Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har ikke alltid brødskiver i matpakke, men syns det er veldig greit i blant da det er lettvint. Men har litt problem med å finne ut hva slags pålegg jeg kan bruke.

Jeg liker ikke smør, har litt problemer med slim og hals så smør gir meg bare en ekkel ettersmak og gjør meg kvalm, men det er litt dumt, for jeg skal legge på meg, så hadde jo hatt godt av de kaloriene i smøret.

Har også hatt en del slag og blodpropp i familien, derfor råder legen meg å spise så mye som mulig umettet fett, så derfor blir det litt dumt å bruke masse gulost, salami (selv om jeg spiser det ofte, men på alle brødskivene daglig blir det fort litt mye), osv..Problemet er bare at de påleggene med umettet fett er som regel smørbare pålegg, (påleggsalater osv) så det fungerer jo hjemme, men i matpakka blir det alt for grisete. Eller så kan jeg jo brukte pålegg som skinke, roastbiff osv, men blir fort for magert og lite kcal.

Så det jeg lurer på er om noen har noe tips til pålegg (gjerne med mye kcal) med umettet fett som ikke er smørbart (så det ikke blir så grisete)?

Bruker jo salami, gulost og ting som det, men som sagt, på alle brødskivene så blir det fort litt mye mettet fett. Leverpostei bruker jeg også, men er igjen ikke så mye kalorier i det.

Endret av hulinda
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Avokado med masse skinkepålegg med masse grønt på?

Skrevet

Ja, avocado var et bra tips! Det blir jo ikke så grisete, takk :)

Gjest Inggolf
Skrevet

makrell i tomat?

peanøttsmør? (eller går det under typen smørbare ting du ikke takler? kaloririkt er det ihvertfall!)

laksepålegg? (evt en kald laksefilet fra middagen dagen før)

Skrevet

Peanuttsmør brukte jeg mye før, men blir forstoppet av det, så må nesten kutte det ut, makrell i tomat har jeg brukt en stund, men folk i klassen klager på at det lukter og syns det er så ekkelt, så har måtte kutte ut det og, kald fisk er jeg ikke så glad i, selv om laks er en av favorittene mine til middag.

Men takk for tips! :)

makrell i tomat?

peanøttsmør? (eller går det under typen smørbare ting du ikke takler? kaloririkt er det ihvertfall!)

laksepålegg? (evt en kald laksefilet fra middagen dagen før)

Gjest Inggolf
Skrevet (endret)

Peanuttsmør brukte jeg mye før, men blir forstoppet av det, så må nesten kutte det ut, makrell i tomat har jeg brukt en stund, men folk i klassen klager på at det lukter og syns det er så ekkelt, så har måtte kutte ut det og, kald fisk er jeg ikke så glad i, selv om laks er en av favorittene mine til middag.

Men takk for tips! :)

hmm, nei dette var ikke så lett det...

Hva med leverpostei da? Noe mettet fett er det i det, og noen har omtrent bare det, men noen varianter har også mindre og i vita hjertegod har veldig lite!

Hva med egg og kaviar?

(ta med seg å smøre på når du skal spise)

Endret av NozMonster
Skrevet

Jeg pleide å ha noen små glass med (hjemmelaget) syltetøy som jeg hadde med sammen med brødskiver. Og evt en liten plastskje om du ikke har tilgang på bestikk. Ellers syntes jeg at det var fint med pålegg som ikke var PÅ skivene hele dagen. Feks leverpostei i mindre pakker. Banan er også godt på brød, gjerne sammen med syltetøy.

Skrevet

hmm, nei dette var ikke så lett det...

Hva med leverpostei da? Noe mettet fett er det i det, og noen har omtrent bare det, men noen varianter har også mindre og i vita hjertegod har veldig lite!

Hva med egg og kaviar?

(ta med seg å smøre på når du skal spise)

Leverpostei bruker jeg! :) Bruker den med de gutte og jenteansiktene på :) Vell, ELSKER egg og kaviar, men blir så utrolig mett at egg at jeg rett å slett må droppe det, noe som er utrolig synd da det inneholder masse næring, men slik er nå det..

Skrevet

Jeg pleide å ha noen små glass med (hjemmelaget) syltetøy som jeg hadde med sammen med brødskiver. Og evt en liten plastskje om du ikke har tilgang på bestikk. Ellers syntes jeg at det var fint med pålegg som ikke var PÅ skivene hele dagen. Feks leverpostei i mindre pakker. Banan er også godt på brød, gjerne sammen med syltetøy.

Syltetøy er godt, men blir igjen nesten ikke kalorier og næring, banan har jeg ikke tenkt på, det ELSKER jeg jo, tusen takk for det tipset!

Skrevet

Banan og nugatti! :D

Anonymous poster hash: 2dc93...2ce
  • Liker 1
Gjest Inggolf
Skrevet

Leverpostei bruker jeg! :) Bruker den med de gutte og jenteansiktene på :) Vell, ELSKER egg og kaviar, men blir så utrolig mett at egg at jeg rett å slett må droppe det, noe som er utrolig synd da det inneholder masse næring, men slik er nå det..

om du fordeler ett egg over flere brødskriver så er vel ikke det noe særlig mer mettende enn andre påegg?

Syltetøy er godt, men blir igjen nesten ikke kalorier og næring, banan har jeg ikke tenkt på, det ELSKER jeg jo, tusen takk for det tipset!

syltetøy har jo en god del kalorier det da, men det måå vel nødvendigvis ikke være pålegget du inntar de fleste kaloriene fra heller?

Skrevet

Jeg pleier bare å lage syltetøy av hele bringebær fra fryseren rørt sammen. Tilsetter ikke sukker en gang.

Kanskje du kan lage en enkel omelett å ha på skivene også?

1-2 egg, litt vann, skinkebiter eller noe annet. Stek som en pannekake og del opp i trekanter som legges på skivene. Gjerne en skive tomat eller paprika oppå. Kan fint lages dagen i forveien, men tar bare et par minutter å få ferdig.

Skrevet (endret)

Kokt egg og kaviar er veldig godt sammen synes jeg :) (oops så jo nå at dette var nevnt, dårlig lest av meg)

Ellers går det jo også an å bruke ting som fiskepudding og kjøttkarbonader på skiva og, og ikke bare til middag. Er vel fett i det og, men er magrere varianter å velge mellom, eller man kan lage selv :)

Endret av HedvigR
Skrevet

om du fordeler ett egg over flere brødskriver så er vel ikke det noe særlig mer mettende enn andre påegg?

syltetøy har jo en god del kalorier det da, men det måå vel nødvendigvis ikke være pålegget du inntar de fleste kaloriene fra heller?

Vell, har prøvd det før men ender opp at jeg omtrent ikke klarer å spise til neste måltid fordi jeg fortsatt er mett, men skader vell ikke å prøve igjen.

Neida, MÅ jo ikke det, men sliter litt med å få i meg nok, så da er det jo enklere å bruke mer energitett pålegg :)

Skrevet

Kokt egg og kaviar er veldig godt sammen synes jeg :)

Ellers går det jo også an å bruke ting som fiskepudding og kjøttkarbonader på skiva og, og ikke bare til middag. Er vel fett i det og, men er Margrete varianter å velge mellom, eller man kan lage selv :)

Takk for tips:)

Skrevet (endret)

Beklager, dobbeltpost pga. kluss med mobilen ;)

Endret av HedvigR
Skrevet

Oliventapenade eller pesto er godt istedenfor smør.

Skrevet

Majonesbaserte salater?

Som sagt, blir så grisete i matpakka ;)

Skrevet

Oliventapenade eller pesto er godt istedenfor smør.

Takk, men er ikke så glad i det, blir også litt kvalmende igjen, på en måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...