AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #1 Skrevet 23. oktober 2013 Ja, jeg vet at tittelen høres utrolig fjortis ut, men jeg skal prøve å forklare nærmere. En god venninne av meg har en godt besøkt blogg. Ikke topp 10, men såppas stor at hun tjener en del penger på å drive den som en deltidsjobb. Hun har hatt den i mange år. Da vi gikk på VGS ble hun ganske populær sånn lokalt, vi venninnene tenkte jo ikke så langt og prøvde hardt å bli avbildet eller nevnt på bloggen, og bloggen var en veldig typisk tenåringsdagbok med lite filter og lite nettvett. Nå som vi har blitt eldre så har hun antydet at bloggen ikke er så viktig for henne lengre. Hun nevner den praktisk talt aldri, og blir nesten flau, prøver å skifte tema hvis noen nevner bloggen hennes. Innleggene har også blitt mindre personlige. Jeg tipper at hun selv ikke ønsker å eksponere seg lengre, men at pengene er kjekke å ha (vi studerer), så hun fortsetter litt likevel (noe jeg kan forstå til en viss grad, det er jo relativt lett-tjente penger. However, så synes jeg at bloggingen - selv om den er veldig nedtonet ift. utlevering av seg og andre - er veldig irriterende og da særlig når hun nevner venninnene sine (deriblant meg). For en god stund siden sa en del av oss i fra om at vi ikke er noe særlig fan av å bli avbildet eller nevnt med navn på bloggen. Rett og slett fordi vi ikke ønsker å bli eksponert på den måten. Dette har hun forsåvidt respektert, og har sluttet å nevne oss direkte eller legge ut bilder, med unntak av store gruppebilder ect. Og det er greit. Det jeg ikke synes er greit er at hun fortsatt nevner meg en del i bloggen, bare uten navn. Som f.eks. "Var hos en venninne i går som er nysingel, så da måtte vi slå ut håret" el. Det kan være helt hverdagslige ting, eller ting som blir mer personlige for meg. Hun kan også bruke bloggen til å baksnakke vår venninnegjeng, litt sånn "jeg sliter litt for tiden og tror ikke mine nærmeste forstår til tross for at jeg har prøvd å hinte". Dette har jeg også tatt opp, men hun avfeier begge deler. Hun påstår at grunnen til at hun av og til "sutrer" om vennene sine kun er tull hun skriver for å skape "dramatikk" i innleggene, og at vi ikke er identifiserbare når hun nevner oss ellers og at det hun skriver for det meste er harmløst. Det har endt i at hun nesten har beskylt meg for å være sjalu på at hun tjener penger på bloggen. Jeg er forsåvidt enig i at det meste hun skriver er harmløst, og jeg driter jo litt hva 90% av leserne hennes tror eller ikke tror, de vet jo ikke hvem jeg er uansett. Greia er bare det at så og si alle mine venner og bekjente leser bloggen mer eller mindre fast, og at av disse skjønner jo alle hvem hun snakker om selv om hun ikke bruker navn. Dessuten synes jeg det er litt dårlig at hun bruker vennene sine til å skape innlegg hun får mange klikk på - særlig når det enten ikke er sant eller kraftig overdrevet. Vi er fra et lite sted, hvor alle er opptatt av alle og de fleste skjønner hva hun mener med et innlegg selv om det bare er hinting. Det er ikke det at jeg har noe i mot at hun nevner at hun har vært på kafé med meg eller noe sånt, men det er bare vanvittig slitsomt å måtte sjekke bloggen bare for å være sikker på at ikke alle vi kjenner har fått vite at vi har kranglet eller at jeg har slått opp med typen eller whatever. Selv er jeg ikke den typen person som liker å dele noe særlig på nett, har såvidt en facebook som jeg omtrent bare bruker for å chatte med venner og ikke dele ting med alle i plenum. Er jeg urimelig, eller burde hun roe ned noen hakk til? Anonymous poster hash: 7d89c...861
MsPaddington Skrevet 23. oktober 2013 #2 Skrevet 23. oktober 2013 Forklar det til henne på samme måte som du har forklart det for oss. Selv om hun kun nevner deg indirekte, har du selvfølgelig lov til å motsette deg det hvis gjenkjennelsesfaktoren fortsatt er der. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #3 Skrevet 23. oktober 2013 Hun burde la vær å skrive detaljer om dere, så absolutt. Hvor gammel er hun/dere? Er hun på blogglisten? Jeg tror at jeg ville satt foten ned og nektet henne å skrive en tøddel om deg/andre venner. Det burde holde at hun skriver at hun var på kafe feks. Anonymous poster hash: 52840...1c5
Kira-delta Skrevet 23. oktober 2013 #4 Skrevet 23. oktober 2013 Kan du ikke vise henne det du har skrevet her? Tydeligere får det jo ikke blitt.
Djungelvrål Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 Hun høres ikke ut som om hun bør være ansvarlig for en blogg overhodet. Jeg hadde truet med å kutte ut vennskapet hvis hun ikke hadde sluttet. Hun respekterer deg ikke likevel.......
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #6 Skrevet 24. oktober 2013 Det å utelate navn er ikke det samme som å anonymisere når "alle" vet hvem det dreier seg om likevel. Så sleppehendt som hun virker, vil jeg tro at hun fort kan få problemer om noen av dere går til injuriesøksmål. Nei, sett hardt mot hardt. Enten skriver hun ikke en ting om deg, eller så er vennskapet over. Anonymous poster hash: af26b...923
parmo Skrevet 24. oktober 2013 #7 Skrevet 24. oktober 2013 Sånn går det når bloggere velger og selge vennekretsen sin på den kjedelige bloggen, inkludert litt fantasier og drama, for at noen skal gidde lese den. Det er dårlig gjort av henne og du er ikke anonym selv om hun utelater bilder og navn. Spør om hun syns det er moralsk riktig og tjene penger på venners privatliv uten samtykke. Jeg hadde ikke funnet meg i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå