Gå til innhold

Mektige, men ohh så herlige brownies!

Anbefalte innlegg

Gjest Skrållan - ikke innlogget
Skrevet

Vet det ligger mange brownies-oppskrifter inne her, men disse er så knallgode og jeg får så mye skryt av dem. Ikke få dånedimpen av egg/sukkerinnholdet her da :kul:

BROWNIES

Lag en meget lutftig eggedosis av

9 egg

1 kg sukker

Bland, og rør forsiktig inn i eggedosisen:

6 dl hvetemel

1 ts salt

10-12 ss kakao

sammen med 300 gr. smeltet smør og

1 plate kokesjokolade og event. 1 boks

valnøtter (hakket).

Stekes på 175 grader nederst i ovnen

ca. 40 min i langpanne med bakepapir.

Browniesene skal ikke steke tørr, men være

fuktig. Egner seg meget godt til frysing.

Skjæres i små ruter, dryss gjerne med melis før servering.

Videoannonse
Annonse
Gjest Myumi
Skrevet

Det er for mye kakopulver og for lite ordentlig sjokolade i denne oppskriften til at det kan kalles Brownies.

Ser også ved 2. gjennomlesning at temperaturen er altfor høy og steketiden for kort, dette er def. ikke Brownies.

Skrevet

Jeg er egentlig enig med Mezzaluna, sikkert en kjempegod sjokoladekake (oppskriften er herved notert og skal prøves ut snarlig), men for å kalles brownies må det nok litt mer til. Prøv denne du, aldeles nydelig! (Og som du så treffende skrev, ikke få dånedimpen av mengdene her. :wink: )

Brownies

400 g mørk sjokolade

340 g smør

8 dl sukker

8 egg

4 ts vaniljesukker

5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor langpanne. Stek ved 175 grader i ca 45 minutter.

Gjest Myumi
Skrevet
Jeg er egentlig enig med Mezzaluna' date= sikkert en kjempegod sjokoladekake, men for å kalles brownies må det nok litt mer til. Prøv denne du, aldeles nydelig! (Og som du så treffende skrev, ikke få dånedimpen av mengdene her. :wink: )

Brownies

400 g mørk sjokolade

340 g smør

8 dl sukker

8 egg

4 ts vaniljesukker

5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor langpanne. Stek ved 175 grader i ca 45 minutter.

Dette er Brwonies ja, oppskriften som du la ut Skrållan er mer sjokoladekake enn Brownies. Er litt irritert på folk som kaller hva som helst for Brownies bare fordi det er brunt og stekes i langpanne.

Skrevet

Mulig det - synes likevel mange av oppskriftene jeg har prøvd her innefra ikke er sammenlignbart med hva jeg vil kalle brownies. Denne derimot..... Prøv, så kan vi ta diskusjonen videre senere :wink:

Enig i at steketiden osv kan virke lang - men dette er en diiiiger porsjon med mannsterke porsjoner egg og sukker, den trenger litt tid for å få satt deg....

Men uansett....kall kaka hva dere vil - er i alle fall knallgod! :tunge1: (sikle-smiley)

Gjest Myumi
Skrevet

Er enig i at mange såkalte Brownies oppskrifter som ligger her på M&D ikke kan kalles Brownies, din er en av dem.

Skrevet

Okei Mezzaluna, da sier vi det.

Dere andre da - feel free, bak og kos og dere! :sikle:

Forøvrig skrevet ned oppskriften din Arkana, er den like god som andre av dine oppskrifter jeg har prøvd og smakt meg gjennom blir det nok bra. Men aller først skal jeg fortære et kg BROWNIES som ligger og koser seg i fryseren min... :sjarmor:

Gjest 1111
Skrevet

Sier bare tusen takk for oppskriften jeg :-)

Forresten, 1 plate kokesjokolade, snakker du om 100 gram da?

Enda en ting til.. skal kokesjokoladen smeltes eller hakkes i biter?

Skrevet

Dere andre da - feel free, bak og kos og dere!  :sikle:  

Jeg skal i allefall prøve den i løpet av et par uker, den høres veldig god ut, særlig med sjokoladebiter og nøtter i. : :sikle:

Gjest Anonymous
Skrevet

Mezzaluna/Sunmin:

Den oppskriften som du kom med for et par uker siden smakte iallefall i godt.

Og jeg som kokk kan nok bake, så det er ikke noe i veien med bakekunnskapene mine!

Skrålla: oppskriften din er skrevet ned, og skal prøves om ikke så altfor lenge! :-)

Gjest Myumi
Skrevet
Mezzaluna/Sunmin:

Den oppskriften som du kom med for et par uker siden smakte iallefall i godt.

Ja den er veldig god og det er skikkelige Brownies med mye sjokolade stekt over lang tid på svak varme slike virkelige Brownies skal tilbredes. Hyggelig at de falt i smak :)

Skrevet

Lilleputt - man kan gjøre litt som man behager med sjokolademengde (selv om man kanskje ikke skal eksperimentere så voldsomt mye med akkurat baking :oops: )... Jeg har variert litt med å bruke én vanlig 125 gr plate eller 'svenske-sjokolade' hvor platene er på 200 gr.

Jeg pleier å smelte sjokoladen sammen med smør/margarin. Har også prøvd å bruke en liten plate smeltet og en liten plate hakket - funker heeeelt fint :sikle:

Gjest 1111
Skrevet

Takk :-) men hvor mye sjokolade vil du anbefale da? jeg skal bake seinere idag skjønner du :P

Skrevet

Baker som regel med 200 gr smeltet sjokolade, ikke noe hakket....

Lykke til! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var da voldsomt :-?

Jeg har bakt den oppskriften fra city bakery og den var helt grei , men litt for beisk etter min smak, dette pga all kokesjokoladen...har selv en oppskrift som ligner veldig på skrållan sin men, med kun kakao i , og den er super god, seig deilig kraftig e brownies, alle her hos oss kaller det for brownies og får mye skkryt for kaken ( kan legge ut oppskrifte senere) men det er jo godt at KG har medlemmer som virkelig vet hva brownies er :roll:

Gjest 1111
Skrevet

Gjest; selv om kaken er god og du får skryt for den så betyr det ikke at det er brownies.

Skrevet

Hei igjen ( det er jeg som er gjest :-) )

Den kaken jeg baker går for å være brownies, har også en veninne som har bodd i USA i mange år og hun kaller de også Brownies :wink:

Synes det er litt tåpelig jeg, når en vil legge ut sin gode oppskrift, mens alt dere er opptatt av er at det ikke kan kalles brownies...nå har ikke jeg prøvd skrållan sin oppskrift, men for meg er brownies en seig , kraftig sjokoladekake som nærmest smelter på tungen :-)

Gjest 1111
Skrevet

Jeg er så absolutt ikke bare opptatt av hva man kaller denne kaka :-) kunne bare ikke dy meg å kommentere innlegget ditt, sorry. er vel i bunn og grunn smaken som teller, ikke hva man kaller det :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Helt ok Lilleputt :wink:

Det er smaken som teller ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...