AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Hei, jeg var nylig på helsestasjon med min datter på litt over halvannet år. Hun har alltid vært både lang, og tung, og har vært høyt oppe på kurvene. Men da vi var der nå sist har vekten økt mye, og hun er nå godt over den øverste kurven. (og følger heller ikke noen kurve) Jeg mener selv at det ikke er noe å bekymre seg over, da både jeg, mine søsken, far og hans søsken, har vært ganske store barn. Vi er nå alle slanke som voksne. Men de gir meg så mye «pes» for vekten hennes på hs. Og jeg skjønner jo at de vil vi skal følge litt ekstra med osv, så hun ikke ender opp med å være fryktelig overvektig. Men hva skal jeg gjøre da? Hun har aldri smakt verken saft, brus eller juice, og hun spiser jo helt normal mat. Både i barnehagen og hjemme. Hun får heller aldri godteri og søtt, med unntak av bakverk i bursdager og familiesammenkomster. Altså ikke noe som virker som det er utslagsgivende for vekten hennes. Hun ser heller ikke kjempetykk ut, men hun er tung og kompakt. Jeg sa jo det på hs, at hun ikke får brus o.l. Men det er ikke sikkert de trodde på meg? Er det noen andre med slike barn som ikke følger det helsestasjonen, mener er normen? Da hun var baby, sa legen på hs at hun antakeligvis kom til å gå litt ned i vekt når hun ble syk, for det ble jo de fleste barn. Men min datter har hatt 1 dag med omgangssyke siden hun ble født, og det er eneste gangen hun har vært annet enn forkjølet. Anonymous poster hash: 93e24...8e7
Harlekin Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Så lenge du vet at barnet spiser normalt og er normalt aktivt, synes jeg du godt kan overhøre helsesøster her. Barn skal ikke slankes, og det er helt vanlig at de "vokser inn i sin egen kroppsfasong". Du får si til helsesøster at barnet spiser normalt sunn mat og er frisk, så du er ikke bekymret og det bør de heller ikke være. 5
Silfen Skrevet 25. oktober 2013 #3 Skrevet 25. oktober 2013 Iom at vekten har økt mye, så ville jeg vært bevisst på å følge med på om det ikke ligger annet bak. Altså ikke at hun spiser feil, men tenker at det er mulig at sykdommer kan gi økt vekt? Det "normale" er jo at barn i den alderen går noe ned i vekt, iom at det blir langt mer aktive. Dersom jeg hadde hatt et så lite barn, med plutselig stor vektøkning, der kostholdet ikke var årsaken, så ville jeg blitt litt bekymret og forsøkt å finne en årsak til dette. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #4 Skrevet 25. oktober 2013 Så lenge du vet at barnet spiser normalt og er normalt aktivt, synes jeg du godt kan overhøre helsesøster her. Barn skal ikke slankes, og det er helt vanlig at de "vokser inn i sin egen kroppsfasong". Du får si til helsesøster at barnet spiser normalt sunn mat og er frisk, så du er ikke bekymret og det bør de heller ikke være. Ja, jeg også tenker jo i utgangspunktet at hun kommer til å vokse seg til. Og omgangssyken kommer sikkert flere ganger, så da vil hun jo ha litt å ta av. Iom at vekten har økt mye, så ville jeg vært bevisst på å følge med på om det ikke ligger annet bak. Altså ikke at hun spiser feil, men tenker at det er mulig at sykdommer kan gi økt vekt? Det "normale" er jo at barn i den alderen går noe ned i vekt, iom at det blir langt mer aktive. Dersom jeg hadde hatt et så lite barn, med plutselig stor vektøkning, der kostholdet ikke var årsaken, så ville jeg blitt litt bekymret og forsøkt å finne en årsak til dette. Finnes det noen sykdommer som kan virke på den måten? Hun er jo så frisk og rask ellers... Og det er vel ikke det at hun "plutselig" har fått en vektøkning, hun har jo gått ganske godt opp i vekt hele veien. Jeg skal ihvertfall følge nøye med! Anonymous poster hash: 1a682...626
Silfen Skrevet 25. oktober 2013 #5 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg vet ikke. Det er du som skriver mye. Du skriver dog ikke hva mye er. Men plutselige sprang godt opp i vekt på et barn som ikke overfores og er i en meget aktiv alder, det ville jeg altså fulgt med på.
yxnyx Skrevet 25. oktober 2013 #6 Skrevet 25. oktober 2013 Hvordan er det med aktiviteten hennes, da? Går hun? En av mine sønner hadde før en kontroll på HS gått opp så mye i vekt at vi måtte komme tilbake og "kontrollveie" en måneds tid etterpå eller noe sånt. Da var han ca et år. Han gikk ganske sent (var en bedagelig type), men ble mer aktiv på denne alderen, og hadde strukket seg litt til neste veiing. Helsesøster ba meg også vurdere å gi skummet melk og andre lettprodukter, men det droppet jeg. Tror ikke slikt er bra for små barn. Jeg visste jo med meg selv at han hadde et godt kosthold, og var egentlig ikke så bekymret. Han er i dag høyere enn snittet for sin alder, men ikke spesielt tung. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #7 Skrevet 25. oktober 2013 Det var stikk motsatt med barnet mitt. H*n var for lett, å helsestasjonen pesa veldig med det. De ga seg ikke før jeg tok med mitt eget helsekort fra da jeg gikk til barnehelsetjenesten 30 år tidligere. Mitt kort viste at jeg også var lett, men jeg fulgte min egen kurve. Anonymous poster hash: febfe...1ef
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #8 Skrevet 25. oktober 2013 Argh, jeg blir så irritert over at det alltid skal mases sånn om vekta! Kan ikke folk få lov til å være litt forskjellige? Vår datter er gjennomsnittlig av vekt. Bestevenninnen hennes er datter av et vennepar av oss. De er sporty, drar med barna på ski og skogsturer i ett sett. Hos oss koser vi oss like gjerne inne, med puslespill og tegnesaker. Barna spiser like mye, likevel er venninna til jenta vår grovbygd, stor og tung. Ikke feit, men stor og tung. Tipper at hun har arvet sin fars kompakte kroppsbygning. Men hun kommer til å strekke seg om noen år, helt sikkert. Ingen av de voksne i familien er noe som helst overvektige. Synes det er så rart at det skal være så voldsomt fokus på vekt og kropp, fra helsestasjonens side. Da jeg var ung, het det seg at man skulle respektere alle og godta alle, og da jeg vokste opp var det ikke noe slankepress fra helsemyndighetene. Takk og pris for det. Anonymous poster hash: 800b8...b7d 3
Silfen Skrevet 25. oktober 2013 #9 Skrevet 25. oktober 2013 Det er jo ikke vekten i seg selv her, men stor oppgang på kort tid.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #10 Skrevet 25. oktober 2013 Det er jo ikke vekten i seg selv her, men stor oppgang på kort tid. Hun gikk litt over kurven da hun fikk vaksine i sommer(juni), men jeg husker ikke hvor mye hun veide da. Det må jeg sjekke når jeg kommer hjem. Men hun veier 15,1 kg nå, og er 84(?!) lang. Så de så antydning til stigning i kurven allerede i sommer. Men da var det ikke jeg som var med henne på hs. Takker så mye for innspill alle sammen. Hun begynte å gå før hun var 1 år. Hun er aktiv og leker, løper og er mye i farta. Men hun er jo et rolig barn, sammenlignet med mange andre. Hun har normal motorikk, og er mye ute i barnehagen(friluftsbarnehage). Anonymous poster hash: 1a682...626
Gjest Elseby13 Skrevet 25. oktober 2013 #11 Skrevet 25. oktober 2013 Oops, 15 kilo var veldig mye for en stakkar på 1,5 år! Jeg ville konsultert en barnespesialist for å utelukke stoffskiftesykdom.
Gjest Arch Skrevet 25. oktober 2013 #12 Skrevet 25. oktober 2013 Det er omtrent det samme som treåringen vår, og han er en del høyere. Det høres jo faktisk litt tungt ut. Nå pleier jeg som oftest å synes helsestasjonen overdriver hysteriet sitt, men en så tung frøken ville jeg kanskje fulgt med på.
Harlekin Skrevet 25. oktober 2013 #13 Skrevet 25. oktober 2013 Hun gikk litt over kurven da hun fikk vaksine i sommer(juni), men jeg husker ikke hvor mye hun veide da. Det må jeg sjekke når jeg kommer hjem. Men hun veier 15,1 kg nå, og er 84(?!) lang. Så de så antydning til stigning i kurven allerede i sommer. Men da var det ikke jeg som var med henne på hs. Takker så mye for innspill alle sammen. Hun begynte å gå før hun var 1 år. Hun er aktiv og leker, løper og er mye i farta. Men hun er jo et rolig barn, sammenlignet med mange andre. Hun har normal motorikk, og er mye ute i barnehagen(friluftsbarnehage). Anonymous poster hash: 1a682...626 Hm, ja det var jo endel, det. Min 4-åring veier 16 kg - hun er riktignok litt vel lett og har alltid vært det. Det er jo store variasjoner, så jeg vet ikke om "alt" er normalt, men du kan jo snakke med lege for sikkerhets skyld?
Anciol Skrevet 25. oktober 2013 #14 Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Mine barn er tynne og har alltid vært godt nede på vektkurven:) men så ligger små tynne folk til min fars familie:) Pappa var liten og tynn som baby men når normalvektig og middels høy, farfar var liten og tynn, tante er liten og tynn Datteren min på 4 1/2 er 15 kg og sønnen min på 6 er ca 20 kg:) Endret 25. oktober 2013 av Anciol
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #15 Skrevet 25. oktober 2013 Ja, 15kg er mye for et så lite barn. Men det som er så rart, er jo at hun ikke ser spesielt tykk ut. Hun har ikke noe større "bollekinn" enn de andre barna, heller ikke pølsefingre og lubne klubbehender. Hun ser helt normal ut, men er "nokså" tettbygd. Jeg har spurt litt i barnehagen om de synes hun spiser mye i forhold til de andre som er yngre/eldre, men de sier at det er alt normalt. Hun går også i en barnehage hvor de aldri har kaker og slike ting. Jeg skal ringe legen på mandag for å høre litt hva han tror. Og om det evt er noen tester man kan ta? Jeg bør vel prøve å finne ut hvordan jeg selv var på den alderen. jeg var visstnok ganske tykk! Men det snudde da jeg var 2-3, og resten av barndommen var jeg heller i andre enden av skalaen. (lang og tynn) Anonymous poster hash: 1a682...626
Gjest Riskjeks Skrevet 25. oktober 2013 #16 Skrevet 25. oktober 2013 15 kg er mye, men ikke sååå mye. Jeg veide 12 kg da jeg var 1 år Var en tjukkas-baby frem til jeg var 2-3 år, og etter det har jeg vært veldig slank hele livet. Du skriver jo at det samme gjelder deg selv. Dermed stor sjanse for at dette skal gjelde datteren din også! Jeg tror det er viktig å vite at 1,5 år jo er en alder der aktivitetsnivået øker veldig. En 2-åring er jo enormt mye mer i aktivitet enn en 1-åring. Jenta di vil helt sikkert begynne å bli mer og mer aktiv, samtidig som hun vil vokse i høyden, og som 2-åring veier hun kanskje det samme, og er dermed ikke så unormal lenger. Mine barn veide så vidt jeg husker nesten 14 kg som 2-åringer. Så lenge hun spiser normalt og har et normalt aktivitetsnivå, er nok alt i orden. Se det heller an og så tipper jeg situasjonen har normalisert seg om 6-12 mnd.
MissCoverdale Skrevet 25. oktober 2013 #17 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg ville bekymret meg mer over at hun ikke følger en kurve/får en plutselig økning, enn selve vekten.. Har hun aldri fulgt en kurve?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #18 Skrevet 25. oktober 2013 Det er bare en enkel blodprøve som skal til for å sjekke om det er stoffskiftet det er noe i veien med. Men jeg ville absolutt henvendt meg til legen for å sjekke opp disse tingene. Kanskje du kan samarbeide med barnehagen om å skrive opp det hun spiser i løpet av en uke, for å undersøke om det er der det ligger. Min er 12kg fordelt på 85 cm på samme alder, og han er i ganske godt hold. Vi følges opp ekstra av helsestasjonen fordi han har hoppet noen kurver (både lengde og vekt). Det syns jeg bare er betryggende. Det er førstemann og jeg føler meg ganske blank på forventninger til hva de spiser, hvordan de legger på seg og hva som er normalt. Anonymous poster hash: ec514...84b 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #19 Skrevet 25. oktober 2013 Blir nesten litt bekymret når jeg leser dette, småen her i huset veier 11 kg og er 77 cm, men det er aldri blitt nevnt at han veier for mye? Han er 11 måneder, veldig aktiv og veldig sterk for alderen (ikke bare noe jeg finner på altså)Anonymous poster hash: 63eab...eb1
Gjest Riskjeks Skrevet 25. oktober 2013 #20 Skrevet 25. oktober 2013 Mine barn er tynne og har alltid vært godt nede på vektkurven:) men så ligger små tynne folk til min fars familie:) Pappa var liten og tynn som baby men når normalvektig og middels høy, farfar var liten og tynn, tante er liten og tynn Datteren min på 4 1/2 er 15 kg og sønnen min på 6 er ca 20 kg:) Dette tipper jeg hjalp TS veldig mye. Gratulerer! 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå