Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #1 Skrevet 3. mai 2004 ... den gamle damen i slutten av Telenor reklamen. Hun sitter på kjøkkenet og snakker i tlf og sier blant annet noe som ligner på "bato-bato". Noen som vet hvilket språk dette er?
Gjest Myumi Skrevet 3. mai 2004 #2 Skrevet 3. mai 2004 Det er uten tvil ett afrikansk språk, sannsynligvis har damen vært misjonær el. Hun lager noen slike klikkelyder med tungen også som er typisk afikansk.
Gjest 1111 Skrevet 3. mai 2004 #3 Skrevet 3. mai 2004 Har jeg også lurt på :klø: syns det er så morsomt å høre på henne.
Arkana Skrevet 3. mai 2004 #4 Skrevet 3. mai 2004 Hun snakker et afrikansk stammespråk (Botswana og Sør-Afrika) som heter setswana.
Mann 40 Skrevet 3. mai 2004 #5 Skrevet 3. mai 2004 Det er uten tvil ett afrikansk språk, sannsynligvis har damen vært misjonær el. Hun lager noen slike klikkelyder med tungen også som er typisk afikansk. Buskmennenes språk har mange klikkelyder, men jeg vet ikke om det er det hun snakker. I Afrika finnes tusenvis av språk, tror ikke det er riktig å si at klikkelyder er typisk afrikansk.
Gjest Ethereal Skrevet 4. mai 2004 #7 Skrevet 4. mai 2004 Setswana, eller Tswana, er et bantuspråk, og som allerede nevnt, snakkes det i Botswana, Sør-Afrika, Namibia og Zimbabwe. Ordet bantu skal visstnok komme fra det faktum at flere av disse språkene bruker ordet -ntu for mann, mens ba er flertallsformen. Bantuspråkene har svært rik morfologi, og noe som vi oppfatter som ett enkelt ord, kan inneha betydningen til en hel setning i mer analytiske språk. Følgende setning er fra Sesotho: Bashanyana ba-hobel-l-a morena Som betyr: Guttene danser til høvdingens velbehag. Bantuspråk er kule! (og jeg har jobbet bittelitt med dem i forbindelse med prosjektet mitt)
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #8 Skrevet 4. mai 2004 Meget imponert over Ethereal's kunnsskaper :-)
Gjest Ethereal Skrevet 4. mai 2004 #9 Skrevet 4. mai 2004 Skulle ønske jeg var det samme. Faktum er at jeg akkurat nå jobber med noe som er relatert til slike konstruksjoner, om enn i germanske språk (famler i blinde). Men den rike morfologien i bantuspråk og nord-amerikanske språk som f.eks mohawk eller kiowa er blitt brukt for å argumentere for at ALLE språk har den samme underliggende strukturen, til tross for at den ikke kommer fysisk til uttrykk i alle språk.
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2004 #10 Skrevet 4. mai 2004 Gud så deilig det er med innlegg og kommentarer fra noen som faktisk vet hva de snakker om..... da kan jo vi andre suge til oss litt også. Tusen takk Ethereal!
nat26 Skrevet 4. mai 2004 #11 Skrevet 4. mai 2004 Må si meg enig med mysan,ble skikkelig imponert av ethereal!Til og meg som er opprinnelig fra Afrika visste ingenting om dette!
MarianneE Skrevet 5. mai 2004 #14 Skrevet 5. mai 2004 :o Har alltid små-beundret Ethereal for hun virker så klok, men dette tar kaka! Imponert, ja!
Quinden Skrevet 5. mai 2004 #15 Skrevet 5. mai 2004 Jeg som trodde det var færøyisk eller islandsk eller noe sånt... :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå