Gå til innhold

Må man ha ventil i alle rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et hus på hele 60 kvm! Når det er ferdig bygd er det på hele 80 eller noe slikt!

snakkern er her nå, og nevner for samboern min at han skulle jo fiksa vifte til badet som vi ikke har hatt før siden vi skulle bytte tak. Får da til svar at han skal heller legge et rør på loftet og ha med fra ventil på soverom, stue, kjøkken, bad og bod. Er det virkelig nødvendig å ha en ventil i alle rommene? Nå skal jeg ærlig si at jeg har ikke snoket så mye, men jeg tenkte at ventil var noe man hadde i gamle dårlig ventilerte hus.

Har også kikket litt på nett, og ser at det kun er stygge, hvite store ventiler som ikke kommer til å ta seg særlig bra ut hverken i tak eller på veggen. Så må vi virkelig ha det i alle rom? Og i såfall, finnes det litt penere ventiler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke ventil i noen rom utenom badet hos oss. gamle leilighten (som var 3-4 år gammel hadde derimot i alle rom).

Ventiler er stort sett stygge ja =D Men du må nesten bestemme selv. Føler du et behov for så mange ventiler? Blir det fuktig hvis du ikke lufter?

Skrevet

Nei, ikke fuktig noe sted. Jeg sover mye med vinduet åpent på soverommet, på vinteret også! Eneste stedet det er fuktig er på badet etter vi har dusjet (og der skal vi jo såklart ha vifte) og i stua, men i stua mistenker jeg at det er dårlig isolasjon og veldig gamle vinduer som har noe med saken å gjøre!

Skrevet

Det svaret broren min fikk da han bygde, var at for inneklimaets del er det langt viktigere å ha ventil i dag enn det var tidligere, fordi kravene til isolasjon for nyere hus er langt høyere. Det gjør at ventilasjonen man fikk i gamle hus, populært kalt trekk ;) , ikke er til stede og det fort blir tett hvis man ikke har egne ventilasjonskanaler.

Anonymous poster hash: 45a47...e16
  • Liker 6
Skrevet

Hus skal puste, så ja. Man bør ha ventil i alle rom.

• Liker 1
Skrevet

Ventil er viktigere i nye 'tette' hus, enn i gamle hus...

Alle rom som er noenlunde små, og med liten naturlig gjennomtrekk bør ha ventil - for huset sin del...

Og sett for all del inn ventil på soverommet selv om du nå sover med vinduet åpent - ikke sikkert at du gjør det om 5 år...

• Liker 1
Skrevet

Hvor får man evt tak i pene ventiler? Alt jeg finner er jo bare sånt gammeldags plasstikræl som er så stygt at det ikke er måte på!

Skrevet

Er det et helt nytt hus all over, eller er det totalrenovering av et gammelt?

Anonymous poster hash: ae40b...741
Skrevet

Jeg ville hatt i alle rom. Har bodd i en leilighet med vifte på bad, vifte på kjøkken og ventil på et av to soverom. Vi flyttet grunnet mugg. Dette fordi det ble for tett uansett om vi luftet.

Skrevet

Er det et helt nytt hus all over, eller er det totalrenovering av et gammelt?

Anonymous poster hash: ae40b...741

Eneste som er igjen av gammelt hus er vel pipa og hovedbjelken! Alt av vegger ble revet inni og alt unntatt selve planken som holder huset oppe skal byttes og isoleres på nytt!

Skrevet

Ventil er viktigere i nye 'tette' hus, enn i gamle hus...

Alle rom som er noenlunde små, og med liten naturlig gjennomtrekk bør ha ventil - for huset sin del...

Og sett for all del inn ventil på soverommet selv om du nå sover med vinduet åpent - ikke sikkert at du gjør det om 5 år...

Enig. Og vet ikke hva jeg skal svare ts, men det kan være noe feil med konstuksjonen i veggene, tak elller lign, men det kan også være kun badet som sprer fuktighet.

Gamle vinduer som inneholder fukt betyr at det er fuktskader.

Jeg vet ikke jeg. Men ta det på alvor hvis du vil bevare huset, fukt er noe som eksploderer om det går for langt.

Skrevet

Nye vinduer har vel gjerne luftespalte over vinduet? Mye penere enn ventiler synes jeg iallfall...

Skrevet

Som Amys over her sier har jeg også vinduer med ventil i alle rom (minus bad som har egen ventil og ingen vindu), men huset mitt er fra 80-tallet så trodde det var veldig vanlig?

Anonymous poster hash: 02b9d...6dc
Skrevet

Nye vinduer har vel gjerne luftespalte over vinduet? Mye penere enn ventiler synes jeg iallfall...

Nye vinduer har IKKE ventiler/luftespalte.

Regner med du snakker om ventiler til ventilasjonsanlegg her TS å ja du må ha en i hvert rom, å 2 om rommet er stort.

Skrevet

Vi har et hus på hele 60 kvm! Når det er ferdig bygd er det på hele 80 eller noe slikt!

snakkern er her nå, og nevner for samboern min at han skulle jo fiksa vifte til badet som vi ikke har hatt før siden vi skulle bytte tak. Får da til svar at han skal heller legge et rør på loftet og ha med fra ventil på soverom, stue, kjøkken, bad og bod. Er det virkelig nødvendig å ha en ventil i alle rommene? Nå skal jeg ærlig si at jeg har ikke snoket så mye, men jeg tenkte at ventil var noe man hadde i gamle dårlig ventilerte hus.

Har også kikket litt på nett, og ser at det kun er stygge, hvite store ventiler som ikke kommer til å ta seg særlig bra ut hverken i tak eller på veggen. Så må vi virkelig ha det i alle rom? Og i såfall, finnes det litt penere ventiler?

Hvorfor vil du ikke ha ventiler? De bidrar noe helt sinnsykt til inneklimaet. Du merker nok ikke at det er dårlig , men når dere bare har fått anlegget på plass vil du merke en bokomfort av en annen klasse. Går ut fra at det er en varmeveksler av et slag dere skal ha inn, og da kan dere jo få inn varm luft om vinteren, spare dere for all vindusåpningen (som får rommet til å slå seg) og nyte jevnt temperert husvære.

Alle nye hus har (minst) en i hvert rom. Jeg har 3 på stua. Og "ventilene" (altså selve åpningene) kommer i mange ulike former og fassonger, så dere finner nok en som ser ok ut. Uansett: se deg rundt hos venner og kjente. De har alle "ventiler" (luftåpninger) og du har helt sikkert ikke lagt merke til dem, selv om de ser både klumpete og store ut når du begynner å se etter.

Til- og fraluftåpninger er noe man IKKE har i gamle hus. I nye derimot kryr det av dem. Og de går ikke til luft. De går til kanal. Ventiler går til luft. All verdens forskjell.

Om "nye" hus er fra 80- og 90-tallet, ja. En har sluttet med det nå, heldigvis. Det er en dårlig løsning som bidrar til å slippe kald luft inn til et av husets svakeste punkter (vinduet). Skaper trekk inne, som ikke er bra.

Anonymous poster hash: 803a4...e80

Skrevet

Vi skal kun ha ventiler som drar luft ut! De skal kobles med kjøkkenvifta og baderomsvifta!

Skrevet

Jeg skjønner ingenting av dette. Jeg bor i et hus som er ganske dårlig isolert og soveromsvinduet står nesten alltid åpent. Behøver jeg å la luftespaltene over alle vinduene stå åpne? Og hva med de hullene i veggen-ventilene, behøver de å stå oppe? Hvorfor er ventilene ofte plassert så høyt, da slipper man jo ut varmen? Holder det ikke med den luftingen som kommer når man går ut og inn av ytterdøren og slikt?

Anonymous poster hash: c726b...5f3

Skrevet

Om "nye" hus er fra 80- og 90-tallet, ja. En har sluttet med det nå, heldigvis. Det er en dårlig løsning som bidrar til å slippe kald luft inn til et av husets svakeste punkter (vinduet). Skaper trekk inne, som ikke er bra.

Anonymous poster hash: 803a4...e80

OK, greit å vite :) Nye vinduer har forresten fortsatt luftespalter, vi kunne velge om vi ville ha med eller uten da vi byttet i fjor, men det er sikkert pga eldre hus de fortsatt selger det da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...