Gjest Ethereal Skrevet 3. mai 2004 #1 Del Skrevet 3. mai 2004 Hva kan man som utenforstående gjøre når en person i ens nærmeste krets viser tegn på et sammenbrudd; drikker ustanselig, er ustabil mellom melankolsk og aggressiv, gråter og truer osv, og har holdt det gående i flere døgn uten stans? Jeg blir bekymret for at h*n kan skade seg selv eller andre? Hvem kan kontaktes?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 3. mai 2004 #2 Del Skrevet 3. mai 2004 Hva kan man som utenforstående gjøre når en person i ens nærmeste krets viser tegn på et sammenbrudd; drikker ustanselig, er ustabil mellom melankolsk og aggressiv, gråter og truer osv, og har holdt det gående i flere døgn uten stans? Jeg blir bekymret for at h*n kan skade seg selv eller andre? Hvem kan kontaktes?? Nærmeste pårørende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 3. mai 2004 #3 Del Skrevet 3. mai 2004 Jeg ville kanskej ringt Mental Helses hjelpetelefon for råd. http://www.mentalhelse.no/Telefon_for_arbe...enFolder;ID=249 Hjelpetelefonen er et døgnåpent tilbud for alle som trenger noen å snakke med. Det kan være deg, eller noen i din familie, venner og bekjente som opplever en vanskelig livssituasjon. Først og fremst er vi en lytter og samtalepartner for innringeren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 3. mai 2004 #4 Del Skrevet 3. mai 2004 Hvis oppførselen er knyttet til drikkingen, finnes det en telefon for pårørende til rusmisbrukere. Ellers kunne du også forsøke vedkommendes fastlege, om ikke bare for å spørre om råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 3. mai 2004 #5 Del Skrevet 3. mai 2004 @Care: de er i høyeste grad involvert, men jeg tror de aller nærmeste bagatelliserer det som skjer(pga redsel for stigmatisering osv). Som delvis utenforstående er det kanskje lettere å se faretegnene. Jeg vil ikke karakterisere vedkommende som alkoholmisbruker, men det er ute av kontroll akkurat nå. Mulig det går an å kontakte akutten på sykehuset, avd. psykiatrisk for å spørre om råd? Takk for rask respons! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 3. mai 2004 #6 Del Skrevet 3. mai 2004 Mulig det går an å kontakte akutten på sykehuset, avd. psykiatrisk for å spørre om råd? En venninne fikk tvangsinnlagt sin mor pga sammenbrudd. I det tilfelle ringt hun rett og slett legevakten, og de kom og hentet moren. I dette tilfellet var det risiko for at moren kunne skade seg selv eller andre. Håper det løser seg for deg/dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 3. mai 2004 #7 Del Skrevet 3. mai 2004 De påstår det har roet seg... jeg sitter egentlig for langt unna til å kunne bidra konstruktivt, men vil så gjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vienne Skrevet 3. mai 2004 #8 Del Skrevet 3. mai 2004 Ser at du bor langt unna, da er det kanskje litt vanskelig å gjøre det jeg tenker på, men du kan kanskje ta kontakt med kommunen der vedkommende bor. På de sosialkontor jeg kjenner har de mennesker med kunnskaper om både rus og psykiatri. Jeg jobber selv i kommunen og har kontakt med en del spesielle folk. Dersom de er så spesielle at jeg mener de ikke har godt av det prøver jeg å få en time på sosialkontoret. De har kontaktene, vet hvordan de skal få lagt inn folk men rus/psyk og kan henvise dem videre. Trenger ikke være"sosialklienter" for å få slik hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. mai 2004 #9 Del Skrevet 4. mai 2004 I oslo så er ihvertfall legevakta også Psykiatrisk legevakt, så dersom det viser seg å være krise så kan du kanskje ta kontakt med dem? Ikke morro å sitte på avstand å "se" på dette!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 4. mai 2004 #10 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg gav nummeret til akuttpsykiatrisk videre til de nærmeste, så er det egentlig lite annet jeg kan gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 4. mai 2004 #11 Del Skrevet 4. mai 2004 Tror det var riktig av deg. En i min nærmeste familie var igjennom en lignende situasjon, da ble han faktisk kjørt med blålys til psykiatrisk, familien som var rundt ham hadde venta en stund for lenge, fordi det "gikk jo bedre..." (stigmatisering og slikt som du nevner...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå