AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #1 Skrevet 24. oktober 2013 Hvor viktig er det for barn i denne alderen og skrive riktig?? Jeg føler det er er problem siden annethvert ord blir feil, og i tillegg så feil skrevet at jeg ikke skjønner hva barnet har prøvd å skrive. Når det blir pusset ut og skrevet på nytt blir det som regel riktig 😊 doble konsonanter er utelatt fra alle ord det skulle vært i 😞 Nå er ikke jeg noen super-rettskriver selv, men blir veldig usikker på om jeg skal fortsette å rette på det, eller rett og slett bare la være? Anonymous poster hash: bac7a...52f
Vulcan Skrevet 24. oktober 2013 #2 Skrevet 24. oktober 2013 Dysleksi kansje? Hvis ikke kan du ikke gi opp, det går omtrent ikke an å fungere i dagens samfunn uten å kunne lese og skrive.
Alenia Skrevet 24. oktober 2013 #3 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Har tenkt på det ja, men virker liksom ikke helt sånn allikevel :-) Lesing også går "så som der", med mye gjetning av ord osv. Syns bare det er rart, at læreren gir tilbakemeldinger som "supert", "kjempebra" osv når det nesten ikke er mulig å forstå hva det er skrevet :-( lurer derfor på om det kanskje ikke er meningen at de skal lære å skrive riktig enda? Er ts forresten :-) Endret 24. oktober 2013 av Minzimi
Millimani Skrevet 24. oktober 2013 #4 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Lese- og skriveferdigheter er først ferdig utviklet ved 9-10 årsalder. Med andre ord i løpet av fjerde klasse. Man kan se om lese-skriveferdighetene er på et normalt nivå fra 9-10 årsalder...og er de ikke det, bør man vurdere å be om dysleksi-utredning. Det er vanlig å begynne dysleksi-utredninger på barn fra slutten av fjerde klasse, om man ser det som aktuelt Endret 24. oktober 2013 av Millimani 1
Alenia Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 Tusen takk for svaret ditt noen som vet hvordan fokus skolene har på rettskrivning i 4.klasse?
Millimani Skrevet 24. oktober 2013 #6 Skrevet 24. oktober 2013 Det aner jeg ikke, men kanskje det varierer fra skole til skole, eller fra lærer til lærer... Barnet bør også ha en syns-test før en eventuell dysleksi-utredning. For noen ligger svaret på problemene i at barnet har dårlig syn 1
Alenia Skrevet 24. oktober 2013 #7 Skrevet 24. oktober 2013 Synssjekk er i boks, så det er under kontroll :/)
Millimani Skrevet 24. oktober 2013 #8 Skrevet 24. oktober 2013 Det er bra, da får du vente og se hva resultatet av synstesten blir
Alenia Skrevet 24. oktober 2013 #9 Skrevet 24. oktober 2013 Barnet har briller, og har hatt det 1,5 år :-) men leser dårligere med de på enn uten :-( nettopp sjekket de, og de stemmer fremdeles o følge optikeren :-/
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #10 Skrevet 24. oktober 2013 Selvsagt skal du rette på skrivefeil! Det er i denne alderen de lærer å skrive riktig. Anonymous poster hash: 349ec...d8a 6
Millimani Skrevet 24. oktober 2013 #11 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Rare greier da, har du prøvd flere optikere...? Skulle ikke ha noe å si, men... Du barnet leser dårligere med brillene på... Vanskelig å vite hva man skal gjøre da. Men greit å be om dysleksi-utredning Endret 24. oktober 2013 av Millimani
Alenia Skrevet 24. oktober 2013 #12 Skrevet 24. oktober 2013 Får prøve å gi det noen Mnd med "intens lesetrening", og evnt. se det ann :-/
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #13 Skrevet 24. oktober 2013 På min datters skole så begynner de ikke å rette på skrivefeil før i 4 klasse, så de har nå nylig begynt å lære hvordan ordene skal skrives korrekt. Før det så har ikke læreren brydd seg om skrivefeil. Det er for å ikke drepe skrivelysten fikk vi beskjed om. Anonymous poster hash: 229d1...ab9 2
Alenia Skrevet 24. oktober 2013 #14 Skrevet 24. oktober 2013 Skrivelysten er det heldigvis ikke noe i veien men. 😊
Ruby_Tuesday Skrevet 24. oktober 2013 #15 Skrevet 24. oktober 2013 Føler at det er mange voksne som ikke kan skrive engang jeg... 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #16 Skrevet 24. oktober 2013 Kan dere øve med diktat hjemme? For eksempel ti ord av gangen, les ordet opp for barnet og be det skrive det ned. Når dere er ferdige går dere gjennom ordene. Vis hvilke ord som er feil, helt konkret. Pass på at barnet får beskjeden og ikke bare sier "jada". En uke senere lurer du inn ord som barnet tidligere har skrevet feil i diktatet, for å se om det sitter. Gjenta til suksess! Anonymous poster hash: d8f9e...934
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #17 Skrevet 24. oktober 2013 Føler at det er mange voksne som ikke kan skrive engang jeg... Jeg har venner med mastergrad og er i jobb som rådgivere som skriver konkuranse, overaskelse, tunell, værst og abbonement. Anonymous poster hash: d8f9e...934
Nasse Nøff Skrevet 24. oktober 2013 #18 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg tror at lærene ser an eleven når de retter skrivefeil. Barna hos oss har blitt rettet på noen få ord hver gang. Hvis de skrier mye skrivefeil, blir de verste feilene korrigert, hvis de skriver få feil blir de feilene som er der korrigert. Jeg mener at en fjerdeklassing i det minste bør skrive forståelig. Doble konsonanter er kanskje ikke så viktig i første omgang. Hvis jeg var deg ville jeg spesielt fokusert på at barnet skriver vanlige høyfrekvente ord riktig (goole høyfrekvente ord så får du en liste å jobbe med). Og hvis faktisk annet hvert ord blir skrevet feil bør det nok vurderes å sjekke opp i det dersom det ikke raskt blir bedre.... 1
Alenia Skrevet 24. oktober 2013 #19 Skrevet 24. oktober 2013 God ide, men tror dessverre det er mer enn nok med diktaten skolen har hver uke :-( prøver å huske på vanskelige ord, og skal bli flinkere til å ta stikkprøver i hverdagen :-) takk!! Kan dere øve med diktat hjemme? For eksempel ti ord av gangen, les ordet opp for barnet og be det skrive det ned. Når dere er ferdige går dere gjennom ordene. Vis hvilke ord som er feil, helt konkret. Pass på at barnet får beskjeden og ikke bare sier "jada". En uke senere lurer du inn ord som barnet tidligere har skrevet feil i diktatet, for å se om det sitter. Gjenta til suksess!Anonymous poster hash: d8f9e...934
Alenia Skrevet 24. oktober 2013 #20 Skrevet 24. oktober 2013 Og tusen takk for tips alle sammen :-) tar gjerne imot flere :-) Har sikkert mange skrivefeil jeg også, men er enig med de som syns mange voksne skriver mye feil også er kanskje ikke så rart om skolene ikke bryr seg så mye om det....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå