Gå til innhold

Gammel nok til å ta buss ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to jenter som går på privatskole.

De pleier vanligvis å gå til skolen, da detikke er lange stykket. Men nå skal skolen flytte, å da blir det lengre vei, og tenker at det er naturlig at de tar buss istedenfor å gå den lange veien.

De går i 3 og 4 klasse, er de gammel nok til å ta bussen selv? Hva syntes dere? Er snakk om 3-4 km vei.....( 3 stopp) :heks:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3-4 km? Da kan de vel gå?

Anonymous poster hash: 09801...bbe

Skrevet

Når de går i 3. og 4. klasse bør det ikke være noe problem å ta bussen i det hele tatt, spesielt ikke når de går sammen :)

• Liker 5
Skrevet

Har to jenter som går på privatskole.

De pleier vanligvis å gå til skolen, da detikke er lange stykket. Men nå skal skolen flytte, å da blir det lengre vei, og tenker at det er naturlig at de tar buss istedenfor å gå den lange veien.

De går i 3 og 4 klasse, er de gammel nok til å ta bussen selv? Hva syntes dere? Er snakk om 3-4 km vei.....( 3 stopp) :heks:

Har du mulighet til å følge de til bussen? Og si ifra til bussjåføren hvor de skal av? :)

Anonymous poster hash: 22beb...39b

Skrevet

Nei, det er vel ikke det... er bare litt beskymret for at det kommer rusede folk på bussen osv.... busstoppet er rett i nærheten av oss, men kommer til å være med de 2 første gangene iallefall....

Skrevet

Har du mulighet til å følge de til bussen? Og si ifra til bussjåføren hvor de skal av? :)

Anonymous poster hash: 22beb...39b

Ja, kommer til å følge de 2 føste gangene iallefall.... de er jo kjent i området, så skulle jo gå greit....

Skrevet

Masse skrivefeil her... tastene går litt fort.... :P

Skrevet

Nei, det er vel ikke det... er bare litt beskymret for at det kommer rusede folk på bussen osv.... busstoppet er rett i nærheten av oss, men kommer til å være med de 2 første gangene iallefall....

At de kan komme rusede folk på bussen, eller at det skjer merkelige ting, er jo noe de må lære seg å takle før eller siden uansett. Pass på å ikke krisemaksimere, men forklar kort hva de skal gjøre hvis de blir usikre på noe. Vis dem veien et par ganger, og så går dette av seg selv.

Selv har jeg sagt til barna når de skal ut på buss alene for første gang (har vært ca andreklasse her, men som regel med venner/søsken) at det er lurt å holde seg i nærheten av sjåføren. Og at de kan ta kontakt med ham hvis det skjer noe ekkelt eller vanskelig. Bussen er jo stort sett full av folk, heldigvis, så risikoen er jo ganske liten for at noe skulle skje.

Synes det er bra å la ungene prøve seg! Det positive er at du får unger som klarer seg selv, får selvtillit til egne evner, og snart farter rundt uten bekymringer eller vanskeligheter. Kjenner foreldre som kjører barn opp til ungdomsskolealder overalt, og barna aner ikke hvordan man bytter t-bane eller kjøper en billett. Det er jo egentlig litt sprøtt...

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor ta buss i det hele tatt når det er snakk om gangavstand?

Skrevet

Selvfølgelig kan de ta buss alene. Har du hørt om rusede folk som angriper barn?

Anonymous poster hash: 377aa...475
  • Liker 1
Skrevet

Men hvorfor ta buss i det hele tatt når det er snakk om gangavstand?

Nå er ikke jeg TS, men to småskolejenter som skravler og fniser kan bruke en hel evighet på å gå 3-4 kilometer :ler:

For oss dreier det seg om bytrafikk, så å ta buss er et tryggere alternativ enn en skolevei med veldig mange veikryss og tett trafikk.

Og når jeg tenker etter, kjenner i hvert fall jeg svært få voksne som går 3-4 kilometer til jobben. De sprekeste sykler, resten tar kollektivt eller bil.

• Liker 1
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men det er vanlig at 3.-4. klassinger tar bussen alene til og fra skolen. Iallfall slik jeg ser det. (Bor de lengre enn 4 km fra skolen, har de normalt sett krav på fri skoleskyss, kanskje med egen skolebuss). Sjåførene er ofte noenlunde de samme, og det samme med passasjerene. Det er ofte mange av de samme passasjerene på bussen hver eneste dag, faste passasjerer som sjåførene kjenner igjen, og som kjenner igjen sjåførene. Sjåførene skal også ha en viss "kontroll" på hvem som kommer på bussen, og har full rett til å "kaste av" passasjerer som ikke oppfører seg pent, eller nekte dem å være med. For eksempel rusede personer, kranglefanter og folk som ikke kan eller vil betale.

Har barna 3-4 km skolevei, vil de normalt sett bruke minst 30-45 minutter på å gå én vei, det å ta buss vil spare dem for mye.

Jeg ser ingen grunn til ikke å la ungene få den utfordringen å ta buss alene. Mange av mine venninner gjorde det i vår barndom, til og fra skolen. Selv er jeg også fast busspassasjer og jeg treffer de samme skolebarna, som går på en privatskole i nærheten av jobben min, - på bussen hver eneste dag. Noen av dem går bare i 1. klasse, og de ser ut til å klare seg helt fint.

Skrevet

Her jeg bor er det 2 km til skolen, så alle 1. klassingene tar bussen til skolen. Dette klarer de fint alene.

Og datteren min har tatt buss til fritidsaktiviteten sin fra hun var 10 år.

Skrevet

Akkurat slik er det her også. 2 km grense for 1. klasse, 4 km for resten

Skrevet

Visst kan de det!

Barn kan mycket mer än vi ofta tror.

I min sons klass har de barn som åkt buss varje dag sedan 1:a (norsk 2:e) klass.

Varje morgon när jag passerar skolan, eller åker buss (kliver på vid skolan då vi bor precis brevid) kliver det av massor med barn i alla åldrar.

Det är de första få gångerna som är läskiga/skummelt, sedan går det bra.

Annars har du ju både alternativ att gå eller cykla till skolan (kanske bara om det finns bra cykelvägar).

Skrevet

Ja takk for svar... ble litt klokere... Ja de suller en del på veien, så hadde brukt en evighet å gå stykket.... Første gangen dette, så er litt sånn ekkelt,( for meg som hønemor) men de har jo men seg mobil, så er jo ikke noe krise nei, hvis de skulle glemme å gå av eller noe.... :Nikke:

Går jo sikkert kjempefint, men klarer bare ikke tanken på om det kommer berusede folk, for det syntes jo jeg som voksen også er ganske ekkelt og oppleve...(aggresive berusede)... :heks:

Gjest Mocchhaa
Skrevet

Jeg tok buss alene fra 1.klasse. Såklart burde det gå greit.

Skrevet

Går jo sikkert kjempefint, men klarer bare ikke tanken på om det kommer berusede folk, for det syntes jo jeg som voksen også er ganske ekkelt og oppleve...(aggresive berusede)... :heks:

Legg nå vekk den tanken, og fokuser på at du har store ordentlige barn, at sjåførene greier opp med evt berusede og annet bråk på bussen, og at det er mange andre med på bussturene. Berusede er aldri i overtall på bussen.

Har du selv vært busspassasjer på de rutene, eller er det andre du kan snakke med som er/har vært det? Snakk med dem da, hvis du er så urolig. Er det et kjent problem på bussen?

Skrevet

Hvor er det dere bor da, som er redd for agressive, berusede folk på bussen i skoletiden? Jentene kan lære at hvis noen snakker med dem som de syns er ekle, skal de gå bort til noen andre voksne/sjåføren, og eventuelt be om hjelp. Jeg tar 20-bussen til og fra jobb hver dag i Oslo, og har ikke opplevd (eller sett andre bli plaget av) aggresive, berusede folk. Men i løpet av ÅR, har noen litt forstyrrede mennesker snakket til meg, ikke noe farlig, bare sånn rart. Hvis jentene bor i en by, er de, eller blir de fort, vant til folk.

Anonymous poster hash: c9a74...503
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tok buss alene fra 1.klassen, og det gikk helt fint :)

Og uansett, bedre at de tar buss som kanskje tar 10-15 minutter, enn at de skal komme for sent hver dag fordi de bruker tre kvarter/time på å gå.

Anonymous poster hash: 0abe0...bac
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...