Gå til innhold

Mest og minst populære studentboliger i Oslo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sendt søknad om studentboligen i Oslo. Prøvde å søke de minst populære boliger for å ha større sjanse å få noe. Men jeg er ganske usikkert hva som egentlig er populært og hva som ikke er populært. Kjenner ikke disse boligene. Kan dere erfarne lage en enkel liste med oversikt? :) Takk!

Anonymous poster hash: 2f991...8ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kringsjå er i hvert fall udiskutabelt de minst populære.

Anonymous poster hash: 05983...ea4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogn og pilestredet er populære. Har selv en nybygget leilighet på Sogn, trives veldig godt :) Hvor har du søkt? Kringsjå er veldig usentralt...

Anonymous poster hash: cef33...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogn og pilestredet er populære. Har selv en nybygget leilighet på Sogn, trives veldig godt :) Hvor har du søkt? Kringsjå er veldig usentralt...

Anonymous poster hash: cef33...024

Vil ikke akkurat si at Sogn er mer sentralt enn Kringsjå.

Anonymous poster hash: da454...780

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror St. Hanshaugen, Pilestredet, Grünerløkka, Bjølsen og Vestgrensa er ganske populære. Tror de nye leilighetene på Sogn er litt mer populære, men de eldre har jeg hørt det er relativt lett å få. Kringsjå er nok den minst populære studentbyen, har også hørt at det ikke er så altfor mange som søker seg til Bjerke, men det er jeg ikke sikker på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke akkurat si at Sogn er mer sentralt enn Kringsjå.

Jo, det er det da... Blant annet går det jo tre t-banelinjer forbi Sogn (Ullevål stadion), mens kun linje 6 går til Sognsvann (Kringsjå).

Jeg bodde på Tullinløkka, fem minutters spasertur unna Karl Johans gate, og syntes både Sogn og Kringsjå var usentralt. Men Kringsjå er mye mer "langt borte" enn Sogn, synes jeg! Fra Sogn er det jo gangavstand til treningssenteret på Vestgrensa og medisinsk fakultet/Rikshospitalet. Fra Sogn til Blindern er det i følge google maps 23 minutter å gå, mens det er 46 minutter å gå fra Kringsjå til Blindern. Det er jo ganske stor forskjell, og den seige bakken opp mot Kringsjå/Sognsvann utgjør også ganske mye på følelsen...

Anonymous poster hash: 117c9...3b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kringsjå er usentralt, jeg bor her selv, men jeg trives veldig godt her. Jeg bruker en halvtime fra tbanen går til jeg er på HiOA, så akkurat det plager meg ikke. Men jeg har barn, og det er derfor jeg bor her og trives så godt her. Hadde jeg vært barnløs hadde jeg nok ønsket meg til noe mer sentralt. Det er ingenting annet enn en Kiwi-butikk, en kiosk og marka her oppe.

Ønsker du studentbolig er Kringsjå det beste stedet å søke, også kan du søke om ny leilighet et annet sted når du har fått her, da er du nemlig forran andre som ikke alt har bolig i køen.

Anonymous poster hash: 05983...ea4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene!

Vet dere hvordan det er med Ullevål Studentby? Vanskelig å få noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestgrensa er jo topp hvis du skal studere på Blindern. Veldig koselig og sentralt.

Anonymous poster hash: 7b4f7...95a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker nå, for neste år, så kommer du ganske langt fram i køen. Sett dato juni/juli, så øker du sjansen enda mer. Hvis du i tillegg kommer utenfra Oslo og er førsteårsstudent, så får du garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i fire fine år på Vestgrensa. Ble også i bedre form enn noen gang da Domus Atletica lå/ligger 5 meter fra inngangsdøra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vestgrensa er jo topp hvis du skal studere på Blindern. Veldig koselig og sentralt.

Vestgrensa er vanskelig å få som jeg fikk høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt at Ullevål er verken veldig populært eller upopulært, vil tro det er sånn midt på treet, men er ikke 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ullevål Studentby? Ingen som vet?

Jeg har bodd der. Lett å få plass, billig, men ikke så populært. Vi var seksten hybler som delte ett kjøkken med to komfyrer, og to dusjerog tre doer.

Jeg synes det var kjekt siden det var midt mellom blindern og sentrum der jobben min var, i tillegg fikk jeg spart opp ganske mye pdnger siden det var så billig. Men ikke et sted jeg ville valgt å bo i mer enn ett år.

Anonymous poster hash: 01d6e...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Ullevål og Sogn er ca. like populære, men sogn har selvsagt mange flere leiligheter. Hvis du søker på en av de "gamle" på Sogn, dvs. fyller opp lista på seks valg med forskjellige typer av de, og setter datoen til tja, midten av juni eller noe sånt, så får du garantert plass hvis du søker nå.

Da du har akseptert og signert kontrakt er du umiddelbart inne i systemet og kan sette opp en ny søknad. Da du henter nøklene til den og "tar over" blir den nye søknaden din en internsøknad, og du får vanligvis noe ganske raskt.

Søker du derimot om å ta over fra august kan det gå en stund siden internsøkere ikke er prioritert i den perioden. Vil du bo alene, eller sammen med noen? 1-roms er jo betydelig mer populært uansett hvilket sted man tenker på. Hvis du vil være garantert plass, søk på en av de litt shabby og billigste stedene med kontraktstart fra juni, da vil det ikke koste deg for mye og du kan få byttet ganske raskt.
Fikk en dublett på Ullevål noen måneder fra skolestart, (kontraktstart juni), og etter et par uker, før jeg fikk flyttet inn, fikk jeg tilbud om en ny 1-roms på Sogn.
Søk på forskjellige studentbyer inne på kvinneguidens forum om du ikke har gjort det alt, vært mange tråder om dette før.

Anonymous poster hash: bea3b...9d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...