Gå til innhold

Stein gal organist!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og helten var i konfirmasjon på søndag(nevner ikke kirke jeg... :wink: ), og der hadde de prosesjon inn før de begynte osv, 3 salmer tror jeg og prosesjon ut igjen. Allerede da musikken begynte, følte jeg at noe skurret. Nå er jeg ikke verdens mest musikalske menneske, men maaange år med pianospilling har gjort sitt, så jeg vet i alle fall nesten hva jeg prater om.

Uansett, noe skurret... Jeg syntes ikke organisten holdt takten i det hele tatt. Og flere ganger bommet han/hun på tangentene. Dessuten spilte han/hun samme stykket 3 ganger mens konfirmantene toget inn, og det var like dårlig hver gang, hvis ikke verre...

Men det var ikke det verste! I løpet av seremonien sang vi jo noen få salmer, og da vi kom til det siste verset i en spesiell salme, tok organisten helt av! :o Det var dur og moll om hverandre, helt ville utbroderinger av melodien(vi kjente den ikke igjen :-? ), altfor høyt til at en kunne høre sangen, fullstendig bom på tangentene om og om igjen, og det hørtes slett ikke pent ut! Voksne mennesker holdt på å le seg ihjel, vi satt helt lamslåtte. På slutten av verset var det ingen som sang, og alle var like forvirra. Unntatt presten da, som var helt oppgitt. De som satt foran sa han hadde bare himla med øynene og sett litt "flat" ut. :roll: Vi fikk høre seinere at det var ikke første gangen denne organisten hadde sjokkert hele menigheten med sine evner...

Resten av konfirmasjonen foregikk uten de store (u)musikalske stuntene, men det var ikke mye imponerende heller. Jeg fikk jo litt å tenke på, jeg er sjeleglad for at jeg vet jeg får en flink organist, har hørt ham spille :)

Tenk å ha noe sånt i bryllupet sitt da! Jeg tror jeg hadde dødd, på brudeparets vegne. Det er jo mye verre når det bare er ett par som skal gifte seg, ikke en gjeng med konfirmanter som ikke egentlig bryr seg så mye om musikken heller... Uff, nesten gåsehud ved tanken. :hår:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Du, har du vært i ei hvit kirke ved Randsfjorden i det siste? Organisten der er litt sånn...

Folk bare sitter og glaner opp mot orgelet, og glemmer å synge :hoho:

Skrevet

Urytmiske organister er skumle. Sånne som ikke vet helt hvor lenge de forskjellige pausenotene skal vare og sånn. Må gå oftere i kirken så jeg vet hvordan organisten "vår" er, tror jeg.

Catzy

Skrevet

Jøje meg! Blir nysgjerrig på hvillken kirke det er, jeg.

Skrevet

Kan ikke si hvilken kirke, er flau på organistens og hele menighetens vegne, det var konfirmasjonsmiddagens store vits.

Skulle tro de faktisk sjekka hvem de ansatte som organist da...

Skrevet

Glad vi hadde ei venninne som organist jeg, vi har hørt henne spille mange ganger og viste at hun var god :)

Gjest Poirot
Skrevet

Var det ikke en kirke for en stund siden som hadde slike problemer med organisten, men ikke kunne sparke han fordi organisten selv hadde musikalsk kunstnerisk frihet? Hørtes ut som han her....

Skrevet

*glad jeg har hørt vår mange ganger og vet han er dyktig*

Skrevet

Har prøvehørt vår organist også.. HELDIGVIS :ler:

Skrevet

Gurimalla :o

Jeg vet heldigvis at vår organist er kjempeflink!

Skrevet

Ojojoj, gjett kven som vart utruleg nysgjerrig no!!! Pliiis, send meg ein PM!

Det er ofte at utanlandske organistar (ikkje at eg veit at det var det altså) har ein heilt annan spelekultur og improviserer mykje. No har eg ikkje høyrt denne organisten, og det kan jo hende at vedkommande rett og slett spelte elendig! :ler:

Skrevet

Liten digresjon, men jeg er enige i det Green sier om utenlandske organister. Har truffet en del og ingen er riktig navla tror jeg. Men mitt intrykk er at de er flinke. Gale, men flinke.

Jeg har hatt mye kontakt med en av norges dyktigste organister, gjennom barnekor som liten og videre som en del av utdannelsen min senere.

Han er engelsk og har en herlig humor som kansje ikke alle "de gamle damene" i kirken hadde sansen for. Husker en gang jeg var tilstede på en gudstjeneste og kollekten begynte... Syntes jeg kjente igjen noen toner først, så ble det mer kjent...så gikk det opp for meg at han satt å spilte en fantasi over pengegaloppen :ler:

Skrevet
...så gikk det opp for meg at han satt å spilte en fantasi over pengegaloppen :ler:

:hoho::hoho::hoho::hoho:

Humor!

Skrevet

Tror faktisk ikke det er vanlig å måtte spille på jobbintervjuet, så sånn sett vet man ikke noe om hvordan vedkommende spiller når man ansetter organist.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

:o Er det virkelig ikke vanlig å høre noen spille når det er det jobben går ut på?

Ville aldri funnet på å ansette en blomsterdekoratør uten å se henne jobbe, for å si det sånn...

Skrevet

Nope, dei kan ikkje kreve at du skal "prøvespele". Men vi har jo eksamen i ein heil haug med fag som burde tale for seg då. I tillegg til referansar. Det er jo det som er vanleg når ein søkjer jobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...