Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #1 Skrevet 3. mai 2004 I borettslaget jeg bor er det i utgangspunktet ikke lov til å ha hund. Før vi flyttet inn, måtte vi spørre naboene på rekken om det var greit at vi flyttet inn med hund. Deretter skulle det på bakgrunn av dette godkjennes i styret. Dette gikk helt greit, og det bor masse katter og hunder i nabolaget. Hunden vår taklet ikke helt å være alene hjemme i nytt hjem, og bjeffet en god del. Naboen jobber mye nattevakter, og er derfor avhengig av å sove på formiddagen. Derfor klaget han. I dag hadde hun bjeffet et par minutter til en annen hund ute. Da hadde han gått ut og kjeftet på henne. (jeg regner vel med og snart ha han på døra igjen). Forøvrig er hun egentlig ganske stille, men bjeffer det som faktisk er normalt for en hund... Hvordan ligger vi egentlig ann? Det må også sies at naboen selv har katt som sitter på rekkverket og titter inn på hunden vår når hun er alene. Da er det ikke så lett å forhindre bjeffing. Hvis vi skulle få en skriflig klage. Hva skal til / og hva har de lov til for å kunne be oss flytte / kvitte oss med hunden??
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #2 Skrevet 3. mai 2004 Hva med å heller skaffe det et bjeffehalsbånd? Aboistop f.eks, ingen skade for hunden i det hele tatt.
Gjest Virvar Skrevet 3. mai 2004 #3 Skrevet 3. mai 2004 Hva med å dra for gardinene da så den ikke kan se katta? Radioen på? Jeg er ikke tilhenger av sånne bjeffehalsbånd.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #4 Skrevet 3. mai 2004 Bjeffehalsbånd blir ikke aktuelt, gardiene er for og radioen på. Saken er vel heller, hvilke rettigheter har jeg?
Arkana Skrevet 3. mai 2004 #6 Skrevet 3. mai 2004 I utgangspunktet kan ikke noe borettslag nekte deg å ha et husdyr, skulle det stå i reglene er det faktisk ulovlig. MEN om dyret er til betydelig sjenanse for naboene kan dere bli nødt til å kvitte dere med den. Om naboen jobber nattevakt og sover om dagen må han regne med en del normal støy som det gjerne er på dagtid, f.eks. barn som springer rundt, støvsuger, musikk osv, men høylytt bjeffing store deler av dagen synes i allefall jeg er uakseptabelt og jeg hadde uten tvil klaget.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #7 Skrevet 3. mai 2004 Men hva er egentlig betydelig sjenanse? Når man godtar at naboen har hund, må man ikke da regne med noe bjeffing? Her er det ikke snakk om hysterisk bjeffing hele tiden. For det hadde jeg ikke akseptert selv heller.... Men normal bjeffing som hunder generelt sett driver med. Man kan vel ikke regne med at en hund er helt lydløs?
Arkana Skrevet 3. mai 2004 #8 Skrevet 3. mai 2004 Poenget er at naboen trenger ikke godta at du har hund, du kan ha hunden din der uansett hva han sier. Men hunder flest bjeffer ikke hele dagen, derfor regner man ikke med det når man ser at naboen skaffer seg hund. Hva som er uakseptabel bjeffing blir vanskelig å si i denne situasjonen, det kommer helt an på hvor mye og høyt det er, hvor lytt det er mellom leilighetene osv. Tenk etter om du selv skulle sove, studert eller annet i leiligheten ved siden av hadde du da syntes din hunds støynivå var i orden.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #9 Skrevet 3. mai 2004 Hva om du var hjemmeværende med et kolikkbarn? Noen klager alltid. Går du nattevakt og bor som de gjør må du regne med støy. Naboen her har også hund, men hører den aldri.
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2004 #10 Skrevet 4. mai 2004 I utgangspunktet kan ikke noe borettslag nekte deg å ha et husdyr' date= skulle det stå i reglene er det faktisk ulovlig. MEN om dyret er til betydelig sjenanse for naboene kan dere bli nødt til å kvitte dere med den. Om naboen jobber nattevakt og sover om dagen må han regne med en del normal støy som det gjerne er på dagtid, f.eks. barn som springer rundt, støvsuger, musikk osv, men høylytt bjeffing store deler av dagen synes i allefall jeg er uakseptabelt og jeg hadde uten tvil klaget. Da jeg kranglet med borettslaget om mitt kattehold fant jeg ut at dersom borettslaget har vedtatt ved generalforsamling at dyrehold skal være forbudt, så gjelder faktisk det. Det gjelder ikke innedyr, med mindre disse er til sjenanse for naboene, og det er de vel sjeldent. Ergo kan man ha innekatter uten at et borettslag kan nekte det, men utekatter og hunder stiller seg annerledes.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #11 Skrevet 4. mai 2004 Synes dere skylder naboen å kvitte dere med bikkja! Vil dere ha dyr, så flytt ut av byen! Naboen fortjener bedre og det gjør hunder også!
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #12 Skrevet 4. mai 2004 Vel, nå bor vi faktisk ikke i byen heller da. Faktisk ganske langt unna byen også.... Og det bor mange hunder i dette borettslaget. Å kvitte seg med bikkja er helt uaktuelt!
Gjest Gjest H Skrevet 4. mai 2004 #13 Skrevet 4. mai 2004 En bjeffende hund kan være utrolig irriterende :-x Min nabo nektet på at hunden bjeffet på dagtid - selv om alle andre naboer kunne bekrefte det! De påstod at hunden brukte å sove hele dagen.............. men hvordan kunne de påstå det da - når de var på jobb på dagtid :klø: Hunder har en type oppførsel når eier er tilstede - da føler den seg trygg. Når ikke eier er tilstede, blir hunden utrygg og føler seg sikkert truet...... og det er et naturlig beskyttelsesinstinkt hos den å bjeffe! Hilsen Ikke hundeeier - men glad i hund
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #14 Skrevet 4. mai 2004 Synes dere skylder naboen å kvitte dere med bikkja! Vil dere ha dyr, så flytt ut av byen! Naboen fortjener bedre og det gjør hunder også! I alle dager, hva får deg til å tro at hunder har det best på landet? Jeg har sett utallige hunder på landet som står i bånd hele året, borsett fra under elgjakten. Hunder i byen må gå tur hver dag i det minste.
Kittykat Skrevet 5. mai 2004 #15 Skrevet 5. mai 2004 Synes dere skylder naboen å kvitte dere med bikkja! Vil dere ha dyr, så flytt ut av byen! Naboen fortjener bedre og det gjør hunder også! Sier de ja til at man kan ha hund, så må man regne med litt bjeffing. Tåler man ikke det, så burde man ikke sagt ja. Enklere blir det ikke. Eller skal man bare kvitte seg med alt bare fordi naboen klager? Skal man kaste barna ut bare fordi de leker i stuen på dagtid og naboen ikke tåler det? Skal man kvitte seg med stereoanlegget fordi naboen ikke tåler at du spiller en eneste note? Absolutt ikke. Bor man i blokk, så må man regne med støy uansett. Og tro meg, enkelte naboer klager på alt. Jeg har blitt fortalt av en annen nabo at naboen under klagde på naboen over seg hvis telefonen så mye ringte. Denne naboen klagde til styret, men hun fikk ikke medhold fordi hun klagde på de latterligste ting. Og en ting: dyr har det ikke bedre på landet enn i byen. Bor man i byen så må man gå tur med den og da får den iallefall kommet seg ut flere ganger for dagen. Nei, støy må man regne med enten det er fra det ene eller det andre. Greit nok at man kan vise litt hensyn fordi naboen jobber nattevakt, men man kan ikke be en gråtende baby om å slutte å gråte eller be en hund om å slutte å bjeffe på kommando. Blir litt vanskelig i praksis det, ser du........
Kittykat Skrevet 5. mai 2004 #17 Skrevet 5. mai 2004 Hva får deg til å tro at hunder blir gått mindre tur med av å bo på landet? Der har de også muligheten til å få være ute når de ikke gås tur med og de slipper å plage naboer som bor vegg i vegg.. Jeg synes virkelig synd på deres nabo!! Og hvem har sagt at de går tur hver dag ute på landet? Kanskje de står bundet fast til et tre e.l. hele dagen lang. Er det så mye bedre? Nei, egentlig ikke. Og det er ikke synd i hundens eiere hvis de må kvitte seg med den? Jo, det er det. Naboen her sa ja til at de kunne ha hund og da får han jammen meg regne med litt bjeffing på dagtid. Man skal ikke måtte gå på tå 24/7 bare fordi naboen sover på dagtid. Normal støy må man regne med uansett hvor man bor. Sånn er det bare. Jeg synes ikke så mye synd i naboen som klager i dette tilfelle hvis det hele bare er snakk om vanlig bjeffing. Kanskje denne naboen er en type nabo som klager på alt når det kommer til stykket. Det bor en hundeeier i min etasje og. Jeg hører ikke noe til den hunden. En nabo i en annen etasje har også hund, men den kan vi høre. Den bjeffer om dagen, noe som er helt normalt. Det er ikke plagsomt i det hele tatt. For som sagt, bor man i blokk, så får man regne med hverdagslig støy enten det er fra det eller det andre. Man kan vise litt ekstra hensyn som jeg skrev, men man kan ikke stoppe en hunds bjeffing på kommando.
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2004 #18 Skrevet 5. mai 2004 Og hvem har sagt at de går tur hver dag ute på landet? Kanskje de står bundet fast til et tre e.l. hele dagen lang. Er det så mye bedre? Nei' date=' egentlig ikke..[/quote'] Det jeg påstår er at det ikke er noe som tilsier at hunder har det bedre i byen.. Alle hundeiere jeg kjenner (på landet!) går tur med hunden hver dag!! ' Har jeg påstått at det ikke er synd på det? NEI! Men det er nå de som har gjort et dumt valg i å skaffe seg en hund de åpenbart ikke klarer å ta seg tilfredstillende av.. HUndebjeffing er ikke normalt hverdagsstøy.. Ikke i en blokk med tynne vegger! Da naboen sa ja til at de fikk hund var dette garantert ikke situasjonen h*n så for seg.. Naboen angerer nå på ha sagt ja (noe jeg har full forståelese for!!!) og vil gjerne komme ut av denne dårlige situasjonen! Hundeeierene eier problemet og har ansvaret for å rydde opp!
Kittykat Skrevet 5. mai 2004 #19 Skrevet 5. mai 2004 Litt hissig i dag? Du trenger ikke å være sint. Jeg har også bodd ute på landet og har aldri sett en eneste hundeeier gå tur med hunden sin. De stod bundet i hagen. Og jeg mener fremdeles at man må regne med støy fra dyr på lik linje med mennesker. Vi vet ikke mer enn det hovedinnlegger skriver her. Jeg ikke for at dyr skal bo i blokk, men meg om det. Nå er det en gang sånn at noen har dyr når de bor i blokk eller flytter inn i en blokk. Og flytter det inn noen og de har hund eller katt, så blir det uansett litt bråk fra dyrene og ( bjeffing, høylydt mjauing når katten vil parres osv. Jeg har hatt katt selv i hele mitt liv og den mjauingen er ikke så behagelig å høre på, men sånn er det bare ). Jeg hadde iallefall ikke blitt sur og tverr på en hunds bjeffing hvis jeg først hadde gitt medhold til at de kunne få ha den boende i blokken med seg. Konflikter/uenigheter mellom naboer vil det alltid være, på samme måte som vi to er uenige i dette.
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2004 #20 Skrevet 5. mai 2004 Dette siste legger ikke jeg meg opp i, men det er iallefall ikke riktig at du har rett til å ha hund i et borettslag. Innedyr er lov, som sagt, men så vidt jeg vet kvalifiserer ikke hunder som innedyr.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå