Gå til innhold

Hjelper jordmor til med å "åpne skjeden" under utdrivingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et litt pussig spørsmål kanskje, men men.

Under fødselen min kjentes det ut som om jordmor satte fingrene på hver side i skjeden og "åpnet opp" under pressriene. Jeg hadde en svært lang pressfase (rundt 3 timer) så jeg hadde god tid til å kjenne på dette. Husker det irriterte meg litt, men det ble nå ikke til at jeg sa noe. Regnet med hun ikke gjorde det for å plage meg ;)

Er det vanlig? Kan det være noe annet jeg har kjent?

Anonymous poster hash: dea0c...c56
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg tror de gjør det for å minske risikoen for å revne, de tøyer og myker opp tror jeg. Hvis jeg forstår det rett :)

Anonymous poster hash: 889f8...6d7

• Liker 1
Skrevet

3 timer press? Det kan man ikke, da skal det brukes vakuum eller tang, normalt sett etter en time.

Anonymous poster hash: 138eb...2f3
  • Liker 2
Skrevet

3 timer press? Det kan man ikke, da skal det brukes vakuum eller tang, normalt sett etter en time.

Men det gjør de ikke alltid ...

Og ja, jordmor kan tøye åpningen, bevege leppene til siden slik at de lar barnet passere enklere. Det føles nok som langt mer enn hva det er, siden man er så ømfintlig i området.

Skrevet

Dette la jeg også merke til. Føltes litt merkelig.. ;) Det hadde jeg faktisk aldri hørt om så det tok meg litt på senga. Eller i badekaret rettere sagt.. :fnise:

Skrevet

Ja, jeg tror de gjør det for å minske risikoen for å revne, de tøyer og myker opp tror jeg. Hvis jeg forstår det rett :)

Anonymous poster hash: 889f8...6d7

Aha! Jeg hadde ikke hørt noe om dette på forhånd, så jeg syns det var litt pussig.

De hadde jo sånn måler på hodet til babyen, og hun viste ingen tegn til stress i løpet av de tre timene. Det var en viss framgang hele tiden, grunnen til at det tok sånn tid var at jeg hadde veldig svake pressrier, og reagerte ikke på dryppet. Jeg var i god form (om man kan si det sånn) fram til den siste halvtimen, da var jeg ganske så sliten. De hadde tilkalt legen og det var ikke lenge igjen før de ville satt vakuum.

Anonymous poster hash: db152...d69

Skrevet

Aha! Jeg hadde ikke hørt noe om dette på forhånd, så jeg syns det var litt pussig.

De hadde jo sånn måler på hodet til babyen, og hun viste ingen tegn til stress i løpet av de tre timene. Det var en viss framgang hele tiden, grunnen til at det tok sånn tid var at jeg hadde veldig svake pressrier, og reagerte ikke på dryppet. Jeg var i god form (om man kan si det sånn) fram til den siste halvtimen, da var jeg ganske så sliten. De hadde tilkalt legen og det var ikke lenge igjen før de ville satt vakuum.

Anonymous poster hash: db152...d69

De hadde en måler på min baby sitt hode og jeg ble fortalt etter fødselen (og under) at han hadde det bra hele tiden, allikevel fikk jeg bare en time på meg med pressrier, klarte det heldigvis.

Husker at jordmor gjorde tøyingen på meg og.

Anonymous poster hash: a31fa...2f2

Skrevet

De hadde en måler på min baby sitt hode og jeg ble fortalt etter fødselen (og under) at han hadde det bra hele tiden, allikevel fikk jeg bare en time på meg med pressrier, klarte det heldigvis.

Husker at jordmor gjorde tøyingen på meg og.

Anonymous poster hash: a31fa...2f2

Det er gammeldags å la klokka styre fødselen. Ny tenkning er at hvis mor og barn har det bra, så kan de få drive på.

Gjest Nikki09
Skrevet

Tull! Jeg hadde pressveer i over tre timer og det var aldri spørsmål om noe sånt! Babyen hadde heller ingen måler på seg, og jeg fødte uten smertestillende.

Til ts.

Jeg hadde like lang utdrivning som deg og jordmor hjalp til med fingrene. Det var fordi det var en bitteliten kant igjen som hun prøvde å skyve vekk mens jeg presset babyen forbi. Her var det riktignok også litt pga babyen kom med armen ved siden av hodet.

Skrevet

Det er gammeldags å la klokka styre fødselen. Ny tenkning er at hvis mor og barn har det bra, så kan de få drive på.

Noen steder gjør de dette, mens andre steder igjen har de omfavnet irske metoden.

Skrevet

Dette praktiseres tydeligvis ikke alltid. Jeg lå og presset i nesten to timer, men baby ville ikke rikke seg (stjernekikker og lå i tillegg skjevt ned i bekkenet). Tilslutt greide jeg å trygle meg til vakum, selv om jordmor fortsatt mente at jeg bare skulle presse på litt til...

Anonymous poster hash: 51bba...282

Skrevet

Hos meg var jm stadig "oppi der" for å dytte vekk en gjenstridig kant. Det var innmari ubehagelig (hadde svake pressrier, så jeg var ganske til stede og kjente alt som foregikk), men sikkert gjort i beste mening.

Anonymous poster hash: 82047...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...