AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #1 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg har av helsemessige årsaker jobbet lite etter jeg ble ferdig med studiene for ca 3 år siden. Etter dette har jeg utsatt å betale på studielånet og fått betalingsutsettelse og rentefritak pga AAP. Jeg har minstesats av AAP, så jeg har dårlig råd. Nå begynner jeg snart å jobbe igjen, men kun i halv stilling. Jeg har ikke lyst til å sitte og betale ned studielån omtrent til jeg blir pensjonist, så jeg lurte på om jeg kan betale halve avdrag nå, selv om jeg søker om rentefritak pga AAP, eller om det er en slags automatikk i at hvis man betaler, så betyr det at man har god nok råd til ikke å få rentefritak? Hva er smartest for meg å gjøre her? Jeg kommer antakeligvis til å ha lav nok inntekt til å kunne få betalingsutsettelse et år til. Anonymous poster hash: eef2e...7fd
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #2 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg har nettopp fått innvilget rentefritak for 2011 selv om jeg betalte fulle avdrag hele året. Tror nok ikke det er automatikk i det. Betal så mye du kan. Anonymous poster hash: 8cb71...8f1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #3 Skrevet 24. oktober 2013 Nei, jeg betalte i flere år med minstestønad AAP og rentefritak. Jeg ringte og spurte lånekassen, men fikk vite at jeg uansett bare at lov til å bruke 12 betalingsutsettelser, noe som ikke stemte. Ikke første gang de har feilinformert. Anonymous poster hash: d9ed8...155 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #4 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg gikk på aap og fikk rentefritak. Men så visste jeg ikke at man har rett på betalingsutsettelse samtidig. Deretter ble jeg ufør. Nå får jeg slettet resten av lånet, men har jo betalt inn masse penger over flere år som jeg ikke hadde trengt. Så hadde søkt om betalingsutsettelse i tillegg, i tilfelle du får en forverring av helsetilstanden.Anonymous poster hash: f0cd4...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 Hvis du får rentefritak bør du absolutt ikke betale ned på lånet, men heller sette inn pengene på høyrentekonto og betale ned når renten begynner å løpe igjen. Da får du renteinntekten gratis. Anonymous poster hash: 25e37...093 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå