Semydfe Skrevet 23. oktober 2013 #1 Skrevet 23. oktober 2013 Hva skjer på etterkontroll etter fødsel?
Tordensky Skrevet 23. oktober 2013 #2 Skrevet 23. oktober 2013 Ikke så mye, her hvertfall :-P Det er litt som en vanlig svangerskapskontroll. Du har med urinprøve, sjekker blodtrykk men mest er det prat. Renselse, prevensjon, amming, kosthold, går det bra, psyken, osv. For de fleste er vel dette med prevensjonen hovedpoenget med denne legekontrollen, det meste andre tas jo opp på helsestasjonen og. Men det er for å se at alt går som det sjaa. Har du sydd er det gjerne et tema, hadde du ks er det et tema.
Yesterday Skrevet 23. oktober 2013 #3 Skrevet 23. oktober 2013 Lurer på det samme som Semydfe. Jeg fikk beskjed om at det blir en underlivssundersøkelse og, fikk dere andre det? Jordmora på sykehuset sa også til meg at jeg bør ta med samboer, er det nødvendig? Han skal jo ikke undersøkes Jeg tenkte ikke på å spørre henne der og da.
Susa Skrevet 23. oktober 2013 #4 Skrevet 23. oktober 2013 Lurer på det samme som Semydfe. Jeg fikk beskjed om at det blir en underlivssundersøkelse og, fikk dere andre det? Jordmora på sykehuset sa også til meg at jeg bør ta med samboer, er det nødvendig? Han skal jo ikke undersøkes Jeg tenkte ikke på å spørre henne der og da. Jeg hadde ikke med meg gubben, han passa babyen han! Hadde underlivsundersøkelse, for å se at alt sto bra til der nede, at alt hadde grodd bra osv. Tok også celleprøve, siden det var 3 år siden sist. (noe som jeg i ettertid fant ut var dumt, da det ofte er celleforandringer så kort tid etter fødsel. Så måtte ta en ny en 3 mnd senere, men den var fin.)
Yesterday Skrevet 23. oktober 2013 #5 Skrevet 23. oktober 2013 Ser for meg at jeg tar med meg babyen, så samboer slipper å måtte ta seg fri fra jobb. Jeg skal ha så mange andre helseundersøkelser fremover (ikke noe med graviditeten å gjøre) at han da må stadig ta seg fri for å passe babyen, greit med minst mulig. Greit med en underlivsundersøkelse selv om det ikke frister Celleprøve har jeg og tenkt på, men lurt å la vær da.
Gjest Maman Skrevet 23. oktober 2013 #6 Skrevet 23. oktober 2013 jeg hadde underlivsundersøkelse for å se hvordan det så ut der nede. babyen var med.
Silfen Skrevet 23. oktober 2013 #7 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg gikk vel med første og muligens andre. GU og prevensjonssamtale. Etter det gadd jeg ikke gå, kan kjenne selv på musen min om den har det bra.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #8 Skrevet 23. oktober 2013 Var aldri på de jeg. Anonymous poster hash: c52b8...dc9
Nerine_ Skrevet 23. oktober 2013 #9 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg har aldri fått GU, men det har heller ikke vært behov for det.
kisskissbangbang Skrevet 23. oktober 2013 #10 Skrevet 23. oktober 2013 Gikk aldri til kontroll, jeg. Har egentlig inntrykk av at det er mest prat og pjatt, og det gidda jeg ikke å prioritere, Følte meg helt fin og hadde ikke behov for å ta opp noe med legen.
Bestee Skrevet 23. oktober 2013 #11 Skrevet 23. oktober 2013 Var bare prat, ikke noe underlivsundersøkelse. Hadde sikkert fått om jeg hadde bedt om det, men følte ikke behovet.
Tordensky Skrevet 23. oktober 2013 #12 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg hadde med baby, og ingen GU, men jeg hadde hastesnitt da... Snakket hovedsaklig om prevensjon og fikk satt opp time for innsetting av spiral.
Stinelin Skrevet 23. oktober 2013 #13 Skrevet 23. oktober 2013 Legen nevnte ikke prevensjon, og jeg glemte å spørre. Nå sitter jeg her med to tette, og skal huske å be om prevensjon på kontroll neste uke. 2
SmallTalk Skrevet 23. oktober 2013 #14 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg hadde med baby, hadde GU for å få tatt celleprøve, fikk resept på p-piller og fikk svar på eventuelle spørsmål jeg hadde.
Gjest AryaKillie Skrevet 23. oktober 2013 #15 Skrevet 23. oktober 2013 På min etterkontroll ble det tatt opp prevensjon, hvordan det sto til med oss og GU Greit å ta den for å sjekke om mormunnen var helt lukket.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #16 Skrevet 23. oktober 2013 Hadde GU etter første fødsel, men ventet til 3 måneder etter siden jeg skulle sette inn hormonspiral. Hadde det ikke vært for det hadde jeg nok droppet selve GU'n, merket jo at ting var ok der nede selv. Anonymous poster hash: d71bd...2f1
enogto Skrevet 23. oktober 2013 #17 Skrevet 23. oktober 2013 Underlivsundersøkelse (sjekke at det hadde lukket seg, at det så greit ut der jeg var sydd + testet knipemuskel). Ellers var det prevensjon og litt andre praktiske ting rundt babyen. Måtte ta initiativ til timen selv, så det er høyst frivillig.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #18 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg hadde gledd meg til etterkontrollen, pga at jeg hadde revnet mye og følte at det var endel ting som ikke var som de skulle. Men det var BARE prat og svada. Og ikke om meg, men bare om babyen. Halloooo, det var da ikke babyen som hadde revnet fra A til Å her!!! Da jeg spurte om han ikke skulle undersøke meg, sa han at nei, det gjorde de ikke lenger. Da jeg sa at jeg hadde revnet mye og lurte på hva det sto i rapporten fra sykehuset om det, sa han at det ikke var nevnt. Jeg ble kjempeskuffet, og måtte slite med problemene mine i lang tid før de ble tatt på alvor. Jeg skiftet lege etter dette, han som jeg gikk til var en ung, nyutdannet mann. Anonymous poster hash: faaa8...b11
Mafalda Skrevet 24. oktober 2013 #19 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Her er etterkontrollen også bare pjatt (ingen GU eller fysisk sjekk i det hele tatt, revning eller ei), så jeg har droppet det de siste gangene. Men en ting som kan være litt praktisk, er å utsette timen noen uker og kjøre inn spiral samtidig, hvis du skal ha det. Ring i så fall og hør om det er mulig, da får du timen gratis Endret 24. oktober 2013 av Mafalda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå