Gå til innhold

Bruke opp krydder/retter med masse krydder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte til utlandet om noen måneder og har begynt å tømme litt i skapene. Jeg har masse ulike krydder, men jeg trenger litt inspirasjon til hvordan jeg kan få brukt en god del krydder og ikke bare et knivsodd her og der.

Jeg har alt... kanel, kardemomme, chilli, ingefær, hvit pepper, masse karri, natvigs krydderblanding, paprika, muskat, hvitløk, basilikum, oregano, you name it.

Anonymous poster hash: af461...86e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanel brukes fort opp av en stor porsjon kanelboller og et par dager med (havre)grøt.

Chili, basilikum og oregano bruker du i tomatsaus du kan bruke til pasta og pizza.

Hvitløk går jo i det meste, hvis ikke du mener hvitløkspulver, som jeg sammen med hvit pepper kategoriserer som djevelens verk.

Karri kan du bruke til å ...lage curry? :)

Muskat tar uansett lang tid å bruke opp, jeg bruker det kun når jeg lager cannelloni med ricotta og spinat eller saus til grateng.

Anonymous poster hash: a36dc...27f
Skrevet

Muskat, kardemomme, kanel og chili kan du ha i kaffen. Hver for seg såklart.

Oregano, hvitløkspulver, paprikapulver osv kan du ha i pizzasaus og spagettisaus.

Kardemomme i vafler, boller og annet søt bakverk.

Anonymous poster hash: dd34b...617

Skrevet

Mexikansk mat ("ekte" mat fra mexico og ikke TexMex) er stappfull av krydder. Søk på nettet etter oppskrifter. Du får raskt brukt opp en krydderhylle (eller to) om du lager slike middager fremover.

Ellers er det snart jul. Både pepperkaker og krydderkaker har endel krydder i seg.

Nå i oktober kan du også lage diverse gresskarretter (gresskarpai, gresskarbrød, kresskarkaffe++). De er tungt krydret med kanel, muskat, ingefær og kardemomme.

Anonymous poster hash: 6e734...313
Skrevet

Takk for gode tips! Jeg får vel bare begynne med litt mer baking imorgen.

Skrevet

Jeg har også tull som Dill, lauberblad, merian og rosmarin hvis det er noen som vet om noe godt det kan brukes til.

Gjest winston
Skrevet (endret)

Jeg har også tull som Dill, lauberblad, merian og rosmarin hvis det er noen som vet om noe godt det kan brukes til.

Dill er godt til fisk og rømmedressinger. Gjerne masse på laksen før du steker den. De andre går i kjøttsausen til pastaen. Rosmarin er litt voldsomt, men passer til lam og marinader til kjøtt.

Endret av winston
Skrevet

Muskat tar uansett lang tid å bruke opp, jeg bruker det kun når jeg lager cannelloni med ricotta og spinat eller saus til grateng.

Anonymous poster hash: a36dc...27f

Muskat er egentlig noe av det mest anvendelige krydderet som finnes. Det passer til søtt og salt, for eksempel i havregrøt, kaker og andre bakverk såvel som i potetmos, gratenger, supper. Ingefær er omtrent like anvendelig og passer også til grøt og kaker samt i asiatiske retter.

Kanel passer til mer enn kanelboller og kaffe (mange krydder passer til kaffe og varm sjokolade!), for eksempel brukes kanel ofte i gresk kjøkken.

Rosmarin er kjempelett å bruke, den passer godt sammen med typiske pastakryddere som timian, oregano og merian (som praktisk talt er det samme som oregano).

Laurbærblad bruker jeg vel omtrent hver dag. I supper, når potetene koker til potetmosen, når jeg lager pastasaus, risotto osv. osv.

Ellers er det bare å kutte ut alle krydderblandinger og blande selv, for eksempel til indisk eller meksikansk mat.

Paprika passer godt til stroganoff eller gulasj.

Du kan også ha krydder i brød- eller rundstykkedeigen.

Tørket basilikum og hvitløkspulver kastes ;)

Anonymous poster hash: 5b181...452

• Liker 2
Skrevet

Muskat er egentlig noe av det mest anvendelige krydderet som finnes. Det passer til søtt og salt, for eksempel i havregrøt, kaker og andre bakverk såvel som i potetmos, gratenger, supper. Ingefær er omtrent like anvendelig og passer også til grøt og kaker samt i asiatiske retter. Kanel passer til mer enn kanelboller og kaffe (mange krydder passer til kaffe og varm sjokolade!), for eksempel brukes kanel ofte i gresk kjøkken. Rosmarin er kjempelett å bruke, den passer godt sammen med typiske pastakryddere som timian, oregano og merian (som praktisk talt er det samme som oregano). Laurbærblad bruker jeg vel omtrent hver dag. I supper, når potetene koker til potetmosen, når jeg lager pastasaus, risotto osv. osv. Ellers er det bare å kutte ut alle krydderblandinger og blande selv, for eksempel til indisk eller meksikansk mat. Paprika passer godt til stroganoff eller gulasj. Du kan også ha krydder i brød- eller rundstykkedeigen. Tørket basilikum og hvitløkspulver kastes ;)Anonymous poster hash: 5b181...452

Sikkert et dumt spørsmål; men skal lauberbladene tas ut igjen av maten?

Hvis noen hadde hatt noen konkrete oppskrifter/linker hadde jeg blitt superglad!

Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål; men skal lauberbladene tas ut igjen av maten?

Hvis noen hadde hatt noen konkrete oppskrifter/linker hadde jeg blitt superglad!

Ja, bladet skal ut og kastes ;) Du kan også ha bladet i vannet du koker ris i (men ikke til risengrynsgrøt, da er det muskat, kardemomme, kanel, ingefær og slike som gjelder).

Det finnes uendelige mengder oppskrifter, så jeg ville googlet hvis jeg var deg. Google kryddernavnet på engelsk sammen med det du vil lage og se hva som kommer opp. Jamie Olivers oppskrifter har som regel masse krydder.

Problemet er at mange nordmenn er vant til ferdigmat, posesauser og krydderblandinger. Djevelens verk. Krydderblandinger, hvitløkspulver, tørket persille, tørket basilikum og dels tørket dill er djevelens verk. Når du flytter til utlandet må du love å bruke skikkelige urter istedenfor og istedenfor pulver kjøper du kanelstang, kardemommefrø, hel muskatnøtt osv og knuser selv.

Anonymous poster hash: 5b181...452

• Liker 1
Skrevet

Ja, bladet skal ut og kastes ;) Du kan også ha bladet i vannet du koker ris i (men ikke til risengrynsgrøt, da er det muskat, kardemomme, kanel, ingefær og slike som gjelder). Det finnes uendelige mengder oppskrifter, så jeg ville googlet hvis jeg var deg. Google kryddernavnet på engelsk sammen med det du vil lage og se hva som kommer opp. Jamie Olivers oppskrifter har som regel masse krydder. Problemet er at mange nordmenn er vant til ferdigmat, posesauser og krydderblandinger. Djevelens verk. Krydderblandinger, hvitløkspulver, tørket persille, tørket basilikum og dels tørket dill er djevelens verk. Når du flytter til utlandet må du love å bruke skikkelige urter istedenfor og istedenfor pulver kjøper du kanelstang, kardemommefrø, hel muskatnøtt osv og knuser selv. Anonymous poster hash: 5b181...452

TUSEN takk for tips! Lover at jeg skal slutte med det i utlandet;) Hvitløkspulveret gikk faktisk i søpla igår. Synes det får maten til å smake verre enn den egentlig er. Haha!

• Liker 1
Skrevet

Dill er godt til fisk og rømmedressinger. Gjerne masse på laksen før du steker den. De andre går i kjøttsausen til pastaen. Rosmarin er litt voldsomt, men passer til lam og marinader til kjøtt.

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

Laurbærblad, basilikum, muskatnøtt osv. er krydder som passer godt til tomatbaserte pastasauser:)

Prøvd deg på typisk ungarsk mat for å få brukt opp mye paprikapulver. Send meg gjerne en pm for oppskrifter ;)

Skrevet

Laurbærblad, basilikum, muskatnøtt osv. er krydder som passer godt til tomatbaserte pastasauser:)

Prøvd deg på typisk ungarsk mat for å få brukt opp mye paprikapulver. Send meg gjerne en pm for oppskrifter ;)

Kjempegode tips! Tusen takk! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...