Bestee Skrevet 24. oktober 2013 #1 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Lurer fælt på om dere hadde "samme" rier ved begge/alle fødslene? Tenker da på om smertene satt på samme sted, var like i intensitet, lengde osv? Og for dere som har hatt flere fødsler som startet med rier, begynte de med samme styrke begge/hver gang? Endret 24. oktober 2013 av Bestee
Merlion Skrevet 24. oktober 2013 #2 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Nei, de var ikke helt like. Ved fødsel nr 1 kjente jeg riene kun i lårene. Dette var igangsatt fødsel og riene kom med 2 minutters mellomrom fra starten av. Gikk relativt raskt til å være igangsatt og førstegangs, men ting stoppet litt opp på slutten og jeg hadde dårlige pressrier. Endte med vakuumforløsning. Fødsel nr 2 startet av seg selv og gikk veldig raskt. Her hadde jeg også rier med 2 min mellom fra starten, og jeg hadde nok svake, men effektive rier i et par timer før jeg selv skjønte at det var fødsel på gang. Denne gang satt riene i nedre del av magen og øvre del av lårene. Riene kjentes kraftigere og mer intense ut denne gangen, mest trolig fordi det gikk så fort. Endret 24. oktober 2013 av Merlion
Gjest Whitestripes Skrevet 24. oktober 2013 #3 Skrevet 24. oktober 2013 Nei, det var stor forskjell. Med nr 1 ble jeg satt i gang, og riene var utrolig vonde, utmattende og slitende. Fødselen tok lang tid, sikkert fordi det egentlig ikke var modent. Det ble ikke fart i sakene før de tok vannet, men selv da ville ikke barnet ut, og måtte tas med tang. Med nr 2 var jeg livredd for å bli satt i gang, fordi jeg husket med gru de smertefulle riene. Heldigvis startet det av seg selv, og de riene var bare blåbær i forhold til å bli igangsatt. Det var rett og slett så lite vondt at jeg ikke ville dra på sykehuset, fordi jeg mente at det kom til å ta lang tid før barnet var på vei ut. Den vordende far tvang meg avgårde, for han hadde ikke nerver til å vente lenger. Og godt var det, for det tok en drøy time fra vi ankom sykehuset til barnet var født Etter nr 2 kunne jeg født igjen dagen etter, så greit synes jeg det var
ara Skrevet 24. oktober 2013 #4 Skrevet 24. oktober 2013 Oi, her vil jeg følge med! Skal føde mitt andre barn om 6-8 uker så kan gi svar på forskjellen på nr.1 og 2 da
Gjest Keikolina Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 Var 2 forskjellige fødsler, og styrt fødselen var best.
itchii Skrevet 24. oktober 2013 #6 Skrevet 24. oktober 2013 Kan jeg smyge inn et tilleggsspm i tråden? Dere som hadde lange og veldig smertefulle førstefødsler (åpningsfasemessig): -Hvordan var fødsel nr to? Hilsen en som pønsker på nr to og virkelig håper på noe annet enn et smertemaraton neste gang :frown:
Kara W Skrevet 24. oktober 2013 #7 Skrevet 24. oktober 2013 Mine 3 fødsler var ganske, men ikke helt like. Første fødsel hadde regelmessige rier hele veien, og jeg var aldri i tvil om at det var fødsel på gang, selv om det tok mange timer før de begynte å bli skikkelig vonde. Andre fødsel startet med det jeg trodde var kynnere, og først etter mange timer kom jeg på å ringe føden. Hadde ikke vondt før de siste 4-5 timene. Siste fødsel startet med vannavgang og ingen rier. Riene kom etterhvert men jeg hadde perioder med flere skikkelige vonde rier etter hverandre, før det roet seg i et par timer, for så å ta seg opp igjen. Hver fødsel var lettere enn den forrige.
Gjest pysepusen Skrevet 24. oktober 2013 #8 Skrevet 24. oktober 2013 Riene satt i korsryggen begge gangene. Andre gangen var de sterkere, og på slutten så kom de tettere.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #9 Skrevet 24. oktober 2013 de var ganske like men likevel forskjellige fødsler , bare ryggrier nr 1 tok fem timer før riene ble regelmessige med 10 minutt mellomrom , i desse timene var det fem minutt så 45 min så 20 min og en time hulter til bulter, så fra ti minutt gikk det jevnt og fint ned i tid mellom riene barnet ute på tre pressrier, tok 6 timer fra ti minutt mellom riene nr 2 startet med ti minutt mellom riene , barnet ute på tre pressrier, tok fem timer nr 3 startet med 4 minutt mellom riene og hele fødselen gjort unna på en time og 50 minutt, med 17 minutt igjenkniping jeg nektet å føde på vei til sykehuset og føden , ( tok 5 minutt å få legen til å sende ambulanse, ringte på rien nr 2, men han sendte jordmor som brukte kom 15 minutt på å komme og brukte 15 minutt før hun bestilte ambulanse , den måtte vi kjøre i møte, ved å følge fartsgrensene tar det en time til sykehuset, den delen av veien som vanligvis gjøres unna på 27 minutt gikk unna på 13) hadde 4 pressrier før jeg hadde fått av meg buksa og satt meg til , og en pressrie til og på den kom hodet, men da var det stopp på riene og to sykepleiere måtte til for å hjelpe meg med å presse ut ungen uten rie til hjelp, og etterpå så sa legen at jeg ikke burde født men hatt keisersnitt siden jeg er så lita og barnet var så stort så skulle jeg vært på sykehuset tre timer tidligere, han begynte å gå rundt seg selv da jeg sa at ungen kom på en time og femti minutt etter første ri og at jeg hadde holdt igjen pressriene i 17 minutt, og så kom det fra legen du får ikke lov til å få flere barn, du føder for fort og for store barn og før termindato Anonymous poster hash: bd34f...8e5
*Frida* Skrevet 25. oktober 2013 #10 Skrevet 25. oktober 2013 Sjølve riene har kjentes like ut, men forløpet har vore ulikt ved mine tre fødslar. Første fødsel starta med rier med 10 min mellomrom. Hadde rier med 8 minutt mellom i ca 12 timar. 14 timar etter første rie blei vatnet tatt, og først då blei riene meir intense og tette. Fekk etterkvart drypp for å gjere riene sterkare. Hadde dårlige pressrier, eg pressa berre på vilje, og fekk ingen egentlig pressetrang (det var nok både fordi eg var sliten, og fordi ungen låg feil) Fødselen tok 19 timar, inkl 1 time pressrier (då blei ho tatt med vaakum) Andre fødsel hadde eg massevis av tunge kynnarar i forkant (maserier), men fødselen starta aldri. Blei igangsatt med vannavgang pga overtid. Fekk rier 30 min etter vatnet blei tatt. Fekk drypp etter 2 timar, for å forsterke riene (usikker på om det egentlig var nødvendig, men det korta nok ned tida) Etter rier i 4 timar fekk eg pressrier, som denne gang fungerte som dei skulle . Pressa i ca 40 minutt. Fødselen tok 5timar etter vatnet blei tatt. (For øvrig ein kjempeflott fødsel!) Tredje fødsel blei og igangsatt med vannavgang pga overtid. Hadde masse vonde maserier, særlig den siste veka før igangsetting. Var kjempesliten og lei! Hadde målbare rier allerede før vatnet blei tatt (som eg hadde hatt dei siste døgna før), og vannavgang fekk jammen fart på fødselen. Ein svært intens fødsel! Eg fekk ikkje kvile mellom riene pga baby som bevegde hovudet sitt i bekkenet mitt mellom riene (vondt!) Hadde også dobbeltrier. Trengte ikkje drypp denne gang, akkurat... Hadde vel 5-6 pressrier. Baby var ute 3,5 time etter vatnet blei tatt.
Silfen Skrevet 25. oktober 2013 #11 Skrevet 25. oktober 2013 Egentlig ganske likt. Jeg har korte, "svake" rier, som er effektive likevel. Jeg får vondt i lysken. Første fødselen var de dog sammenhengende med topper, dvs at jeg hadde vondt hele tiden og dermed var det ikke så enkelt å avgjøre at det var rier.
Mafalda Skrevet 25. oktober 2013 #12 Skrevet 25. oktober 2013 Same, same, but different På mange måter har fødslene vært ganske like. Riene sitter primært i magen, smertene er levelige fram til 3-4-5 centimeter og deretter blir det fryktelig intenst, det tar lang tid å komme i gang, å presse noe digert ut av et (relativt ) lite hull blir aldri behagelig selv om du har gjort det før... Samtidig har det vært forskjeller også. Nummer en og fem startet med vannavgang, nummer to, tre og fire startet med rier. Fødsel nummer to var den totalt sett greieste, smerten var helt levelig fram til overgangsfasen. Etter denne fine fødselen ble nummer tre en gedigen nedtur, og deretter har det bare blitt verre. Det tar lang tid å komme i gang, enda lenger i aktiv fødsel, og nå sist mistet jeg mye av pressriene så det ble jammen en lang og tung utdrivning også. Endte vel på noe sånn som et par døgns latensfase, 12 timer aktiv fase og 70 minutter pressing. Så at det blir lettere og lettere er en sannhet med modifikasjoner, min første fødsel var raskere overstått enn nummer 3, 4, og 5. Jeg ser at veldig, veldig mange har fødsel nummer to som en lett fødsel, og det gjelder også meg. Leger og jordmødre sier jo det samme. Så for de fleste vil jeg tro at nummer to går greiere enn nummer en. Men, jeg synes likevel det er rart når for eksempel jordmødre proklamerer at "dette kommer til å gå sååå greit" og "det kommer til å gå som en drøm neste gang". Det kan man faktisk aldri vite, og nedturen ved å oppdage at det blir tøffere enn forventet er ganske kjip. Så selv om man bør håpe på det beste er det greit å ha i bakhodet at man ikke vet hvordan det blir før det er i gang
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #13 Skrevet 25. oktober 2013 Tre veldig ulike fødsler. Nr. 1 var en klassisk "førstegangsfødsel" som tok lang tid. Fikk tilslutt epidural som tok toppen av smerten. Nr. 2 var en rask fødsel, såkalt styrtfødsel. Kom til sykehuset med tre cm åpning, hadde født tre kvarter etterpå. Ingen smertelindring, så det var rimelig intenst mens det sto på. Mannen rakk ikke å ta av seg ytterklærne da vi kom inn på føderommet før babyen var ute. Nr. 3 var en fødsel "etter boka". Hendelsesforløp slik man leser på jordmorpensum, fikk jeg fortalt. Tok tre timer fra jeg kom til sykehuset og til babyen var ute. En utrolig flott fødsel, uten smertelindring, hvor jeg var helt med hele tiden og kunne ha fullt fokus på det som skjedde. Jeg var også i best form under siste svangerskap, og tror den gode fysiske formen bidro til enkel og "riktig" fødsel. Smertene var noenlunde like, men med ulik styrkegrad. Anonymous poster hash: bb25b...183
Tralla la Skrevet 25. oktober 2013 #14 Skrevet 25. oktober 2013 Begge mine startet på samme måte, og kjentes ganske like ut. Med nr 1 tok det lang tid. De tok vannet på sykehuset, men jeg fikk ingen pressrier og måtte ha drypp. Med nr 2 gikk vannet av seg selv, og like etter kom pressriene med full styrke og barnet ble født mindre enn to timer etterpå.
Bestee Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter #15 Skrevet 25. oktober 2013 Tusen takk for alle svar hittil!
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #16 Skrevet 25. oktober 2013 de var ganske like men likevel forskjellige fødsler , bare ryggrier nr 1 tok fem timer før riene ble regelmessige med 10 minutt mellomrom , i desse timene var det fem minutt så 45 min så 20 min og en time hulter til bulter, så fra ti minutt gikk det jevnt og fint ned i tid mellom riene barnet ute på tre pressrier, tok 6 timer fra ti minutt mellom riene nr 2 startet med ti minutt mellom riene , barnet ute på tre pressrier, tok fem timer nr 3 startet med 4 minutt mellom riene og hele fødselen gjort unna på en time og 50 minutt, med 17 minutt igjenkniping jeg nektet å føde på vei til sykehuset og føden , ( tok 5 minutt å få legen til å sende ambulanse, ringte på rien nr 2, men han sendte jordmor som brukte kom 15 minutt på å komme og brukte 15 minutt før hun bestilte ambulanse , den måtte vi kjøre i møte, ved å følge fartsgrensene tar det en time til sykehuset, den delen av veien som vanligvis gjøres unna på 27 minutt gikk unna på 13) hadde 4 pressrier før jeg hadde fått av meg buksa og satt meg til , og en pressrie til og på den kom hodet, men da var det stopp på riene og to sykepleiere måtte til for å hjelpe meg med å presse ut ungen uten rie til hjelp, og etterpå så sa legen at jeg ikke burde født men hatt keisersnitt siden jeg er så lita og barnet var så stort så skulle jeg vært på sykehuset tre timer tidligere, han begynte å gå rundt seg selv da jeg sa at ungen kom på en time og femti minutt etter første ri og at jeg hadde holdt igjen pressriene i 17 minutt, og så kom det fra legen du får ikke lov til å få flere barn, du føder for fort og for store barn og før termindato Anonymous poster hash: bd34f...8e5 Det anbefales å bruke punktum her og der når man skriver et innlegg. Anonymous poster hash: 41867...01c 1
La Luna Skrevet 25. oktober 2013 #17 Skrevet 25. oktober 2013 Typen smerte var lik begge gangene. Kramper i magen, men absolutt ikke samme type smerte som menskramper.
Arkana Skrevet 26. oktober 2013 #18 Skrevet 26. oktober 2013 Ja, riene var veldig like under alle tre fødslene. Riene har alltid begynt veldig tett, ca 2 minutter mellom, og blir raskt tettere. Jeg hadde et håp om at jeg i allefall på én fødsel skulle få oppleve pauser mellom riene som faktisk var såpass store at det gikk an å hente seg inn litt, men sånn er visst ikke mine fødsler. Smertene sitter omtrent som et belte rundt livet, men med sterkest smerte i korsryggen. Fødsel nr 3 var vel hakket mer vond enn de to andre, men den gikk også raskest så det var kanskje ikke så rart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå