AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #1 Skrevet 22. oktober 2013 Er litt lei av dette. Meg og samboeren min ønsker oss barn. Kanskje ikke akkurat nå men i nærmeste fremtid. Det kan gå opptil 5 år før vi får lån på hus. Kanskje mindre enn 5 år. Da er jeg 30 år og det er for sent å lage barn nr 1! Jeg vil være ung mamma! Nå har to roms leilighet og trives veldig godt her vi bor. Og det er plass til en baby der inne. Vi har jo ett rom til som vi ikke bruker på annet enn rot! Og når eg nevnte det for en vennine av meg så sier hun: herregud dere må jo ha hus på stell først! Det blir jo trangt i denne leiligheten med en baby. Hun har det så lett siden hun arvet et hus i tillegg til foreldrene driter penger så det er lett for henne å si. Men driter folk penger ellers og da? Siden det er så unormalt å få barn i en liten leilighet. Flere her som bor i en liten plass og er lykkelig fordi? Anonymous poster hash: cd4f9...b04
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2013 #2 Skrevet 22. oktober 2013 Det er jo veldig greit at folk er både gifte og har hus/egen bolig før de får barn. Det virker mer seriøst da. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #3 Skrevet 22. oktober 2013 Ser den! Er enig og. Men på en annen side, hva med de som ikke klarer å eie noe foreløpig? Må de la vær å få barn da? Isåfall er jeg for gammel til å ha barn fordi det tar noen år før vi får lån. Anonymous poster hash: cd4f9...b04
Orchideae Skrevet 22. oktober 2013 #4 Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Vi eier ikke og har ei datter sammen. Ikke er vi gift heller. Men bra, det har vi det! Edit: bor i tomannsbolig da. 3 soverom ig to boder + hage.. Endret 22. oktober 2013 av Orchideae 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #5 Skrevet 22. oktober 2013 Opplever bare den regelen her på kg. Tråd: meg og samboeren planlegger å få barn-blablabla De 10 første svarene. eier dere hus?bil ,båt og hytte ved sjøen. og en ferie leilighet i spania.?? Vis ikke kan dere bare dra til helvette dere fortjener ikke barn. Aldri opplevd noensinne i virkeligheten at noen har sagt det til folk. Man blir ikke bedre foreldre pga det man eier. Anonymous poster hash: c587e...031 9
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #6 Skrevet 22. oktober 2013 Det siste jeg forventer er at folk har hus når de får baby. Det er som regel noe som kommer ikke lenge etterpå. Anonymous poster hash: e45a3...449
Gjest navnelapp Skrevet 22. oktober 2013 #7 Skrevet 22. oktober 2013 Nei, men ein blir betre foreldre av å ha nokolunde omløp i hovudet, av å ha orden på økonomien og ei utdanning som gjer at ein har ei trygg inntekt. Hus er ingen forutsetnad, vi har fostra to som no er tenåringar i leiligheit. Men vi eig leiligheita, og har låg belåning på den. Å ha orden i økonomien hjelper veldig når ein skal gi eit barn ein trygg oppvekst. 16
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #8 Skrevet 22. oktober 2013 Tusen takk for alle svar. TS her. Ja, jeg føler at mange her på KG begynner omtrent å skjelle ut folk som vil ha barn men eier ingenting. Men det er helt sant at man blir ikke et bedre mot eller far om man eier alt eller ikke. Det er nettopp det som er nevnt lenger oppe at så lenge man har kontroll på økonomien og ønske det barnet så tror ikke jeg det er noe problem. Eneste kan vel kanskje være det at det blir vanskeligere å få lån på hus siden vi har barn. Men som sagt jeg vil ikke vente til jeg er 30. Begge vi har utdannelse og faste jobber. Vi har bil, båt og en hytte. To katter har vi og! Tror ikke det er noe problem å få baby nå. Ville bare høre andre sine meninger ! Anonymous poster hash: cd4f9...b04
kristian82 Skrevet 22. oktober 2013 #9 Skrevet 22. oktober 2013 Er litt lei av dette. Meg og samboeren min ønsker oss barn. Kanskje ikke akkurat nå men i nærmeste fremtid. Det kan gå opptil 5 år før vi får lån på hus. Kanskje mindre enn 5 år. Da er jeg 30 år og det er for sent å lage barn nr 1! Jeg vil være ung mamma! Nå har to roms leilighet og trives veldig godt her vi bor. Og det er plass til en baby der inne. Vi har jo ett rom til som vi ikke bruker på annet enn rot! Og når eg nevnte det for en vennine av meg så sier hun: herregud dere må jo ha hus på stell først! Det blir jo trangt i denne leiligheten med en baby. Hun har det så lett siden hun arvet et hus i tillegg til foreldrene driter penger så det er lett for henne å si. Men driter folk penger ellers og da? Siden det er så unormalt å få barn i en liten leilighet. Flere her som bor i en liten plass og er lykkelig fordi?Anonymous poster hash: cd4f9...b04 Du vet jo med deg selv at du har nok plass til 1 barn - da bør du lære deg å drite i hva en eller annen fjomp måtte ha av ide om " 1 barn krever 1 hus på 150 kvm". Du er kjempeheldig som har slike koslige venninner. Jeg bare elsker bare folk som bryter ut "HERREGUD" og tråkker på andres ønsker/drømmer mens de lanserer sine egne preferanser som objektive sannheter. 4
Bjørn82 Skrevet 22. oktober 2013 #10 Skrevet 22. oktober 2013 Er litt lei av dette. Meg og samboeren min ønsker oss barn. Kanskje ikke akkurat nå men i nærmeste fremtid. Det kan gå opptil 5 år før vi får lån på hus. Kanskje mindre enn 5 år. Da er jeg 30 år og det er for sent å lage barn nr 1! Jeg vil være ung mamma! Nå har to roms leilighet og trives veldig godt her vi bor. Og det er plass til en baby der inne. Vi har jo ett rom til som vi ikke bruker på annet enn rot! Og når eg nevnte det for en vennine av meg så sier hun: herregud dere må jo ha hus på stell først! Det blir jo trangt i denne leiligheten med en baby. Hun har det så lett siden hun arvet et hus i tillegg til foreldrene driter penger så det er lett for henne å si. Men driter folk penger ellers og da? Siden det er så unormalt å få barn i en liten leilighet. Flere her som bor i en liten plass og er lykkelig fordi?Anonymous poster hash: cd4f9...b04 Er ikke noe krav at man skal være gift, ha eget hus før man får barn. Jeg ser ikke logikken i dette. Det er helt klart enkelt for de som får dette servert av sine foreldre å forfekte dette som det rette. Men jeg synes ikke du skal bry deg så veldig mye om hva andre mener i utgangspunktet. Har dere økonomi til å ha barn sånn som dere lever nå, da er det vel ikke noen fare. Eneste jeg kan bekrefte er at det koster penger å ha barn, så det vil merkes på økonomien. Men tar man seg litt tid til å sette seg inn i kostnadene å tillegger dette det budsjettet dere har? så vil dere fort se om det går greit eller om dere kanskje burde ha bedre økonomi først.
Ruby_Tuesday Skrevet 22. oktober 2013 #11 Skrevet 22. oktober 2013 jeg er også lei av å høre det! Jeg og samboeren min bor i leilighet, og kunne tenke oss å få barn etterhvert. (kanskje ikke med en gang, men om ett år eller to), og jeg sitter med følelsen at det ikke er akseptert å få barn når man ikke eier sitt eget hus. Er så mange som har sagt " ja, først må dere gifte dere, så må dere skaffe dere hus"...... Er ikke det viktigste at man har økonomien til det? Og at man er i et stabilt forhold? 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #12 Skrevet 22. oktober 2013 Personlig syntes jeg det er en trygghet å eie. Ikke fordi man ikke kan være økonomisk sterk selv om man leier, eller ikke kan ha orden på økonomien, men med å leie, kan man alltids risikere å bli kastet ut/leieavtalen blir sagt opp fordi feks huseier skal bruke leiligheten selv. Det er en bekymring man slipper ved å eie (med mindre man lar vær å betale, men det gjelder jo om man leier og.) Har ikke så mye å si om det er leilighet eller hus, men vi valgte å kjøpe hus når vi først skulle kjøpe. Men det er mange, mange mennesker som leier leilighet OG har barn i dag, så det er absolutt ikke umulig. Anonymous poster hash: c1a64...110 2
Gjest Badebuksa Skrevet 22. oktober 2013 #13 Skrevet 22. oktober 2013 Opplever bare den regelen her på kg. Tråd: meg og samboeren planlegger å få barn-blablabla De 10 første svarene. eier dere hus?bil ,båt og hytte ved sjøen. og en ferie leilighet i spania.??Vis ikke kan dere bare dra til helvette dere fortjener ikke barn. Aldri opplevd noensinne i virkeligheten at noen har sagt det til folk. Man blir ikke bedre foreldre pga det man eier. Anonymous poster hash: c587e...031 Hahaha. Det er sant.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #14 Skrevet 22. oktober 2013 Det viktigste er å ha stabile økonomiske rammer, altså utdanning og jobb. Trenger ikke eie et sted å bo, men leiemarkedet for de med små barn er ikke akkurat luksus, så derfor kan det være greit å eie. Å ha et rom dere kan ha babyen på nå betyr ikke at huseier ønsker å forlenge kontrakten når den går ut og dere har fått barn. Bare en ting å tenke på. Anonymous poster hash: aab9d...641
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #15 Skrevet 22. oktober 2013 Vi kjenner huseieren og det er en av familiemedlemmer av samboeren min så akkurat det at vi kan bli kaster ut eller noe lignende kommer ikke til å skje. Jeg mener at det er greit å ha liten plass først mens barnet er ikke stort. Det er da når barnet begynner på skole det er viktig med større plass. Barn blir større og vil ha det litt mer privat rundt seg. Tenker jeg. Skal selvfølgelig ikke bry meg om hva andre synes om at vi skal ha barn i den leiligheten vi har. Men er så irriterende at folk maser på å eie, eie og eie mest mulig. Anonymous poster hash: cd4f9...b04
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #16 Skrevet 23. oktober 2013 Men om dere har hytte, bil og båt burde dere da kunne få lån til å eie bolig også, ikke nødvendigvis hus men leilighet? Hus ser jeg ikke på som en nødvendighet så lenge man har et sted å bo. Men for min del er hage veldig praktisk når man har barn. Anonymous poster hash: b7107...11e 2
Chloe- Skrevet 23. oktober 2013 #17 Skrevet 23. oktober 2013 Hvorfor bruker dere penger på noe med så lav avkastning som båt og bil før hus? 6
Gjest Blondie65 Skrevet 23. oktober 2013 #18 Skrevet 23. oktober 2013 Hvis man ikke bor veldig sentralt er det påkrevd med bil. Hytten kan jo faktisk være arvegods. Så lenge dere har en stabil økonomi og greie boforhold så må du lære deg å drite i hva andre mener. Da min foreldre generasjon fikk barn var det vanlig å starte med barn i borettslagsleilighet mens man sparte som bare det til husbygging. Ingen av oss hadde vondt av det. Med mindre dere bor ultra billig ville jeg sett på mulighetene for å kjøpe en treroms leilighet - man sparer også ved å betale ned på egen bolig.
minister-mio Skrevet 23. oktober 2013 #19 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Blås nå i hva venninna di og andre mener. Barnet kan da ha det så bra som bare det i en leid leilighet. Hva er dette for noe borgerlig tull at barn må vokse opp i hus! Og at man i 2013 bør være gift før man får barn?! Tull Mye viktigere at dere har fast jobb og plass nok, noe du sier dere har.. Gjør det som er riktig for dere. Endret 23. oktober 2013 av minimio 1
Sushi Skrevet 23. oktober 2013 #20 Skrevet 23. oktober 2013 Hvis dere har toromsleilighet, som betyr ett soverom, så går det fint det første året, men kan bli trangt etter det. Hvis du mente at dere har to soverom, så er det ikke noe problem Da kan dere ha to barn i noen år før dere må flytte (med mindre det er veldig trangt ellers). Ellers må jeg si at du har fått mange tullete svar. Det er bare rike folk, folk som har arvet en del penger eller de som bor på bygda som kan få seg til å si at du MÅ ha enebolig for å få barn. For noe bullshit. Vi bor i leilighet i by, har andre barnet på vei og har absolutt ikke tenkt å få oss noe hus. Vi eier, men det er jo ikke alle som har råd til det. Barnet merker ikke forskjell på en eid og leid leilighet, så lenge økonomien er stabil. Hvis alle skulle ventet til de kunne kjøpe hus før de fikk barn så er det jammen mange som aldri kunne fått barn. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå