Gå til innhold

Hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anta at du setter inn 100 kr (første gang om ett år) på en konto i 150 år fremover. Gjennomsnittlig årlig rente er 4%. Hva er saldoen på kontoen om 150 år verdt for deg i dag?

Alternativ 1: 2491 kr

Alternativ 2: 2493 kr

Alternativ 3: 2500 kr

Alternativ 4: 2503 kr

Alternativ 5: 2497 kr

Hjelp? :engel:

Anonymous poster hash: 7b2de...c6b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge DNBs sparekalkulator ingen av dem....

Selv kommer jeg frem til 34.551 etter litt kjapp excel regning.Skal du ta hensyn til noe gjennomsnittlig inflasjon?

første 4år

100

104

108,16

112,4864

År 20-21

210,684918

219,112314

år 60-61

1011,50264

1051,96274

år 110-111

7188,42893

7475,96609

år 149-150

33184,4188

34511,7956

Hvis pengene settes inn "år 2" blir det 33184.

Endret av Vulcan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom også frem til noe helt annet enn det som står i alternativene, men er jo nødt til å gjøre noe feil da. Nei, hele oppgaven har jeg skrevet her, så skal ikke tas hensyn til noe som helst annet enn det som står her. :)

- Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, spørsmålet er ikke hva du har på kontoen om 150 år, det spørres etter hva de pengene du har på kontoen om 150 år er verdt for deg i dag!

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da sliter du litt. Var på SSB sine sider, men de gir deg kun "prisendring" fra 1865 fram til idag.

Finner ingenting som gir meg noe om "snitt" inflasjon i Norge. Har du kansje fått det oppgitt i en oppgave tidligere?

Nvm, du hadde sagt at du ikke skal ta hensyn til noe annet.

Da er oppgaven feil. Sjekket mitt regneark mot sparekalkulatorer i DNB og Sparebank 1, de første 30 årene mine stemmer 100%, så det er ikke noe feil i min formel så vidt jeg kan se.

4% økning av beløpet fra året før hvert år, med start på 100 kr blir etter 150 år 34.511 kr.

Endret av Vulcan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svampen

Ja, da sliter du litt. Var på SSB sine sider, men de gir deg kun "prisendring" fra 1865 fram til idag.

Finner ingenting som gir meg noe om "snitt" inflasjon i Norge. Har du kansje fått det oppgitt i en oppgave tidligere?

Nvm, du hadde sagt at du ikke skal ta hensyn til noe annet.

Da er oppgaven feil. Sjekket mitt regneark mot sparekalkulatorer i DNB og Sparebank 1, de første 30 årene mine stemmer 100%, så det er ikke noe feil i min formel så vidt jeg kan se.

4% økning av beløpet fra året før hvert år, med start på 100 kr blir etter 150 år 34.511 kr.

Spørsmålet er ikke hva du har på kontoen om 150 år, det spørres etter hva de pengene du har på kontoen om 150 år er verdt for deg i dag!

Endret av Svampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er ikke hva du har på kontoen om 150 år, det spørres etter hva de pengene du har på kontoen om 150 år er verdt for deg i dag!

- TS

Ja, men siden du ikke har noen andre opplysninger er dette enten et helt tilbakestående spørsmål, eller så har du gått glipp noe tidligere. Du får ingen informasjon utenom rentenivå, beløp og tidsperiode. Disse 3 tingene gir deg kun 1 svar, og det er faktisk beløp på konto.

Er dette fra en mattebok? Har du i oppgaver tidligere hatt noe om inflasjon?

Redigert:

HAHAHAHHAHAHAH!!!! LURESPØRSMÅL!

kontoen er verdt det samme uansett! Hva er kontoen verdt for deg??!

Hva er 100kr verdt for deg? det har ingenting å si om det er idag, 100 år siden eller om 100 år. 100kr er 100kr uansett!

Redigert igjen:

MEN, det gir oss ikke et svar. faen. Trodde jeg hadde det nå, men var litt korttenkt.

Endret av Vulcan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men siden du ikke har noen andre opplysninger er dette enten et helt tilbakestående spørsmål, eller så har du gått glipp noe tidligere. Du får ingen informasjon utenom rentenivå, beløp og tidsperiode. Disse 3 tingene gir deg kun 1 svar, og det er faktisk beløp på konto.

Har ikke gått glipp av noe, dette er hele oppgaven. Er fra et arbeidskrav i investering og finansiering, ikke matematikk. Nei, står absolutt ingenting om inflasjon noen steder eller i andre oppgaver.

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått glipp av noe, dette er hele oppgaven. Er fra et arbeidskrav i investering og finansiering, ikke matematikk. Nei, står absolutt ingenting om inflasjon noen steder eller i andre oppgaver.

- TS

Hmm, da må det være noe du skal ha lært tidligere eller noe tror jeg. Beløpet på kontoen er vi vel enige i, men det må være en eller annen mystefistiskmumlefunken regel eller noe slikt som slår inn og kødder med oss.

Red:

Har du skrevet oppgaven helt ordrett?

Endret av Vulcan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigert:

HAHAHAHHAHAHAH!!!! LURESPØRSMÅL!

kontoen er verdt det samme uansett! Hva er kontoen verdt for deg??!

Hva er 100kr verdt for deg? det har ingenting å si om det er idag, 100 år siden eller om 100 år. 100kr er 100kr uansett!

Redigert igjen:

MEN, det gir oss ikke et svar. faen. Trodde jeg hadde det nå, men var litt korttenkt.

Haha, 100 kr er ikke 100 kr uansett, det endres jo ved renter og sånn når det går en tid :P Og det var altså ikke hva KONTOEN var verdt, men pengene PÅ kontoen! Hahaha :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, 100 kr er ikke 100 kr uansett, det endres jo ved renter og sånn når det går en tid :P Og det var altså ikke hva KONTOEN var verdt, men pengene PÅ kontoen! Hahaha :fnise:

Du missforstår. 100 kr er 100kr uansett. Hvis du tar 100 på en konto blir det ikke 100 om 5 år, de har fått rente på seg, men 100 kr er 100 kr uansett. Akkurat som 1 kilo er 1 kilo uansett.

Altså 100kr er alltid verdt 100kr for å gjøre det enkelt. å spørre hva 100kr er verdt er helt meningsløst hvis vi ikke ber om svaret i en annen valuta.

Men det hjalp oss ikke, for vi vet svaret, eller, vi vet at et av tallene i første post er svaret. Problemet er at det er en faktor vi ikke kjenner. Vi må vite hva "verditapet" er hvert år, og det vet vi ikke.

Endret av Vulcan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da må det være noe du skal ha lært tidligere eller noe tror jeg. Beløpet på kontoen er vi vel enige i, men det må være en eller annen mystefistiskmumlefunken regel eller noe slikt som slår inn og kødder med oss.

Red:

Har du skrevet oppgaven helt ordrett?

Ja, har skrevet det av rett fra arket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har skrevet det av rett fra arket!

Da vet jeg desverre ikke. Jeg går fra jobb nå snart uansett, så da var det slutt for meg idag. Lykke til, håper jeg kommer inn i morgen og ser svaret =D Hvis du finner det ut uten hjelp fra KG hadde du orket å skrive det her? Jeg er helt fra meg av frustrasjon her jeg sitter og googler som gal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, KG i arbeidstiden! Ja, skal skrive det her om jeg finner ut av det og vet at det er riktig. Ja, frustrert er jeg også, tro meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, KG i arbeidstiden! Ja, skal skrive det her om jeg finner ut av det og vet at det er riktig. Ja, frustrert er jeg også, tro meg!

Sitter og skriver kartleggingsrapport. Trenger 2 minutter på noe annet en gang i blandt, og nå fikk du meg interessert så jeg måtte følge litt med i tråden. God ettermiddag

Endret av Vulcan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anta at du setter inn 100 kr (første gang om ett år) på en konto i 150 år fremover. Gjennomsnittlig årlig rente er 4%. Hva er saldoen på kontoen om 150 år verdt for deg i dag? Alternativ 1: 2491 krAlternativ 2: 2493 krAlternativ 3: 2500 krAlternativ 4: 2503 krAlternativ 5: 2497 kr Hjelp? :engel:Anonymous poster hash: 7b2de...c6b

Er tidsreiser involvert? Vanskelig å få tak i penger fra 150år inn i fremtiden uten en tidsmaskin.

Anonymous poster hash: 7d600...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom frem til 2493 kr, og det var tydligvis riktig. Husker ikke helt hvordan jeg regnet det ut egentlig, men brukte det tallet jeg kom frem til at var på kontoen om 150 år, også tror jeg at jeg enten ganget det med et eller annet med renta og årene (for å komme tilbake til "i dag") eller delte med det, husker ikke, prøvde så mye rart, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom frem til 2493 kr, og det var tydligvis riktig. Husker ikke helt hvordan jeg regnet det ut egentlig, men brukte det tallet jeg kom frem til at var på kontoen om 150 år, også tror jeg at jeg enten ganget det med et eller annet med renta og årene (for å komme tilbake til "i dag") eller delte med det, husker ikke, prøvde så mye rart, haha!

TS? du må huske! DU MÅ!!! Dette går utover min psykiske helse her. Jeg må ha et svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lenge siden jeg drev med dette her, så husker ikke formlene. Derfor ikke mye hjelp i meg er jeg redd.

Men i oppgaven står det i alle fall at du skal sette inn 100kr hvert eneste år fra og med neste år. Dvs at du setter inn 100kr i 149 år, hvert år

Så kommer rente og rentesrente på 4% på alle kr etterhvert som de kommer inn på konto

Du ender opp med et eller annet stort beløp

men du må også ta hensyn til inflasjonen, og siden den ikke er opplyst i oppgaven antar jeg at de de går ut fra en inflasjon på 2,5% p.a. siden det er dette som er fastsatt som gjeldene i Norge.

så "stort beløp" korrigert for inflasjon gjennom 150 år = dagens verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100*1,04 ((1,04)^150)-1/0,04 = 894706,6854

894706,6854 *1,04^-150

= 2492,7561

Vet ikke om det er riktig utregning da, men svaret ble rett!

-Ts

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...