Gå til innhold

Jeg er fri, men overalt i lenker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på "kun" 18 år, men allikevel føler jeg at jeg lever i et rutinepreget liv, der alt skjer automatisk og mekanisk.

Hverdagen min består av å: Stå opp- Gå på skole- Lage og spise middag - Dra på trening - Øve på prøver - Sove.
Den eneste dagen jeg har tid til noe hygge er fredager, da jeg jobber hele lørdag og søndager går til å slappe av og gjøre skolearbeid. Sånn går nå dagene..

Jeg føler ikke at jeg lever et verdig liv. Jeg har lyst på så mye mer! Jeg har lyst til å dra på backpacking rundt om i verden, reise til Afrika for å gjøre veldedighetsarbeid, hoppe i strikk ned fra fjell .. listen er lang.

Sommerferiene tilbringer jeg med å sitte hjemme i landsbyen i hjemlandet mitt (ikke Norge) med folk langt over min alder, da ingen andre jenter enn meg får lov av foreldrene å gå ut av huset alene. Det vil da si: Jeg har ikke vært i noen andre land enn mitt hjemland.

Samtidig føler jeg at jeg bør være fornøyd med livet mitt. Jeg lever tross alt i verdens rikeste land. Jeg har ikke tro på skjebnen, men føler at dette livet jeg lever er "forehåndsbestemt" for meg: I 6 år skal jeg slite meg gjennom et studie jeg ikke interesserer meg for i så stor grad, årene etter det skal jeg bruke på jobbsøking og nedbetaling av studielån. De øvrige årene skal gå til å oppdra barn (noe jeg ser fram til, men allikevel..)

Jeg håper jeg ikke er den eneste som føler det slik. Vet egentlig ikke hvorfor jeg skriver dette her, tror jeg bare måtte få det ut.

Anonymous poster hash: 19c06...e15
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du fremdeles på videregående? Vet at det var slik jeg følte det når jeg gikk på videregående, men med en gang jeg var ferdig følte jeg meg så mye mer fri!!

• Liker 1
Skrevet

Kan du ta et friår og jobbe, og finne mer ut av hva du vil og hva du vil satse på og få bedre økonomi og fritid?

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg hadde det også slik på videregående, det blir bedre! Du trenger ikke begynne å studere med en gang, ta deg en jobb, spar penger og reis. Du kan jo også jobbe frivillig et sted før du begynner å studere, studiet haster ikke. Dessuten har du et litt negativt syn på det å studere, jeg gikk på et hardt studie i Tyskland, men studietiden var vanvittig gøy for det. Du vil nok få et annet syn på ting når du flytter ut og bor for deg selv :)

Skrevet

Kom deg gjennom videregående, så kan du ta deg et friår etter det. Jobb en del og reis bort og opplev det du drømmer om.

Så kan du komme tilbake og starte på studiene med ny gnist og gyv!

Skrevet

Er du muslim? Og bestemmer familien din framtiden din? Vet det er tøft men når du er 18 år er du myndig og bestemmer selv hva du vil gjøre med livet ditt. Vil du vente med å studere, så gjør det. Reis og gjør det du ønsker. Og husk å velge et studie du ønsker selv, ikke fordi foreldrene dine vil.

Anonymous poster hash: 22ece...584
Skrevet

Er du muslim? Og bestemmer familien din framtiden din? Vet det er tøft men når du er 18 år er du myndig og bestemmer selv hva du vil gjøre med livet ditt. Vil du vente med å studere, så gjør det. Reis og gjør det du ønsker. Og husk å velge et studie du ønsker selv, ikke fordi foreldrene dine vil.

Anonymous poster hash: 22ece...584

Takk for svar alle sammen :)

Når det kommer til spørsmålet ditt, ja jeg har muslimsk familie, men er ikke muslim selv.

Friheten min begrenses ikke av foreldrene mine (bortsett fra at de aldri har hatt et behov for å reise og utforske verden)

Et studie jeg ønsker er ikke lett å finne. Ting jeg og andre ungdommer interesserer oss for gir jo sjelden jobb eller karrièremuligheter..

Skrevet

Går du fremdeles på videregående? Vet at det var slik jeg følte det når jeg gikk på videregående, men med en gang jeg var ferdig følte jeg meg så mye mer fri!!

Går fortsatt på videregående,ja. Får håpe det stemmer i mitt tilfelle også :)

Skrevet

Welcome to reality......

Anonymous poster hash: f2a6d...b58
  • Liker 2
Skrevet (endret)

For meg var det omvendt. På VGS følte jeg meg fri fordi jeg etterpå ville få mange valgmuligheter, men i tiden på universitet/høyskole følte jeg meg fanget fordi da hadde jeg tatt et valg for fremtiden, og at det ikke var noen vei tilbake.

Endret av Eriks
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Welcome to reality......

Anonymous poster hash: f2a6d...b58

Det trenger da ikke være realitet, man velger selv hva man gjør med livet. Jeg har reist flere ganger som backpacker, jobbet som frivillig for dyrevernsorganisasjoner i Asia og både studert og jobbet i utlandet.
Skrevet

Husk at du har rett på 8 år støtte fra Lånekassen (høyere utdanning, altså teller ikkje det du allerede har studert) det betyr at du kan studere det du vil som kanskje ikkje gir gode karrieremuligheter, og så studere noko heilt anna etterpå om den første ikkje funka. Eg gjekk mange omveier før eg kom inn på den retningen eg egentlig ville men ikkje hadde våget å satse på. No prøver eg ut å jobbe med det før eg velger å enten utdanne meg vidare innen for drømmestudiet eller om eg velger å skifte til ein meir "fornuftig" studieretning.

Skrevet

Føler at folk på min alder (unge voksne) glemmer at livet egentlig stortsett består av akkurat det TS beskriver. Jobb, mat, søvn. jobb mat søvn. med litt rydding innimellom og ferie en gang i året. Det er de 3-4 timene på ettermiddag/kveld og helgene du skal bruke til å nye livet.

Ikke glem at "meningen" med livet er å reprodusere seg selv, alt annet er bare noe vi gjør for å holde oss i livet til vi har sikret genene våre.

Anonymous poster hash: ba052...9d3
  • Liker 2
Skrevet

Føler at folk på min alder (unge voksne) glemmer at livet egentlig stortsett består av akkurat det TS beskriver. Jobb, mat, søvn. jobb mat søvn. med litt rydding innimellom og ferie en gang i året. Det er de 3-4 timene på ettermiddag/kveld og helgene du skal bruke til å nye livet. Ikke glem at "meningen" med livet er å reprodusere seg selv, alt annet er bare noe vi gjør for å holde oss i livet til vi har sikret genene våre. Anonymous poster hash: ba052...9d3

Det er forskjellige oppfatninger av kva meningen med livet er, du har rett til din mening og din oppfatning, men eg trur det er svært mange folk som har mer meningsfulle liv enn bare å overleve og reprodusere seg. Ikkje tro du sitter med fasiten der. Eg trur det er mangen meninger med livet, og forskjellige folk har forskjellige meninger med sitt liv. Tenk om Gandhi eller Mor Theresa trodde den eneste meninga med deira liv var og sikre genene sine...

Skrevet

Husk at du har rett på 8 år støtte fra Lånekassen (høyere utdanning, altså teller ikkje det du allerede har studert) det betyr at du kan studere det du vil som kanskje ikkje gir gode karrieremuligheter, og så studere noko heilt anna etterpå om den første ikkje funka. Eg gjekk mange omveier før eg kom inn på den retningen eg egentlig ville men ikkje hadde våget å satse på. No prøver eg ut å jobbe med det før eg velger å enten utdanne meg vidare innen for drømmestudiet eller om eg velger å skifte til ein meir "fornuftig" studieretning.

Nå er det jo slik at studielånet øker i løpet av disse 8 årene. Det skal betales tilbake. Om man kommer ut med to bachelorgrader, får man trolig lavere lønn enn om man tar en master eller doktorgrad. Det er noe med å finne riktig retning innen et års tid i alle fall.

Anonymous poster hash: 25310...549

Skrevet

Er du fra Bosnia

Anonymous poster hash: 49fbe...182
Skrevet

Er du fra Bosnia

Anonymous poster hash: 49fbe...182

Det er jeg ikke. Vil ikke skrive landet her - fare for å bli gjenkjent :)

Skrevet

Ta et friår etter videregående! :)

Jeg hadde samme følelsen da jeg fikk på vgs. Har friår nå, og selv om det skal brukes til å jobbe så har jeg masse fritid. Og når man har spart opp penger det første halvåret så kan du jo dra neste halvåret på ferier og reiser rundt omkring.

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Føler at folk på min alder (unge voksne) glemmer at livet egentlig stortsett består av akkurat det TS beskriver. Jobb, mat, søvn. jobb mat søvn. med litt rydding innimellom og ferie en gang i året. Det er de 3-4 timene på ettermiddag/kveld og helgene du skal bruke til å nye livet.

Ikke glem at "meningen" med livet er å reprodusere seg selv, alt annet er bare noe vi gjør for å holde oss i livet til vi har sikret genene våre.

Anonymous poster hash: ba052...9d3

Fint at liver mitt er meningsløst da i og med at jeg er frivillig barnløs og har valgt å ikke kun tenke på jobb..
Gjest hva som helst
Skrevet

Jeg hadde det likedan på VGS, men når jeg flyttet bort og begynte å studere ble alt mye bedre. Jeg styrer hverdagen min helt selv, lite obligatorisk på skolen og jobber når jeg føler for det. Lager det jeg vil til middag, etc. Du burde se fram til studielivet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...