Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men jeg er gravid. Er nyinnflyttet i kommunen, så jeg aner ikke hvor jeg finner jordmor. Kan jeg ringe legekontoret og så vil de hjelpe meg med resten? Jeg vet ikke om jeg først skal til legen og så jordmor eller hvordan det foregår. Er 5 uker på vei nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først fastlegen, så til jordmor. Det er ikke vanlig med første legetime før uke 10-12, med mindre det er spesielle hensyn.

Anonymous poster hash: 6a7ae...d9f
Skrevet

Først fastlegen, så til jordmor. Det er ikke vanlig med første legetime før uke 10-12, med mindre det er spesielle hensyn.

Det er ingen regel som sier at man skal til fastlegen først, ingen regel som sier at man må til legen i det hele tatt. I dette svangerskapet bruker jeg ikke legen i det hele tatt faktisk. Er veldig fornøyd med å bare forholde meg til jordmor. :)

Anonymous poster hash: 831bf...727

Skrevet

Og du finner jordmor på helsestasjonen :) Antakelig har din kommune nettsider hvor du finner informasjon om sted, åpningstider, telefonnummer etc.

Skrevet

Jeg sa det til legen, og så fikset legen alt annet. Gratulerer forresten :)

Anonymous poster hash: af26d...ec9
Skrevet

Jeg sa det til legen, og så fikset legen alt annet. Gratulerer forresten :)

Anonymous poster hash: af26d...ec9

Takk

Da ringer jeg legen først og satser på at de hjelper meg med resten

Skrevet

Det er ingen regel som sier at man skal til fastlegen først, ingen regel som sier at man må til legen i det hele tatt. I dette svangerskapet bruker jeg ikke legen i det hele tatt faktisk. Er veldig fornøyd med å bare forholde meg til jordmor. :)

Tror det er vanlig at man går til begge. Min jordmor ville ikke ta meg i mot før etter at jeg hadde vært hos legen og tatt prøver..

Skrevet

Tror det er vanlig at man går til begge. Min jordmor ville ikke ta meg i mot før etter at jeg hadde vært hos legen og tatt prøver..

Kan ikke jordmor ta prøvene selv, da? Jeg har bare vært hos jordmor så langt, jeg.

Skrevet

Kan ikke jordmor ta prøvene selv, da? Jeg har bare vært hos jordmor så langt, jeg.

Jordmor er ikke lege og kan ikke ta de samme medisinske vurderinger legen kan.

• Liker 4
Skrevet

Noen steder tar jordmødrene det og andre steder ikke... Eventuelt hender det også at jordmødre henviser til sykehus for blodprøver.

Og legen gjør heller ikke noe annet enn å ta blodprøvene, de blir sendt inn også får man svar på prøvene i posten :)

Skrevet

Og husk at det er valgfritt om man vil gå til jordmor eller ikke. Man må ikke gå dit dersom man ikke ser poenget med det.

Skrevet

Jordmor er ikke lege og kan ikke ta de samme medisinske vurderinger legen kan.

Jeg stoler absolutt mer på jordmor enn legen når det kommer til svangerskap. Jordmødre er eksperter på hva som er normalt/unormalt i et svangerskap, hun henviser jo selvfølgelig videre om hun mener det er nødvendig. Hun tar også de blodprøvene som rutinemessig skal tas

Skrevet

Og husk at det er valgfritt om man vil gå til jordmor eller ikke. Man må ikke gå dit dersom man ikke ser poenget med det.

Selvsagt. Man må ikke gå til hverken lege eller jordmor dersom man ikke vil.

Skrevet

Jeg stoler absolutt mer på jordmor enn legen når det kommer til svangerskap. Jordmødre er eksperter på hva som er normalt/unormalt i et svangerskap, hun henviser jo selvfølgelig videre om hun mener det er nødvendig. Hun tar også de blodprøvene som rutinemessig skal tas

Det er mange tilstander som kan oppstå i forbindelse med svangerskap som ikke en jordmor er kompetent til å vurdere.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd annet enn at første time MÅ tas hos lege, grunnet at ingen av jordmødrene jeg har vært borti, verken offentlig eller privat, har hatt mulighet til å bedrive blodtyping og sånt no.

Skrevet

Det er nok fordi hun ikke har kompetanse til å ta dem selv.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd annet enn at første time MÅ tas hos lege, grunnet at ingen av jordmødrene jeg har vært borti, verken offentlig eller privat, har hatt mulighet til å bedrive blodtyping og sånt no.

Alle blodprøver blir jo sendt til lab for analyse, uansett om de blir tatt hos lege eller jordmor. Min jordmor tar i hvert fall prøvene selv.

Skrevet

Alle blodprøver blir jo sendt til lab for analyse, uansett om de blir tatt hos lege eller jordmor. Min jordmor tar i hvert fall prøvene selv.

Ja, jeg sier ikke det er umulig. Jeg tror dog ikke det er normen.

Skrevet (endret)

Det er mange tilstander som kan oppstå i forbindelse med svangerskap som ikke en jordmor er kompetent til å vurdere.

Som feks? Stoler på at min jordmor som har 30 års erfaring har mer kompetanse enn min totalt nyutdannede lege. Dersom jordmor ser noen faresignaler henviser hun jo videre til lege/spesialist.

Endret av Bestee
Gjest vilma2000
Skrevet

Jeg bor i Oslo så min helsestasjon er ganske stor og der tar man blodprøver hos jordmor som hun sender videre til sykehuset for undersøkelser. Jeg hadde ikke trengt å gå til legen i det hele tatt og gjorde det bare i starten av svangerskapet, nå følges jeg bare opp av jordmor. Jeg ville bestilt en legetime hos fastlegen i uke 8 for å søke om fødeplass og ta blodprøver. Deretter ville jeg selv ringt til helsestasjonen (sjekk kommunens nettsiden for info om hvilken du tillhører) og bestilt time hos jordmor i uke 24. Legen som søker fødeplass for deg sender hendvisning til ordinær kontroll så du vil få et brev i posten om når og hvor denne timen er, som regel i uke 18.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...