Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 8 mnd som sliter med å sove. Hun sover 1-1 1/2 time tre ganger på dagtid. Her hår det som regel kort tid før hun sovner (ca 15 min)

Vi legger henne ca 19.30. Da bruker vi som regel 1 time på å få henne til å sove. Smokken går inn og ut, hun prater og ler før det går over til sutring og gråt.

Før kunne vi legge henne i senga si, men det nytter ikke lenger. Bygger nå en "mur" rundt henne i dobbeltsenga og flytter henne over i egen seng når vi skal legge oss.

En vanlig kveld: etter en times styr, sovnet hun ca 20.30. Etter 30-60 min våknet hun og gråter. Smokken er ute og hun kaver med dyna. Nå begynner en time til ned styr (nøyaktig likt som den første kampen) hun ler, prater, sutrer og gråter. Kaster hodet frem og tilbake. Vi gir henne melk, denne drikker hun sin regel, men hjelper det? Nei!

Etter dette sover hun som regel godt fra 22-23 og frem til 06. Da er det mat igjen.

Hjelp!

Anonymous poster hash: 767d8...b88

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er du sikkert på at hun ikke sover for mye på dagtid eller evnt har siste dupp for sent på dagen? Mine har aldri sovet tre ganger på dagen når de har vært på den alderen.

Og jeg må innrømme at jeg ikke syns det hørtes ut som så veldig mye styr, du skal være glad du har en baby som sover fra 22-23 til 06 uten særlige oppvåkninger...

Endret av Nerine_
  • Liker 4
Skrevet

Hjelp? Du har en unge som lett sover tre lurer på dagen, og som sover sammenhengende fra 22-23 til 06!! Er ikke det en drømmesituasjon da?? :fnise:

Neida, jeg skjønner jo at å bruke to timer på legging om kvelden er kjedelig. Hva gjør dere imens dere legger henne? Kikker dere mye ned på henne, gir henne mye oppmerksomhet og styrer mye med smokken? Tenker isåfall det kan være lurt å sitte mest mulig rolig ved siden av uten å kikke ned eller styre med smokken. Har dere det helt mørkt i rommet? Hvis dynen virker plagsom for henne, kan det jo også være en ide å bytte til sovepose. Tenker også at hvis hun sover 3 x 1,5 time, altså 4,5 timer i løpet av dagen, så er det kanskje litt vel mye... Kunne vært en ide å forsøke å gå ned til to lurer, om du tror det er mulig.

Skrevet

Dette med dagsoving er jo veldig individuelt da. Eldste mi er snart 3 år, og hun sover lett 3 timer på dagen, legger seg 18.30 og sover til 8.30

Så dette er vanskelig å finne ut av... Jeg mener en baby på 8 mnd skal få sove så mye den vil både om dagen og om natta, men det er lett for meg å si som har sovebarn.

Skrevet

Dette med dagsoving er jo veldig individuelt da. Eldste mi er snart 3 år, og hun sover lett 3 timer på dagen, legger seg 18.30 og sover til 8.30

Så dette er vanskelig å finne ut av... Jeg mener en baby på 8 mnd skal få sove så mye den vil både om dagen og om natta, men det er lett for meg å si som har sovebarn.

Oi, en 3-åring som sover 17 timer i døgnet og er våken 7 timer...?? Tror jeg ville tatt kontakt med en lege da, det er ikke normalt. Hun kan ha narkolepsi, søvnapné eller andre søvnforstyrrelser. Se for eksempel her http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article824061.ece treåringer sover normalt rundt 12 timer pr døgn.

Anonymous poster hash: 88e2d...33f

Skrevet

Oi, en 3-åring som sover 17 timer i døgnet og er våken 7 timer...?? Tror jeg ville tatt kontakt med en lege da, det er ikke normalt. Hun kan ha narkolepsi, søvnapné eller andre søvnforstyrrelser. Se for eksempel her http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article824061.ece treåringer sover normalt rundt 12 timer pr døgn.

Frisk som en fisk, alltid vært sånn :) (og det er absolutt ikke hver dag hun sover 3 timer)
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes det høres ut som hun kanskje sover for mye på dagen? Eller at hum evt er sulten? Kveldsoppvåkningene sluttet her da vi endelig klarte å få i henne 4 måltider fast føde til dagen. :)

Må også si meg enig med de andre at du er heldig som har en baby som sover så lenge om natten. :fnise: Ikke at det ikke gir deg retten til å klage altså. Det er slitsomt når leggingen blir så krevende!

Endret av ^^Belle^^
Skrevet

Jenta er 8 mnd, og sover 3-4 timer på dsgtid. Dette er da ikke ekstremt mye?

Skrevet

Jeg synes dette er fryktelig mye. Så mye sov aldri noen av mine på dagtid, ikke engang da de var helt nyfødte.

Skrevet

Jeg synes dette er fryktelig mye. Så mye sov aldri noen av mine på dagtid, ikke engang da de var helt nyfødte.

Med førstemann syntes jeg det også. Hun sov max 2 timer til sammen på dagtid helt fra hun ble født. Mens nestemann sov mye og gjør det fremdeles. Hun er 9 måneder nå og sover 3 lurer på alt fra 1-2,5 time per lur. :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Begge mine har sover mer enn det.

Minsten på 13mnd sover hvertfall tre timer på dagtid, i tillegg til å sove fra ca 18:45-7:30.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også det høres mye ut med tre dupper på dagtid når barnet er 8 mnd. Ville kuttet det ned til to.

Skjønner godt at det er slitsomt for dere, selv om det var rene luksusen i forhold til mitt siste barn, som ikke sov gjennom natten før han var over året. Veldig slitsomt å stå opp kl fire pga at babyen ikke ville ligge i senga si da. Eller bysse og sove på skift mellom midnatt og kl to-tre hver natt som vi også hadde en periode.

Det virker som barnet tror hun blir lagt til en ny dupp når dere legger henne for kvelden, at hun er vant til at soving skal skje ofte og en kort stund av gangen. Når våre barn har begynt i barnehage som ettåringer, har de hatt en dupp hver dag. Ser det er vanlig i flere barnehager. Altså kan det være en idé å prøve å kutte siste duppen?

Anonymous poster hash: 8695b...ebf
Skrevet

Jeg synes det høres ut som hun kanskje sover for mye på dagen? Eller at hum evt er sulten? Kveldsoppvåkningene sluttet her da vi endelig klarte å få i henne 4 måltider fast føde til dagen. :)

Må også si meg enig med de andre at du er heldig som har en baby som sover så lenge om natten. :fnise: Ikke at det ikke gir deg retten til å klage altså. Det er slitsomt når leggingen blir så krevende!

Det er oftere at hun sover 1 time tre ganger om dagen enn 1 1/2. Lar henne sove til hun våkner, tenker at hun trenger en halvtime ekstra om hun sover en halvtime ekstra?

Jeg vet jeg er veldig heldig når det kommer til natta! Har ei superblid fantastisk jente og hun spiser masse mat! Har vel blitt litt "bortskjemt" med at søvn har gått så bra at vi blir ekstra frustrert nå. Siden hun er såpass mange måneder, spiser godt og er blid. Kan bli helt hysterisk om dagen med en gang hodet treffer puta. Vi var endelig ferdig med byssing, men nå må det bysses i søvn igjen.

Kan det være tenner? Hvorfor er hun i såfall aldri urolig/misfornøyd når hun er våken? Hun har ingen tenner ennå.

Skrevet

For noen kan det være for mye.

Men TS sier ikke når den siste duppen er, det kan jo være at babyen ikke sover for mye- men for sent på dagen/ettermiddagen.

Skrevet

Hjelp? Du har en unge som lett sover tre lurer på dagen, og som sover sammenhengende fra 22-23 til 06!! Er ikke det en drømmesituasjon da?? :fnise:

Neida, jeg skjønner jo at å bruke to timer på legging om kvelden er kjedelig. Hva gjør dere imens dere legger henne? Kikker dere mye ned på henne, gir henne mye oppmerksomhet og styrer mye med smokken? Tenker isåfall det kan være lurt å sitte mest mulig rolig ved siden av uten å kikke ned eller styre med smokken. Har dere det helt mørkt i rommet? Hvis dynen virker plagsom for henne, kan det jo også være en ide å bytte til sovepose. Tenker også at hvis hun sover 3 x 1,5 time, altså 4,5 timer i løpet av dagen, så er det kanskje litt vel mye... Kunne vært en ide å forsøke å gå ned til to lurer, om du tror det er mulig.

Soveposen ble hun veldig sint på.. Men kan forsøke igjen. Vi styrer nok for mye. Gir henne smokk med en gang den detter ut, ligger ved siden av i dobbeltsenga.. Stryker, bysser.. Rommet er helt mørkt.

På dagtid er hun så fort trøtt (oftest etter 2 timer) hun sover oftere 1 time enn 1 1/2, så det blir ikke mer enn 3 1/2 til sammen kanskje. Har tenkt på å legge henne to ganger i stedet for tre eller å ta natta tidligere, men om vi legger henne 18.30-19 våkner hun 20 og er lys våken!

Det har fungert bedre å legge 19.30-20. I hvertfall før.. Da tok hun natta og sov til 06. Er trikset å legge før? Og være bastant på at nå er det natta, selvom hun våkner kl 20 og vil opp? Blir tre lurer på dagen siden hun legger seg såpass sent..

Skrevet

For noen kan det være for mye.

Men TS sier ikke når den siste duppen er, det kan jo være at babyen ikke sover for mye- men for sent på dagen/ettermiddagen.

Første dupp: kl 11.

Andre dupp: kl 14.

Siste dupp: kl 17.

Natta: 19.30-20.00

Skrevet

Begynner eller slutter 17?

Skrevet

Klokken 17 synes jeg høres sent ut for siste dupp! Det har ihvertfall vært det for mine jenter. Og er hun våken fra 6 til 11 uten å sove altså? Her sover hun første lur rundt klokken 8 (morgen klokken 6) og siste lur rundt klokken 14. Hun er supertrøtt klokken 17, så vi må ''pine'' henne litt for at ikke hele kvelden skal gå bort i legging tusen ganger. Hun legger seg mellom 18 og 18:30.

Skrevet

Jenta mi sov mye mer en det, noen ganger dobbelt opp når hun var 7-9 mnd. Så det er vel forskjellig da ;)
Skrevet (endret)

4 timer var alt for mye for min gutt i alle fall. Han sov 2,5-3 timer fordelt på to lurer hver dag da han var rundt åtte måneder. Men som du sier, så er jo babyer forskjellige. :) Blir helt sjokka når jeg leser hvor mye treåringen din sover :fnise: Godt sovehjerte kan man vel trygt si. :) Her er det natt 19:30, morgen klokken 06:00 nesten hver dag, og han sover bare halvannen time på dagtid. :)

Enig med de andre at kl. 17 kan vær for sent for siste luren. Min hadde kun to lurer på denne tiden.

Hva med å ta første lur kl 9-11, andre lur fra 14-15 også dropper du siste luren? Da blir det ca tre timer på dagtid, men fordelt slik at hun får noen timer fra siste lur til leggetid.

Endret av Teriyaki

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...