Gå til innhold

Dele på utgifter til barna.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min eks har delt samværsrett på våre to barn. Jeg har mest samvær og

ordningen økonomisk er i grunn veldig grei, jeg betaler bidrag til min eks pluss alt av utstyr og klær til det ene barnet.

Problemet mitt er, min eks kjøper masse ting til det barnet jeg betaler for, og lover bort flotte dyre bursdagsselskaper osv... Men det er jeg som sitter igjen med regningen. På alt.

Er dette vanlig prosedyre?

Det gjør jo noen innhugg i lommeboken, greit nok det. Det klarer jeg for så vidt, men det er jo jeg som skal bestemme hva jeg skal kjøpe. Eller?

Må innrømme jeg ikke alltid har helt oversikt, men det hadde vært fint å kunne kostnadsbegrenset dette til tider.

Hva er den gjengse oppfatning her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt har du veto på det du skal betale!

Du skal dekke ting det er behov for, ikke gi henne grønt kort til å handle all verden.

Ditt ansvar å arrangere et bursdagsselskap innen den økonomiske rammen du har valgt å sette, om hun lover noe flottere, så får hun stå for det selv.

Kanskje en tur på familievernkontoret hadde gjort seg?

• Liker 2
Skrevet

Du har mest samvær og betaler bidrag? Den forstår ikke jeg, har du ungene mest OG betaler til eksen?

Hvorfor skal du betale for ting eksen kjøper til ungen? høres ut som en vanskelig ordning. I hvertfall hvis dere ikke avtaler ting på forhånd. Det ville jeg nesten satt som et krav. Hvis hun skal kjøpe noe som åpenbart ikke er helt nødvendig skal det avtales med deg hvis hun forventer å få penger tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Du har mest samvær og betaler bidrag? Den forstår ikke jeg, har du ungene mest OG betaler til eksen?

Hvorfor skal du betale for ting eksen kjøper til ungen? høres ut som en vanskelig ordning. I hvertfall hvis dere ikke avtaler ting på forhånd. Det ville jeg nesten satt som et krav. Hvis hun skal kjøpe noe som åpenbart ikke er helt nødvendig skal det avtales med deg hvis hun forventer å få penger tilbake.

Dette for min eks tjener mindre enn meg og at delt samvær ikke er det samme som 50/50 ordning.

Og jeg skal betale/handle inn det som trengs av utstyr og klær til det ene barnet, min eks handler inn til det andre.

Synes det i utgangspunktet er en grei ordning, men ikke slik den har utviklet seg.

Så jeg lurte på om dette var "normalt"

Jeg tenker jo at barna bør bli behandlet likt.

Altså "få" de samme tingene.

Men, at det nok til tider er lett å handle med andres penger...

Vi har ingen andre barn noen av oss, så sånn sett er vi likestilt.

Skrevet

Dette for min eks tjener mindre enn meg og at delt samvær ikke er det samme som 50/50 ordning.

Og jeg skal betale/handle inn det som trengs av utstyr og klær til det ene barnet, min eks handler inn til det andre.

Synes det i utgangspunktet er en grei ordning, men ikke slik den har utviklet seg.

Så jeg lurte på om dette var "normalt"

Jeg tenker jo at barna bør bli behandlet likt.

Altså "få" de samme tingene.

Men, at det nok til tider er lett å handle med andres penger...

Vi har ingen andre barn noen av oss, så sånn sett er vi likestilt.

Ok, forstår. Ikke helt inni dette med samvær og slikt.

Men uansett må dere få en bedre ordning. Slik du beskriver den er den jo ganske optimal, så lenge hun begynner å avklare kjøpene med deg. Gjør det så er vel problemet løst?

Skrevet

ordningen økonomisk er i grunn veldig grei, jeg betaler bidrag til min eks pluss alt av utstyr og klær til det ene barnet.

Problemet mitt er, min eks kjøper masse ting til det barnet jeg betaler for, og lover bort flotte dyre bursdagsselskaper osv... Men det er jeg som sitter igjen med regningen. På alt.

Det gjør jo noen innhugg i lommeboken, greit nok det. Det klarer jeg for så vidt, men det er jo jeg som skal bestemme hva jeg skal kjøpe. Eller?

Må innrømme jeg ikke alltid har helt oversikt, men det hadde vært fint å kunne kostnadsbegrenset dette til tider.

Nei det er ikke rett, hva slags ordning har dere? Er det ikke vanlig å betale en fast sum i måneden i bidrag?

Anonymous poster hash: f890a...f54

Skrevet

Hva slags samværavtale har dere ? Har du kun samvær med alle barna så skal du kun betale bidrag etter at samværsfradraget er trukket i fra.

Du skal kun dekke utgifter utenom bidrag på barn som har bostedsadresse hos deg.

Virker som du blir lurt trillrundt og utnyttet.

Anonymous poster hash: 2a9d5...86b

Skrevet

Hva slags samværavtale har dere ? Har du kun samvær med alle barna så skal du kun betale bidrag etter at samværsfradraget er trukket i fra.

Du skal kun dekke utgifter utenom bidrag på barn som har bostedsadresse hos deg.

Virker som du blir lurt trillrundt og utnyttet.

Hei.

Vi har ingen samværsavtale utenom delt samvær. Bidraget deles likt på begge, men den med høyest inntekt betaler differansen til den andre, som da blir et mnd.bidag fra meg til eks.

Samværet blir en måned i året ekstra hos meg grunnet ferie og slikt, det er en gammel avtale vi har inngått og følger. Dette vil jeg ikke endre på.

Men poenget var ikke avtalen, den er satt opp av jurist.

Det er "misbruket" av pengene mine som jeg lurer på er normalt?

Barnet vil jo bli "frarøvet" disse godene, om jeg ikke følger opp.

Jeg er fortvilet over å ikke få selv bestemme hva jeg vil bruke pengene mine på.

Jeg lurer på om dette er normalt?

Og litt på hvordan man evt kan løse en slik floke?

Skrevet

Du skal betale bidraget, resten skal mor dekke. Bidraget skal gå til bl.a. klær.

Du skal betale ekstra til konfirmasjon, tannregulering og litt til, men bursdager hos henne må mor dekke selv.

Hvis du vil støtte ekstra til klær feks, avtal heller å øke bidraget eller avtal et beløp per kvartal, ikke bare la henne komme med beløp i etterkant.

Skrevet

Hei.

Vi har ingen samværsavtale utenom delt samvær. Bidraget deles likt på begge, men den med høyest inntekt betaler differansen til den andre, som da blir et mnd.bidag fra meg til eks.

Samværet blir en måned i året ekstra hos meg grunnet ferie og slikt, det er en gammel avtale vi har inngått og følger. Dette vil jeg ikke endre på.

Men poenget var ikke avtalen, den er satt opp av jurist.

Det er "misbruket" av pengene mine som jeg lurer på er normalt?

Barnet vil jo bli "frarøvet" disse godene, om jeg ikke følger opp.

Jeg er fortvilet over å ikke få selv bestemme hva jeg vil bruke pengene mine på.

Jeg lurer på om dette er normalt?

Og litt på hvordan man evt kan løse en slik floke?

Dette er du selv som må løse.

Det er du som må sette ned foten for mors forbruk og forventning om at du skal betale alt.

Det blir nok ubehagelig og kanskje vil barnet ditt få inntrykk av at du er den kjipe og mor er den snille, det er kanskje det mor har jobbet fram mot hele tiden?

Dette er eneste løsningen når du vil opprettholde avtalen som dere har inngått tidligere.

Skrevet

Hvem er bostedsforelder? Eller er dere begge?

Skrevet

Det er forståelig at du ønsker kontroll over forbruket, og at du snakker med eksen din om det.

Kommunikasjon er uansett viktig. Dvs. at dere som foreldre blir enige om ting, før den ene lover barna noe som helst. Er det mulig å jobbe mot?

Anonymous poster hash: 17242...165

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Mor utnytter deg. Min mann var i akkurat samme situasjon for noen år siden. Mor kjøpte bare det dyreste og beste, lovet ungen alt mulig og far satt med regninga, ungen hadde for eksempel 19 olabukser. Han hadde heller ikke økonomi til alt dette. Måtte ta en "oppvask" med henne og nå handler vi selv inn klær etter vår lommebok og har faste summer til bursdager og div. Du blir bare lurt og utnyttet og det komme bare til å fortsette så lenge du ikke tar tak i det. Sett deg ned å se hva du er villig til å betale og send henne et forslag på mail, skriftlig er ofte best. Lykke til :-)

Anonymous poster hash: c38a5...e0c

Skrevet

Er poenget at hun kjøper dyre ting til det barnet hun skal kjøpe til, og at det forventes at du kjøper likt til det andre barnet?

Anonymous poster hash: 2d740...f15
Skrevet (endret)

Hvem er bostedsforelder? Eller er dere begge?

Hei. Takk for alle svar.

De bor annen hvert år hos henholdsvis min eks og meg.

Altså med tanke på bostedsadr.

Endret av Papputen
Skrevet

Er poenget at hun kjøper dyre ting til det barnet hun skal kjøpe til, og at det forventes at du kjøper likt til det andre barnet?

Anonymous poster hash: 2d740...f15

Hun "arver" nok en del av det barnet jeg kjøper inn til.

Men hun er ikke gjerrig på innkjøpene til barna i og for seg.

Vi er bare uenige om bruken av penger. (Les: mine penger)

Jeg mener barna har mer brukt for sparepenger, hun mener det er mer viktig med dyre klær og osv...

Skrevet (endret)

Du skal betale bidraget, resten skal mor dekke. Bidraget skal gå til bl.a. klær.

Du skal betale ekstra til konfirmasjon, tannregulering og litt til, men bursdager hos henne må mor dekke selv.

Hvis du vil støtte ekstra til klær feks, avtal heller å øke bidraget eller avtal et beløp per kvartal, ikke bare la henne komme med beløp i etterkant.

Nei, det skal hun ikke når barnet bor annethvert år hhv. hos mor og far.

Endret av Kontormus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...