Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønnen som er fire, og er nå gravid igjen. Er bare 4uker på vei så er litt tidlig enda, men lurer på når jeg skal fortelle han? Noen som har fortalt for tidlig så di har måtte fortelle om spontanabort? Noen som kan fortelle sine erfaringer?

Anonymous poster hash: 55305...3f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter 12. Uke er jo faren for spontanabort mindre, men hvis du vil vente enda lenger gjør det ingenting...

De trenger ikke vite det tidligst mulig, men synes sønnen din skal vite det før noen andre :)

Anonymous poster hash: abebd...c7a

• Liker 1
Skrevet

I hvertfall ikkje før uke 12, helst senere, dvs etter OUL.

Anonymous poster hash: 37d8c...c7b
Skrevet

Jeg ventet med å fortelle min gutt det til etter ordinær ultralyd, da visste jeg kjønn på babyen og det var litt lettere å forklare han det.

Hvis man forteller det tidlig så er det jo og veldig lenge å vente for et lite barn. Til og med min gutt ble ekstremt utålmodig og lei av å vente på den nye babyen, selvom jeg nesten var halvveis i svangerskapet.

Anonymous poster hash: ca417...b17
Skrevet

Men synes ikke magen første ultralyd da? Trodde ikke der var noe stor sjanse for ting gigg galt etter uke egentlig...

ts

Anonymous poster hash: 55305...3f5

Skrevet

Jeg har ventet ganske lenge, ikke først og fremst på grunn av faren for spontanabort (skjer det så skjer det, og da må man jo bare forklare etter beste evne, tilpasset barnets alder og nivå...), men fordi et svangerskap er eeevig langt for en tass på tre, fire, fem år ;) Det blir fryktelig lenge å vente hvis de får vite om graviditeten nesten med en gang, og du risikerer å bli kraftig lei av spørsmålene om når babyen egentlig skal komme...

Så med små storesøsken ville jeg ventet lengst mulig.

Store storesøsken er det verre med, jeg ble selv "fersket" svært tidlig i svangerskapet av tenåringssønnen som lurte på hva i huleste mamma holdt på med da jeg i ren desperasjon stekte chevre i stekeovnen :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Vi fortalte det i uke 12. Storesøster er 3 år. Vi ville at hun skulle få vite det av oss og ikke at det tilfeldigvis plumpet ut av noen andre. Vi var på tidlig UL, så var derfor ganske sikre på at ting så bra ut, og det var på tide å fortelle det til resten av familien fordi det begynte å bli synlig. Det er lenge å vente for et lite barn ja, men kanskje du kan prøve å gjøre det litt konkret når babyen skal komme, altså ikke bare si "om 6 mnd", men linke det til f.eks "like etter 17.mai" eller noe i den duren. Vi sa til storesøster at babyen kommer når det blir jul, og da ble det litt mer forståelig. Det har iallefall gått helt fint med ventinga. Litt av stasen med at hun fikk vite det først, var også at hun kunne ringe besteforeldrene og fortelle nyheten!

Anonymous poster hash: 3d626...64c
  • Liker 3
Skrevet

Vi fortalte det rundt uke 12 til storesøster som da var 4,5år. Jeg ville ikke at noen andre skulle glemme seg og si det til henne. I tillegg har jeg vert dårlig gjennom så og si hele svangerskapet, så jeg synes det var viktig at hun fikk vite hvorfor. Jeg har termin mot julaften, så vi fortalte at hun skulle bli storesøster ikke så lenge etter man begynner å pynte til jul. Det har vert minimalt med masing om når mini i magen kommer.

Anonymous poster hash: cd1df...53c

Skrevet

Vi fortalte det også da jeg var ca 12 uker på vei, hadde da vært på ultralyd og fått bekreftet at ting så ok ut.

Kunne sikkert ventet til etter ordinær, men er jo ganske mange andre som har fått vite det evt skjønt det mellom uke 12 og 18, så synes det var greit at hun fikk vite det av oss og ikke overhørte andre som stilte spm om form, når babyen kom osv...

Anonymous poster hash: 3b717...190
Skrevet

Det som også må huskes på, er at å fortelle om graviditet til barna i så ung alder, ikke er så lurt om dette er en hemmelighet :)

I tillegg til den delen der flere nevner risikoen for at det kan gå galt.

Skrevet

AB #7 her. Da vi fortalte det til storesøster i uke 12, var vi veldig bevisste på at hele verden snart ville få vite det, da storesøster er av den meget meddelsomme typen. Vi ville uansett fortelle det til andre da, så like greit å starte med hun som er nærmest. Men dette er selvfølgelig noe man må ta høyde for. Ikke lett å få barn til å forstå at de ikke skal si det til noen..

Anonymous poster hash: 3d626...64c
Skrevet

Vår 3-åring fikk vite det like etter positiv test. :) Ettersom jeg har en jobb som ikke er trygg for gravide var jeg nødt til å melde i fra til arbeidsgiver med en gang, så følte det var riktig at storesøster skulle få være den som fikk vite det først etter barnefar. Alle andre fikk også vite det omtrent like kjapt, men nå hadde ikke jeg brydd meg om at alle visste om en eventuell spontanabort heller..

Anonymous poster hash: 0bb80...775
Skrevet

Å fortelle det til barn er ikke lurt om man ikke vil andre skal få vite det enda. Barn sier alt mulig i barnehagen :P

Anonymous poster hash: 409d6...c5a
Skrevet

Jeg hadde ventet til første UL, som jeg personlig tar privat første gangen i uke 11-13.

Dette med uke 12 er en litt misvisende greie fra "gamledager" ifølge GUspesialisten min, er fosteret levedyktig så er det levedyktig - uavhengig av uke 6 eller 13.

Det er ingenting magisk med uke 12 som hverken tilsier at det går bra eller dårlig - det er tilstanden til fosteret som er det vesentlige.

Så jeg hadde ikke sagt noe før en UL. Synes belastningen med å fortelle om SA er for stor når de allerede forventer søsken og tror det er en levende baby inni der - og så er det jo kanskje ikke det i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 872cb...b7d
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ventet til første UL, som jeg personlig tar privat første gangen i uke 11-13.

Dette med uke 12 er en litt misvisende greie fra "gamledager" ifølge GUspesialisten min, er fosteret levedyktig så er det levedyktig - uavhengig av uke 6 eller 13.

Det er ingenting magisk med uke 12 som hverken tilsier at det går bra eller dårlig - det er tilstanden til fosteret som er det vesentlige.

Så jeg hadde ikke sagt noe før en UL. Synes belastningen med å fortelle om SA er for stor når de allerede forventer søsken og tror det er en levende baby inni der - og så er det jo kanskje ikke det i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 872cb...b7d

Dette er jo bare tull! Jeg har selv vært på UL i uke 7 og sett et bankende hjerte og at alt så normalt ut, for så å oppleve en SA i uke 11.

At man har sett liv i uke 6 er da slettes ingen garanti for at det vil gå bra.

Anonymous poster hash: 8fd6d...d78

• Liker 1
Skrevet

Hadde ventet til etter første trimester, minst! Og tatt en tidlig ul.

Skrevet (endret)

Jeg er snart 8 uker, skal på ul neste uke og har veldig lyst å fortelle barna det.

De er 6 og 8 år. Jeg har vært sykemeldt et par uker alt, er kvalm, trøtt og hormonell. Gråter og sover om hverandre..

Vil jo ikke at barna skal bekymre seg over at jeg er skikkelig syk heller..

Endret av Leanne
Skrevet

Jeg er snart 8 uker, skal på ul neste uke og har veldig lyst å fortelle barna det.

De er 6 og 8 år. Jeg har vært sykemeldt et par uker alt, er kvalm, trøtt og hormonell. Gråter og sover om hverandre..

Vil jo ikke at barna skal bekymre seg over at jeg er skikkelig syk heller..

Da synes jeg du skal fortelle det. Er bedre at de vet hvorfor du er dårlig enn at de skal bekymre seg. :)Sjansen for spontanabort er der, men den er tross alt ikke veldig stor.

Skrevet

Min kusine på 5 fikk vite det i uke 8 siden storebror på 11 merket det på sin mor. Lille prinsessen fikk streng beskjed om at det var hemmelig men løp likevel rundt dagen etter og fortalte det til alle hun møtte (17.mai). Ikke så enkelt å måtte forklare ett par uker etterpå at det ikke ble en baby likevel... Ett halvår senere var hun blant de siste som fikk vite det når hun spurte hvorfor mamma var så tykk rundt uke 20.

Tror at det kan være lurt å vente med å fortelle det til barn fordi det ikke er så lett å forstå om noe skal gå galt, og så er det det om du vil at hele verden skal vite det?

Anonymous poster hash: c48a9...8b0

• Liker 1
Skrevet

Vi fortalte det til barna i uke tolv etter ultralyd og måtte fortelle dem i uke 14 at babyen hadde dratt til himmelen. Neste gang venter jeg til etter ordinær ultralyd.

Anonymous poster hash: df98e...78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...