, må du først respektere deg selv. Du må vise du har grenser, du må ha tro på deg selv, at du er verdigfull.

Anonymous poster hash: 691aa...1b0

• Liker 2
Skrevet

Være real, si hva du mener om ting , sett grenser og ikke gjør deg selv til offer.

Skrevet

Trur kanskje det som skal til er at du begynner å forvente det rett og slett, lær deg å sette grenser for korleis folk får behandle deg. Det er ein lang prosess, men det er verdt det. Sei til deg sjølv at no er du vaksen og du forventer å bli behandla deretter.

• Liker 2
Skrevet

Du må ikke gi mer av deg selv enn han gir deg. For eksempel skal du ikke dra i så mange av hans familieselskaper når han ikke blir med på dine. Sett grenser.

Anonymous poster hash: 0e7e8...afa
  • Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Daenerys, mod.

Gjest Malanthor
Skrevet

Noen mennesker er autoritære og karismatiske og inntar enten automatisk roller som gir dem respekt eller de får det gjennom sin naturlige væremåte. Siden du ikke har en slik personlighet på dette tidspunktet må du jobbe deg fram til det. Javisst finns det triks for og bli lagt merke til eller hørt, men du er vel egentlig ikke interressert i en kortvarig løsning som du må aktivt jobbe for og oppretholde. Vil bare gjenta hva flere andre har sagt nå ;Grenser. Du må sette grenser for hva du finner deg i, du må si klart ifra. Hvis venninnene dine ikke tar deg seriøst så si det til dem. "Hallo!? Dette er faktisk Ganske viktig for meg, kan dere ta det litt seriøst?"

Det samme med kjæresten din. Ikke godta hva som helst, sett grenser. Om du ikke vil gå fra han så gjør det klart at valg han tar får konsekvenser også for han. Vil han ha en blid og hyggelig kjæreste som blir med på ting han foreslår får han værsegod vise deg den samme respekten tilbake.

Lykke til videre!

• Liker 1
Skrevet

Jeg sitter litt i den samme problemstillingen. Men vil gi deg et godt råd: Ikke gjør som vi kvinner flest gjør - nemlig å gi mer, når vi får mindre (Mars & Venus med John Gray) Trekker han seg unna, ja, så trekk du deg lengre unna - dermed vil du fort få svar på om han synes du er verdt å 'jakte' på deg eller ikke. Fake it till you make it, er det noe som heter... Og selvsikkerhet er ofte det en mann faller for hos en kvinne. Selvtillitt er attraktivt - mer enn et pent ansikt og en flott figur! Og som han smartingen over sier: Grenser er viktige - ikke å overdrive, men å ha nok tillitt til seg selv at en 'våger' å sette grenser. Dette tror jeg du klarer om du setter litt verdi på deg selv :) Lykke til!

Anonymous poster hash: d2292...4c9
Skrevet

Jeg forstår hva du beskriver. Du må rett og slett øve deg i selvhevdelse. Start med å bygge opp selvtilliten din på ting du mestrer. Bli bra på ting. Mange begynner med fysisk aktivitet for hevde seg selv. Da mestrer du gjennom kroppen og det gir en god følelse. Bli flink på å si ifra hva du syns om ting, sett grenser og vær klar og tydelig ovenfor andre. Det føles rart i begynnelsen men blir lettere etter hvert.

Anonymous poster hash: 01453...336
Skrevet

Jeg sitter litt i den samme problemstillingen. Men vil gi deg et godt råd: Ikke gjør som vi kvinner flest gjør - nemlig å gi mer, når vi får mindre (Mars & Venus med John Gray) Trekker han seg unna, ja, så trekk du deg lengre unna - dermed vil du fort få svar på om han synes du er verdt å 'jakte' på deg eller ikke. Fake it till you make it, er det noe som heter... Og selvsikkerhet er ofte det en mann faller for hos en kvinne. Selvtillitt er attraktivt - mer enn et pent ansikt og en flott figur! Og som han smartingen over sier: Grenser er viktige - ikke å overdrive, men å ha nok tillitt til seg selv at en 'våger' å sette grenser. Dette tror jeg du klarer om du setter litt verdi på deg selv :) Lykke til!

Anonymous poster hash: d2292...4c9

Takk for svar, har selv lest mars og venus for ikke så lenge siden, men glemmer fort de kloke ordene i boken, takk for påminnelsen :)

Skrevet

Være real, si hva du mener om ting , sett grenser og ikke gjør deg selv til offer.

Kloke ord!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...