Gå til innhold

Hysteriet rundt kjønnssykdommer og beskyttelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er liksom veldig allmenn enighet om at man alltid bør beskytte seg og bruke kondom med alle sexpartnere man ikke vet 100% er sykdomsfri gjennom testing. Det virker som om det er en slags konsensus om at man er helt idiot hvis man ikke er så nøye på det. Bare se på de trådene her inne hvor TS ikke har brukt kondom, h*n får virkelig leksjoner av brukerne som svarer.

Nå viser jo undersøkelser at det er ganske vanlig å droppe kondom i praksis da, men sånn "på papiret" så er alle veldig opptatt av at man skal beskytte seg hele tida og at kjønnssykdommer er fandens styggedom.

Jeg er helt på det rene med at om man vil holde seg sykdomsfri og helt frisk, så er det smart å bruke kondom. Men jeg synes hysteriet er litt absurd noen ganger. Visst KAN man i ytterste konsekvens få HIV, men forskning viser jo at det er temmelig vanskelig å få HIV gjennom normale heterofile samleier uten voldtekt eller blod inne i bildet. Og de fleste andre vanlige kjønnssykdommer er ganske lette å kurere. Det er ikke så mye verre å få klamydia enn å få ørebetennelse egentlig, så lenge man ikke går med det over tid.

Jeg har hatt ubeskyttet sex et par ganger opp igjennom med folk jeg ikke har vært i et fast forhold med. Har blitt revet med i øyeblikket, og det føles så mye bedre og mer naturlig å ha sex med direkte hudkontakt enn med lateks. Og har i etterkant følt meg litt hysterisk selv, angret og følt meg helt idiot. Men samtidig - jeg tar jo mange andre risikoer her i livet som er mye farligere. Jeg kjører bil, også i rasfarlige områder og på ulykkespregede motorveier rundt omkring i verden. Jeg setter utfor slalåmbakken i full fart - selv om jeg vet om flere som har fått varige skader av skiulykker. Jeg går i byen om kvelden etter det har blitt mørkt, også i utlandet. Alt det risikerer jeg jo fordi jeg vil leve et "fullt liv" uten hysteri - så hvorfor kan ikke dette også gjelde sex?

Bare noen refleksjoner rundt dette, men er det andre som har tanker om kondomhysteriet? :)

Anonymous poster hash: ec040...cff
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sånne som deg som gjør at kjønnssykdommer ikke blir utrydda

Anonymous poster hash: 7e821...396
  • Liker 16
Skrevet

Tullete kvinner, rett og slett. De er så redde for å bli syke og sånn. Morsinstinkt, kanskje.

Ab over meg har, hittil, det mest idiotiske innlegget jeg noen gang har lest. Du er virkelig en uintelligent person med absolutt null kunnskap. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Skjønner ikke at du tørr. Heldig for deg at AB funksjonen er her.

Anonymous poster hash: 54d6c...764
Skrevet

Tullete kvinner, rett og slett. De er så redde for å bli syke og sånn. Morsinstinkt, kanskje.

Ab over meg har, hittil, det mest idiotiske innlegget jeg noen gang har lest. Du er virkelig en uintelligent person med absolutt null kunnskap. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Skjønner ikke at du tørr. Heldig for deg at AB funksjonen er her.

Dette kan bli gøy. Kan du utdype hva du mener med "tullete kvinner som er redde for å bli syke?" :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg er i prinsippet enig, problemet med kjønnsykdommer er at man også utsetter andre for smitte. Det blir litt som at flest mulig bør vaksinere seg, for å øke flokkimmuniteten. På den annen side har man gjort sitt, dersom man svarer ærlig når nye partnere spør, siden de da alltid kan velge sitt eget nivå av beskyttelse.

Men er man villig til å ta konsekvensene får man ta sine egne risikoer. Selv velger jeg feks å ha oralsex med fremmede, fordi oral hadde vært poengløst med gummi for min del, men bruker det ved samleie. Dette synes jeg er en akseptabel risiko for meg. Det jeg himler med øya over er folk som ikk beskytter seg, og deretter går på sympatijakt fordi de har fått en sykdom eller en unge.

Anonymous poster hash: 81272...2a1
  • Liker 2
Skrevet

Dere vet dere kan få både kreft, syfilis og gonoré? Ikke særlig hyggelige sykdommer. I tillegg til HIV. Jeg skal ALDRI ha sex uten kondom igjen, siden de fleste menn er utro.

Anonymous poster hash: a87c3...f7c
  • Liker 2
Skrevet

Hehe, seriøst - hysteri? Vet du hva - i praksis er jeg også litt som trådstarter. Jeg har hatt sex med ny partner/ONS uten kondom noen ganger. Men det er jo faktisk bare råflaks at jeg hverken har fått kjønnssykdommer eller har blitt gravid (og ja, jeg vet om de som har lagd barn på en ONS selv om de har vært lure og hoppet av i svingen. Morsom overraskelse å leve med resten av livet). HIV er jo langt fra det eneste man kan få. Flere av de andre kjønnssykdommene kan være farlige ubehandlet, eller som HPV føre til kreft i verste fall.

Anonymous poster hash: 31f5d...021
Gjest tannkost
Skrevet

Hiv gir jeg blaffen i, men bruker kondom pga HPV-virus.

Skrevet

Jeg er i prinsippet enig, problemet med kjønnsykdommer er at man også utsetter andre for smitte. Det blir litt som at flest mulig bør vaksinere seg, for å øke flokkimmuniteten. På den annen side har man gjort sitt, dersom man svarer ærlig når nye partnere spør, siden de da alltid kan velge sitt eget nivå av beskyttelse.

Så hvorfor er det ingen vaksiner til disse sykdommene? Det er jo det til influensa?

Anonymous poster hash: 185bb...aa6

Skrevet

tråd ryddet for hets

Kosemose, mod

Skrevet

Nei, jeg klarer å beskytte meg for ikke å smitte videre, gud for en idiot jeg er som tenker på andre og meg selv, he he.

Anonymous poster hash: 7e821...396

Skrevet

Så hvorfor er det ingen vaksiner til disse sykdommene? Det er jo det til influensa?

Anonymous poster hash: 185bb...aa6

Det er ikke bare å utvikle en vaksine. Hiv feks har man har ikke greid å utvikle en vaksine mot så langt. HPV vaksine har vi nettopp fått tilgjengelig. Klamydia jobbes det med en vaksine mot, så det kommer nok snart, men det er jo også veldig lett å behandle, dersom man bare tester seg. Syfilis ble så godt som utryddet med testing og behandling, men har blusset opp igjen i Norge pga folk plukker det opp i andre verdensdeler.

Anonymous poster hash: 81272...2a1

• Liker 1
Skrevet

Enig i at det er en god del hysteri rundt dette med kondombruk og kjønnssykdommer. Selv har jeg omtrent aldri hatt samleie med kondom. Jo, jeg har tenkt for meg selv i ettertid at det har vært utrolig dumt av meg, med tanke på at jeg kunne ha påført med sykdommer som ikke er mulig å kurere helt (HIV f.eks.). Men jeg har alltid sjekket med hos legen for kjønnsykdommer etter hver partner. Ikke for min egen del egentlig. For jeg valgte jo selv å ikke ha samleie med kondom. Men jeg har gjort det for andres skyld, de fremtidige jeg skulle ha sameleie med, så jeg ikke ble til den personen som smittet andre.

Som oftest er det helt trygt å ikke bruke kondom og som AB sier, så er det ikke verre enn ørebetennelse. Man får jo behandling, så lenge sykdommen oppdages.
Jeg liker best sex uten kondom. Synes rett og slett kondom er litt avtennende. Siden kondom lyser opp begrepet smitte - noe man forbinder med noe farlig. Kondom er jo som et slags smittevern, så jeg forbinder kondom med det samme som hansker (som leger/sykepleiere osv) bruker og med munnbind.... Noe som ikke er særlig tennende. Da går jeg heller til legen etter å ha hatt ubeskyttet sex med en, før jeg har ubeskyttet sex med en ny en...

Anonymous poster hash: 73baa...66a
Skrevet

Enig i at det er en god del hysteri rundt dette med kondombruk og kjønnssykdommer. Selv har jeg omtrent aldri hatt samleie med kondom. Jo, jeg har tenkt for meg selv i ettertid at det har vært utrolig dumt av meg, med tanke på at jeg kunne ha påført med sykdommer som ikke er mulig å kurere helt (HIV f.eks.). Men jeg har alltid sjekket med hos legen for kjønnsykdommer etter hver partner. Ikke for min egen del egentlig. For jeg valgte jo selv å ikke ha samleie med kondom. Men jeg har gjort det for andres skyld, de fremtidige jeg skulle ha sameleie med, så jeg ikke ble til den personen som smittet andre.

Som oftest er det helt trygt å ikke bruke kondom og som AB sier, så er det ikke verre enn ørebetennelse. Man får jo behandling, så lenge sykdommen oppdages.

Jeg liker best sex uten kondom. Synes rett og slett kondom er litt avtennende. Siden kondom lyser opp begrepet smitte - noe man forbinder med noe farlig. Kondom er jo som et slags smittevern, så jeg forbinder kondom med det samme som hansker (som leger/sykepleiere osv) bruker og med munnbind.... Noe som ikke er særlig tennende. Da går jeg heller til legen etter å ha hatt ubeskyttet sex med en, før jeg har ubeskyttet sex med en ny en...

Som en eller annen sa til TS lenger oppe:

Det er folk som deg som er ansvarlig for at spredningen av kjønnssykdommer nå øker.

Skrevet

Og hva gjør du dersom du får f.eks herpes (som store deler av befolkningen har), som ikke kan behandles?

• Liker 1
Skrevet

Og hva gjør du dersom du får f.eks herpes (som store deler av befolkningen har), som ikke kan behandles?

Det gjør da INGEN ting? Det gjør vel ikke noe at man får smertefulle blemmer med jevne mellomrom, eller at man blir mer utsatt for å få andre kjønnssykdommer? Folk er så hysteriske.

• Liker 1
Gjest skravle
Skrevet

Dere vet dere kan få både kreft, syfilis og gonoré? Ikke særlig hyggelige sykdommer. I tillegg til HIV. Jeg skal ALDRI ha sex uten kondom igjen, siden de fleste menn er utro.

Anonymous poster hash: a87c3...f7c

Tror jeg slutter å ha sex. Kan til og med knulle på seg kreft nå...

Skrevet

Tror jeg slutter å ha sex. Kan til og med knulle på seg kreft nå...

Det har man da kunnet alltid, det er bare i det siste at man er blitt klar over det. Heldigvis fins det vaksine.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det gjør da INGEN ting? Det gjør vel ikke noe at man får smertefulle blemmer med jevne mellomrom, eller at man blir mer utsatt for å få andre kjønnssykdommer? Folk er så hysteriske.

Ja det er jo sant. Ekke verre enn ørebetennelse har jeg hørt.

Endret av skyflakes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...