vanskapning Skrevet 24. oktober 2013 #1 Skrevet 24. oktober 2013 Er det noen som vet hvordan det er med lån og stipend når man bor hjemme og går på høgskole? Har lest at lånet ikke blir gjort om til stipend, men kan man da f.eks søke om å bare få de 60% som uansett blir lån? I tillegg kommer jeg sannsynligvis til å bo mest hos svigerforeldre, kan jeg føre opp adresse der da eller blir det feil? Skjønner ikke helt hvordan det der fungerer.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #2 Skrevet 24. oktober 2013 For en del år tilbake ble det strammet kraftig inn på stipendreglene. Så vidt jeg vet kan man ikke bo hjemme uten at alt blir gitt som lån, og jeg tror ikke man bare kan søke på en av delene. Etter hva jeg har lest så ser det ikke ut til at det er noen begrensninger på stipendomgjøring så lenge man ikke bor på samme adresse som foreldrene sine - dvs. at man får det dersom man er bosattt hos svigerforeldre. Anonymous poster hash: 4de3e...cc6
apekatt Skrevet 24. oktober 2013 #3 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Du får ikkw noen stipend i det hele tatt. Også må addresset ditt være minst 40 km fra foreldrene dine sitt addresse, hvis du vil få halvparten av lånet gjort om til stipend. Men du må vel oppgi hvilken skole du går på så det blir jo vanskelig å lure lånekassen. * Også kan det selvfølgelig hende jeg tar feil. Endret 24. oktober 2013 av apekatt
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #4 Skrevet 24. oktober 2013 Du får alt som lån, dvs samme sum som du hadde hatt lån og stipend. Anonymous poster hash: 8bfef...a09 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 Du får ikkw noen stipend i det hele tatt. Også må addresset ditt være minst 40 km fra foreldrene dine sitt addresse, hvis du vil få halvparten av lånet gjort om til stipend. Men du må vel oppgi hvilken skole du går på så det blir jo vanskelig å lure lånekassen. * Også kan det selvfølgelig hende jeg tar feil. Trodde de 40 km bare gjaldt når man gikk på videregående jeg? Sålenge man ikke bor i kjelleren til foreldrene sine, så burde det vel gå greit. Jeg har selv en onkel som nettopp ble ferdig på skolen, og kan bor kunn 30 km unna moren sin, og han får omgjort 40% til stipend. Anonymous poster hash: 4759c...717
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #6 Skrevet 24. oktober 2013 De 40 km har ingenting med dette å gjøre. Anonymous poster hash: 718d8...686 4
apekatt Skrevet 24. oktober 2013 #7 Skrevet 24. oktober 2013 Trodde de 40 km bare gjaldt når man gikk på videregående jeg? Sålenge man ikke bor i kjelleren til foreldrene sine, så burde det vel gå greit. Jeg har selv en onkel som nettopp ble ferdig på skolen, og kan bor kunn 30 km unna moren sin, og han får omgjort 40% til stipend. Anonymous poster hash: 4759c...717 Hmm trodde det var sånn
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #8 Skrevet 24. oktober 2013 Hmm trodde det var sånn På videregående ja, ikke for utdanning etter videregående (universitet, høgskole osv). Utrolig kjipt om man ikke fikk stipenddelen pga. foreldre som bor i samme by. Du kan føre opp adressen til svigerforeldrene dine. Men da må du faktisk bo der, ellers får du Lånekassen på nakken. Om du bor hos dine egne foreldre må du føre opp den adressen, og da får du ingenting i stipend. Jeg bor hjemme, tar opp fullt lån fra Lånekassen. Får akkurat like myte utbetalt som alle andre som bor borte fra foreldrene sine, eneste forskjellen er at jeg ikke får noe i stipend - alt er lån. Anonymous poster hash: 237a5...276 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #9 Skrevet 24. oktober 2013 Reglene er veldig enkle. Alle får samme grunnleggende sum. Bor du annet sted enn hjemme er 60% lån og 40% stipend, bor du hjemme er 100% lån. Avstand i km til foreldre betyr, naturlig nok ved høyere utdannelse, ingenting som helst. Anonymous poster hash: e3c57...b5e
Bondenisse Skrevet 24. oktober 2013 #10 Skrevet 24. oktober 2013 ER rett det de over sier om at du får 60% lån og 40% om du bor i ett annet hus enn foreldrene dine, uansett avstand. Bor du hjemme (selvom du f.eks har en kjellerleilighet du betaler leige på) så er alt lån. Du velger selv om du vil søke fullt lån (og stipend) fra lånekassen eller ett begrenset beløp Kan være lurt å ta fullt lån og så sette 40% på en sparekonto dersom du ikke har behov for alt og så betaler du tilbake når du er ferdig utdannet. Det går ikke renter på lånet mens du studerer så da kan man "tjene" litt på å få renter av det på sparekontoen
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #11 Skrevet 24. oktober 2013 ER rett det de over sier om at du får 60% lån og 40% om du bor i ett annet hus enn foreldrene dine, uansett avstand. Bor du hjemme (selvom du f.eks har en kjellerleilighet du betaler leige på) så er alt lån. Du velger selv om du vil søke fullt lån (og stipend) fra lånekassen eller ett begrenset beløp Kan være lurt å ta fullt lån og så sette 40% på en sparekonto dersom du ikke har behov for alt og så betaler du tilbake når du er ferdig utdannet. Det går ikke renter på lånet mens du studerer så da kan man "tjene" litt på å få renter av det på sparekontoen Da er du ihvertfall er skikkelig nisse. Man sparer alt man kan av studielånet og bruker til egenkapital til bolig. Lav rente og den beste gjeldsforsikringen man kan få. Anonymous poster hash: 8bfef...a09 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå