AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #1 Skrevet 24. oktober 2013 For noen år siden ble jeg bedre kjent med en ganske kjekk mann, han hadde samboer og de hadde nettopp oppfylt sin livsdrøm om å kjøpe ett småbruk. Jeg så bare på han som en kompis og var også en del sammen med henne som venn. Etter en stund forsto jeg på han at forholdet ikke var helt perfekt. Jeg hadde selv kjæreste på den tiden og ingen av oss hadde intensjon om at det skulle bli noe mer mellom oss, men likevel havnet jeg i sengen hans en natt hun var borte. Vi var begge enige om at det var ett feiltrinn og skulle aldri skje igjen. Men nå sitter jeg her da, nybakt bondekone. Jeg begynner å komme inn i gårdsdriften, men det er en ting jeg er veldig usikker på og det er hestene. Det er 3 fjordinger som på en måte var hennes babyer. Han har ikke peiling på hva som er rutinene rundt dem eller noe og jeg er veldig usikker på dem. Vil jo så gjerne at de skal ha det så bra som mulig. Itilleg finner jeg utrolig mange halvferdige prosjekter rundtomkring som er hennes, jeg kan gjerne tenke meg å få fullført dem, men aner ikke hva som er planen. Jeg vil gjerne sette mitt preg på gården etterhvert, men liker egentlig veldig godt mye av det hun har gjort og vil gjerne drive videre gården i den ånden de to startet. Er det veldig feil av meg å ta kontakt med henne og spørre om det jeg lurer på? Anonymous poster hash: ec3a4...34d
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #2 Skrevet 24. oktober 2013 Kan legge til at hun nå har flyttet hjem til foreldrene i en annen del av landet for tre måneder siden, jeg har bodd her i 1 måned. Hun mistet jo hele drømmen sin, så jeg går utfra at det er en del følelser involvert. Vet ikke hvordan de fordelte ting og sånn når hun flyttet ut men at han kjøpte henne ut av eiendommen, og at alle dyrene er hans men at hun fikk tilbud om å overta hestene for en symbolsk sum men takket nei. TS Anonymous poster hash: ec3a4...34d
Populært innlegg Krinoline Skrevet 24. oktober 2013 Populært innlegg #3 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg ville syntes det var over grensen frekt å kontakte henne, for å være ærlig. Sett heller ditt eget preg på gården og spør noen andre til råds. Hvis småbruket var deres felles livsdrøm, som du skriver, så bør hun få slippe å forholde seg til det etter å ha blitt bedratt og byttet ut. 52
Gjest Skrevet 24. oktober 2013 #4 Skrevet 24. oktober 2013 Om ingen av dere har peiling på hest, så selg de stakkars fjordingene. Samboeren din må da vite noe om hva hun tenkte i forhold til diverse prosjekter? Hvis ikke, så gjør det beste ut av det. At det kun går 2 måneder fra hun flyttet ut til du flyttet inn er et veldig tydelig signal om at dere hadde noe på gang fra før av. Ikke kontakt henne, hun må få lov til å hente seg inn i fred og ro blandt folk som bryr seg om henne. 19
Stormborn Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 Få nå hvertfall solgt de fjordingene, men gi selvfølgelig henne muligheten til å ta de selv! 2
Velasq Skrevet 24. oktober 2013 #7 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg bedømmer ikke det du har gjort, men jeg tror du har gjort nok skade for hennes del. Rådfør deg med venner eller andre i området som har dyr. Husk at det trenger både stell og mosjon, skoing/skjæring, vaksiner, ormekurer, tannrasp osv osv osv... 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #8 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg nekter ikke for at det er en fæl måte jeg har fått han på, men det har ikke vært noe hemmelighold rundt det. Hun har visst om det fra første sekund vi innså at vi hadde følelser for hverandre. Han påstår de hadde hatt hver sitt soverom en periode da, om det er sant eller ikke vet jeg ikke. Har god kjennskap til hest fra før så de har jo ett godt stell, det er ikke det. Og jeg har mye glede av dem. Er mer det med rutiner rundt væteriner, skoing og sånn jeg lurer på. Og om hun bruker utegang eller har dem på stall på vinteren? Vil ikke endre alle rutinene til dyra over natten. Har også noen fantastiske tenåringsjenter som rir hestene ett par ganger i uken som også gjorde det i hennes tid. De hjelper meg jo å få svar på mye, men er fortsatt en del jeg lurer på. Innser at om jeg kontakter henne så skal jeg ikke spørre om noe annet enn hestene. Anonymous poster hash: ec3a4...34d 1
Barcelone Skrevet 24. oktober 2013 #9 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg nekter ikke for at det er en fæl måte jeg har fått han på, men det har ikke vært noe hemmelighold rundt det. Hun har visst om det fra første sekund vi innså at vi hadde følelser for hverandre. Han påstår de hadde hatt hver sitt soverom en periode da, om det er sant eller ikke vet jeg ikke. Har god kjennskap til hest fra før så de har jo ett godt stell, det er ikke det. Og jeg har mye glede av dem. Er mer det med rutiner rundt væteriner, skoing og sånn jeg lurer på. Og om hun bruker utegang eller har dem på stall på vinteren? Vil ikke endre alle rutinene til dyra over natten. Har også noen fantastiske tenåringsjenter som rir hestene ett par ganger i uken som også gjorde det i hennes tid. De hjelper meg jo å få svar på mye, men er fortsatt en del jeg lurer på. Innser at om jeg kontakter henne så skal jeg ikke spørre om noe annet enn hestene. Anonymous poster hash: ec3a4...34d Jeg har hest og denne har gått både på utegang hele året og stått på stall. Husk på at hvis de skal gå på utegang hele året må du bygge skjul til dem som de kan søke ly fra vær og vindt. Da er det også viktig at de har godt med både vann og mat da de bruker en del energi på å holde på varmen i kulden. Veterinær er ikke noe du har behov for annet enn hvis hestene er skadet eller du trenger markkur eller liknende. Sko må de ha hver 6-8 uke, alt ettersom hvordan høvende deres er og hvor for de vokser. Anbefaler også å tegne veterinærforsikring i tilfelle skade på hestene, da dette ogte kan bli kostbart. Har selv forsikring hos Gjensidige og er veldig fornøyd med de. Enkle og greie oppgjør. Send meg gjerne en PM om du har flere spørsmål vedr. hestene. Og for all del; IKKE RING X'EN! 6
Havbris Skrevet 25. oktober 2013 #10 Skrevet 25. oktober 2013 Du skal uansett ikke kontakte hans ex - der bør du kjenne din besøkelsestid. Hvis du trenger råd om hestene så skaff det et annet sted. Hun har sikkert mer enn nok med å samle opp seg selv. 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #11 Skrevet 25. oktober 2013 Altså; jeg har ingen problemer med hvordan du kom i denne situasjonen - men ha nå såpass respekt for denne kvinnen at du dropper å ta kontakt. Det er bare toppen av manglende empati, og det synes også jeg som ikke dømmer det som har skjedd i fortiden. Men her går altså ei helt åpenbar grense jeg ikke helt forstår at du ikke ser. Anonymous poster hash: bcb7b...076 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #12 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg nekter ikke for at det er en fæl måte jeg har fått han på, men det har ikke vært noe hemmelighold rundt det. Hun har visst om det fra første sekund vi innså at vi hadde følelser for hverandre. Han påstår de hadde hatt hver sitt soverom en periode da, om det er sant eller ikke vet jeg ikke. Har god kjennskap til hest fra før så de har jo ett godt stell, det er ikke det. Og jeg har mye glede av dem. Er mer det med rutiner rundt væteriner, skoing og sånn jeg lurer på. Og om hun bruker utegang eller har dem på stall på vinteren? Vil ikke endre alle rutinene til dyra over natten. Har også noen fantastiske tenåringsjenter som rir hestene ett par ganger i uken som også gjorde det i hennes tid. De hjelper meg jo å få svar på mye, men er fortsatt en del jeg lurer på. Innser at om jeg kontakter henne så skal jeg ikke spørre om noe annet enn hestene. Anonymous poster hash: ec3a4...34d Så rett før du og han havnet i sengen første gangen så ringte u først og sa ifra at du vil være ærlig? skam deg! gi jenta hestene sine,du har jo ikke peiling. Anonymous poster hash: 598d0...5ac
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #13 Skrevet 25. oktober 2013 Drit i å snakke med henne om alt av materielle ting, men hvis du føler behov for å snakke med henne om hestene på et dyrevelferdsmessig grunnlag, så kan du sende henne en mail/brev/annen skriftlig beskjed. Så kan hun svare hvis hun føler for det. De er uskyldige tredjeparter (fjerdeparter?) i et drama de ikke skjønner noe av, og fortjener å ha det best mulig. Anonymous poster hash: 0190b...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #14 Skrevet 25. oktober 2013 Seriøst? Råd om hestene kan du få fra andre. Hestene tåler også litt endring av rutiner, de bor jo fremdeles samme plassen, så tror neppe det at du bytter veterinær eller smed kommer til å vippe de av pinnen. Og denne mannen du har fått deg må da huske om hestene gikk ute eller inne sist vinter? Er det gjort i stand for utegang? I verste fall så får du selge hestene... Virker som om du vil gni det inn at du nå lever hennes drøm med gård, hester og mann... Og hvis du ringer så tror jeg faktisk ikke du kommer til å få noen svar. Jeg hadde i alle fall lagt på ganske kjapt hadde jeg fått en slik telefon. Anonymous poster hash: f0f02...604 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #15 Skrevet 25. oktober 2013 Drit i å snakke med henne om alt av materielle ting, men hvis du føler behov for å snakke med henne om hestene på et dyrevelferdsmessig grunnlag, så kan du sende henne en mail/brev/annen skriftlig beskjed. Så kan hun svare hvis hun føler for det. De er uskyldige tredjeparter (fjerdeparter?) i et drama de ikke skjønner noe av, og fortjener å ha det best mulig. Eller nei. Få samboeren din til å sende henne en skriftlig forespørsel om hestene. Hvis det er behov for det på et dyrevelferdsmessig grunnlag. Alt det andre er utrolig empatiløst å skulle mase på henne om. I et så ferskt forhold bør du dessuten ha viktigere ting å holde på med enn oppussing/interiør. Anonymous poster hash: 0190b...ffb 3
Tidus Skrevet 25. oktober 2013 #16 Skrevet 25. oktober 2013 Når det gjelder hestene: Det finnes nok av eksperter rundt omkring i det ganske land, slik at du slipper å kontakte exen hans. Jeg tipper hun er sønderknust nok fra før, om ikke du skal gni det inn (selv om det ikke er intensjonen). Det er slike historier som får folk til å bli skeptiske til at kjæresten har/får nye venner av motsatt kjønn... 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #17 Skrevet 25. oktober 2013 Om det er behov for det bør mannen kontakte henne om rent praktiske ting. Skriv en liste til han, så får han ringe eller sende en e-post. Anonymous poster hash: d8629...505 2
Longgone Skrevet 25. oktober 2013 #18 Skrevet 25. oktober 2013 Altså, hvis du ikke vet når du skal ringe en dyrlege og smed så synes jeg ærlig talt ikke at du burde ha hest. Og dessuten er hun vell ikke den eneste i verden som vet når hester skal ha dyrlege og smed? Når det er sagt er det utrolig respektløst å ringe henne når småbruket var hennes drøm.
Odelsguten Skrevet 25. oktober 2013 #19 Skrevet 25. oktober 2013 Og om hun bruker utegang eller har dem på stall på vinteren?Anonymous poster hash: ec3a4...34d Vil det si at samboeren din ikke vet det?
Stormborn Skrevet 25. oktober 2013 #20 Skrevet 25. oktober 2013 For å si det sånn, så tror jeg ikke gampene dør av å stå på utegang OM de har stått ute i hele høst. De dør ikke av å bli satt inn på boks heller, men da må du få raua i gir snart så de ikke setter altfor mye pels. Hvis du skal ha det på utegang må du sørge for at alle krav blir fulgt: http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-20050602-0505.html Du sier du har peil på hest, men hvis du ikke skjønner når en hest skal til veterinær har du ikke det! Det eneste en hest trenger vet. på utenom sykdom er vaksine og tannrasp (disse gjøres som regel likt, men noen hester har større behov for tannrasp enn andre). Du kan se datoen på siste vaksine + navn på dyrlegen i passet til hesten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå