Gelica Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Det er så mange dietter ute og går om dagen og jeg har jo forstått at flere av de fungerer godt. MEN hva den ultimate dietten som ikke er supervanskelig å følge og holde? Er det lavkarbo, 5:2 dietten, lavkalori, osv.....? Kom gjerne med dine erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg synes du bør tenke livsstil, ikke "diett"/hurtigløsninger etc. Finn et kosthold du trives med, og som fungerer i din hverdag. Anonymous poster hash: 2283d...b11 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #3 Skrevet 25. oktober 2013 Alle dietter/kosthold (det bør være en permanent forandring i kostholdet, dersom du ønsker at resultatene skal vare) som innebærer at du spiser mindre kalorier enn du forbruker, vil kunne gjøre at du går ned i vekt. Det som varierer fra kosthold til kosthold, er hvor sunne de er, og hvor egnet de er for akkurat deg (mtp hva slags mat du liker å spise). Du må finne et fornuftig kompromiss mellom hva du trivselsmessig kan leve med på sikt, og hva som er sunnest. Anonymous poster hash: a3991...07a
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #4 Skrevet 25. oktober 2013 Personlig følger jeg dietten "beveg deg mer - spis mindre og sunnere". Eneste jeg kjenner til med 100% suksessgaranti Jeg utelukker ikke at andre kan finne dietter som fungerer for dem, men husk at det skal være en livsstilsendring. Jeg er fettprosent på 25%, og jeg vil gjerne ned i rundt 22% (lavere enn det ønsker jeg ikke). Anonymous poster hash: 88e36...9ea 1
drue Skrevet 25. oktober 2013 #5 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg har gått lavkalori før, og det funka det. Jeg gidder derimot ikke å telle kalorier lengre, da jeg syns det er sykt kjedelig. Jeg er nå mer opptatt av hva maten min inneholder av karbohydrater, fett og proteiner. Jeg har valgt å følge denne her: http://fitnessbloggen.no/myrevolution-health-fitness-concept/ Å spise når jeg er sulten passer meg utmerket!! Og at jeg kan spise masse frukt er også helt topp! Ser egentlig ikke på det som en diett, men som noe jeg kan klare å leve med.
Redbull Skrevet 25. oktober 2013 #6 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg har prøvd det meste, og alt har funka der og da. Så er det rett opp igjen. Først nå jeg har begynt å tenke livsstil. Spiser "det jeg vil", men holder meg til det som er sunt. Nå tenker jeg at jeg skal leve, jeg lever bare en gang. Men det betyr ikke at jeg må ha 8kg sjokolade hver Lørdag. Jeg holder meg unna raske karbs som sukker og hvetemel i hverdagen. Men, jeg KAN bake boller en Onsdag om jenta mi er syk og er hjemme fra bhg Det er vanskelig å forklare, men etter at jeg begynte å tenke livsstil og ikke "jeg må ned 20 iløpet av 4 mnd!" så har skuldrene senka seg, jeg spiser senere, koser meg med maten, jeg stresser mindre og er generellt gladere 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #7 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg har prøvd det meste, og alt har funka der og da. Så er det rett opp igjen. Først nå jeg har begynt å tenke livsstil. Spiser "det jeg vil", men holder meg til det som er sunt. Nå tenker jeg at jeg skal leve, jeg lever bare en gang. Men det betyr ikke at jeg må ha 8kg sjokolade hver Lørdag. Jeg holder meg unna raske karbs som sukker og hvetemel i hverdagen. Men, jeg KAN bake boller en Onsdag om jenta mi er syk og er hjemme fra bhg Det er vanskelig å forklare, men etter at jeg begynte å tenke livsstil og ikke "jeg må ned 20 iløpet av 4 mnd!" så har skuldrene senka seg, jeg spiser senere, koser meg med maten, jeg stresser mindre og er generellt gladere Og hvor mye har du gått ned etter du endret tankegang? Eller er du bare mer fornøyd, uten å ha gått ned i vekt? Anonymous poster hash: 74a8a...134
Gjest Runforit Skrevet 26. oktober 2013 #8 Skrevet 26. oktober 2013 Moderate mengder mat kombinert med trening.
Redbull Skrevet 26. oktober 2013 #9 Skrevet 26. oktober 2013 Og hvor mye har du gått ned etter du endret tankegang? Eller er du bare mer fornøyd, uten å ha gått ned i vekt?Anonymous poster hash: 74a8a...134 Noe av det første jeg gjorde var å kaste vekta, men jeg har måtte kjøpe meg nye bukser i 2 nr mindre enn før Er gått fra xl til m i gensere 3
dumlesumle Skrevet 26. oktober 2013 #10 Skrevet 26. oktober 2013 For det første: ikke kall det diett, det gjør alt så mye vanskeligere. Begyn med bodywork, og spis 5 100% grove brødskiver med ost,skinke,egg hver dag, og litt middag, gjerne suppe Ikke spis deg mett!! og drikk vann. Jeg har gjort dette i 2 dager og gått ned 0,5 kg, til tross for at jeg unna meg2 bbiter mørk sjokolade og sukkerfri brus Lett og du får masse energi! du vil også få tydeligere muskler, kjempefint på armene
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #11 Skrevet 26. oktober 2013 Tallerkenmodellen er det mest fornuftige. 50% av tallerken din skal være grønnsaker, 25% rent protein og 25% sammensatte (trege) karbohydrater. Spis 3 hovedmåltider etter dette prinsippet, og legg inn to små mellommåltider i tillegg. Drikk mye vann, styr unna sukker og raske karbohydrater. Dette er et fornuftig kosthold som en skal leve med resten av livet, ingen diett. Tren variert, både styrke og kondisjon. Om du er helt utrent, begynner du smått og pent med gåturer hver dag, også øker du på etter hvert. Anonymous poster hash: f7045...f47
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #12 Skrevet 26. oktober 2013 For det første: ikke kall det diett, det gjør alt så mye vanskeligere. Begyn med bodywork, og spis 5 100% grove brødskiver med ost,skinke,egg hver dag, og litt middag, gjerne suppe Ikke spis deg mett!! og drikk vann. Jeg har gjort dette i 2 dager og gått ned 0,5 kg, til tross for at jeg unna meg2 bbiter mørk sjokolade og sukkerfri brus Lett og du får masse energi! du vil også få tydeligere muskler, kjempefint på armene Tallerkenmodellen er det mest fornuftige. 50% av tallerken din skal være grønnsaker, 25% rent protein og 25% sammensatte (trege) karbohydrater. Spis 3 hovedmåltider etter dette prinsippet, og legg inn to små mellommåltider i tillegg. Drikk mye vann, styr unna sukker og raske karbohydrater. Dette er et fornuftig kosthold som en skal leve med resten av livet, ingen diett. Tren variert, både styrke og kondisjon. Om du er helt utrent, begynner du smått og pent med gåturer hver dag, også øker du på etter hvert. Anonymous poster hash: f7045...f47 Hvorfor hive innpå med karbohydrater om man vil ned i vekt, når kroppen verken trenger dem, eller går ned lettere i fettprosent av dem? Desto mindre karbs du spiser, desto mer oppmuntrer du jo kroppen til å tære av fettlagrene dine! Og hvor er fettet, midt oppi alt dette? Fett er en meget god og viktig energikilde, som absolutt hører hjemme i et sunt kosthold. Anonymous poster hash: a3991...07a 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #13 Skrevet 26. oktober 2013 Det er forøvrig bare tull at man ikke kan spise seg mett samtidig som man går ned i vekt/fettprosent. Om dette er noe du skal vedlikeholde livet ut, sier det seg selv at du ikke kan belage deg på å aldri lenger bli skikkelig mett... Anonymous poster hash: a3991...07a 4
dumlesumle Skrevet 26. oktober 2013 #14 Skrevet 26. oktober 2013 Vel, jeg har vært på lavkarbo før, og det er bare dritt! man går opp 100 kg etter man ikke klarer mer, og det er jævla slitsomt. Av erfaring er det å spise grovt brød mye enklere og jeg ser det tydelig på kroppen at den endrer seg... vi er alle forskjellige, og jeg delte bare mitt tips..
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #15 Skrevet 26. oktober 2013 Vel, jeg har vært på lavkarbo før, og det er bare dritt! man går opp 100 kg etter man ikke klarer mer, og det er jævla slitsomt. Av erfaring er det å spise grovt brød mye enklere og jeg ser det tydelig på kroppen at den endrer seg... vi er alle forskjellige, og jeg delte bare mitt tips.. Og hvor mye tror du at du kommer til å gå opp når du har gått lei av den "jævla slitsomme" sultekuren du holder på med nå da, som ikke gir deg nok proteiner til å bevare muskelmasse, og ikke nok metthetsfølelse til å trives slik på sikt? Anonymous poster hash: a3991...07a 2
dumlesumle Skrevet 26. oktober 2013 #16 Skrevet 26. oktober 2013 Og hvor mye tror du at du kommer til å gå opp når du har gått lei av den "jævla slitsomme" sultekuren du holder på med nå da, som ikke gir deg nok proteiner til å bevare muskelmasse, og ikke nok metthetsfølelse til å trives slik på sikt? Anonymous poster hash: a3991...07a jeg går ikke på noe sultekur? det var en dum tanke for en lang stund siden. suppe kuren er idiotisk! og så er lavkarbo. Mamma gikk ned 10 kg på en uke! men etter den uka gikk hun over til normalt, og gikk opp til det samme, man sulter seg like mye
Lea2 Skrevet 26. oktober 2013 #17 Skrevet 26. oktober 2013 For meg har det fungert å bytte ut de tingene som ikke er så bra med bedre alternativer f.eks brus/juice > vann. Eller å bevisst ikke lage for mye mat og heller fryse ned halvparten om det ikke er mulig å lage mindre. Jeg har også sluttet å kjøpe ting som sjokolade, kaker, kjeks og is. Bare om det er noe helt spesielt. Du kan spare ganske mange kalorier på den dag ved å gjøre sånne ting faktisk. Og det er mye lettere å holde det ved like enn om du sulter deg eller spiser bare frø i en måned. Kjøp inn frisk frukt, nøtter, knekkebrød, kalorifattig helkornskjeks. Bytt ut fett pålegg med noe lettere/sunnere. Eple med kanel dreper søthungeren på kveldstid. Et knekkebrød med litt magert pålegg er like bra som en halv pakke kjeks. Jeg har også kasta ut vekta og sluttet å kalle ting slankekur eller diett. De tingene gjør at jeg tenker på mat hele døgnet. Jeg har også blitt flinkere til å gå. Ta trappa i stedet for heisen f.eks. Leke aktivt med hunden på tur i stedet for å tusle rundt når han løper. Bare det å gå en rask tur hver dag (altså gå fort i en halvtime/time) gjør underverker og det merkes nesten ikke. Er bare å ta i litt ekstra på fart og krefter.
dumlesumle Skrevet 26. oktober 2013 #18 Skrevet 26. oktober 2013 Eller. Man kan jo bli mett, men jeg blir ikke det fordi jeg spiste 5 brødskiver per måltid før, man må venne kroppen til å spise mindre
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #19 Skrevet 26. oktober 2013 Ikke spis deg mett!! og drikk vann. Jeg har gjort dette i 2 dager og gått ned 0,5 kg, til tross for at jeg unna meg2 bbiter mørk sjokolade og sukkerfri brus Lett og du får masse energi! du vil også få tydeligere muskler, kjempefint på armene jeg går ikke på noe sultekur? det var en dum tanke for en lang stund siden. suppe kuren er idiotisk! og så er lavkarbo. Mamma gikk ned 10 kg på en uke! men etter den uka gikk hun over til normalt, og gikk opp til det samme, man sulter seg like mye Du har holdt på i hele to dager og gir tipset: "ikke spis deg mett". "Ikke spis deg mett" er like lett å holde på med i lengden som "ikke drikk deg utørst" og "ikke sov til du er uthvilt". Det går i to dager, men resten av livet? Jeg tror de fleste vet bedre enn å ta livsstilsråd fra noen som har klart å holde det i hele to dager. Hvis mora di har gått ned 10 kg (virkelig? 10?!?) på en uke så har mesteparten vært vann med mindre hun er enorm. Og samler hun så mye vann så er det noe galt med kroppen hennes. 2-3-4 kg er vanlig, men 10 kg er langt over normalen. Man skal være diger for å kunne gå ned 10 kg fett (eller 6-8 kg hvis man antar at 2-4 kg har vært vann) på en uke. Jeg hørte om ei som var 250 kg som gikk ned 1 kg hver dag i noen uker etter omlegging til lavkarbo. Flott at du sier lavkarbo er idiotisk fordi mora di spiste annen mat etterpå og gikk opp i vekt. Hva har det med lavkarbo å gjøre? Da bør du heller si at "normal mat" er idiotisk. Anonymous poster hash: 85ba4...d82 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #20 Skrevet 26. oktober 2013 Det er så mange dietter ute og går om dagen og jeg har jo forstått at flere av de fungerer godt. MEN hva den ultimate dietten som ikke er supervanskelig å følge og holde? Er det lavkarbo, 5:2 dietten, lavkalori, osv.....? Kom gjerne med dine erfaringer. Lavkalori, lavkarbo og 5:2 er alle sammen dietter som i stor grad kan sees på som skadelige for kroppen. Vel i alle fall lavkalori og lavkarbo, 5:2 kan i enkelte tilfeller være ok. Men felles for dem er at de kan ses på som teppebombing av kroppen, du går ned i alt, fettprosent, muskelmasse, vannvekt osv, du går ned men det er også det eneste. Når man ser på feks bodybuildere så deffer de (går ned i vekt) nesten alltid på en balansert måte. De har rikelig med karbohydrater og fett, men kjører på med litt ekstra proteiner for å beholde muskelmassen. Så kutter de rett og slett kalorier samtidig som de beholder alle de riktige næringsstoffene. Gullregelen er et kaloriunderskudd på 700 kcal om dagen, og denne regelen bryter de ikke før helt mot slutten. Så en deffeperiode for en bodybuilder er gjerne da 2 mnd med et underskudd på 700 kcal om dagen med rikelig med fett, proteiner og karbohydrater, så kutter man sakte på fettet fra kanskje 20% av totalt energiinntak til 10% i en uke, så til 5%, så først 2 uker før konkurransen kutter man på karbohydratene for å ta av det aller siste fettet. Med andre ord, mirakeldiettene er i det store og hele ikke spesielt sunne i seg selv. Men hvis jeg må anbefale en anbefaler jeg uten tvil 2:5 dietten, men noe slikt som periodebasert faste (spise kun 4 timer på kvelden mens man ikke spiser noe i løpet av dagen) er mye bedre over tid. Anonymous poster hash: 19b02...b42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå