Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 7 mnd som skriker seg bort. Dette kan skyldes at han slår seg eller at han blir sint/frustrert (feks. fordi jeg ikke har anledning til å ta han opp fra gulvet med en gang han ønsker det).

Ut fra det jeg har lest på nett så er det vanlig at barna trekker pusten til de blir helt røde/blå i fjeset før de blacker ut. Sånn er det ikke med min kar. Han kan komme med ett skrik og trekker så pusten for neste skrik. Etter bare noen få sekunder faller han bort. Han kommer fort til seg selv, men ser helt bortkommet ut. Han skriker ikke etter dette, men bruker litt tid til å komme på til seg selv igjen.

Ekkelt for mor og far!

Noen andre med erfaringer på dette området?

Anonymous poster hash: c33e7...737
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en lillesøster som gjorde dette. Gikk over da hun ble eldre :)

Anonymous poster hash: 924e7...0af
Skrevet

Jopp,minstemann. Var innlagt da det først så ut som anfall av alvorlig karakter.

Men det går over.

Skrevet

Hadde inntrykk av at det ikke er det at de trekker pusten så lenge, men at de ikke trekker pusten. Småen her hyler ut så lenge (utpust) og "glemmer" å trekke innpust. Han har enda ikke besvimt/nullstilt, men blitt bra blå ja... ekkelt, men som de sier, ufarlig. Bare pass på at han ikke faller og slår seg mot noe. Og det anbefales gjerne å snakke med lege første gang det skjer, for sikkerhetsskyld.

Skrevet

Har ingen erfaring, men helsesøster sa til oss at om de gråt så mye skulle du blåse dem i ansiktet for å få dem til å huske å puste. Jeg vet ikke om dette gjelder bare nyfødte da, men det er en refleks de har som utløses av å blåse i ansiktet.

Anonymous poster hash: c9563...753

• Liker 1
Skrevet

Har ingen erfaring, men helsesøster sa til oss at om de gråt så mye skulle du blåse dem i ansiktet for å få dem til å huske å puste. Jeg vet ikke om dette gjelder bare nyfødte da, men det er en refleks de har som utløses av å blåse i ansiktet.

Anonymous poster hash: c9563...753

det har jeg hørt at man skal gjøre å :)

Anonymous poster hash: f4b62...9d3

Skrevet

Min skrek seg ut, hylte på utpust og fikk liksom ikke slått over på innpust. Ble blå i ansiktet noen ganger. Prøvde triks som å blåse og dunke i ryggen, med varierende hell. Det som funket best, som boken og jordmor og lege sa, var at vi skulle ikke hausse opp situasjonen med dunking og lett panikk osv, men roe ned, da får baby til å slå om. Så jeg skiftet taktikk, holdt han rolig inntil meg, strøk han rolig på ryggen, lot han kjenne hjerteslagene mine og pustet bevisst veldig rolig og sakte helt nær ham, så han kunne plukke opp det og speile meg. Prøv det :)

Skrevet

Lillebroren min gjorde dette frem til 2-årsalderen.
(Han er adoptert og kom til oss som 1,5 åring, men hadde gjort dette siden han var liten baby)

Han gjorde det når han ikke fikk viljen sin.
Vi holdt ham bare når vi så han kom til å gjøre det, slik at han ikke kunne falle på noe og skade seg,

og så var det bare til å vente til han besvimte, så begynte kroppen å puste av seg selv.

Fikk beskjed av mamma og pappa at da skulle han ikke få viljen sin, når han gjorde dette.

Det funket :)

Vet ikke hvordan man skal gjøre dette på babyer, da de kan bli skadet av å ikke bli "hørt"..

Anonymous poster hash: bfbea...344
Skrevet

Babyer gråter ikke til de besvimer som manipulasjon. Og baby blir hørt når foreldre holder og prøver å roe. Det er å ligge å skrike om hjelp og oppleve at ingen kommer som er skadelig, da lærer de via eksempel at ingen bryr seg om å trøste, deres behov er ikke viktige osv

• Liker 1
Skrevet

Babyer gråter ikke til de besvimer som manipulasjon. Og baby blir hørt når foreldre holder og prøver å roe. Det er å ligge å skrike om hjelp og oppleve at ingen kommer som er skadelig, da lærer de via eksempel at ingen bryr seg om å trøste, deres behov er ikke viktige osv

Der tar du nok litt feil. Barn med OCD kan gjøre slikt. Nettopp fordi de vil ha ting NÅ.

Barnelegen på Ullevål gav oss rådet om å blåse på barnet når han skrek seg vekk.Det fungerte,da stoppet den hysteriske /ville skrikingen og han gråt normalt. DA fikk vi til og med trøstet han.

Skrevet

Der tar du nok litt feil. Barn med OCD kan gjøre slikt. Nettopp fordi de vil ha ting NÅ.

Barnelegen på Ullevål gav oss rådet om å blåse på barnet når han skrek seg vekk.Det fungerte,da stoppet den hysteriske /ville skrikingen og han gråt normalt. DA fikk vi til og med trøstet han.

Det er ikke snakk om barn som skriker hysterisk, men barn som ikke får puste, som blir blå på lepper og ansikt av oksygenmangel før de besvimer. Når de kommer til seg selv, puster de normalt, de har hoppet ut av "feilsporet".

Skrevet

Jeg forstod det og svarte ut i fra det.

Nettopp hva min gjorde.Skrek til han ble blå og falt sammen.

Grunnen her var Ocd og at det baby ville ha,ikke kom fort nok- Ifølge Overlegen på Ullevål,barneklinikken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...