Gå til innhold

Du må ikke tro at dine barn er spesielle

Anbefalte innlegg

Gjest Spirula
Skrevet

Jeg har det siste året lært at hvis noen så mye som antyder at deres ungdommer ikke er som forventet på ett eller flere områder, så skal de tråkkes ned.

Dette gjelder spesielt når det blir snakk om sex, alkohol, eller penger.

Hvorfor er det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har det nok med hvordan du ordlegger deg å gjøre.

• Liker 3
Gjest Spirula
Skrevet

Da har det nok med hvordan du ordlegger deg å gjøre.

Jeg har ikke deltatt i diskusjonene, men har vært observatør, så det er ikke grunnen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det siste året lært at hvis noen så mye som antyder at deres ungdommer ikke er som forventet på ett eller flere områder, så skal de tråkkes ned.

Dette gjelder spesielt når det blir snakk om sex, alkohol, eller penger.

Hvorfor er det slik?

Er det snakk om ungdommer som har sex, drikker alkohol og bruker mye penger, eller? Skjønner ikke helt hva du mener med forventer her.

Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Er det snakk om ungdommer som har sex, drikker alkohol og bruker mye penger, eller? Skjønner ikke helt hva du mener med forventer her.

Jeg snakker om hvis noen sier: "mine barn drikker ikke", "mine barn har ikke hatt sex", "mine barn har ikke oppført seg som hormonelle troll i puberteten", eller "mine barn betaler selv for *sett inn*" så blir de møtt med hånlatter, beskydninger om naivitet, og "så du tror dine barn er bedre enn alle andres".

Jeg har også sett/hørt at noen ungdommer har sagt at de ikke drikker, eller er jomfru, som har blitt beskyldt for løgn.

Jeg har lært at det tåles ikke at noen sier at deres barn ikke passer inn i andres bilde av hvordan barn/ungdommer er, og jeg lurer på hvorfor det er slik.

Endret av Spirula
Skrevet

Jeg snakker om hvis noen sier: "mine barn drikker ikke", "mine barn har ikke hatt sex", "mine barn har ikke oppført seg som hormonelle troll i puberteten", eller "mine barn betaler selv for *sett inn*" så blir de møtt med hånlatter, beskydninger om naivitet, og "så du tror dine barn er bedre enn alle andres".

Jeg har også sett/hørt at noen ungdommer har sagt at de ikke drikker, eller er jomfru, som har blitt beskyldt for løgn.

Jeg har lært at det tåles ikke at noen sier at deres barn ikke passer inn i andres bilde av hvordan barn/ungdommer er, og jeg lurer på hvorfor det er slik.

Det må være veldig individuelt så det blir vanskelig å si hvorfor noen er sånn. Jeg har et "barn" på 22 år og han har nesten ikke smakt alkohol, rett og slett fordi det ikke er hans greie, han liker ikke alkoholrusen, men jeg har da aldri opplevd nedlatende kommentarer på det. Vedr mine barns sexliv eller mangel på sådant så er ikke det noe jeg diskuterer med folk, så hvordan reaksjonene ville vært på det vet jeg ikke. Kanskje de reagerer fordi du snakker om det?

Anonymous poster hash: 31dfc...0f4

• Liker 1
Skrevet

Hvis du tenker på en bestemt annen tråd på forumet ang. en mor som mente hun faktisk hadde overvåket sin datter og hennes kjæreste 24/7 ila 2 år så er i det minste jeg fortsatt ganske tvilende til det.

Anonymous poster hash: d6c7c...da6

• Liker 1
Gjest Spirula
Skrevet

Det må være veldig individuelt så det blir vanskelig å si hvorfor noen er sånn. Jeg har et "barn" på 22 år og han har nesten ikke smakt alkohol, rett og slett fordi det ikke er hans greie, han liker ikke alkoholrusen, men jeg har da aldri opplevd nedlatende kommentarer på det. Vedr mine barns sexliv eller mangel på sådant så er ikke det noe jeg diskuterer med folk, så hvordan reaksjonene ville vært på det vet jeg ikke. Kanskje de reagerer fordi du snakker om det?

Som sagt, jeg snakker ikke om det, det er snakk om en observasjon fra min side.

Det er forventet at alle ungdommer drikker, har sex, er hormonelle og opprørske, og det virker som om det ikke tåles at noen sier at ikke alle er slik.

I denne tråden for eksempel:

En gang stakk jeg innom mamma på jobben, hvor hun satt og pratet med en venninne. Denne venninnen snakker om sin datter, som er på min alder (16), og sier noe om hvordan hun formelig kan føle hatet datteren har for det, men følger på med at "men slik er det jo med tenåringer". Når mamma påpekte at jeg slettes ikke er slik, bare lo kjerringa det vekk og sa at jo, alle er slik. Jeg stod i døråpningen og flirte.

Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Hvis du tenker på en bestemt annen tråd på forumet ang. en mor som mente hun faktisk hadde overvåket sin datter og hennes kjæreste 24/7 ila 2 år så er i det minste jeg fortsatt ganske tvilende til det.

Anonymous poster hash: d6c7c...da6

Jeg tenkte blant annet på den tråden ja.

Men hun hadde ikke overvåket datteren 24/7, det var noe hun sa på spøk, informasjon om datterens jomfrudom kom fram da hun var med datteren til gynekolog, der det skulle tas innvendlig ultralyd.

Denne moren ble overrasket over å høre at hun fremdeles var jomfru, etter å ha vært i forhold i to år, så naiv synes jeg da ikke at hun var.

Endret av Spirula
Skrevet

Ungdommer er hormonelle - men om det fører til opprør er individuelt.

Ang. sex, drikking osv. - jeg hadde strenge foreldre og var sjelden tillatt å dra på hjemme alene fester og slikt. Som resultat var jeg en av få som ikke drev med slikt når andre gjorde det. Jeg kunne føle meg utestengt men aldri sett ned på av andre voksne. Foreldrene mine var fornøyd (stort sett, fant da alltid noe å klage over), men det var ikke "forventet" at jeg skulle være opprørsk.

Når det er sagt har nok de fleste en naiv holdning til barna, til en viss grad. Foreldrene mine var jo sikre på at jeg var jomfru i hvert fall et år etter at jeg hadde hatt sex første gang. Og samme gjelder foreldrene til de i omgangskretsen min.

Anonymous poster hash: 1d533...b04
Skrevet

Skjønner kanskje hva du mener. De fleste har en oppfatning av at alle søsken krangler. Min mor sier da at jeg og min bror aldri har hatt en krangel, noe både han og jeg kan bekrefte.

"Å joda, de krangla nok de også!" :roll:

Er det ikke bare det at folk ser verden fra sitt eget perspektiv?

Anonymous poster hash: d84e8...312
Gjest Spirula
Skrevet

Skjønner kanskje hva du mener. De fleste har en oppfatning av at alle søsken krangler. Min mor sier da at jeg og min bror aldri har hatt en krangel, noe både han og jeg kan bekrefte.

"Å joda, de krangla nok de også!" :roll:

Er det ikke bare det at folk ser verden fra sitt eget perspektiv?

Anonymous poster hash: d84e8...312

Ja, det er akkurat det jeg mener!

Ja, de ser nok verden fra sitt eget perspektiv, men det kan virke som om det er litt "jantelov" inne i bildet også.

Skrevet

Det kan vel være flere årsaker til det.

Hos noen kan det dreie seg om misunnelse. Jeg har selv to (foreløpig!!) veldig greie og rolige tenåringer, og har fått noen snipete kommentarer når jeg forteller at vi ikke har noe særlig krangler, de gjør lekser uten masing osv. Det er vel lett å "ønske" at andre har de samme problemene som hva en selv har, særlig hvis man ordlegger seg som om det er en selvfølgelig greie og alle andre har bare ikke helt kontroll på barna sine (og her må man ta høyde på at ting kan sies og oppfattes på mange forskjellige måter).

Og hos andre, som har gått erfaringens bitre skole, så kan det dreie seg om at de vet hvor fort slike ting kan snu. Og at de selv har fått seg en oppvekker på at foreldre ikke vet alt.

En historie fra da jeg var 15-16: var på besøk hos en barndomsvenninne som bodde i en annen by. Hun var et år yngre, og dro meg med på den verste fjortisfylla jeg har vært borti. Skikkelig amatørgreier med himkok fra en dunk (jeg blandet ut drinken min med appelsinjuice hele kvelden for å slippe griseriet), og et par spyende og grinende fjortisjenter. Ordentlig usjarmerende. Endte opp med å dra/slepe venninnen hjem og til sengs.

Neste dag, ved frokostbordet, presterer moren hennes å si: "Det er ille med alle de ungdommene som drikker, altså. Men det er nesten enda verre med alle foreldrene som tror at barna deres ikke gjør det. Det er jo så naivt, jeg skjønner ikke at de tror på det selv... Men men. Jeg vet jo ikke så mye om det, og jeg er bare kjempeglad for at Trude ikke drikker, i hvert fall!"

:hoho:

(og for the record: nevnte Trude er i dag en voksen og ansvarlig dame, og moren har for lengst oppdaget at hun drikker innimellom (vin nå da, ikke hjemmebrent). Men historien er jo et virkelig klassisk eksempel på at foreldrene kan være helt sveiseblinde når det er snakk om egne barn)

• Liker 1
Skrevet

Så klart er noen barn bedre enn andre barn på visse områder, men det betyr ikke nødvendigvis at de er et bedre menneske. Feiling er jo trossalt menneskelig, det er det som skaper erfaring :)

Anonymous poster hash: dc2c0...5fe

Skrevet

Det er forventet at alle ungdommer drikker, har sex, er hormonelle og opprørske, og det virker som om det ikke tåles at noen sier at ikke alle er slik.

Det høres ut som du lever i et veldig spesielt miljø. Jeg kjenner ikke igjen det du sier i det hele tatt og jeg bor i Oslo. Jeg kjenner mange tenåringer gjennom mine barn og de er like forskjellige som oss voksne. ingen "forventer" at de skal drikke og hore rundt.

Gjest Spirula
Skrevet

Så klart er noen barn bedre enn andre barn på visse områder, men det betyr ikke nødvendigvis at de er et bedre menneske. Feiling er jo trossalt menneskelig, det er det som skaper erfaring :)

Jeg oppfatter ikke de som sier at barna deres ikke drikker, har sex, krangler osv, som at de samtidig sier at barna deres er bedre enn alle andres barn, hverken på enkelte områder, eller på alle områder, men det virker som om det blir oppfattet slik.

Skrevet

Jeg oppfatter ikke de som sier at barna deres ikke drikker, har sex, krangler osv, som at de samtidig sier at barna deres er bedre enn alle andres barn, hverken på enkelte områder, eller på alle områder, men det virker som om det blir oppfattet slik.

Jaa.. jeg vet ikke.. føler det er sånn at hvis du sier barnet ditt ikke drikker f.eks, så blir du latterliggjort og kalt naiv, fordi ''alle'' gjør det. Men alle vet jo at ikke ''alle'' ungdom drikker, og hvis ungdommen sier selv at h*n ikke drikker, da er det troverdig, men hvis foreldre sier at barna ikke drikker er det bare de som er naiv, godtroen og rundlurt. Kan jo være tilfelle, jeg lurte foreldrene min med altfor mye da jeg selv gikk på ungdomsskolen, men det er ikke alltid tilfelle. Så syns det blir dumt å gjøre narr av foreldre som mener at barna deres ikke gjør noe galt, når man ikke kan motbevise dem.

Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Det kan vel være flere årsaker til det.

Hos noen kan det dreie seg om misunnelse. Jeg har selv to (foreløpig!!) veldig greie og rolige tenåringer, og har fått noen snipete kommentarer når jeg forteller at vi ikke har noe særlig krangler, de gjør lekser uten masing osv. Det er vel lett å "ønske" at andre har de samme problemene som hva en selv har, særlig hvis man ordlegger seg som om det er en selvfølgelig greie og alle andre har bare ikke helt kontroll på barna sine (og her må man ta høyde på at ting kan sies og oppfattes på mange forskjellige måter).

Og hos andre, som har gått erfaringens bitre skole, så kan det dreie seg om at de vet hvor fort slike ting kan snu. Og at de selv har fått seg en oppvekker på at foreldre ikke vet alt.

En historie fra da jeg var 15-16: var på besøk hos en barndomsvenninne som bodde i en annen by. Hun var et år yngre, og dro meg med på den verste fjortisfylla jeg har vært borti. Skikkelig amatørgreier med himkok fra en dunk (jeg blandet ut drinken min med appelsinjuice hele kvelden for å slippe griseriet), og et par spyende og grinende fjortisjenter. Ordentlig usjarmerende. Endte opp med å dra/slepe venninnen hjem og til sengs.

Neste dag, ved frokostbordet, presterer moren hennes å si: "Det er ille med alle de ungdommene som drikker, altså. Men det er nesten enda verre med alle foreldrene som tror at barna deres ikke gjør det. Det er jo så naivt, jeg skjønner ikke at de tror på det selv... Men men. Jeg vet jo ikke så mye om det, og jeg er bare kjempeglad for at Trude ikke drikker, i hvert fall!"

:hoho:

(og for the record: nevnte Trude er i dag en voksen og ansvarlig dame, og moren har for lengst oppdaget at hun drikker innimellom (vin nå da, ikke hjemmebrent). Men historien er jo et virkelig klassisk eksempel på at foreldrene kan være helt sveiseblinde når det er snakk om egne barn)

Du har sikkert rett i det at det er lett å ønske at andre har samme problemer som en selv, og jeg tror ikke at foreldre vet alt om sine barn, noe som kan være greit å få en påminnelse om av og til.

Men samtidig må det ikke bli slik at med en gang noen sier noe positivt om sine barn, så må det rakkes ned på umiddelbart.

Og jeg har også en "Trude" fra min fortid som har gitt oss mange morsomme minner fra en, til tider, mindre "perfekt" ungdomstid. :)

Jaa.. jeg vet ikke.. føler det er sånn at hvis du sier barnet ditt ikke drikker f.eks, så blir du latterliggjort og kalt naiv, fordi ''alle'' gjør det.

Av og til så er det slik ja.

Jeg kom på en tråd fra noen år siden, og jeg lette den opp, fordi det var et innlegg der som illustrerte dette ganske så greit.

Tråden ble opprettet på grunn av en diskusjon rundt ungdom og jobb etter skoletid.

En mor ønsket å belyse at ungdommer var ulike, og prioriterte ulike ting, og brukte sine egne barn som eksempel.

Det var i dette tilfellet snakk om økonomiske prioriteringer, og at hennes ungdommer valgte å leve nøkternt og sparsomt (noe som blant annet innebar å ikke bruke penger på røyk, alkohol, restauratbesøk og utelandsturer med venner), framfor å skaffe seg deltidsjobb ved siden av skolen.

En bruker så på dette som svært negativt, og mente at enten løy trådstarter, eller så sto ungdommene " langt tilbake fra virkelighetens verden".

Så sa hun:

Men jeg er ærlig når jeg forteller om ungene mine - i motsetning til alle som forteller om sine fantastiske unge som klarer seg meg 300 kroner på en måned og som prioriterer lekser og skole fremfor jobbing. Som har penger til billappen stående på konto og som hverken røyker eller snuser .. ei heller drikker alkohol eller går på fest før de blir 18. Som samler venner hjemme til hjemmelaget pizza fremfor å gå på kino og kjøpe burgere eller pizza ute

Denne brukeren klarte rett og slett ikke akseptere at den trådstarterens ungdommer hadde andre prioriteringer enn hennes egne ungdommer hadde, og at om ikke trådstarter løy, så var ikke trådstarters ungdommer normale.

Slike latterliggjøringer har jeg både sett og hørt ganske mange av, og har konkludert med at veldig mange tolker positive kommentarer om egne barn som automatisk kritikk av andres barn.

Et veldig godt eksempel er da en mor fikk spørsmål om venninnens barn kunne arve noen klær.

Moren sa da at det kunne hun gjerne, men at hun ikke trodde at klærne ville passe, fordi barna hennes brukte små størrelser. Venninnen utbryter da: "kaller du mine barn feite"?

Endret av Spirula
Skrevet

Før likte jeg ikke agurk, men nå gjør jeg det

Anonymous poster hash: 0359a...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...