Anglofil Skrevet 4. mai 2004 #41 Del Skrevet 4. mai 2004 Hei! Joda,jeg fikk mange penger i konfirmasjonen, omlag 22.000 kr,budnad og masse smykker. Men dette er heller ikke så rart, med tanke på at jeg er enebarn og eneste jentebarn i familien. Derfor ble jeg gjort stor stas på, i tillegg til at jeg er den yngste av barnebarna til farmor og farfar. Det var heller ikke dem jeg fikk mest av heller, og det er forståelig. Men av bestefar, som bare har ett barnebarn fikk jeg budnaden min, noe som jeg hadde ønsket meg. Jeg har stor familie, så derfor ble det mye penger. Det var det jeg ønsket meg også, men det gikk over all forventning å få så mye som jeg fikk. Jeg var vel den som fikk mest i klassen tror jeg, samlet sett av verdier, budnaden kostet jo omkring 20.000 kr, så tilsammen ble det i hvertfall 42.000 kr i verdier + smykkene jeg også fikk. Men jeg hadde konfirmert meg uansett om jeg hadde fått gaver eller ikke! Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #42 Del Skrevet 4. mai 2004 Mer enn nok!! Selv fikk jeg gaver i 3-400 kr klassen av mine tanter/onkler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 4. mai 2004 #43 Del Skrevet 4. mai 2004 Nå får dere mye mer enn nok slappe av litt. En konfirmasjon er ikke en vanlig bursdag og tante er faktisk svært nær familie. 1000 kroner er helt passende' date= ikke for mye og ikke for lite. Men hvis man konfirmerer seg for troens skyld burde jo ikke gavene .. eller beløpet ha noe å si.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 4. mai 2004 #44 Del Skrevet 4. mai 2004 Ut ifra økonomien i dette huset hadde 1.000,- vært litt i overkant, men det er sant som det skrives i denne tråden; Man må se på sin egen økonomi og vurdere ut derfra. For noen er 1000 kr. mye, for andre er 1000 kr latterlig lite..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #45 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg synes det er et poeng å vurdere foreldres og besteforeldres økonomi. Jeg synes det er en "uskreven regel" å la de få ha de fineste gavene, siden de er nærmest. Også at tanter og onkler som er faddere skal få ha bedre gaver enn de som ikke er det. Så får man snakke seg sammen med dem, og finne ut hvor man passer inn i hierarkiet. Hvis en tante og onkel som er faddere strekker seg til 1000, bør andre tanter og onkler legge seg under dette osv. Gavene er jo ment som en oppmerksomhet, ikke som et økonomisk fundament for overskuelig fremtid.. Forøvrig ser jeg på konfirmasjon som en overgangsrite mellom barn og voksen, hvor ikke det religiøse er det aller viktigste. Det er bare et valg i måte å feire rite på. Derfor synes jeg det er helt greit hvis noen velger andre "stiler" på sine overgangsriter, så får heller familie og slekt sørge for å ta vekk litt av pengefokuset seg imellom... VesleBråka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 4. mai 2004 #46 Del Skrevet 4. mai 2004 500 kr er mer en nok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 4. mai 2004 #47 Del Skrevet 4. mai 2004 Synes 500 kr høres nok ut jeg...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. mai 2004 #48 Del Skrevet 4. mai 2004 Synes Veslebråka hadde et godt poeng mht å se ann foreldres økonomi. Selv fikk jeg 3000 kr i kontanter og resten presanger da jeg ble konfirmert. Var fornøyd, jeg. Ofte får gutter større pengesum enn jentene, synd når det blir brukt opp på fjas (cola og pizza). Selv kjøpte jeg sovepose og annet friluftsutstyr for pengene, og har glede av det enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rio Skrevet 4. mai 2004 #49 Del Skrevet 4. mai 2004 konfirmasjon er noe tøv.. han jeg var i konfirmasjon til syns det ble for mye prat om jesus, kristendommen og tro.. og det syns familien hans også, de koste seg da presten la inn "andre ting" i preika si, for da ble det plutselig interessant.. man går da jaggu meg i denne konfirmasjonen, og har man valgt å konfirmere seg, som er en kristen greie, da får man jaggu meg tåle det som skjer der.. det er noe h y k l e r i hele greia spør du meg :D men tilbake til tråden det går vel mest i 500-1000 fra tante/onkel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. mai 2004 #50 Del Skrevet 4. mai 2004 Rio/ hvorvit det er noe hykleri/tøv eller ikke kommer jo i høyeste grad ann på innstillingen til den som blir konfirmert..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rio Skrevet 4. mai 2004 #51 Del Skrevet 4. mai 2004 riktig det poirot.. men jeg vil tørre å påstå at den største delen av befolkningen er sånn.. i alle fall de nye generasjonene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 4. mai 2004 #52 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg er enig i at mange ikke har mener noe med å konfirmere seg. Og da tenker jeg på forskjellige årsaker; å utforske kristendommen, å bekrefte kristendommen, å gå fra barn til voksen, reflektere over det å ta ansvar over eget liv osv. Jeg var i konfirmasjon i mai ifjor, og syntes det var triste greier. Gutten (og hans medkonfirmanter) satt og snudde seg rundt og tøyset og lo i kirken, overhodet ikke preget av stunden. Vel hjemme var han ikke særskilt interessert i å prate med gjestene sine, bl.a. satt han på stuen ved sine veldig gamle og svake bestemor som hadde blitt slept på konfirmasjon til ære for ham, og da skrudde han på tv'n istedet for å prate med henne.. Da tok faren affære, men likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. mai 2004 #53 Del Skrevet 4. mai 2004 Veslebråka: dette sier jo mer om denne gutten og hans kamerater enn konfirmasjon som sådann. Lurer på hvorfor ikke slike velger borgerlig konfirmasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3llie Skrevet 4. mai 2004 #54 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg er ikke kristen, men ble nødt til å konfirmere meg i kirken likevel pga familien min.. som heller ikke er spesielt kristne. De så på det som en fin tradisjon og den hørte kirken til. Hadde jeg stått borgelig hadde det blitt ramaskrik.. noe det ble da jeg valgte navnfest for sønnen min istedenfor dåp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. mai 2004 #55 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg er ikke kristen, men ble nødt til å konfirmere meg i kirken likevel pga familien min.. som heller ikke er spesielt kristne. De så på det som en fin tradisjon og den hørte kirken til. Hadde jeg stått borgelig hadde det blitt ramaskrik.. noe det ble da jeg valgte navnfest for sønnen min istedenfor dåp. Ingen er NØDT til å konfirmere seg.... Ja, mange familier er vrange, men man kan faktisk ikke tvinges til hverken det ene eller andre. Godt å høre at du har turt å gjøre som du vil i senere tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 4. mai 2004 #56 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg syntes 1000 kroner er en fin sum, gitt at man har råd til det da. Da jeg ble komfirmert for... *tenke* 14 år siden (14 år? *føle-seg-gammel* :-? ) fikk jeg 750 kroner av hver onkel og tante, og det var "vanlig" sum blant mine medkomfirmanter. Med litt prisstigning i beregnelsen er ikke 10000 kroner en ille sum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3llie Skrevet 4. mai 2004 #57 Del Skrevet 4. mai 2004 Ingen er NØDT til å konfirmere seg.... Ja, mange familier er vrange, men man kan faktisk ikke tvinges til hverken det ene eller andre. Godt å høre at du har turt å gjøre som du vil i senere tid. Når man er 15 år gammel så føler man vel at man er nødt til å gjøre det om det er det foreldre og familie ønsker? Jeg gjorde hvertfall det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 8. mai 2004 #58 Del Skrevet 8. mai 2004 500 - 1000 kroner etter evne synes jeg er en grei tommelfingerregel. Litt avhenger også av "husholdningen" som beløpet kommer fra, det er forskjell på om det skal hentes fra en eller to inntekter. Dette med størrelse på og type gaver har også litt med hva som er vanlig i familiene. Man bør ikke overdrive i noen retninger, synes jeg. Som noen nevnte her tidligere, det er jo ikke alt som kan måles i penger heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2004 #59 Del Skrevet 8. mai 2004 gir 500 kr til de jeg er fadder på , og 300 kr til de andre i konfirmasjons gave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 8. mai 2004 #60 Del Skrevet 8. mai 2004 Med litt prisstigning i beregnelsen er ikke 10000 kroner en ille sum. 10 000 synes jeg nå var å ta litt i da :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå