Gå til innhold

Han skal alltid hjelpe alle andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss har allerede hatt det første snøfallet og jeg vil gjerne at vi i løpet av helgen skal få fikset følgende.

Vaske og ta inn grillen

Rydde inn de utemøblene som ikke står ute med trekk over

Plante lyng i urnene ute

Høytrykksvaske verandaen

Koste løv og generelt rydde vekk småsaker som ikke skal stå ute å snø ned

Vi jobber begge fulltid og har to barn som begge går på barneskolen. Vi samarbeider godt og har et fint samliv. Barna har det bra, vi har god økonomi men vi har da ett problem.

Han skal alltid hjelpe alle andre. Han lover seg bort for å hjelpe med alt hva det skal være av praktiske ting. Vi kan sitte å spise middag, mobilen ringer og han styrter ut uten å ha fått i seg 1/3 av maten. Denne helgen har han lovet seg bort igjen, denne gang til en nabo. Dette nevnte han i forbifarten på vei til jobb.

Vi har tatt opp dette så lenge ganger og han lover at ja ja, han skal si nei neste gang med det skjer jo aldri. Nå nekter jeg å gjøre alt dette alene og vil ringe denne naboen og si at han ikke kan, er det dumt?

Anonymous poster hash: 95fa5...619
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visste han om denne listen din, har han vært med å sette den opp?

Ikke ring naboen, det blir for dumt. Du bestemmer ikke over hans arbeidskraft og tid på den måten.

Men ring mannen din, gi han listen, si beklager for at du tok det som en selvfølge at han skulle gjøre halvparten av dette i helgen, og si at han nesten må ringe naboen selv og melde avbud, eller spør om hva han tror han får utført, og når? Hva mener han er nødvendig av dette? Hva syns han det er rimelig at du gjør alene? Kan naboen hjelpe ham med noe i gjengjeld?

Skjønner dette er irriterende og frustrerende, men ikke ring du. Han er ikke noe barn heller.

Skrevet

Hadde dere avtalt at dere skulle gjøre det denne helgen, eller var det bare noe du hadde planlagt/tenkt å gjøre?

For hvis han ikke har fått klar beskjed om det, så er det bare snilt å hjelpe andre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer også på om denne listen var noe dere hadde satt opp sammen eller om det er noe du vil ha gjort men som du ikke har vært tydelig på overfor han? Her i huset har jeg erkjent at mannen min ikke er tankeleser og alt må kommuniseres tydelig. Litt kjipt kan det være noen ganger, for noe burde være selvsagt - men slik er det.

• Liker 1
Skrevet

TS her...

vi snakket om dette forrige uke da snøen dalte og vi ble enige om at nå kunne vi ikke utsette det lengre og det er jo i helgen vi har tid. Handle mat, dra på Plantasjen og handle lyng og sånne ting før ettermiddagen kommer og det blir mørkt tidligere og tidligere.

Men så ringer det noen og POFF så er alle hjemlige ting glemt.

Skrevet

Han tar deg og det dere har som en selvfølge, og elsker oppmerksomheten han får når han stiller opp og hjelper til her og der.

Du må sette foten grundig ned, og stå på ditt.

Har dere planer, så er det ikke OK å endre det bare for å hjelpe en komis/nabo.

Også typisk at han nevner det i forbifarten på vei ut døra, når du ikke har tid til å diskutere.

Foreslår at du sender han en sms og spør om han selv tar kontakt med naboen og sier at han ikke har tid, eller om du er nødt til å gjøre det for han. For det er ikke aktuelt at han bryter planer som er lagt en uke tidligere med deg.

Han bør være mann nok til å ordne opp i dette selv!

• Liker 1
Skrevet

Mulig han elsker oppmerksomheten ja.

Men TS, det kan og være at han syns det er vanskelig å avslå å hjelpe andre når det "bare" er ting hjemme som står i veien. Om han hadde en avtale om å hjelpe en annen f.eks, så hadde han jo måttet si "det går ikke siden jeg har lovt meg bort".

Hva du kan gjøre er for det første å gjøre klart at du ikke er en selvfølge - en avtale med deg bør bety like mye, eller mer egentlig, enn en avtale med en annen. Forklar at du ser på det sånn, og ikke kommer til å fire på det.

For det andre, hjelp ham med en utgang. Det kan være enklere for ham å avslå å andre dersom han definerer det han har lovt deg som en avtale. Da blir det ikke bare hans eget arbeid som kan utsettes litt, men noe han har lovt en annen. Så foreslå at neste gang noen ringer, så bruker han nettopp avtale-kortet. Og svarer naboen (eller hvem det er) at han allerede har en avtale den dagen, han har lovt kona å hjelpe til med ... etc.

Lykke til!

Skrevet

Jeg skal ikke ringe naboen, skjønte det jo selv da jeg skrev det at det var tåpelig.

Jeg har sendt han en sms om at kan ikke bare kan drite i alt og løpe avgårde fra oss. Vi skal ordne opp ute og når vi gjør det sammen er det noe vi fikser på ett par timer.

I fjor stod jeg ute i snødrevet og holdt på alene mens han stod hos naboen.

Ikke fått svar tilbake men vet de har fredagsmøte nå.

Skrevet

Jeg skal ikke ringe naboen, skjønte det jo selv da jeg skrev det at det var tåpelig.

Jeg har sendt han en sms om at kan ikke bare kan drite i alt og løpe avgårde fra oss. Vi skal ordne opp ute og når vi gjør det sammen er det noe vi fikser på ett par timer.

I fjor stod jeg ute i snødrevet og holdt på alene mens han stod hos naboen.

Ikke fått svar tilbake men vet de har fredagsmøte nå.

Jeg mente heller ikke at du skal gå til naboen på vegne av din mann og kansellere det hele.

Men din mann bør se på det som et såpass avskrekkende senario at han faktisk ringer og ordner det selv.

Poenget er at han må forstå at han ikke har flere frikort i forhold til deg, for han har tatt deg for gitt for mange ganger. Heretter firer du ikke på en avtale.

Vil han endre noe, så må det diskuteres før han lover seg bort.

Gjest Det reven sa..
Skrevet

Da hadde jeg bare tatt å pakket og dratt ut på tur. Plassert ungene hos naboen sammens med gubben.

Så sitter jeg og venninner å koser oss med vin og bytur :)

• Liker 1
Skrevet

Hos oss har allerede hatt det første snøfallet og jeg vil gjerne at vi i løpet av helgen skal få fikset følgende.

Vaske og ta inn grillen

Rydde inn de utemøblene som ikke står ute med trekk over

Plante lyng i urnene ute

Høytrykksvaske verandaen

Koste løv og generelt rydde vekk småsaker som ikke skal stå ute å snø ned

Vi jobber begge fulltid og har to barn som begge går på barneskolen. Vi samarbeider godt og har et fint samliv. Barna har det bra, vi har god økonomi men vi har da ett problem.

Han skal alltid hjelpe alle andre. Han lover seg bort for å hjelpe med alt hva det skal være av praktiske ting. Vi kan sitte å spise middag, mobilen ringer og han styrter ut uten å ha fått i seg 1/3 av maten. Denne helgen har han lovet seg bort igjen, denne gang til en nabo. Dette nevnte han i forbifarten på vei til jobb.

Vi har tatt opp dette så lenge ganger og han lover at ja ja, han skal si nei neste gang med det skjer jo aldri. Nå nekter jeg å gjøre alt dette alene og vil ringe denne naboen og si at han ikke kan, er det dumt?

Vaske og ta inn grillen - fornuftig.

Rydde inn de utemøblene som ikke står ute med trekk over - fornuftig.

Plante lyng i urnene ute - bortkastet tid, krefter og penger

Høytrykksvaske verandaen - bortkastet tid, krefter og penger

Koste løv og generelt rydde vekk småsaker som ikke skal stå ute å snø ned - løv skal ligge til våren, ellers er det fornuftig å rydde bort det som kan bli ødelagt.

Med andre ord; ikke finn på masse helt unødvendige arbeidsoppgaver for han. Det er bare jævla irriterende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...