Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

kjæresten min og jeg skal bli foreldre i desember. Jeg har lappen og bil, han har ingen av delene. Han har ikke sett behovet da han bor i Oslo og synes det er greit å reise kollektivt.

Da jeg ble gravid lurte jeg på om han ikke skulle begynne på lappen, da det jo er enklere når barnet kommer. Vi bor foreløpig hver for oss. Han mente at det ikke var noe hast før arnet er har fylt et år og skal begynne i barnehage. Jeg har irritert meg litt over dette, og mast en del, men det hjelper lite. Jeg har også brukt som argument at jeg må ta taxi til fødestua, og at jeg må være sjåfør hver gang vi skal besøke familie etc med den lille. Han mener det er like lettvint å f. eks ta tog, og at det ikke vil være stort behov for bil det førtste året.

Jeg synes dette er litt rart. Alt ligger jo til rette for han, da jeg har bil, så han slipper jo å kjøpe en. Jeg har begynt å lure på om han faktisk er litt engestelig for å kjøre bil. Han er en ganske forsiktig type.... Han forsøkte å ta lappen som 18-åring. strøk på 1. oppkjøring, og droppet å kjøre opp igjen.

Vi er i slutten av 30-årene.

Hadde dere blitt irritert? Kan jeg "kreve" at han tar lappen? For meg er det direkte "turn-off" at han kvier seg sånn.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest bustyvel
Skrevet

Du irriterer deg, og likevel har du greid å lage deg en unge med han? Burde kanskje vært i boks FØR ungen ble laget?

• Liker 8
Skrevet

Ingen trenger lappen i Oslo.

Anonymous poster hash: f72dc...5cd

• Liker 17
Skrevet (endret)

Vel... Jeg så kanskje ikke hvor viktig det var da, og hadde vel kanskje regnet med at han ville ta tak i det når jeg ble gravid. Men selvfølgelig burde jeg ikke bli gravid med en førerkortløs mann. Helt galskap! :laugh: Det er nok mange ting som er verre. Tenkte bare å få noens synspunkt her.

Endret av Hilli74
  • Liker 4
Skrevet

Jeg er veldig hormonell om dagen, så mulig jeg bare skaper et problem her. :wow:

• Liker 3
Skrevet

Det er jo hans sitt valg om han vil ta lappen eller ikke?

Anonymous poster hash: 79996...ddc
  • Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig er det han sitt valg!! Jeg har ikke rett til å bestemme, og det var litt teit av meg å nevne "kreve", men vet at det blir jeg som må kjøre når vi skal besøke familen hans utenys bl.a. Det er jo alltid fint hvis man kan dele på å være sjåfør.

• Liker 3
Gjest skravle
Skrevet

Kan jo bli litt ekkelt det her ts. Hva om kjæresten din er alene hjemme med barnet og gud forby, barnet skadet seg eller ble akutt syk? Å bestille taxi...går man glipp av viktige minutter i en akutt situasjon.

Vet ts forøvrig om han kan kjøre bil? Slik at han i en krisesituasjon bare driter i at han ikke har førerkort og kjører likevel.

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er jo også en problemstilling. Men det er jo folk som ikke har bil, og de klarer seg jo. Han har aldri spurt om å øvelseskjøre med meg, tror ikke han har kjørt noe særlig etter at han strøyk, og det er vel ca 18 år siden.. Tror heller aldri han ville ha kjørt il uten førerkortet, til det er han alt for "ordentlig"!

Skrevet

Ikke lag noen sak av dette, TS.

Kanskje har han sine grunner.

Enkelte egner seg ikke som sjåfører, de er engstelige, har besluttnignsvegring, eller ser ikke skiltene.

Man er ikke tjent med å presse disse ut i trafikken.

Og vil du virkelig at en engstelig person i slutten av 30-årene med et rykende ferskt førerkort skal kjøre i Oslotrafikken med barnet ditt i bilen? Kan være mye tryggere at han tar tog.

Oppstår det noe akutt, så kan man ringe på ambulanse.

Videre, om han en dag kommer og sier at han ønsker å prøve å kjøre opp, så er det ikke sikkert at du er rett person å øvelseskjøre med. Personlig går jeg på veggene om min mann finner ut at han skal instruere meg i ett eller annet.

• Liker 9
Skrevet

Ja, det er jo også en problemstilling. Men det er jo folk som ikke har bil, og de klarer seg jo. Han har aldri spurt om å øvelseskjøre med meg, tror ikke han har kjørt noe særlig etter at han strøyk, og det er vel ca 18 år siden.. Tror heller aldri han ville ha kjørt il uten førerkortet, til det er han alt for "ordentlig"!

For meg høres det ut som om han har en eller annen fobi mot å kjøre bil, ja. Har han noen i familien eller blant venner som har skadet seg stygt i trafikken som har gjort inntrykk på han på noe vis?

Mange som stryker etter første oppkjøring (greide det til og med selv), men de fleste greier det vel på et av de neste forsøkene.

Nei, du kan ikke kreve at han tar lappen, men han vil nok etterhvert skjønne at det er lurt selv når de praktiske tingene skal gjøres.

Anonymous poster hash: 114f2...d2c

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk inn i tråden og hadde tenkt å si herlighet, er det noe problem? Men jeg tror kanskje jeg ville lagt litt press på ham, for det er innmari praktisk å ha lappen. Ja, kollektivtilbudet er bra i Oslo, men det er andre situasjoner hvor det er kjekt. Som når man skal reise langt og det er fint å kunne dele på kjørInga, hvis en blir syk, osv. Og nå er han så gammel at han burde begynne å komme over at han strøk på første forsøk.

• Liker 4
Skrevet

Mulig han er engstelig og har beslutningsvegring da da. Litt "turn-off" når vi snakker om en mann i 30-årene. Men det kan nesten virke slik, for det må jo være en gylden anledning å ta lappen når man venter barn, og har bil til disposisjon.

• Liker 1
Skrevet

Mulig han er engstelig og har beslutningsvegring da da. Litt "turn-off" når vi snakker om en mann i 30-årene. Men det kan nesten virke slik, for det må jo være en gylden anledning å ta lappen når man venter barn, og har bil til disposisjon.

• Liker 1
Skrevet

Kan jo bli litt ekkelt det her ts. Hva om kjæresten din er alene hjemme med barnet og gud forby, barnet skadet seg eller ble akutt syk? Å bestille taxi...går man glipp av viktige minutter i en akutt situasjon.

Vet ts forøvrig om han kan kjøre bil? Slik at han i en krisesituasjon bare driter i at han ikke har førerkort og kjører likevel.

Hørt om ambulanse?

Min niese fikk store pustevansker som to-åring, og min tante som var barnevakt ringte 113. I løpet av fem minutter var det to ambulanser, en legebil og to politibiler på stedet.

• Liker 12
Skrevet

Jeg hadde prøvd å få han til å ta noen kjøretimer kanskje,han burde klare å ta lappen. Jeg har tatt den nå og jeg er 32! Klarer jeg klarer alle :) Tenk om dere skal på hyttetur f.eks, er ikke alltid man kan ta tog til fjellet. Eller om dere skal besøke noen langt borti gokk. Skjønner godt du vil dele på kjæringa jeg.

Anonymous poster hash: 287ea...936
  • Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, jeg. Når det er sagt så vet jeg ikke hvor mye det nytter å mase, dessverre.

Anonymous poster hash: 8249d...188
  • Liker 2
Gjest Conradine
Skrevet

Jo lenger man venter med å ta sertifikat, jo mer pysete blir man og jo lenger tid bruker man - det er i hvert fall min erfaring.

Det høres nesten ut som om han innerst inne ikke ønsker å kjøre bil.

Prøv å snakke skikkelig med ham og be ham finne seg en kjørelærer som han får tiltro til og som kan hjelpe ham til å komme over sin aversjon mot bilkjøring.

Skrevet

Nja, ville ikke sagt det et turn-off. De fleste har sine akilleshæler, men man må jo gi det et forsøk om man ønsker å overkomme frykten for noe. Terapi er på sikt å gjøre akkurat det man er redd for, det gamle ordtaket om at man bør opp på hesteryggen igjen etter å ha falt av er gjeldende i mange sammenhenger.

Lapp eller ikke lapp er vel sjelden noe must der kollektivtilbudet er greit, men det gjør hverdagen unektelig enklere rent praktisk i en familie.

Når det gjelder at man er en tilgjengelig sjåfør hvis barnet f. eks blir akutt sykt er jeg ikke udelt enig. Det fordrer jo at man er i en kjørbar tilstand (f. eks aldri drikke alkohol) og at det skjer på natten. Selv om man tror det er raskere å kjøre til sykehuset selv kan det fort gå fryktelig galt om man plutselig havner i kø, slik man gjør i Oslo gjennom store deler av døgnet. Da vil det sannsynligvis være lurere å vente noen minutter på en ambulanse som uansett kan kjøre med blålys og mye raskere komme seg gjennom køer i de fleste tilfeller.

Anonymous poster hash: 114f2...d2c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hytte på fjellet, så det vil bli mye kjøring på meg ja. Han har nok tydelig aversjon mot å kjøre bil ja. Han er nok ikke den "tøffeste" mannen, men fobier kan inegn rå over, blir litt lite "mann", men vet det er en stygg tanke..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...