Gå til innhold

Erfaringer med sobril mot panikkangst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er ute etter andres erfaringer med medisiner som lindring av panikkangst. Forventer ikke "lege-svar", men ærlige erfaringer.

Selv har jeg nå fått sobril til å ta når panikken kommer. Har enormt respekt for medisiner, og da spes noe som er avhengighetsskapende. Vurderingen ble da sobril, selvom de er vanedannende, så virker de raskt og garantert i den værste angsten.

Jeg går i full behandling hos psykologspesialist, psykomotorisk fysioterapaut og innleggelser på døgnavdeling. Dette er ment som en hjelp i situasjonen, ikke som "løsning" på årsaken til angsten.

Dette føles som et skikkelig veiskille..!! Og det skremmer vettet av meg :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar Sobril mot angst, men er dessverre litt avhengig. Det virker fantastisk i begynnelsen, men sakte så blir man tilvendt medisinen, slik at man får enda mer angst om man en dag ikke tar Sobril. Man kan også bli fristet til å ta større doser. Har klart å slutte noen ganger, men alltid begynt igjen.

For å unngå dette er det å kun ta Sobril av og til som er oppskriften. Da virker medikamentet også mye bedre.

Jeg har hatt panikkanfall, men Sobril har ikke hindret dette om det først er i gang, da det tar ca 30 min til 1 time før det begynner å virke. Om man skal hindre panikkanfall, må man jo ta det hele tiden, men da vil det som sagt til slutt ikke hindre anfallene, for man får toleranse/avhengighet.

Anonymous poster hash: a3eb2...f9b

Skrevet

For å unngå dette er det å kun ta Sobril av og til som er oppskriften. Da virker medikamentet også mye bedre.

Hva er det som egentlig regnes som "av og til" når det gjelder denne type medisin? Hva er for ofte?

Anonymous poster hash: dd0df...185

Skrevet

Hva er det som egentlig regnes som "av og til" når det gjelder denne type medisin? Hva er for ofte? Anonymous poster hash: dd0df...185

Et par ganger i uka er kanskje av og til. Det er glidende overganger :)

Skrevet

Rapportert

Anonymous poster hash: 2855f...43b
Skrevet

Rapportert Anonymous poster hash: 2855f...43b

Amen...

Skrevet

Hvorfor det?

Rapportert

Anonymous poster hash: 2855f...43b

Skrevet

Jeg tar Sobril mot angst, men er dessverre litt avhengig. Det virker fantastisk i begynnelsen, men sakte så blir man tilvendt medisinen, slik at man får enda mer angst om man en dag ikke tar Sobril. Man kan også bli fristet til å ta større doser. Har klart å slutte noen ganger, men alltid begynt igjen.

Jeg har hatt panikkanfall, men Sobril har ikke hindret dette om det først er i gang, da det tar ca 30 min til 1 time før det begynner å virke. Om man skal hindre panikkanfall, må man jo ta det hele tiden, men da vil det som sagt til slutt ikke hindre anfallene, for man får toleranse/avhengighet.

Hvorfor gidder man å bli avhengige av sobril? Det er som å kjøre karusell på tusenfryd hver dag hele tiden. - til slutt blir det jo ganske så kjedelig?

Ta sobril en gang i blant. Og bearbeid situasjoner som fører til angst om du kan det.

I fremtiden ble det sagt i en nrk-dokumentar angående rus, - så kan det hende at alkohol er forbudt og man går til baren for å kjøpe brus med sukker og tar en sobril eller valium til.

Skrevet

Merkelig nok er det ingen som rapporterer Cipralex-tråder, men Sobril er tydeligvis fy fy :(

For meg har det i alle fall vært en god hjelp mot uutholdelig angst (har opplevd store traumer), men jeg har også lært at man må bruke det med forsiktighet. Ellers kan man få abstinenser, som er enda verre enn kun angst.

Håper du blir bedre av panikkangsten. Vet hvor ille det kan være...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har PTSD, men som en del av PTSDen min har jeg både panikkanfall og mer generalisert angst og mye "indre uro". For meg har sobril hjulpet VELDIG bra, spesielt fordi den har fjernet mye av "angsten for angsten". Jeg har i perioder gått på veldig høye doser, men ikke blitt avhengig av Sobril.

Om du vil kan jeg sende deg en pm med litt mer informasjon om hva slags dosering jeg har stått på etc, det kan jeg vel ikke skrive i åpent forum.

Anonymous poster hash: 097c7...8a6
Skrevet

Hvorfor gidder man å bli avhengige av sobril? Det er som å kjøre karusell på tusenfryd hver dag hele tiden. - til slutt blir det jo ganske så kjedelig?

Ta sobril en gang i blant. Og bearbeid situasjoner som fører til angst om du kan det.

I fremtiden ble det sagt i en nrk-dokumentar angående rus, - så kan det hende at alkohol er forbudt og man går til baren for å kjøpe brus med sukker og tar en sobril eller valium til.

Helt enig. En gang i blant som virkelig virker, er bedre enn avhengighet. Jeg ble avhengig fordi jeg ikke visste bedre, hadde aldri vært borti annet enn alkohol. Men er på rett vei nå. Sobril er ganske snillt i fht Valium og Rohypnol f eks...

Skrevet

Den tar alt for lang tid før den virker. Tror det tar 1 time før sobril har full effekt.

Skrevet

Jeg har PTSD, men som en del av PTSDen min har jeg både panikkanfall og mer generalisert angst og mye "indre uro". For meg har sobril hjulpet VELDIG bra, spesielt fordi den har fjernet mye av "angsten for angsten". Jeg har i perioder gått på veldig høye doser, men ikke blitt avhengig av Sobril.

Om du vil kan jeg sende deg en pm med litt mer informasjon om hva slags dosering jeg har stått på etc, det kan jeg vel ikke skrive i åpent forum.

Anonymous poster hash: 097c7...8a6

Vil gjerne høre mer om dette!!! Jeg har jo PTSD og utredes for borderline akkurat nå.

Skrevet

Jeg fikk sobril da jeg slet mye med angst og panikkanfall (gikk også på cipralex). Det jeg gjorde var å ta sobril (10mg) i forkant av noe jeg viste trigget panikkanfall. I begynnelsen så følte jeg ikke at det hjalp noe særlig, men etterhvert så ble panikkanfallene mindre, og jeg opplevde mestring. Pga mestringsfølelsen så ble situasjonene der jeg tidligere opplevde panikkanfall bedre og bedre, og jeg begynte å utfordre meg selv med å ta 5mg sobril i forkant.

Nå trenger jeg sjelden sobril, men jeg har faktisk alltid med meg en i veska. Bare den vissheten at jeg har den tilgjengelig hjelper meg.

Jeg tror det er viktig å ha et veldig bevist forhold til medikamenter som er vanedannende nettopp for å unngå avhengighet. Selv opplevde jeg aldri å bli avhengig eller å behøve større og større doser av sobril.

Anonymous poster hash: 73726...fd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...