Gå til innhold

Peil på pannekaker/crepes?

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Noen som har en god oppskrift på pannekaker? Tenkte å lage ekstra mange oxo spise de som blir igjen fyllt med noe seinere, så det blir sånn crepes... is og bær og sånt kanskje? Noen som har tips til hva det er godt å fylle sånne crepes med? :tunge1:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pannekaker

3-3,5 dl hvetemel

6 dl melk (evt 50/50 blanding av melk og fløte)

3 egg

½ ts salt

3-4 ss sukker

Visp alt godt sammen, la svelle 30 minutter og stek så tynne pannekaker. Skal du ha noe annet enn søtt fyll så kutt ut sukkeret.

Kastanjekrem er godt og litt annerledes fyll i pannekaker:

4 plater gelatin

2 dl melk

4 eggeplommer

4,5 dl kremfløte

300 g søt kastanjepuré

Bløt gelatinen, klem vannet godt ut. Varm melken til kokepunktet. Visp eggeplommene godt sammen. Hell litt av den kokende melken i, rør inn resten av melken og gelatinen. Varm blandingen under omrøring til den såvidt når kokepunktet og tykner, og gelatinen smelter. Rør inn kastanjepuréen og avkjøl blandingen. Visp kremfløten stiv og rør inn i den avkjølte blandingen.

Eller hva med ganske enkelt

*litt crème fraiche/yoghurt naturell/rømme (gjerne tilsmakt vaniljesukker) og frisk frukt.

*bærcoulis (bær som moses med melis og så presses gjennom en sikt, en blanding av rips og bringebær er nydelig, men bruk det du vil).

* blåbærsyltetøy og iskrem/pisket krem

*sirup/honning

*eplebiter stekt med sukker og kanel + iskrem/krem

Skrevet

Jeg liker tykke pannekaker så jeg pleier å ha litt bakepulver i røren.

Ellers bruker jeg olje når jeg steker. Det holder å smøre stekepannen en gang. Da blir pannekakene tørre og fine.

Skrevet

Vi lager alltid pannekaker med ost og skinke, det er super godt, kan godt ha sukker i røren selv om du lager disse. Er også greit til de barna som ikke vil ha no særlig mat..

ellers so er det VELDIG godt med varme pannekaker med is og varme bjørnebær!

Det blir nok pannekaer til middag i morgen ja :rosasmil:

Gjest Lilleulv
Skrevet

Takk for bra svar og masse gode tips :) Jeg lager med ost og små baconterninger i, det synes jeg er godt. så tar jeg is og bær når vi skal ha de kalde. Men fikk veldig lyst på det meste i den der lista jeg... frukt og krem og sånn... kanskje neste gang :tunge1:

Gjest 1111
Skrevet

Tilsett kakao i pannekakene og vips, så har du sjokoladepannekaker.

Hvis man vil ha litt mer middagspreg over pannekakene så kan man jo tilsette skinkebiter, bacon, sopp eller hermetiske mais. kjempegodt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...