AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #1 Skrevet 23. oktober 2013 Vår er ikke lett å legge. Han protesterer hver kveld, men når han først kommer i sengen så pleier han å sutre litt og sovner ganske fort. Men noen ganger holder han det gående en times tid med sutring.hvordan er det med legging av deres barn? og hvilken alder? Anonymous poster hash: 11b2a...ded
^^Belle^^ Skrevet 23. oktober 2013 #2 Skrevet 23. oktober 2013 Vår var 2 i juni og legger seg veldig fint. Det hender hun har noen sekunders trasshyling idet vi går ut døren, men hun roer seg nesten med én gang. Enten sovner hun ellers så liggee hun en halvtimes tid og leker/leser oppi sengen. Men det har ikke alltid vært like enkelt. I sommer kunne det fint ta én time med legging. Ut og inn av rommet, lese bok, spise skive, tisse på do (som hun ikke gjør enda) og alskens mulige unnskyldninger for ikke å sove. Det løste seg da vi kuttet ned på dagsovingen hennes.
Adrianne Skrevet 23. oktober 2013 #3 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Vår er 2,5 da. Vi leser bok og koser litt før han legges i senga. Så går vi ut av rommet og slukker lyset (han har ei nattlampe på da). Som oftest legger han seg ned og sover da uten noe styr. Men for noen måneder tilbake var det mye mer styr. Vi hadde samme rutine med lesing og kos før vi la han i senga. Men han nektet å legge seg å sove uten at vi satt inne hos han. Det tok derfor mye lenger tid før han sovnet fordi han lå å fulgte med om vi gikk ut av rommet. Vi måtte derfor "ta kampen" for å få han til å ligge alene. Vi forklarte han nøye hvordan den nye rutinen skulle være slik at han var forberedt. Det var skriking i noen få dager (men egentlig ikke sånn hysterisk skriking), også var den nye rutinen akseptert. Nå går leggingen strålende! En fryd :D Edit: Til oss ble det også bedre da vi kuttet dagsovingen Endret 23. oktober 2013 av Adrianne
Silfen Skrevet 23. oktober 2013 #4 Skrevet 23. oktober 2013 De la seg ned og sovnet. Dvs Mini lekte gjerne litt, men la seg så ned alene og sovnet.
Gjest Marmot Skrevet 23. oktober 2013 #5 Skrevet 23. oktober 2013 De la seg ned og sovnet. Dvs Mini lekte gjerne litt, men la seg så ned alene og sovnet. Sånn er det her også. Han har alltid vært veldig enkel sånn, så lenge jeg passer på å legge ham når han er trøtt, men ikke for trøtt. Han ligger en stund og blar i en bok, leker litt med biler i sengen osv. men holder seg i sengen sin, gir uttrykk for at det er godt å legge seg og legger seg ned for å sove når han er ferdiglekt. Har inntrykk av at han trenger en liten stund for seg selv på kvelden før han sovner.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #6 Skrevet 23. oktober 2013 Vår er 2,5 da. Vi leser bok og koser litt før han legges i senga. Så går vi ut av rommet og slukker lyset (han har ei nattlampe på da). Som oftest legger han seg ned og sover da uten noe styr. Men for noen måneder tilbake var det mye mer styr. Vi hadde samme rutine med lesing og kos før vi la han i senga. Men han nektet å legge seg å sove uten at vi satt inne hos han. Det tok derfor mye lenger tid før han sovnet fordi han lå å fulgte med om vi gikk ut av rommet. Vi måtte derfor "ta kampen" for å få han til å ligge alene. Vi forklarte han nøye hvordan den nye rutinen skulle være slik at han var forberedt. Det var skriking i noen få dager (men egentlig ikke sånn hysterisk skriking), også var den nye rutinen akseptert. Nå går leggingen strålende! En fryd :D Edit: Til oss ble det også bedre da vi kuttet dagsovingen Hvordan tok du denne kampen? Vår er 2 år og helt lik. Skal i tillegg gjerne holdevi hånden. Bruker opp til 1 time på legging. Veldig vanskelig å være aleine med begge ungene!Anonymous poster hash: 781fd...48c
Redbull Skrevet 23. oktober 2013 #7 Skrevet 23. oktober 2013 Hun har alltid lagt seg fint. pusser tenna, går på do, vasker hender og ansikt, finner smokkene, synger en sang og sier god natt. hun har sovna iløpet av 5 minutter
Adrianne Skrevet 23. oktober 2013 #8 Skrevet 23. oktober 2013 Vel, først så kuttet vi ut dagsovingen helt fordi vi merket at han sovnet mye lettere på kvelden de dagene han ikke hadde sovet. Han var heller ikke så interessert i å sove tidlig på dagen lenger, men sloknet ofte når vi hentet i barnehagen (rundt kl 15-16). Dette var alt for sent å sove hvis vi ønsket at han skulle legge seg rundt klokka 19.30. Så det var en del febrilske samtaler i bilen hjem fra bhg for å holde han våken Men etter ca én mnd var han godt inne i den nye rutinen uten dagsoving. Når det gjaldt leggingen på kvelden så fulgte vi bare den rutinen vi allerede hadde for å roe han ned for kvelden (stell, lesing og kos). Men vi snakket mye med han om at vi nå skulle begynne å gå ut av rommet hans etter å ha koset litt og lagt han i senga. Vi begynte å forklare han dette før vi startet med kveldsstell og slikt (før han ble trøtt). Når tidspunktet var der så var det bare å følge opp det vi hadde sagt: la han ned i senga og bredde dyna over. Ga han en kos og sa natta, også gikk vi ut. De første kveldene ble det selvsagt protester, og vi måtte gå inn til han flere ganger. Hvis han ikke skrek hysterisk så ga vi han bare en ny kos og sa at nå var det natta (og minnet han kanskje på det vi hadde snakket om tidligere ang. soving alene). Ved hysterisk gråting ble han tatt opp og roet ned, for så å bli lagt tilbake i senga og vi sa natta og gikk ut igjen. Jeg kan ikke huske at det ble så mye hysterisk gråting, mest protestgråting og noe roping. Og etter noen dager skjønte han tegninga, og godtok de nye rutinene. Vi har hatt perioder med gode rutiner tidligere også, men så har det sklidd ut (blant annet da vi fikk en baby i hus). Men før har vi måttet kjempe litt mer for å få på plass rutinene (sitte ved døra hans, sitte rett utenfor rommet osv.). Men denne siste gangen så virket det plutselig som han var mer moden for legge seg å sove alene, og jeg tror det var derfor det gikk så greit. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #9 Skrevet 23. oktober 2013 Min er 2,5 nå, og legger seg stort sett uten problemer. Hun har trasskvelder hun og, men heldigvis sjelden. Vi går og pusser tenner, tar på bleie (bleiefri om dagen, ikke natten ennå) og pysj. Legger dokka i dokkesenga ved siden av hennes seng (viktig!), så legger hun seg ned og vi synger nattasang eller leser bok, hun får velge. Så skrur jeg av lyset og går ut. Hun ligger gjerne og prater eller synger litt, men det er stille i løpet av 5-10 minutter. Anonymous poster hash: 65057...33d
Gjest Maman Skrevet 24. oktober 2013 #10 Skrevet 24. oktober 2013 Etter hun sluttet med dagsoving som toåring har det gått veldig fint. Vi pusser tenner, tar på pysj og vasker litt. Så går hun og legger seg i sengen. Vi leser en bok på sengekanten, så slokkes lyset. Hun sovner i løpet av ti minutter. Vi sitter inne hos henne til hun sovner, men syns ikke det er noe problem så lenge hun sovner så fort.
Teriyaki Skrevet 24. oktober 2013 #11 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Fem minutter før leggetid forteller jeg han at det snart er leggetid. Mellom klokken 1900 og 1915 går vi ned på badet hvor vi tar kveldsstellet. Så går vi på rommet hans hvor han får smokken og Tigergutt-bamsen sin. Vi legger oss i gjestesenga hvor jeg synger tre nattasanger (so ro lille mann, lykkeliten og trollmor), så kysser jeg han god natt, tar på dynen og går ut. Hvor lang tid han bruker på å sovne vet jeg ikke, men regner med det går veldig fort siden han praktisk talt aldri roper på oss etter dette. Vi har for øvrig aldri brukt noen form for skrikekur. Bysset han i søvn til han var året, og satt inne hos han til han var nesten halvannet år gammel. Først da var han klar for å sovne helt alene på rommet sitt. Verdens enkleste unge å legge! Sover ca halvannen time på dagtid. Han blir to i november. Har hatt det sånn som dette siden mars tror jeg. Endret 24. oktober 2013 av Teriyaki
Silfen Skrevet 24. oktober 2013 #12 Skrevet 24. oktober 2013 Tja. Enkleste unger må vel være de der man ikke trenger sitte inne hos, strengt tatt.
Teriyaki Skrevet 24. oktober 2013 #13 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Tja. Enkleste unger må vel være de der man ikke trenger sitte inne hos, strengt tatt. Ja? Jeg sitter ikke inne hos han i det hele tatt. Synger sang og legger han. Ergo: Superenkel å legge! Edit: Poenget mitt var, at det har tatt tid å komme dit. Og jeg valgte å utbrodere det fordi jeg vet mange mener at hvis man bysser og ammer barnet i søvn, så blir de vanskelige å legge når de blir større også, noe som absolutt ikke er tilfellet hos oss. Vi tok det i hans tempo, noe som har resultert i en kjempetrygg unge som legger seg uten en eneste protest. Endret 24. oktober 2013 av Teriyaki
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #14 Skrevet 24. oktober 2013 Så forskjellige barn er. Vår 2-åring legger seg senest 19, helst 15-30 minutter før. Slik blir det nok søvn til at barnet er våken kl 7 på morgenen. Det går veldig greit å legge barnet de dagene 2åringen har fått sovet på dagtid. De dagene det ikke har blitt noe søvn, blir det en del protester på alt mulig fra puss av tann til hvem som skal lese bok. Vi vet ikke når dagsovingen skal kuttes vekk, tror det ikke er mange måneder igjen. Det er tross alt ikke mange måneder igjen før barnet er 3 år. Enn så lenge ser det ut til at søvnen på dagtid er det som gjør at barnet klarer å sove natten gjennom, og tar leggingen lett.Anonymous poster hash: 5f3ef...406
Teriyaki Skrevet 24. oktober 2013 #16 Skrevet 24. oktober 2013 Ja. Veien dit var altså ikke enklest. Nei, men det var likevel den beste. Kunne aldri drevet med skrikekur eller lignende. Opp-ned-metoden funket ikke da jeg prøvde den for første gang da han var ni måneder, så da ble det slik. Ser for øvrig ikke hvorfor du føler behov for å kommentere det. Vi har en superenkel unge å legge, ikke så mye mer å si på det. Hvis man bare velger de enkleste løsningene i livet så er det ikke alltid at sluttresultatet blir bra.
Gjest Marmot Skrevet 24. oktober 2013 #17 Skrevet 24. oktober 2013 Nei, men det var likevel den beste. Jeg er helt enig med deg, men føler jeg ikke har så mye rett til å si det, i og med at min sønn var kjempeenkel. Jeg hadde bestemt meg for å samsove så lenge han trengte/ønsket og for at han skulle få bestemme tempoet på når han ble klar for å sovne alene. Det skjedde bare vips da han var 6 mnd. Vi samsover en del ennå, men da er det han som kommer inn i min seng i løpet av natten, og om det ikke passer, følger jeg ham bare inn i sin egen seng igjen.
Teriyaki Skrevet 24. oktober 2013 #18 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg er helt enig med deg, men føler jeg ikke har så mye rett til å si det, i og med at min sønn var kjempeenkel. Jeg hadde bestemt meg for å samsove så lenge han trengte/ønsket og for at han skulle få bestemme tempoet på når han ble klar for å sovne alene. Det skjedde bare vips da han var 6 mnd. Vi samsover en del ennå, men da er det han som kommer inn i min seng i løpet av natten, og om det ikke passer, følger jeg ham bare inn i sin egen seng igjen. Ja, jeg ser/så på det som en god investering for å få et barn som føler seg trygg og som assosierer sengen med noe positivt. Det er ikke sjeldent at sønnen min spør om å få gå og legge seg litt tidligere enn vi egentlig hadde tenkt selv, og han er så utrolig avslappet når jeg legger han i sengen sin. Det tror jeg ikke hadde vært tilfellet dersom vi hadde "tvunget" han til å sovne selv fra tidlig alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå