Gå til innhold

Hvilke nøtter er absolutt sunnest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt valnøtter? Pga omega3 innholdet?

Anonymous poster hash: 9e319...0ef

Skrevet

Alle nøtter er sunne, men man må ikke forvirre "sunt" med "kan spise så mye jeg vil av dette". Alle nøtter er ekstremt kaloririke med ca 600 kcal pr 100 gram. En neve nøtter er ca 30 gram. Den minst kaloririke er vel peanøtt. Når du velger nøtter uten salt stiger sunnhetsfaktoren

Skrevet

Dersom det er omega3 du er ute etter tror jeg valnøtter er de sunneste.

Anonymous poster hash: b8a13...3f2
Skrevet

Alle nøtter er sunne, men man må ikke forvirre "sunt" med "kan spise så mye jeg vil av dette". Alle nøtter er ekstremt kaloririke med ca 600 kcal pr 100 gram. En neve nøtter er ca 30 gram. Den minst kaloririke er vel peanøtt. Når du velger nøtter uten salt stiger sunnhetsfaktoren

Selv om den er minst kaloririk er den ikke sunnest. Ts spør hva slags nøtt som er sunnes.

Lestw i iForm at det er valnøtt og paranøtt (tror jeg) :)

• Liker 2
Skrevet

TS spør om hvilke nøtter som er sunne. Peanøtt er verken sunt eller en nøtt.

• Liker 4
Skrevet

Jepp, ts spør om hvilken nøtt som er sunnest. Synes likevel det er helt greit at Maryan påpeker at nøtter er ekstremt energirikt. Er nok mange som slanker seg, som spiser for mye nøtter fordi det er sunt.

Men for all del, nøtter er sunt, og kan fint inngå i et kosthold i begrensede mengder. :)

Anonymous poster hash: 96e39...6ae
Skrevet

Peanøtt er verken sunt eller en nøtt.

Stemmer, peanøtt er en belgfrukt..

Anonymous poster hash: e6199...da9

Skrevet

Hvilke nøtter som er sunnest for akkurat deg, avhenger av kostholdet ditt forøvrig. Får du i deg for lite magnesium, er nøtter med mye magneisum lurt å spise. Får du i deg lite omega 3, er nøtter med mye omega 3 lurt, osv...

Anonymous poster hash: 53b95...d71
  • Liker 1
Skrevet

Macadamia. Lavt innhold av fytinsyre og høyt innhold av gode fettsyrer.

• Liker 3
Skrevet

Valnøtter.

Anonymous poster hash: 2b897...ed5
Skrevet

Mandler var lurest i følge noe jeg leste, men husker dessverre ikke begrunnelsen.

Anonymous poster hash: 69366...b06

Skrevet

+1

Og de harskner ikke så lett som f.eks. valnøtter og pecan.

Skrevet (endret)

Enig!

Men jeg synes det er vanskelig å få tak i rå og usaltede macadamianøtter i norge. Har sett Kinsarvik selger det i kilosposer da.

Uansett, til TS, husk at det er lurt å bløtlegge nøtter med salt og syre også tørke de i steikovnen på lav varme. Er også lurt å oppbevare nøtter i kjøleskapet så de ikke harskner så lett. Hvis du kjøper store kvanta av nøtter (er jo superbillig å hamster mandler i løsvekt nå før jul), så er det bare å fryse de.

Endret av Kusmi
Skrevet

Får macadamia fra iHerb, men de er ganske dyre så jeg bestiller ikke så ofte.

Skrevet

Lurt! Nøtter er jo en vare som er dyrt over hele verden. Jeg bor i Sør-Afrika for tiden, så jeg har god tilgang på ferske macadamianøtter, og de er faktisk litt dyre her også! Men åh-så gode :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...