Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Dattera mi på 2 år har fått vannkopper. Dvs det er ikke endelig bekreftet enda, men så å si alle i barnehagen har fått det og hun har feber i dag og har redusert allmenntilstand. Så da er det spørsmål om tid før det bryter ut blemmer.

Jeg er gravid i uke 39 og veldig engstelig for om dette kan skade babyen. Jeg selv er immun mot vannkopper. Har hatt vannkopper og helvetesild. Det jeg lurer på om det er fare for at babyen kan bli smitta etter fødselen, og om dette er veldig farlig.

Noen med erfaring på dette ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har hatt det er du og babyen trygg:-)

Skrevet

Min mor var i samme situasjon da hun var gravid med meg, og fikk beskjed fra legen om at sent i svangerskapet var det ikke farlig for babyen. Jeg har ingen andre kilder enn det, men det var i alle fall beskjeden hun fikk :)

Anonymous poster hash: 3ef38...f09
Skrevet

Det er jo selvsagt helt trygt siden DU ikke blir syk.

Skrevet

Takk for fine svar. Det jeg er redd for er om babyen kan bli eksponert så snart han er ute av magen min. Vil babyen ha med seg mine antistoffer etter fødselen ?

Skrevet

babyen vil ha med seg antistoffer fra deg. Men iom at det er vannkopper NÅ og du ikke har født engang, så er sannsynligheten stor for at smittefaren er over. Vannkopper er smittsomt før det bryter ut og fra væskefylte kopper. Av min erfaring går vannkopper raskt over den smittefarlige delen.

Skrevet

Fant noe på nett:

En gravid kvinne som er immun mot vannkopper, overfører sine forsvarsstoffer til fosteret.

http://www.vannkopper.no/vannkopper_gravid.shtml

Hvis du er vaksinert mot vannkopper eller har hatt vannkopper tidligere, er det ingen grunn til bekymring dersom du er gravid og kommer i kontakt med noen som har vannkopper.

http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/vannkopper

Har du hatt vannkopper én gang, kan du regne med å være immun resten av livet. Denne immuniteten vil også beskytte barnet i magen

http://www.klikk.no/foreldre/helse/article655598.ece

Anonymous poster hash: 3ef38...f09
  • Liker 1
Skrevet

Er det ikke sånn at babyen har dine antistoffer etter fødselen? Husker ikke hvor lenge det evt gjelder og om det evt er avhengig av om du ammer, men det kan du jo høre m helsestasjonen om. Vannkopper kan være potensielt skadelig for høygravide og spebarn, men siden du er immun, vil jeg tro dere er trygge. Da jeg var gravid sist gang, skulle vi feriere med en familie hvor begge barna hadde vannkopper. Jeg var da 7 mnd på vei, og fikk beskjed om at det var ufarlig så lenge jeg allerede hadde hatt vannkoppene. Men ta en tlf til helsestasjonen, du.

Anonymous poster hash: 22177...3d7

Skrevet

Takk for veldig gode svar. Nå er jeg mye mer avslappet og føler meg et tonn lettere. Satt jo her og kverna i rettli hypokonderstil, hormonell som jeg er. Hjalp veldig med gode informative svar for ei emosjonell fødeklar mamma som er noe overveldet over barnehagestart og sjukdomsrunder på sjukdomsrunder.

Skrevet

Alle kan man bli lettere gal av og til, lov det når man er høygravid. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...