AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #1 Skrevet 23. oktober 2013 Til jula skal jeg til England for å besøke noen. Jeg skal reise fra Gardemoen til Manchester (og tilbake igjen) men er så forferdelig nervøs at jeg får lyst til å gråte bare jeg tenker på det Jeg har reist med fly et par ganger før, men aldri alene. Er fra før av veldig nervøs og stresset når det kommer til det å reise, men hvis jeg er sammen går det bra - for da lar jeg de lede veien mens jeg bare følger etter og gjør det de gjør. Hvis noe da skjer feil: vet jeg at de kan hjelpe meg å rette det opp, så det har derfor gått bra før. Men nå må jeg som sagt reise alene selv, og det i selve juletiden (noe som jeg går ut ifra er en veldig travel tid på flyplasser? Det gjør isåfall angsten min bare større). Og i en alder av 22 er jeg nok litt for gammel til å spørre om en ledsager som hjelper meg gjennom flyplassen, så jeg må prøve å finne ut av det hele selv. Jeg vet hva jeg skal gjøre på Gardemoen utenfor sikkerhetskontrollen; Jeg går opp til en av de maskinene og henter ut ting og tang, fester det på kofferten, sender den av gårde og går gjennom sikkerhetskontrollen. Men alt som skjer etter akkurat det punktet, det er jeg veldig hjelpesløs på... Hvor skal jeg gå etterpå? Hva skal jeg se etter? Hvis jeg trenger hjelp, hvem skal jeg spørre? Er ikke redd for selve flyingen, det skal nok gå bra. Men det er selve flyplassen og det kaoset jeg føler følger med det, som skremmer meg. Hadde satt veldig stor pris på om noen kunne forklare meg litt hvordan det hele fungerer, gjerne punktvis, så jeg slipper å må ende med å avlyse hele besøket pga. sammenbrudd! Anonymous poster hash: 881b2...da0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #2 Skrevet 23. oktober 2013 Gå inn til utenland. Ser på billetten etter gatenummer. Ikke sikkert det står der. Se uansett på tavlen etter flyet ditt, eks SK1122 Manchester. Hva flyet ditt heter står på boardingkort/billett. Har du god tid kan du gå rundt, om ikke gå rett til gaten. Anonymous poster hash: 64eb5...8ad
HvittHus Skrevet 23. oktober 2013 #3 Skrevet 23. oktober 2013 *Inn i køen ved sikkerhetskontrollen. Ta av jakke, evnt støvletter hvis de kan inneholde metall, klokke etc. Legg i plastikkskuffen du finner på bordene. Har du sminke, lipgloss etc, legger du disse i platikkposen du finner utenfor sikkerhetskøen. *Gå gjennom sikkerhetskontrollen. Husk å ta med deg eiendelene dine i enden av gjennomlysingsmaskinen. *Når du kommer gjennom sikkerhetskontrollen, går du til høyre. Etter noen meter er slusen inn til utland. Der viser du pass og billett. *Når du er vel innenfor slusen til utland, finner du en monitor hvor du leter opp din flight. Der finner du hvilken gate flyet ditt har. Har du beregnet deg god tid tar du en tur innom taxfreebutikken. Ellers kan du jo finne gaten din med engang slik at du vet hvor du skal. *Når gaten åpner, holder du billett og pass klart, og finner deg en plass i køen. Lykke til!
SoftKitty Skrevet 23. oktober 2013 #4 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Flyplasser pleier å være ganske godt skiltet, og det er alltid lov til å spørre ansatte om hjelp, så det går nok fint! Har flydd mange ganger selv og var også litt nervøs i starten. Det greie er at man bare har seg selv å passe på, så det er egentlig litt mindre stress enn når man er flere. Det pleier å stå på de store skjermene når flyet skal boarde og når du skal "go to gate" så det er greit å følge litt med på. Det er litt forskjellig hvor lenge før avgang de boarder men det er greit å være ved gaten din iallfall 30 min før flyet skal gå, kanskje litt før hvis du er litt stresset. Gatene er numerert, nummerene henger oppe i taket og det skal stå skilter om hvor gatene er! Endret 23. oktober 2013 av SoftKitty
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #5 Skrevet 23. oktober 2013 Så bra du skal ut og fly alene! Høres ut som du bør gjøre dette flere ganger, for å bekjempe denne mangelen på selvsikkerhet og selvstendighet. Det er utrolig enkelt. Du bare følger skiltene, rett og slett. Anonymous poster hash: bec33...11d 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #6 Skrevet 23. oktober 2013 Det er egentlig ganske enkelt. Små barn reiser alene støtt. Sier ikke det for å være nedlatende, men for å illustrere hvor simpelt det er. Du sier du vet hvor du går frem til du har sjekket inn bagasje og gått gjennom sikkerhetskontrollen. Vel, da er alt det "vanskelige" over. Kan likevel ta en veldig utfyllende instruks på resten. Ikke for å stresse deg, det meste sier seg selv, men så du vet hva du går til: - Du kommer etter sikkerhetskontrollen til et veiskille innland/utland. På Gardermoen tar du da til høyre til utland, det er veldig tydelig merket. Her må du normalt vise billett og kanskje pass. Grunnen til at det er delt opp er bl.a. at du kan få handle i tax-free, mens de som ikke skal utenlands ikke kan det. - Så ser du på listen over avganger. Det er mange store skjermer både før og etter sikkerhetskontroll til dette. De sorteres etter tid, så bare se etter når ditt fly går og finn Manchester, og sammenlign med boarding-passet ditt ved usikkerhet. På samme linje på tavlen står det et gate-nummer. Dit skal du gå. Alt ligger i terminalen du nå går i, bare du går rett frem kommer du dit. Det er også godt skiltet (typ gate 40-48 rett frem). - Gatenumrene er tydelig merket med gult på sort, umulig å ikke se dem. Partall på ene siden, oddetall på den andre. England er ikke med i Schengen-samarbeidet, og da er gjerne gaten nesten helt i enden av terminalen. Det kan være en ekstra pass-sjekk, men da viser du bare passet og boardingkortet ditt som du får beskjed om. - Ved gaten står det avgangstidspunkt, destinasjon og nummer på avgangen. Sett deg og vent. Når det nærmer seg avgang vil det stå "Go to gate". Dette betyr at dere snart skal ombord, så medpassasjerer som ikke har kommet til gaten ennå bør gå dit nå. Deretter kommer boarding, ombordstigning. Da vil folk stille seg i kø. (Kanskje sier personalet ved gaten at de som sitter på f.eks. rad 16-30 skal gå ombord først, kanskje sier de det ikke. Sier de det, og du skal sitte på rad 1-15, blir du sittende til de ber dere på rad 1-15 komme.) - Still deg i kø. Gi boardingkortet din til personen i skranken/gaten, h*n scanner det og gir det tilbake Gå ombord og finn plassen din. Etter landing: - Følg etter de andre, de går antagelig etter skilter som "baggage claim" eller "arrivals". Pass på å ikke gå til "transfer" når du får valget mellom "arrivals/baggage claim" og "transfer", det er for de som mellomlander. Kanskje må du etter hvert vise pass igjen, men det er også enkelt og greit. - Deretter kommer du til bagasjebåndet. Om du har annen bagasje enn håndbagasje henter du den her. En ny tavle vil vise "Oslo", og da finner du riktig bagasjebånd. Det pleier ikke å være mange alternativer. Se gjerne på skjermen over båndet, det vil stå "Baggage on belt" ved siden av avgangen din når Oslo-bagasjen har begynt å komme. Om du har vært rask kan det ta litt tid før den kommer. Se etter bagasjen din og ta den av beltet når den kommer. - Gå mot "Exit". Her skal du forbi tollen, og du kan gå på grønt ("Nothing to declare") så lenge du ikke har tatt med mer av noe enn du har lov til. En veldig sjelden gang kan du bli vinket inn til kontroll, men det er høyst usannsynlig. - Ferdig. Nå er du ute og alt gikk fint Anonymous poster hash: 03236...599 3
reiseglad Skrevet 23. oktober 2013 #7 Skrevet 23. oktober 2013 Når jeg kommer til flyplasser jeg aldri har vært på før, har det hendt at jeg har hengt meg på noen andre passasjerer fra flyet, og fulgt etter dem når jeg går ut av flyet (eller biter meg merke i hvilken jakke de har på slik at jeg får øye på dem). Stort sett skal alle samme vei, plukke opp bagasje og gå gjennom toll og videre ut. Iallefall vil jeg tro de fleste som flyr fra Oslo til Manchester, "kun" skal dit og ikke videre på transfer. Bare husk på å gå på grønt gjennom tollen hvis du ikke har med det for mye alkohol feks. Og det er ingen som ler av deg om du må spørre etter veien! Tusenvis av mennesker er førstegangsreisende på fly, hver dag! 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #8 Skrevet 31. oktober 2013 Hvordan går det med nervene, TS? Føler du at du har brukbar kontroll?Anonymous poster hash: 03236...599
hjertesukka Skrevet 31. oktober 2013 #9 Skrevet 31. oktober 2013 Det som jeg syns er mest stressende ved flyreiser er hvis bagasjebåndet plutselig skifter nr, altså når man er kommet fram. Dumt å stå der og vente ved feil bånd! Men det skjer sikkert ikke ofte. (men jeg har opplevd det flere gg, og endte opp med feil koffert i alt stresset og løpingen.)
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #10 Skrevet 31. oktober 2013 Du kommer till å være SÅ stolt av deg selv når du har gjort det. Men jeg kjenner følelsen Jeg måtte fly alene som 23åring for første gang, og var redd for alt. Etter jeg kom meg på flyet tenkte jeg, jøss, dette var jo enkelt! Og jeg lo litt av meg selv, men det er jo en frykt når det er første gangen. Etter dette fløy jeg alene 2 ganger per mnd =) Uansett.. En flyplass er lagt opp slik at det skal være lett å finne frem og spørre om hjelp. Som nevnt tidligere i tråden, bare ta av deg ting som kan pipe, belte, klokke osv. Jeg var livredd for å pipe, men det er helt vanlig, jeg har selv fått det flere ganger. Hvis du vil være sikker, ta av deg skoene også Etter du kommer gjenno kontrollen kikker du på skiltene, Innland Utland. Du kan ikke unngå å se dem. Så går du dit, og kikker på skjermen, finner sted du skal til og klokkeslett og sannsynligvis er gaten satt opp med mindre du er 3-4 timer tidlig... Dette ordner seg! Anonymous poster hash: 448b1...88f
JegReiserAlene Skrevet 1. november 2013 #11 Skrevet 1. november 2013 Jeg håper du føler deg roligere etter alle svarene og forklaringene på hvordan du skal finne frem på flyplassen. Flyplasser er ofte bedre skiltet enn busstasjoner, og du kan spørre hvem som helst om hjelp - og de vil nok prøve å hjelpe deg om de kan. Du finner også informasjonsskranker rundt på terminalen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #12 Skrevet 2. november 2013 Gardermoen er jo en ganske enkel og oversiktlig flyplass. Hva med når hun skal fly tilbake igjen fra manchester da? Der er det kanskje mindre oversiktlig?Anonymous poster hash: 4ee13...efe
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #13 Skrevet 3. november 2013 TS her. Jo, tusen takk for alle svar! Har lagret denne tråden så jeg kan kikke innom hver gang jeg kjenner nervene komme tilbake, men føler meg mye, myyee bedre nå etter å ha lest alt dette. Bestilte bilettene idag, og tror det skal gå bra. I verste fall, tenker jeg at jeg bare skal finne noen som ser ut til at de jobber der, spørre pent om de kan peke meg i riktig retning, og heller bare ta det derfra. Og i Manchester kommer jeg til å få hjelp fra de jeg besøker, helt til jeg skal gjennom sikkerhetskontrollen. Etter det er jeg alene, men jeg har ikke så mye valg at det gjør noe. Får som sagt bare prøve å ta meg sammen litt og skaffe nok mot til å gå opp til noen og spørre om hjelp, med mindre jeg finner skilt/skjermer jeg forstår. Anonymous poster hash: 881b2...da0
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #14 Skrevet 3. november 2013 BAre husk å ha god tid på deg! Anonymous poster hash: aa24a...d80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå