Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kommer snart babyen og jeg begynner å bli litt bekymret for hvor mye de tåler / hva man kan gjøre med dem. Lest endel om Shaken Baby Syndrome i den andre tråden her - jeg har inntrykk av at "alle" gynger babyer ganske kraftig opp og ned for å få dem til å slutte å gråte, kan man egentlig gjøre det eller kan det forårsake skader? Hva med sånne liggestoler man kan gynge opp og ned (noen av dem har også vibrering)? Kan det være skadelig for babyen?

Anonymous poster hash: 88b9c...d45
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Shaken Baby Syndrome forårsakes jo av kraftige og brå ristebevegelser, det er vel neppe noen som rister babyen på en sånn måte for å roe den ned? Det ville vel tvert imot heller gjøre babyen enda mer urolig og skrikete.

Jeg har selv et barn som behøvde mye byssing som baby, men jeg bysset han jo aldri med raske og brå bevegelser. Da jeg bysset han lå han trygt i armene mine mens jeg bevegde armene rolig frem og tilbake eller opp og ned. Vanlig byssing vil jo aldri, aldri kunne føre til de voldsomme ristebevegelsene som skal til for å forårsake hjerneblødninger

Kan heller aldri tenke meg at vibrerende vippestoler skal være farlig, da er det jo også snakk om en forsiktig og rolig risting/vibrering. Du kan jo tenke deg selv, hvis du triller en tennisball rolig bort til en glassrute skjer jo ingen verdens ting. Dersom du slenger den i ruta med all din kraft derimot, da vil den ganske sikkert knuse.

Anonymous poster hash: e3999...6d6
Skrevet

Alle gynger ikke babyer kraftig opp ned, iallefall er ikke det noe man skal eller bør gjøre.

Ikke skal de sitte lenge i vippestol heller, så problemet løser jo selg selv sånn sett :)

Nå er det endel babyer som kun sovner om vogna blir bysset ltit ekstra hardt frem og tilbake, eller å bli trillet på grus/ujevnt underlag, men bevegelsen blir jo mye svakere der enn om man selv står og bysser hardt.

Anonymous poster hash: dcf3a...10f
Skrevet

Shaken baby syndrom krever kraftig risting. Det skjer ikke ved alminnelig byssing. Hvis man ser inn i pupillene, finner man det ved at det bare er rød mos. Hjernen er moset mot pannen og forårsaker indre blødninger. Hjernen er relativt godt beskyttet i skallen i hjernevæsken.

Skrevet

Ikke bekymre deg TS, det er stor forskjell på å bysse vanlig og å virkelig riste babyen.

Shaken baby syndrom krever kraftig risting. Det skjer ikke ved alminnelig byssing. Hvis man ser inn i pupillene, finner man det ved at det bare er rød mos. Hjernen er moset mot pannen og forårsaker indre blødninger. Hjernen er relativt godt beskyttet i skallen i hjernevæsken.

Herregud, så forferdelig. :frown:

Skrevet

Eh, lite paradoks der?: "Hjernen er relativt godt beskyttet" og "rød mos" av risting...

Poenget er at hjernen egentlig ikke er så fantastisk godt beskyttet. Særlig ikke hos små babyer.

Anonymous poster hash: bc254...051

Skrevet

Eh, lite paradoks der?: "Hjernen er relativt godt beskyttet" og "rød mos" av risting...

Poenget er at hjernen egentlig ikke er så fantastisk godt beskyttet. Særlig ikke hos små babyer.

Anonymous poster hash: bc254...051

Relativt betyr "ganske godt" ikke "veldig godt".

Skrevet

Babyer tåler en god del faktisk... bare tenk på den ektreme fødselen de skal igjennom.... bare man tar vare på de med vanlig god omsorg er det nok.... De tåler både trilleturer med grusunderlag og vippestoler.... ikke tenk på det. Men hvis du fillerister i baby i sinne derimot, er skaden skjedd. Helt normalt å være redd for alle ting TS, det er bare hormonene som skal ut av kroppen igjen.... klem :hug:

uten å åpne en ny diskusjon på hva "vanlig god omsorg er".....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...