Gå til innhold

Abort rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere?

Selv mener jeg at menn bør få en mulighet til å avskrive seg noe som helst ansvar for barnet, hvis moren ikke ønsker abort. Og da mener jeg i de 2-4 første ukene, alt etter det er for sent og medfølger delt ansvar. Hvis moren derimot ikke informerer om graviditeten i løpet av denne tiden, så vil mannen ha rett til å avskrive seg ansvar.

Anonymous poster hash: 639ff...cce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har denne muligheten ved å avstå fra sex. Punktum.

Anonymous poster hash: 3fa80...5dd
  • Liker 15
Skrevet

Jeg mener dere heller burde gro baller til å sende et brev til Stortinget eller noen andre som bryr seg, og ikke spamme ned kvinneguiden med dette.

Anonymous poster hash: dbe84...3a9

• Liker 12
Skrevet

Hva mener dere?

Selv mener jeg at menn bør få en mulighet til å avskrive seg noe som helst ansvar for barnet, hvis moren ikke ønsker abort. Og da mener jeg i de 2-4 første ukene, alt etter det er for sent og medfølger delt ansvar. Hvis moren derimot ikke informerer om graviditeten i løpet av denne tiden, så vil mannen ha rett til å avskrive seg ansvar.

Anonymous poster hash: 639ff...cce

Selv mener jeg menn bør begynne å holde kjeft, ta ansvar og bruke kondom.

• Liker 6
Skrevet

Det er sikkert 10 relativt nye diskusjoner om akkurat dette. Vær så snill og ikke begynn på en ny!

Anonymous poster hash: c5adf...02a
  • Liker 2
Skrevet

Er det noe som heter "å rettighete"?

Gjest Violetta
Skrevet

Er det noe som heter "å rettighete"?

Nei.

Skrevet

Skrevet

Hvorfor får kvinner ta abort da? De kan jo bare holde seg vekke fra sex hvis de ikke vil bli gravid.

Din logikk. :)

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor får kvinner ta abort da? De kan jo bare holde seg vekke fra sex hvis de ikke vil bli gravid.

Din logikk. :)

Kvinnens kropp - ingen kan bestemme over medisinske inngrep andre skal ta.

Anonymous poster hash: e687d...822

• Liker 2
Skrevet

Det har damer også. Muligheten til å avstå fra sex. Punktum.

Men la meg gjette, - dere vil ha et ess i ermet og likevel kunne abortere når det skulle passe dere?

Kvinner skal ha rett til sex, men ikke menn.

Likestilling sett fra kvinneperspektiv.

• Liker 2
Skrevet

At du bestemmer over egen kropp er en illusjonl. Det er en politisk beslutning om når du skal kunne abortere.

For eksempel, du er gravid i fjerde måned, hva er det du egentlig bestemmer da?

• Liker 1
Skrevet

Du ser tankefeilen selv her, ikke sant?

Hint: En annen kropp, en liten en, som du har glemt oppi det hele.

• Liker 1
Skrevet

Dette emnet er strengt tatt for komplisert for et innlegg her på KG, men siden det har kommet så mange dårlige og usaklige svar, så velger jeg å svare.

Generelt om abort rettigheter: Jeg mener at vi her i Norge har det beste kompromisset som finnes, vi ivaretar kvinnen og barnet.

Kvinnen har full kontroll over sin kropp, så langt det lar seg gjøre. Vi har definert grenser i forhold til når abort er medisinsk forsvarlig, basert på fosterets utvikling og kvinnens helsetilstand.

Spørsmålet om far til barnets rettigheter/forpliktelser har i stor grad blitt sett på som en digresjon.

I et samfunn der likhet er høyt oppe på dagsorden, så blir denne situasjonen vanskelig, fordi man kommer ikke utenom det fysiologiske i denne problemstillingen; kvinner kan bære frem barn, menn kan ikke.

Siden menn ikke fysisk bærer frem barnet, så skal de heller ikke ha noe å si på beslutningene til kvinnen. Det har vert synspunktet som det har vert en slags konsensus om.

Alle klarer å se at det er huller i denne argumentasjonen. Uten mannen (eller spermiene hans) så blir det ikke noe barn, så det er klart at mannen også må få en stemme i denne debatten.

Når det kommer til abortrettighetene, så kan ikke jeg se andre løsninger en den vi har; mannen har muligheten til å argumentere for eller imot, men det er kvinnen som har det siste ordet, da det er hennes kropp.

Hvordan er det med fars ansvar under og etter svangerskap?

Det skjer ganske så ofte at menn blir pappa uten engang å vite at de har gjort noen gravide eller fått barn (mange forskjellige grunner..) Hvilke rettigheter har far da?

Det skjer at kvinnen går fra mannen eller omvendt i svangerskapet eller tidlig i barnets liv, hvilket ansvar har far da?

Jeg tror ikke det finnes ETT svar på disse etiske dilemmaene, det er i stor grad situasjonsbetinget.

Men en ting er sikkert; menn har rett til å få vite at de har vert med på å sette et nytt liv til verden og det skal ha noen form for konsekvenser hvis de ikke velger å anerkjenne seg barnet.

Om mannen får vite om abort eller ikke, synes jeg er mindre viktig, kvinner kan også spontanabortere, så graviditet er langt fra synonymt med å få barn - ting skjer underveis i svangerskapet, både aktivt og passivt fra kvinnens side.

Kanskje det skulle vert et system der man meldte inn om partene var enig eller uenig i at svangerskapet skal fortsette og at de uttalelsene kan hentes frem etter at barnet er født om det er en konflikt mellom mor og far. Skal en mann som sier: "Nei jeg vil ikke ha barn nå" vurderes likt som en mann som sier: "jeg vil beholde barnet" gitt at resultatet er at mannen går fra kvinnen kort etter at barnet er født?

Personlig så synes jeg far i eksempel 1 må kunne ha andre alternativer en far i eksempel 2.

Når det kommer til barnet, så er det ingen tvil om at en familie bestående av mor og far eller far/far eller mor/mor generelt er bedre for barnet en en alenemor.

Jeg har selv vokst opp uten å vite hvem faren min er og jeg kan bare spekulere på hva som skjedde når mor og far gikk fra hverandre når jeg var ca 2 år og hvorfor jeg aldri har hørt noe fra faren min.

Det jeg kan resonnere utifra den observasjonen er at det faktum at du ikke har noen far er med på å forme deg og jeg vil tro det blir et "hull i hjertet" som aldri helt heles.

Skrevet

Sæd er en del av menns kropp, og de burde få bestemme om de vil "være med" på et uplanlagt avkom.

Skrevet

Sæd er en del av menns kropp, og de burde få bestemme om de vil "være med" på et uplanlagt avkom.

Det gjør de visst de bruker kondom, hvis ikke er nok ikke innskuddet å få tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Dette bør komme helt an på situasjonen. Om man ikke kjenner hverandre, synes jeg mannen skal få bestemme selv. Hvorfor skal han ha ansvar ovenfor et barn med en kvinne han ikke kjenner? Eller hvis kvinnen nekter å ta abort, har løyet, etc. Da synes jeg mannen har rett i å bestemme selv om han skal ha ansvar.

Anonymous poster hash: bc1a2...076

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...