AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #1 Skrevet 23. oktober 2013 Hei! Jeg er sykepleierstudent og har praksis på sykehus. Jeg er så usikker på hva jeg bør holde meg unna av arbeidsoppgaver nå som jeg er gravid, er redd for å gjøre noe som kan virke skadelig for fosteret. Det er fortsatt ganske tidlig i svangerskapet så jeg vil helst ikke dele det med noen dersom det ikke er nødvendig. Noen sykepleiere som har vært gravide og vet hva jeg må holde meg unna? Hva med smitte, legemidler, løft osv?Anonymous poster hash: 1ccf6...566
Gjest Magdalene Skrevet 23. oktober 2013 #2 Skrevet 23. oktober 2013 Så sant du ikke driver med cytostatika kan du vel holde på med det meste. 1
Mohair Skrevet 23. oktober 2013 #3 Skrevet 23. oktober 2013 Du må holde deg unna cellegift, tunge løft og gjerne også smitterom, dersom det er mulig. 2
Gjest Magdalene Skrevet 23. oktober 2013 #4 Skrevet 23. oktober 2013 Du må holde deg unna cellegift, tunge løft og gjerne også smitterom, dersom det er mulig. Hvorfor tunge løft? Det er da gammel myte. Så lenge man er frisk og rask, så trenger man ikke tenke på det. Som sykepleier skal man forøvrig ikke løfte pasienter da, men forflytte 3
Pooo Skrevet 23. oktober 2013 #5 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg ville tatt en samtale med praksisveilederen, hun bør vite om situasjonen din og kan på den måten ta nødvendige hensyn. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #6 Skrevet 23. oktober 2013 Ts her, jeg tenkte kanskje det var lurt å si det til praksisveilederen min, slik at hun kan veilede meg til å ikke være med på ting jeg ikke skal. På den avdelingen jeg er på er det en del kreft, så pasientene bruker cellegift. Er det i orden så lenge jeg ikke administrerer cytostatika, eller må jeg unngå disse pasientene også? Så det var skrevet på en side at man skulle unngå det også. Det er også bruk av antibiotika stort sett hver dag, er det greitmfor meg å blande dette?Anonymous poster hash: 1ccf6...566
Gjest Magdalene Skrevet 23. oktober 2013 #7 Skrevet 23. oktober 2013 Om du er på en slik avdeling anbefaller jeg det absolutt å prate med veilederen din, slik at du kan følge avdelingens retningslinjer for dette. 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #8 Skrevet 23. oktober 2013 Snakk med veilederen din, de har nok retninglinjer på hva gravide ikke skal gjøre. Du kan blande antibiotika, men bruk hansker og munnbind. Anonymous poster hash: 19397...35f
Tabudrue Skrevet 23. oktober 2013 #9 Skrevet 23. oktober 2013 Ts her, jeg tenkte kanskje det var lurt å si det til praksisveilederen min, slik at hun kan veilede meg til å ikke være med på ting jeg ikke skal. På den avdelingen jeg er på er det en del kreft, så pasientene bruker cellegift. Er det i orden så lenge jeg ikke administrerer cytostatika, eller må jeg unngå disse pasientene også? Så det var skrevet på en side at man skulle unngå det også. Det er også bruk av antibiotika stort sett hver dag, er det greitmfor meg å blande dette?Anonymous poster hash: 1ccf6...566 Pasientene må du gjerne omgås, men du må ikke under noen omstendigheter bli med å blande cytostatika. Antibiotika blandes i tette system om dagen så det er ikke noe problem:)
Gjest Arch Skrevet 23. oktober 2013 #10 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Cytostatika må du holde deg unna, til dels pasientene også. Du skal i hvertfall ikke ta noen sjanser med dette. Antibiotika, men hansker og munnbind. Smitte er ok, så lenge det er smitte gravide tåler, for å si det slik. Noe skal du jo holde deg unna, gjerne klassiske barnesykdommer og slikt. Løfte skal man jo ikke som sykepleier, men forflytte, og det er det i grunn ikke noe problem å fortsette med. Og så skal du jo helst ikke gjøre noe som gjør at du kaster opp på pasientene, det er mitt største problem for tiden. Endret 23. oktober 2013 av Arch
Strikkemamma Skrevet 23. oktober 2013 #11 Skrevet 23. oktober 2013 Du skal ikke gjøre tunge løft, være på smitterom eller blande cytostatika. Å blande antibiotika går greit så lenge du bruker hansker og er nøye på å ikke søle.
Gjest heffalompen20 Skrevet 23. oktober 2013 #12 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) . Endret 9. mars 2014 av heffalompen20
Gjest Arch Skrevet 23. oktober 2013 #13 Skrevet 23. oktober 2013 Røndtgen må du heller ikke delta på Jeg trodde man skulle holde seg borte fra pasienter som har fått cytostatica i 72 timer eller noe? Ja, man bør i grunn holde seg unna om man har mulighet.
Sunshine Skrevet 23. oktober 2013 #14 Skrevet 23. oktober 2013 Det med å løfte tungt er ikke bare en myte. Jeg tror nok ikke man kan løfte av seg en graviditet men leddbåndene i hele kroppen er mykere/mer tøyelige (pga hormoner) slik at bekkenet utvides til fødsel. Man skal være mer forsiktig og lytte til kroppen. 2
pinar Skrevet 23. oktober 2013 #15 Skrevet 23. oktober 2013 Kan du bytte avdeling? Jeg vet en i min klasse fikk bytte avdeling pga graviditet.
CalidumCor Skrevet 23. oktober 2013 #16 Skrevet 23. oktober 2013 Du må holde deg unna pasienter som ha fått cytostatika i 72 timer etter de har fått det, og det gjelder også alle kroppsvæsker fra disse pasientene. Ikke tøm urinflasker o.l f.eks. Avdelingen har sikkert prosedyrer på dette
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #17 Skrevet 23. oktober 2013 Du bør be om å bytte avdeling, hvis du ikke kan være i nærheten av pasientene og heller ikke gjøre det du skal med dem, risikerer du å ikke stå i praksis. Anonymous poster hash: 7f86a...590
Mohair Skrevet 23. oktober 2013 #18 Skrevet 23. oktober 2013 Hvorfor tunge løft? Det er da gammel myte. Så lenge man er frisk og rask, så trenger man ikke tenke på det. Som sykepleier skal man forøvrig ikke løfte pasienter da, men forflytte Jada, i praksis skal man forflytte. I realiteten er det en del tunge løft. Pasienter faller på gulvet, tunge mennesker ligger på tempurmadrass, fullstendig pleietrengende pasienter, fulle skittentøyssekker osv... 4
Gjest Magdalene Skrevet 23. oktober 2013 #19 Skrevet 23. oktober 2013 Jada, i praksis skal man forflytte. I realiteten er det en del tunge løft. Pasienter faller på gulvet, tunge mennesker ligger på tempurmadrass, fullstendig pleietrengende pasienter, fulle skittentøyssekker osv... Da kommer det ann på hvordan man jobber. Jeg har ikke løftet en pasient eller noe tungt på mange år. Om realiteten er slik for deg, burde du be om et forflytningskurs.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #20 Skrevet 23. oktober 2013 Da kommer det ann på hvordan man jobber. Jeg har ikke løftet en pasient eller noe tungt på mange år. Om realiteten er slik for deg, burde du be om et forflytningskurs. Jeg jobber på et sykehus og jeg tror det er rimelig vanlig med løft, at du ikke har opplevd det betyr ikke at det er slik det er. Noen ganger blir det tunge løft selv om du kan alle verdens forflytningstekniker. Anonymous poster hash: cd3bc...874
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå