AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #1 Skrevet 23. oktober 2013 Min samboer har et voldsomt temperament. Han blir fort irritert, og sur, og han kaster noen ganger ting etter meg i frustrasjon. I dag tidlig før vi skulle på jobb, ble han så sur på meg at han slo hardt i døra med skohornet av stål, når jeg gikk inn der. Hvorfor? jeg hadde ikke lagt skohornet på rett plass... Nå skal det sies at han minner meg på at han vil ha den på den faste plassen sin, men noen ganger i mitt morgenstress legger jeg den ikke der. Når han blir sur på meg, kommer som regel alt han kan komme på av andre ting som irriterer han. Som at det er rotete i leligheten, og jeg burde rydda. Vi hadde i noen år litt skeiv fordelig av husarbeid, da jeg studerte å var mye hjemme, og han jobbet fult. Nå har jeg også begynt i jobb, og jobber lengre dager en han, og jobben min er også veldig belastende for hodet, og jeg er mye sliten. så ryddinga er ikke det jeg fokuserer på når jeg er hjemme. Jeg reagerte i dag tidlig med å fotelle at han også hunne bli med å rydde litt. Da kastet han et knekkebød på meg. Ganske deilig når man ikke har kledd på seg enda, å få et smørt knekkebrød klistret til magen... Jeg blir redd når han blir så sint at han kaster ting etter meg, og blikket hans er ganske skremmende. Jeg sier at han ikke kan oppføre seg sånn når vi diskuterer, men han sier at det er min skyld da jeg provoserer han. Han har aldri slått meg eller noe sånt, men jeg blir likevel redd. En gang i fylla dyttet han meg over ende i sinne, men det var over noe mykt noe. Vi har vært sammen i 6 år, og vi har mange fine stunder sammen. Men jeg går rundt på tærne for jeg er redd for å gjøre han sur. Jeg skyr konfrontasjoner med han, og ting jeg irriterer meg over, lar jeg være å si ifra om, da jeg ikke vil starte en krangel. For på en eller annen måte klarer han å vri det til noe jeg gjør feil. Noen timer etter disse kranglene som han kaster ting etter meg, pleier han å si unnskyld. Men han sier at det er sånn han er... Er det noen andre som har en slik samboer? Eller noen som har tips for hvordan man kan gå frem for å få kjæresten til å forstå at man kan klare og forandre oppførsel når man er sur? Anonymous poster hash: 0172a...b7d Anonymous poster hash: 0172a...b7d
Gjest Elseby13 Skrevet 23. oktober 2013 #2 Skrevet 23. oktober 2013 Vil du gifte deg med denne fyren og utsette fremtidige barn for samme behandling? Kom deg bort, han vil aldri skjerpe seg.
mlilja Skrevet 23. oktober 2013 #3 Skrevet 23. oktober 2013 Kom deg ut av forholdet. Han vil nok ikke klare å forandre seg uten profesjonell hjelp, og det blir bare værre 1
Alina X Skrevet 23. oktober 2013 #4 Skrevet 23. oktober 2013 HVORFOR er du sammen med et sånt krek? Er du stokk dum og eier null respekt for deg selv eller hva er det for noe? Bare vent til han faktisk slår deg du og samtidig mener du provoserte han til det. Sannsynligvis har han da klart å psyke deg såpass ned at du selv tror på hva han sier. Sier han at du er dum,stygg,feit,klossete,gjør ting feil,vasker opp feil osv så vil du til slutt tro på det og liste deg rundt for å tekkes han,vil du virkelig leve sånn?og la han grine litt for så å tilgi han? Du skal be han oppsøke hjelp for aggresjonen hans,hvis ikke så er det slutt.ønsker han ikke åoppsøke hjelp så ønsker han heller ikke en slutt på problemene og aggresjonen sin. Vær så snill ikke vær stokk dum,mange som har endt opp forslåtte og livredde med sånne menn. 4
mlilja Skrevet 23. oktober 2013 #5 Skrevet 23. oktober 2013 HVORFOR er du sammen med et sånt krek? Er du stokk dum og eier null respekt for deg selv eller hva er det for noe? Bare vent til han faktisk slår deg du og samtidig mener du provoserte han til det. Sannsynligvis har han da klart å psyke deg såpass ned at du selv tror på hva han sier. Sier han at du er dum,stygg,feit,klossete,gjør ting feil,vasker opp feil osv så vil du til slutt tro på det og liste deg rundt for å tekkes han,vil du virkelig leve sånn?og la han grine litt for så å tilgi han? Du skal be han oppsøke hjelp for aggresjonen hans,hvis ikke så er det slutt.ønsker han ikke åoppsøke hjelp så ønsker han heller ikke en slutt på problemene og aggresjonen sin. Vær så snill ikke vær stokk dum,mange som har endt opp forslåtte og livredde med sånne menn. Unnskyld meg? Stokk dum? Hun trenger da ikke være stokk dum fordi hun ikke har forlatt ham! Slike menn er manipulerende. Det er vanskelig å komme seg ut av slike forhold, og ofte ser man ikke selv hvor ille det er. Håpet ts har et godt nettverk rundt seg som kan hjelpe henne 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #6 Skrevet 23. oktober 2013 Han er ikke noe å satse på. Det er ikke normalt å oppføre seg voldelig, som han gjør. Og det for bagateller. Han legger i tillegg all skyld på deg, fordi han er aggressiv. Hr bare et råd: avslutt forholdet, men gjør det under trygge rammer. Ikke vær alene med han når du gjør det slutt. Kanskje du har familie eller venner som kan støtte deg. I verste fall krisesenter.Anonymous poster hash: d56d1...0aa 2
Alina X Skrevet 23. oktober 2013 #7 Skrevet 23. oktober 2013 Unnskyld meg? Stokk dum? Hun trenger da ikke være stokk dum fordi hun ikke har forlatt ham! Slike menn er manipulerende. Det er vanskelig å komme seg ut av slike forhold, og ofte ser man ikke selv hvor ille det er. Håpet ts har et godt nettverk rundt seg som kan hjelpe henne Slapp av,har vært i et sånt forhold selv og jeg synes nå at jeg var stokk dum på den tiden. Greia er jo at hvis man er sammen med noen så skal den personen få deg til å føle deg bra,ikke rakke ned på deg og man må være ganske dum om man ikke skjønner den forskjellen, at man ikke "ser"det som blir sagt og eventuelt hvor det kan bære hen. Ja,disse mennene er veldig manipulative og,men man kan vel klare å tenke seg til at "han oppfører seg dårlig mot meg,kaster ting mot meg og er frekk mot meg"=ikke et bra forhold. Mange som kommer med unnskyldningen"han har ikke vært voldelig mot meg"nei,ikke enda,han vil bare psyke deg ned først, og jeg synes at hvis han kaster ting etter deg så ER han voldelig mot deg. Vold er ikke bare slå pg sparke, vold kan være fysisk,seksuell,psykisk og økonomisk.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #8 Skrevet 23. oktober 2013 Takker for svar. Vi har hatt et trøblete forhold, og han har gjort andre ting som også ikke setter han i et bedre lys. Jeg syntes det er forferdelig når han er så sur. Og jeg klandrer meg selv. Men når vi har det bra har vi det bra. Jeg føler at det er så mange som gir opp for fort i dag. Jeg vil kjempe. Men jeg får gå i tankeboksen her, for vi har kjempet oss igjennom andre utfordringer, og de tingene har blitt bedre. Men virker ikke som om temperamentet er lett å forandre. Jeg har nok forandret litt på hvordan jeg oppfører meg også. I jobben min blir jeg mye kurset i hvordan mennesker oppfører seg. Og jeg føler at jeg blir sterkere av dette. og det blir også mer klart for meg hvor dårlig han oppfører seg. Han har også reagert på at jeg oppfører meg annerledes. Jeg tar nok litt fler konfrontasjoner nå, en det jeg gjorde før. Anonymous poster hash: 0172a...b7d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #9 Skrevet 23. oktober 2013 Han er jo voldelig da. Han kaster ting på deg og driver med psykisk mishandling. Han skylder også på deg for hans handlinger. Men du kan jo leve i det naive håpet om at han vil forandre seg som alle andre i voldelige forhold gjør! Når han begynner å slå deg har han redusert deg til en klump som bare lever for hans behov. Bare ikke vær så egoistisk at du setter et barn inn i dette livet og ødelegger et nytt liv helt. Anonymous poster hash: 64488...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #10 Skrevet 23. oktober 2013 Du vil kjempe for han men han vil jo ikke kjempe for deg. Da hadde han prøvd å jobbe med sine problemer og oppsøkt profesjonell hjelp. Du kan jo ikke endre en annen person, og han har det jo kjempe greit med å bruke deg som blink og legge alt sitt sinne over på deg når han ikke gidder å gjøre noe selv. Anonymous poster hash: 64488...6dd 2
Huttetugla Skrevet 23. oktober 2013 #11 Skrevet 23. oktober 2013 Huff. Slike innlegg som dette gjør meg mer bevisst på hvor fantastisk godt jeg har det sammen med mannen min. Ingen fortjener å bli behandlet som dette, og det vet du nok innerst inne selv. Jeg har ingen gode råd, men lov meg at du prøver å komme deg ut av dette forholdet. 1
Brimi Skrevet 23. oktober 2013 #12 Skrevet 23. oktober 2013 6 år? Hvordan har du klart å leve med dette i 6 år!? Nei, kom deg bort fra han. Sånn skal man ikke oppføre seg i et forhold. 1
Red-Ruby Skrevet 23. oktober 2013 #13 Skrevet 23. oktober 2013 "Det er jo min feil som.." Og hvis dere hadde fått barn? Fortjener barna dine å bli skreket til,kastet mat etter seg og dyttet ned fordi de ikke tar 110% hensyn til han?Unger burde ikke skrike, det er irriterende, unger burde ikke rote, det er slitsomt, det er jo ikke ungens feil! Selv om du ikke har lyst på barn så fortjener du samme respekt som alle andre. 2
Gjest Skrevet 23. oktober 2013 #14 Skrevet 23. oktober 2013 Noen gir opp for tidlig. Andre gir opp for sent. En ting er å "kjempe" for forholdet om man har en motbakke sammen, om ting går trått, man har vært stresset med mye annet, og følelsene daler. En annen ting er å bite seg fast i et forhold av rein stahet, der du blir brutt ned psykisk og misshandlet av partneren. Der du ikke kan føle trygghet, og må gå på tå for at han ikke skal eksplodere. Hva hadde skjedd om du hadde svart han med samme mynt? Dundret ting i dørene som han ikke hadde satt på rett sted? Dumpet mat på han om han ber deg rydde? Dyttet til han om han "provoserte" deg? Og om du hadde gjort disse tingene, ville det da være din feil som utførte de, eller ville det være hans fordi han provoserte deg? Tenk litt på det, du. Folk må ta eierskap til sin egen oppførsel. Gjør de ikke det, så er det ikke så lett å drøfte eller endre noe. Det er bra du ikke er så kuet som du var, men du må faktisk sette grenser rundt din egen person, og forlange at han respekterer dem. 5
kisskissbangbang Skrevet 23. oktober 2013 #15 Skrevet 23. oktober 2013 Enig i at folk gir opp for lett - når det er barn inn i bildet. Du har ikke barn å ta hensyn til, og kan og bør bare gå. Har du lyst på barn noen gang? For de kan du ikke få med denne mannen. 1
Jens Skrevet 23. oktober 2013 #16 Skrevet 23. oktober 2013 Uff, og uff........ Du klarer ikke se selv hvor dårlig dette forholdet er for deg. Kom deg bort!Dette er ikke en mann man velger som far til sine barn, hvis man vil ha barn... 1
Gjest Chloe87 Skrevet 23. oktober 2013 #17 Skrevet 23. oktober 2013 For en tulling! Dette finner du deg i? Fyren er jo ikke riktig skrudd sammen! LØP!!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #18 Skrevet 23. oktober 2013 Han ødelegger deg. Kom deg vekk fra han! Anonymous poster hash: 23ab7...b1c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #19 Skrevet 23. oktober 2013 Hei jeg vet hva du går igjennom og er faktisk i samme båt selv, vi har også vært sammen 6 år, men forskjellen på min og din mann er at min mann ikke kaster ting PÅ meg, og har aldri prøvd på det heller, han blir bare så FORBANNET at han ikke klarer og styre sinnet sitt, det koker over og han slenger ting hit og dit, banner, truer,har også hatt en del knusing av ting, det er veldig skremmende når det står på og jeg tenker ofte: hvorfor har jeg havnet ihop med en slik mann? men i det siste er dette problemet blitt mye mindre og jeg har snakket med han om det at jeg blir LIVREDD han når han holder på sånn som dette, grått forran han vist mine innerste følelser og det har hjulpet på, nå klarer han og roe seg ned før han exploderer, og skulle han explodere så sender jeg han ut så får han gå av seg sinnet eller hyle i sneen. Viktig og prate med han om dette, det er ikke lett når man har et sinn som man ikke kan kontrollere, jeg vet selv at jeg er flink til og provosere når han allerede er irritert fra før og da kan jeg trykke på Explotion knappen, så jeg tar mine forholdsregler: er han sur så ikke gjør han verre med og provosere med ting. men jeg tar selfølgelig opp ting jeg ikke liker, kansje ikke akkurat imens han er sur, men når det har roet seg, slik kan man unngå unødvendige konflikter, ikke hiss deg opp og ikke blir for redd, si til han at dette aksepterer du ikke, og du vil ikke være redd en du elsker, være redd for å leve pga de exploderer for ingenting, snakk med han er mitt viktigste råd til deg, og skulle han ikke høre, ja så DA kan du vurdere og gå. foreslå et sinnemestringskurs! snakk sammen! jeg synes ikke du skal la deg bli manupulert av han, dere har faktisk vært sammen i 6 år, og hvis de gode stundene veier opp for de vonde så er det vel verdt det? Anonymous poster hash: 9a34a...743
Suss81 Skrevet 23. oktober 2013 #20 Skrevet 23. oktober 2013 Ett godt forhold gir deg energi, ett dårlig forhold tapper deg for energi. Ett godt forhold har sjeldne vonde dager, ett dårlig forhold har mange dårlige dager. Ett godt forhold kaster man ikke ting på hverandre i sinne, ett dårlig forhold er ofte fysiskt agresivt. Ett godt forhold aksepterer man feilene til sin partner fordi de er små nok til å kunne ha ett godt liv med dem, i ett dårlig forhold er ofte feilene uoverkommelige og man bruker mye tid på å tenke på dem. I ett godt forhold respekterer man hverandre med alt det det innebærer, i ett dårlig forhold prøver man å kontrollere partner. I ett godt forhold så kan man inrømme at man har gjort feil/reagert unødig og det er ikke så viktig hvem som har "rett", i ett dårlig forhold prøver en å trumfe igjennom sin egen vilje og legger ofte skylden på sine egne reaksjoner over på partneren. Ett godt forhold stoler man på partneren, man har tilitt, i ett dårlig forhold er det mistilitt og ubegrunnet sjalusi. Man kan ikke forandre ett menneske. Ett godt forhold skal være godt å være i og bygge opp selvtilitten din, det skal være deilig å komme hjem til partneren din etter en slitsom dag og han skal støtte deg opp om du holder på å falle, er forholdet vondt å være i så er det ingen vits å være i det. Man lever bare en gang og alle fortjener å være lykkelige. Hvorfor kaste bort dyrebar tid med ett menneske man ikke er komplett lykkelig med når det finnes så utrolig mange flotte, snille, gode menn der ute?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå