Gå til innhold

Hvordan forholde seg til "falsk" studievenninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på høyere utdanning, og har havnet på gruppe med bla. 3 jenter. Vi har nå vært i praksis sammen, og det gikk okay. Men en av disse jentene, synes jeg ikke behandler meg noe særlig bra. La meg bare kalle henne Marit.

Eksempel: Det var hun, jeg og en annen jente på gruppen vår, som skulle ta bussen sammen. Vi satt og snakket. Hver gang Marit sa noe, så hun kun på den andre jenta, enda hun tydelig snakket til begge to. Hun så ikke på meg en eneste gang, omtrent, enda jeg så på henne og fulgte med på samtalen hennes. Når jeg sa noe, kunne hun også finne på å svare meg litt småfrekt. Hun overser meg litt sånn smått/diskré, slik at det ikke er lett å legge merke til. Det er SÅ tydelig at hun ikke synes noe om meg, og jeg skjønner ikke hvorfor, for jeg har aldri gjort henne noe.

Et annet eksempel: Igår hadde vi gruppemøte, og diskuterte bla. en oppgave og noen logger vi har levert inn. Jeg sier til en annen jente på gruppen, at jeg ikke har fått kommentar på loggen min (skriftlig). Da sier Marit høyt: "Ja, men jeg vet at ALLE har fått dette, så.. i en litt sånn overlegen tone". What? Det kan hun da ikke vite, for jeg sjekket igår, og da hadde jeg ikke fått det. Hun var da ikke nødt til å si kommentere det (jeg snakket jo ikke til henne en gang). Hun er jo nesten ute etter å "ta meg"?!

Problemet er også at jeg har havnet på gruppe med henne, og vi må levere en oppgave sammen. Jippi..

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal takle henne? Jeg har vært utsatt for lignende før (mer alvorlig, jentemobbing), så jeg er temmelig sårbar..

Anonymous poster hash: 8a1aa...3a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ts igjen.

Noen ganger er hun hyggelig også, det er det som er irriterende. Jeg så redd for at hun vil komme til å sette de andre jentene opp mot meg.. det orker jeg bare ikke! :/ Da bytter jeg gruppe.

Anonymous poster hash: 7d209...0d8
Skrevet

Spørs om hun ser deg som en konkurrent, så ta det som et kompliment.

Klarer du å være bevisst på at hun føler seg underlegen deg og bare prøve å ignorere henne så er det det beste! Om hun prøver rotte seg sammen med de andre vil de nok mest sannsynlig også ignorere henne hvis du viser at du ikke tar deg nær av henne.

Du vil skjønne hva hun ikke føler hun gjør bedre enn deg utfra kommentarene hennes. La det prelle av, hennes tanker og handlinger er hennes, ikke ditt. Så ikke ta de inn heller!:)

Anonymous poster hash: 75089...8d8

• Liker 1
Skrevet

Har vært i akkurat samme situasjon som deg.. Det er bare å smile og være hyggelig, ikke gå i samme spor som henne. Jeg gikk i klasse med ei sånn jente i et helt år. Problemet var da at hun var bestevenn med mine to nærmeste venninner, så vi var sammen veldig ofte i skoletiden. Hun gjorde alt hun kunne for å holde meg utenfor og dra med seg de to andre... De turte jo ikke å si i mot, så det var flere ganger jeg ble igjen alene, og da så hun bare fornøyd ut når hun gikk. Utrolig dårlig gjort, men etterhvert så bare må man prelle det av seg. Jeg gikk i stedet bort å satte meg med noen andre, ellers så bare overså jeg det og var blid og hyggelig når mine to venninner kom tilbake....

Alle kan ikke like alle, og man kommer garantert opp i flere lignende episoder i løpet av livet. Det eneste du kan gjøre er å være hyggelig. Ikke bli sånn som denne jenta, for da er du like ille selv. Smil, snakk i en ordentlig tone og bare overse det når hun er frekk.. Vanskelig? Ja, men mer kan du ikke gjøre :)

Anonymous poster hash: ae04b...e0d
  • Liker 1
Skrevet

TS her. Okay.. jeg tar meg så lett nær/blir irritert av sånne småting. Jeg vet jo at det er bare JEG som kan la meg selv bli irritert/sint av det. Jeg får bare tenke at hun er sjalu, og ignorere henne. Jeg har jo gjort det til nå, så kan jo fortsette :) Men det er likvel irriterende.. i hverdag, å måtte ha en sånn person å forholde seg til. Typisk at det ble sånn da :/

Skrevet

Har vært i akkurat samme situasjon som deg.. Det er bare å smile og være hyggelig, ikke gå i samme spor som henne. Jeg gikk i klasse med ei sånn jente i et helt år. Problemet var da at hun var bestevenn med mine to nærmeste venninner, så vi var sammen veldig ofte i skoletiden. Hun gjorde alt hun kunne for å holde meg utenfor og dra med seg de to andre... De turte jo ikke å si i mot, så det var flere ganger jeg ble igjen alene, og da så hun bare fornøyd ut når hun gikk. Utrolig dårlig gjort, men etterhvert så bare må man prelle det av seg. Jeg gikk i stedet bort å satte meg med noen andre, ellers så bare overså jeg det og var blid og hyggelig når mine to venninner kom tilbake....

Alle kan ikke like alle, og man kommer garantert opp i flere lignende episoder i løpet av livet. Det eneste du kan gjøre er å være hyggelig. Ikke bli sånn som denne jenta, for da er du like ille selv. Smil, snakk i en ordentlig tone og bare overse det når hun er frekk.. Vanskelig? Ja, men mer kan du ikke gjøre :)

TS her. Okay.. jeg tar meg så lett nær/blir irritert av sånne småting. Jeg vet jo at det er bare JEG som kan la meg selv bli irritert/sint av det. Jeg får bare tenke at hun er sjalu, og ignorere henne. Jeg har jo gjort det til nå, så kan jo fortsette :) Men det er likvel irriterende.. i hverdag, å måtte ha en sånn person å forholde seg til. Typisk at det ble sånn da :/

Jeg tar meg også veldig lett nær av ting... så jeg skjønner at det kan være vanskelig. De første to årene slapp jeg å være med denne jenta hele tiden (vi gikk i hver våres klasse), selv om hun var innom klasserommet vårt og sånn i pauser for å treffe de to andre venninne mine. Da jeg fant ut at hun skulle gå i klasse med meg så måtte jeg bare ta meg sammen... Jeg visste at det hadde blitt vanskelig å gå rundt å være sur og lei hver gang hun var i nærheten. Selvfølgelig var det dager der det ble vanskelig, men da var det bare å gå.

Denne jenta hadde noe i mot meg uten grunn, og det var selvfølgelig veldig irriterende. Hun kjente meg ikke noe særlig og bare bestemte seg for å mislike meg. Hadde nok noe med at hun var ''populær'' og ''pen'' (ikke etter min mening).. og jeg ikke var i nærheten.. Det er bare å heve seg over det. Heldigvis så var det flere enn meg som mislikte henne, selv om hun trodde at alle digga henne. Det hjalp jo litt :P

Skrevet

Du må bare slutte å være overoppmerksom på hvor hun har blikket sitt, hvilket tonefall hun har og hva hun sier. Det kan godt være at du tolker mye mer inn i det hun gjør og sier enn det er grunnlag for. Du sier selv at du er sårbar, og det er bare du som kan finne en måte å håndtere sårbarheten din på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...