Gå til innhold

Hjelp! Må vi avlive katten...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jentekatt. Ca 6mnd. Vil ikke ut. Livredd.

Lite kosete. Vil kun springe og herje og leker ikke direkte med oss.

Klorer på skinnsofa, madrasser og alt hun kommer over. Hun har flere leker og klorebrett. Til og med en egen stol som hun kan klore på.

Når hun gjør noe så sier jeg strengt fy og flytter henne. Men når vi er hjemme får hun jo gjøre som hun vil.

Hun har nå ødelagt sofa og rammemadrassene.

Klarer ikke møte lukket dør om natten. Da klorer hun konstant på døren og mjauer.

Så nå har vi døren åpen slik at vi får sove.

Hun var hos mor til hun var 4,5 mnd, så ble ikke tatt for tidlig. Mor er snill og har aldri kloret på møbler. Så har ikke lært dette der.

I tillegg så har jeg alltid tett nese og kløe i øyne etter katten kom i hus. Så begynner å bli lei..

Har forsøkt å gi henne tilbake og legge ut på finn.no. Men hjelper lite...

Neste er vel avliving. Men føles ikke rett..

Anonymous poster hash: 459e0...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en jentekatt. Ca 6mnd. Vil ikke ut. Livredd.

Lite kosete. Vil kun springe og herje og leker ikke direkte med oss.

Klorer på skinnsofa, madrasser og alt hun kommer over. Hun har flere leker og klorebrett. Til og med en egen stol som hun kan klore på.

Når hun gjør noe så sier jeg strengt fy og flytter henne. Men når vi er hjemme får hun jo gjøre som hun vil.

Hun har nå ødelagt sofa og rammemadrassene.

Klarer ikke møte lukket dør om natten. Da klorer hun konstant på døren og mjauer.

Så nå har vi døren åpen slik at vi får sove.

Hun var hos mor til hun var 4,5 mnd, så ble ikke tatt for tidlig. Mor er snill og har aldri kloret på møbler. Så har ikke lært dette der.

I tillegg så har jeg alltid tett nese og kløe i øyne etter katten kom i hus. Så begynner å bli lei..

Har forsøkt å gi henne tilbake og legge ut på finn.no. Men hjelper lite...

Neste er vel avliving. Men føles ikke rett..

Mener jo: når vi ikke er hjemme gjør hun som hun vil.

Ts

Skrevet

Det er jo ikke kattens feil at den oppfører seg som en katt. Hvorfor i alle dager har dere skaffet dere en katt om dere ikke takler det mer enn to måneder?! Jeg skulle så ønske folk satte seg inn i hva det vil si å ha et dyr FØR de skaffet seg det, så vi slipper alle disse triste skjebnene på Finn.no.

• Liker 36
Skrevet

Vi tok den til oss da eier ville avlive den. Har ikke hatt katt før. Og allergi er en medvirkende årsak her.

Ts

Skrevet

Kattunger må oppdras de også :)

Det finnes en spray du kan bruke på møbler så gjør at katten ikke vil klore der. Den heter Keep Of og fås hos de aller fleste dyrebutikker.

Sprute flaske med vann er også effektivt mot katter som ikke hører.

Når det gjelder tett nese og rennende øyne kan du dra til legen og få allergitabletter :)

• Liker 3
Skrevet

Dette er den verste perioden. I løpet av de neste par månedene vil hun roe seg betydelig. Når hun er 8-10 måneder kan dere også begynne å slippe henne ut, etter at hun er kastrert.

Anonymous poster hash: 9fc13...b92
  • Liker 5
Skrevet

Utrolig at folk tar til seg katter uten og sette seg inn hva det innebærer. Katten oppfører seg som en katt, den er og bare en baby som vil utforske. Det er nå opp til dere og sette grenser. Jeg har to katter selv og gått gjennom akkurat det dere holder på med. Det kan være slitsomt når de er kattunger. Men det pleier og bedre seg når de vokser til. Etter ti år som katte eier må jeg enda jage de ned fra bord, katter er stae. Den ene katten min er veldig flink og klore på klorebrett, den andre sliter vi med som elsker og kvesse klør på møblene. I løpet at disse årene har jeg måttet bytte sofa to ganger og er nå på min 3 lenestol! Kjøper aldri dyre møbler, men tenker som så det er bare ting, kattene gir mye mer tilbake enn en sofa :)

• Liker 8
Gjest Magdalene
Skrevet

Den gjør jo slik som katter gjør. Kan jo ikke avlive den av den grunn.

• Liker 8
Skrevet

Bare skyt katten.

Kjøp ny katt. Se om den er lettere å oppdra.

Bruk overtrekk på møblene i perioden.

Dersom den katten også klorer, så skyter dere katten

Kjøp ny katt

etc.

• Liker 3
Skrevet

1. Hun er for liten til å være ute alene

2. Min klorte også på et møbel hun ikke fikk lov til tross andre steder det var lov å klore.. det er ting å forsøke her, man kan kjøpe spray og klistregreier og ting i dyrebutikken. Det kan også hjelpe å stimulere henne mer ved å leke med henne.

3. Det er vanlig at katter (spesielt når de er inne) ikke liker lukkede dører og da mjauer og klorer. Man må enten ha åpne dører eller tåle litt bråk en stund for å venne katten til at den ikke får komme på soverommet om natten. Personlig synes jeg det er slemt å lukke dem ute fra en del av territoriet sitt men jeg vet at andre gjør det.

4. Hvis du tror du er allergisk tar du en allergitest hos legen. Du avliver ikke katten din pga mistanke om det.

• Liker 3
Skrevet

sprayflaske med rent vann funker. slik vi lærte pus fra å gå på bord, benk, klore på ting osv.

Anonymous poster hash: d371e...a5d
Skrevet

Hvorfor testet du deg ikke for allergi FØR du skaffet deg katt?

Anonymous poster hash: d46d2...eab
  • Liker 6
Skrevet

Herregud, det er en liten baby du har tatt til deg! Den har da ingen forutsetninger for å ane hvilke møbler som skal klores på og ikke klores på. Den må rettledes, du må forhindre at den får mulighet til å gjøre det du synes er galt, og du må vise hva du ønsker den skal gjøre og belønne den for det.

Klorer den på sofaen, så må du fjerne tilgang på sofaen. Enten ved å spraye illeluktende spray (fås på dyrebutikken/hos veterinæren), eller ved å sette kompostgrinder e.l. inntil sofaen så det ikke egner seg å klore der. Samtidig må du gi den et bedre alternativ. Hver gang den prøver å klore på sofaen, så bærer du den bort til klorestativet og oppmuntrer til kloring der. Når den gjør det, så belønner du. Med kos, ros, leking eller noe godt å spise, alt ettersom hva kattungen liker. Dessuten kan du forsøke å finne ut hva som gjør at katten foretrekker madrass og sofa over klorestativ. Står det feil plassert? Er det for lite? Kjøp dessuten Catnip-spray og spray på klorestativet (ca halvparten av kattene elsker catnip, så det er verdt et forsøk).

Vi mennesker har en STYGG tendens til å ta tak i alt vi misliker, og overse alt som er greit. Dermed blir det fort slik at vi ignorerer dyrene våre når de oppfører seg pent, og kjefter når de gjør noe galt. Og da gjør vi noe grunnleggende galt, da selskapsdyr som hund og katt faktisk ØNSKER oppmerksomheten vår. Og får de ikke nok oppmerksomhet når de ikke gjør noe galt? Vel, så gjør de gjerne ting som fører til kjeft også, fordi kjeft i det minste er oppmerksomhet. Unger gjør akkurat det samme.

Vær voksen og hjelp katten å bli en trygg, vennlig og veloppdragen katt, med tiden til hjelp. For din egen del kan du spise zyrtec, rengjøre ofte og ikke ha katten på soverommet. Så går det sikkert greit med allergien også.

Anonymous poster hash: fa563...0f4
  • Liker 16
Skrevet

Ja da. Skulle sikkert ha lest mer og sjekket mer. Men bli litt fort bestemt da jeg håpte at hun ikke trengte å bli avlivet. Derfor tok vi henne hit.

Tidligere eiere mente den ikke kom til å ødelegge sofa siden de ikke liker skinn.

Men om det finnes en spray som hindrer dette er det jo forsøket verdt. Jeg har dessverre ikke råd til å bytte sofa pga en katt.

Når kan hun være ute alene da? Får henne ikke ut sammen med oss en gang.

Men nå hadde tidligere eier henne ute i låven med kattemor. Men så ble mor borte og han ville avlive katten. Vi avtalte egentlig at det var på prøve/pass. Nå har mor kommet tilbake, men pass perioden er vist over og vi har blitt ny eier...

Ts

Skrevet

Og man skal heller ikke gå på zyrtec året rundt. Ikke bra det heller.

• Liker 1
Skrevet

Hun er gammel nok til å være ute alene når hun er et sted mellom 6 måneder og 1 år, OG er kastrert. For guds skyld IKKE slipp katta ut før den er kastrert, med mindre du har lyst på seks-sju katter!

Hun bør også være chippet og vaksinert før hun slippes ut. Dessuten er katter ørkendyr, og nå begynner det å bli kaldt ute. Katter kan få frostskader på potene allerede ved et par-tre minusgrader. Så sørg for at hun har et varmt sted å søke tilflukt hvis hun skal være ute alene på vinteren.

• Liker 8
Skrevet

Og man skal heller ikke gå på zyrtec året rundt. Ikke bra det heller.

Nei, men det trenger man gjerne ikke, med mindre allergien er voldsom venner man seg stort sett til sine egne dyr, så det blir bare zyrtec ofte i starten, og etterhvert bare en sjelden gang (hvis man har vært for dårlig til å rengjøre eller det er andre ting som slår ut).

• Liker 7
Skrevet

Planen var å ha katteburet ute under et overbygg med vegger, med skinn/ullteppe inni om vi ikke får henne inn igjen når vi skal på jobb. Sofaen og senga er mest interessant når vi sitter/ligger der. Går fint når hun er alene ser det ut for. Vet at de ikke skal tvinges til å være ute, i hvertfall ikke nå. Men her har vi stort overbygg på veranda og inngangsparti, så der er det alltid tørt. Har prøvd å ha henne der når vi er med, men får ikke lokket henne ut. Føler ikke for å tvinge henne..

Skrevet

Bare skyt katten.

Kjøp ny katt. Se om den er lettere å oppdra.

Bruk overtrekk på møblene i perioden.

Dersom den katten også klorer, så skyter dere katten

Kjøp ny katt

etc.

Seriøst!! Ønsker jo ikke å avlive katten. Må selvfølgelig prøve flere ting først. Men går det ikke så går det ikke. Da blir det heller i gen ny katt. Da har vi prøvd. Tror jo ikke det er så stor forskjell på katter.

Ts

Skrevet

Når kan de steriliseres? Er ikke P-piller for katter ok? Nei ønsker jo ikke flere.. Sier seg vel selv etter dette innlegget..

Usikker på om hun er vaksinert. Må spørre tidligere eier. Vet hun har fått ormekur. Hva blir de vaksinert mot..?

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...